recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CIH, faq ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCIH, faq ?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2008 kl. 23:32

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

hmm... kan man få en med motoriseret zoom der kan sættes "fast" i 2 positioner? .... kæmpe deja vu der, har jeg spurgt om det en gang?

Det har du, men nej det kan man ikke. Selv hvis man kunne, krævede det så derefter motoriseret lens shift med tilsvarende stop. Vel ikke umuligt, men ingen har lavet det såvidt jeg ved.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2008 kl. 23:33

Nu vi alligevel har fået vendt emnet scaler... hvad kan jeg finde af scalere der kan håndtere et output til hhv tv/projektor/ekstra zone?

er det en idé at vælge en scaler med 2 udgange, og så bruge zone 2 i en eventuel receiver?

Eller en separat splitter, det ville måske i virkeligheden nok være det bedste til dét brug. én ind, fire ud, med alle fire outputs aktive samtidig. Så kan du sende billede og lyd hvorhen du har lyst.

Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2008 kl. 12:40

Jeg har et CIH setup med et 2.35:1 lærred. Jeg bruger "zoom metoden" med en Optoma H79. Den har fjernbetjent zoom og focus, så når jeg vil ændre format, er det bare at bruge fjernbetjeningen. Jeg arbejder dog på at automatisere denne process via PC, så PC'en justerer projektoren, når formatet skifter. Det skal dog siges, at H79 skal hænge med linsen midt for lærredet i vertikal retning, da man ellers også skal bruge lensshift for at få billedet "på plads" på lærredet. Lensshift er desværre ikke motoriseret på H79, så jeg har valgt at hænge projektoren vertikalt midt for lærredet.

Det fungerer rigtigt godt, også selvom man ikke udnytter hele opløsningen og dermed også lysstyrken. Jeg tog højde for den lavere lysstyrke, da jeg valgte lærredstørrelsen (ca. 110" i 2.35:1). Billedet skal dog heller ikke være større, da jeg så vil kunne begynde at se pixels, når der er zoomet ind.

Redigeret af Eeyore - 20-Marts-2008 kl. 12:47
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 22:44
Motoriseret zoom kunne godt være en løsning, og så indstille den manuelt fra fjernbetjening... kunne jeg nok leve med i en periode, spørgsmålet er jo bare om det er et ordentligt kompromis...

Mit mål i længden er jo at kunne købe en projektor nu, og så beholde den indtil den ikke kan mere, gennem skiftende setup...  hvis det var den løsning ville det jo så være zoom til at starte på, når scaleren så kom med var det "fattigmandsløsningen" deluxe, og så til sidst fuldt panel med anamorf linse, men ville det skade panelet at det ikke blev brugt fuldt ud?

Mht. flere zoner, så er tanken jo at jeg helst skal kunne vise forskellige kilder i forskellige rum, det er godt nok ikke så aktuelt pt. men bliver det hen af vejen...
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 08:24

men ville det skade panelet at det ikke blev brugt fuldt ud?

Om du bruger 2.35:1 området i panelet på et 16:9 lærred, eller zoomer op så de sorte bjælker er uden for et 2.35:1 lærred, det giver jo det samme. Ved 16:9 materiale vil der så naturligvis være lidt forskel. Hvis du køber en DLP projektor, er det 100% underordnet, da der ikke er slitage på panelerne på en DLP.

Jeg HAR set LCD-projektorer der har kørt meget 4:3, hvor der er synlig forskel på slitagen i siderne i forhold til i midten.

Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 09:08
jeg er enig i at det giver det samme... men hvis jeg kun bruger 2.35:1 af et panel, så er jeg jo begrænset i mit valg til mitsubishi... hvorimod hvis jeg starter med at kunne zoome, så har jeg flere projektorer jeg kan vælge, ikke sandt? det der bekymrer mig er at hvis jeg vælger mitsubishi, så har jeg ikke friheden til at vælge den bedste projektor jeg har råd til... hvis jeg overvejer zoom løsningen til en start, så har jeg flere og måske også bedre muligheder for at vælge det rigtige...

nogen der kan gennemskue om ikke det er rigtigt at jeg leder efter noget med en zoom-faktor på omkring 1.3 for at kunne lave 16:9 til 2.35:1, det lyder for mig umiddelbart som noget der er indenfor hvad de fleste projektorer burde kunne klare? uden at vide det...
Hjemmebio
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 10:12

nogen der kan gennemskue om ikke det er rigtigt at jeg leder efter noget med en zoom-faktor på omkring 1.3 for at kunne lave 16:9 til 2.35:1, det lyder for mig umiddelbart som noget der er indenfor hvad de fleste projektorer burde kunne klare? uden at vide det...

1.33 helt præcist. Der findes projektorer der ikke kan dette, og så skal du være obs på at hvis det er en projektor uden lens shift, eller lens shiften ikke er centreret, så vil billedet oftest flytte sig op eller ned når du zoomer.

Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 10:41
ja, har godt luret lidt på at jeg nok bliver nødt til at have den i samme højde som lærredet, for at kunne skifte så gnidningsfrit som muligt mellem de 2 tilstande, en bonus for mig ved at benytte dén metode, er at jeg så også føler at jeg får noget ud af scaleren når den kommer ind i billedet..

hvor skal kalibrering(er?) ligge i sådan en samling? er det nødvendigt med mere end én? jeg vil jo tro at der skal være 1 når man køber projektoren, 1 når scaleren er med (flere, og mere nøjagtige indstillingsmuligheder) men skal der også én til når linsen til syvende og sidst bliver installeret (forventer at den skal installeres proffesionelt når den tid kommer)

Hjemmebio
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu