|
Chit-chat om Windows 8 Metro UI |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Og jeg siger at jeg forstår ikke hvad den optimisme bæres i. Og jeg forstår ikke din negligering af at Microsoft ikke selv viser vejen. Længere kommer vi nok ikke.
|
||||
![]() |
||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|||
Nu skriver jeg ikke noget sted at man kun kan have en app kørende i Metro UI. ![]() Jeg skriver derimod at man kun have have en app synlig i Metro på samme tid. Jeg ved også at 8.1 giver muligheden for 2 apps, men skal jeg vente til Windows 8.4 før jeg har mulighed for se 5 apps på samme tid?
![]() |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|||
Det er ikke fordi jeg vil så tvivl ved det du skriver, men for mig er der himmelvid forskel på, at arbejde aktivt med flere programmer på een gang, (det er faktisk noget nær fysisk umuligt), og så skifte imellem såkaldt aktive vinduer. Man kan f.eks næppe kalde det for multitasking, når jeg sidder her med et åbent browser vindue og skriver på recordere, mens min outlook er åben (på den anden skærm, men kunne nu godt være på den samme skærm), og jeg så åbner et nyt browser vindue (eller selvstændig Facebook/Twitter app) på samme skærm og tjekker Facebook eller Twitter, og måske samtidig har sat en stor fil kopiering i gang i stifinderen. Det er IKKE den form for aktivt form for arbejde jeg mener. Og selv hvis det er, så er det lige så nemt og præcis det samme i Metro eller anden slags Metro ligende UI. Forskellen på det er jo blot, at det ser anderledes ud. Istedet for bundlinien, så ligger appséne i venstre side og kan swipes ind. På Android ligger de også som multi vinduer, men skal "aktiveres". Og iOS ligger de også gemt og skal fremkaldes med dobbelt tryk på knappen. Men det er altså præcis det samme, blot andre måder at gøre det på. Det er derfor jeg mener, at man virkelig skal se seriøst på, hvordan man bruger en Computer, når man sammenligner sin måde at bruge det på over for andet.
|
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|||
Jeg negligere ikke det, at Microsoft ikke selv viser vejen. Rent faktisk synes jeg, at jeg flere gange har givet dig ret i, at det er galt. Jeg går blot skridte videre og siger, at der er mere end Microsoft/Office i en maskine som windows 8/RT. Og dernæst konstatere jeg, at du ligesom så mange andre, "overser" dette andet, fordi i har valgt at fokusere på enkelte ting. (En hel del brokker sig over en manglende Start knap, og mener windows 8 er noget lort fordi den mangler). Jeg synes dit argument med manglende "rigtig" office app ligner lidt det, at hvis det havde været en bil, så ville du heller ikke være tilfreds med at den kan løse dit behov. Den skal også løse dit behov, sådan som DU synes den skal gøre det. Nu har jeg tilfældigvis også en Surface derhjemme med Office på. Og selvom jeg igen er enig med dig i, at det havde været mere rigtigt om Microsoft gad lave det Metro-agtigt, så må jeg erkende, at som bruger, når jeg skal bruge Office, så er jeg egentlig ragende ligeglade med, om den starter i Desktoppen eller i Metro. Bare lortet starter, som jeg kan bruge det og få opfyldt mine behov. |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Ja, men (suk) manglen på Office er ikke problemet. Det er dén mangel på troværdighed som manglen på Office giver, der er problemet. Ingen Office i Metro fortæller mig at der sandsynligvis heller ikke kommer Photoshop til Metro, Navision til Metro, Room EQ Wizard eller Calman til Metro... Fortsæt selv listen. Det er dét der er problemet, ikke om jeg kan undvære Office eller ej (men iøvrigt, så vis mig en forbruger der ikke bruger en Office pakke, og som ikke burde købe en tablet i stedet for).
Hov hov, det er et nyt argument. Vi diskuterede ikke om det er et problem eller ej, men om hvorvidt man kan undvære desktoppen.
Nu siger du ikke om det er en RT eller en Pro, men på RT er der jo dét åbenlyse problem at tredjeparts udviklere ikke har valget, de SKAL lave Metro apps. Og hvis éns app - ligesom Office åbenbart - så ikke egner sig til Metro, så er sandsynligheden for at man som udvikler vælger at springe helt over, jo temmeligt stor. Og dét er et problem for platformen.
|
||||
![]() |
||||
|||
Nu kiggede jeg lige ganske kort i shoppen i går, og jeg synes faktisk jeg så en photoshop app. Skal nok kigge efter igen senere. (blot for info).
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med dit sidste spørgsmål. Jeg tror rigtig mange brugere derude, specielt private brugere, har et minimalt behov for Office pakken. Og deres behov reelt kan koges ned til Word og Excell. Men jeg har svært ved at se, om dette behov skal være afhængig af platformen/maskinen de bruger. Egentlig synes jeg det ikke. Men det er klart, som jeg skrev tidligere, så er hele det praktiske i en "skrivemaskine/regneark" begrænset af den fysiske skærmstørrelse, og ikke mindst det virtuelle tastatur. Men med større skærm og løst tastatur, så tror jeg egentlig det er ret ligegyldigt, om du sidder med en smartphone, tablet, Mac/PC/Surface eller en hvilken som helst anden konfiguration af maskine. Det vil funger tilfredsstillende til stort set alles behov.
Det er jo ikke korrekt, når du decideret bruger det at desktoppen overhovedet er der, som et argument for, hvorfor Microsoft har fejlet på Metro UI. Jeg synes jo netop jeg har forsøgt at argumentere, at uanset om den er der eller ej, så virker Metro, hvis ellers appsene er lavet til det. Så helt konkret - Desktoppen KAN undværes. Jeg kan ikke forklare dig, hvorfor desktoppen er der, men jeg vil tro det var for radikal en ændring for Windows brugerne, til at Microsoft turde gå hele vejen med det samme. Se bare hvor meget ballade den åndsvage Start knap har givet. Så tør jeg slet ikke tænke på, hvad en manglende desktop ville have betydet.
Hmm, nu er jeg forvirret. Enten snakker du og jeg ikke om det samme, eller så må du have erfaring med en anden Windows 8/RT/Pro end mig. Det er en Surface RT jeg har. Og der er skam fuld desktop i den, uden nogen som helst problemer. Der er faktisk stort set ikke forskel på den, og så på den Windows 8 Pro, som jeg har kørende på stationær PCére derhjemme, (som jeg dog ikke har Office til endnu). Der er en Office pakke (Lite, mener jeg de kalder den, eller så er det en Student), med min RT, og der ER ikoner fra start menuén (Metro) til de forskellige Office programmer. Når jeg klikker på f.eks Word, så starter den i Desktoppen. Jeg kan også gå i desktoppen og starte Office programmer, som er bundet på bundlinien, præcis som Windows 7. Microsoft siger, at man IKKE kan køre andre programmer end dem fra App Store på en RT. Jeg må erkende, jeg har endnu ikke forsøgt.
|
||||
![]() |
||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8683 |
|||
RT kan ikke køre x86 programmer og Microsoft tillader ikke at andre må udvikle Desktop programmer til Windows 8 RT. |
||||
![]() |
||||
|||
Otto - Adobe Photoshop Express til Windows 8/RT. Godt nok en nyhed fra 17 Maj i år, men den er der da
![]() |
||||
![]() |
||||
|||
Nej, det kan jeg forstå, (læste lige kort på det). Og noget af humlen består i, at licens til Surface vistnok er dyr/koster penge, hvor imod det er gratis til Android. Mon ikke det er et spørgsmål om tid, så enten "hackes" Microsoft´s intentioner, eller så ændres de måske helt, så apps kan udvikles til Metro og/eller desktop. Som sagt er jeg jo ragende ligeglad, som forbruger. Bare lortet virker. |
||||
![]() |
||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|||
Et eksempel kunne være at jeg skriver en mail imens jeg holdser øje med en installation i et vindue og imens jeg har et åbent spørgsmål i en IRC kanal på et andet vindue. Selvom jeg ikke har vinduet aktivt og det ligger ved siden af de andre er der jo dynamisk information som jeg bruger i mit arbejde. Hvis jeg skulle sidde og skifte imellem de 3 skærme i Metro UI, så ville jeg føle mig hæmmet. De fleste mennesker benytter måske kun information fra et program ad gangen og får måske en besked fra et online chat eller mail program som en notifikation for dernæst at skifte over. Her ville Metro være helt fint.
|
||||
![]() |
||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8683 |
|||
Photoshop Express er ikke Photoshop. |
||||
![]() |
||||
|||
Hvad har det med sagen at gøre? Men Desktop på RT er der - i mine øjne - udelukkende fordi Microsoft ikke kunne få Office lavet færdig til Metro/Modern i tide. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |