recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cinemascope vs 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cinemascope vs 16:9

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Cinemascope vs 16:9
    Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 07:04
Hej alle,

Hvis man på den ene side ønsker "cinemascope oplevelsen", men på den anden side ikke ønsker et for lille billede når man spiller playstation/ser film optaget i 16:9, hvorfor investerer man så ikke "bare" i et KÆMPE 16:9 lærred der har en længde der er på størrelse med det cinemascope lærred man oprindeligt ville have købt? 

Det vil betyde, at Når man ser film, da vil en større del af den øvre og nedre del af lærredet være ubrugt, men betyder det noget? (har ikke købt en projektor endnu, så kan ikke teste det selv).

Omvendt, når man spiller playstation spil (eller ser film optaget i 16:9) så kan man jo vælge at gøre billedet mindre så det ikke fylder hele lærredet. Det vil betyde at der vil være dele af lærredet som er ubrugt på alle sider af lærredet (top/bund/sider)

Bottom line: kan man se/bliver man generet af, at ikke hele lærredet er fyldt ud?

Kort sagt: hvorfor ikke bare købe et "for stort" 16:9 lærred således, at både cinemascope og 16:9 formater kan nydes til fulde?


Redigeret af MortenA1990 - 20-Oktober-2019 kl. 07:19
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:18
Det er bedst at have et lærred der passer til billedet og alt uden om masket af med sort velour. Ideelt, et lærred der kan flytte afmaskningen elektrisk. Derved fjerner man de "grå" bjælker. Men det er en meget omstentlig løsning, så det ender med som regel et kompromis, som er at kæbe et 16:9 lærred der er stort nok og lad det være ved det. 

Hvis man kunne få et lærred i ca. 2:1 format ville det imo være et bedre kompromis, men man skal lave det selv så og så skal man zoome på projektoren, når man skifter billedeformat.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:20
Et praktisk problem
Et meget stort 16:9 lærred fylder voldsomt i højden (det kommer tæt på gulvet)... så hvad vil du gøre med centerhøjttaleren?
Jeg har et 21:9 lærred, hvor centerhøjttaleren kan komme op i en fornuftig højde
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:25
Hej,

Tak for svar. Helt enig i at højden kan være en udfordring. Hos mig er loftet 2.44 og et 150" (den størrelse jeg i så fald ville løbe? 16:9 lærred er inkl. Ramme 189 høj. Så ja - den ville blive presset med centerhøjtaleren - men det kunne nok lige akkurat lade sig gøre (med lidt god vilje). 

Men ja - det er sku nok ikke helt ideelt - det kan jeg jo egentlig godt se. Øv.
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:26
hej,

Tak for svar! 

Du har ret. Jeg ender nok med et 2.35.1 135" lærred. 
Synes dog ikke det er så nemt at finde forhandlere der sælger dem (næste problem).
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det er bedst at have et lærred der passer til billedet og alt uden om masket af med sort velour. Ideelt, et lærred der kan flytte afmaskningen elektrisk. Derved fjerner man de "grå" bjælker. Men det er en meget omstentlig løsning, så det ender med som regel et kompromis, som er at kæbe et 16:9 lærred der er stort nok og lad det være ved det. 

Hvis man kunne få et lærred i ca. 2:1 format ville det imo være et bedre kompromis, men man skal lave det selv så og så skal man zoome på projektoren, når man skifter billedeformat.

Jeg havde egentlig tænkt lig at købe en epson TW9400 med lens shift - så den selv kan ændre aspect ratio. Men ja, måske det at bygge et 2:1 lærred også var en vej at gå. Der skal tænkes lidt.


Redigeret af MortenA1990 - 20-Oktober-2019 kl. 08:32
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:49
Hvis du bruger undertekster skal du overveje om du altid kan få dem ind oven på billedet, så du kan se dem på et scopelærred, hvis det er den vej du går.
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis du bruger undertekster skal du overveje om du altid kan få dem ind oven på billedet, så du kan se dem på et scopelærred, hvis det er den vej du går.

Findes der stadig afspillere der kan hjælpe med dette? I så fald - hvilke?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 13:09
Panasonic UB820 og UB9000
Ved ikke, om de billigere modeller også kan
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2019 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af MortenA1990 MortenA1990 skrev:

Bottom line: kan man se/bliver man generet af, at ikke hele lærredet er fyldt ud?
Det tror jeg især kommer meget an på projektorens kvalitet. Hvis kontrast og sortniveauet ikke er godt vil man kunne generes af grå bjælker ved siden af et letterboxed billede, hvor et tilpasset lærrede naturligvis ville kunne være at fortrække i forhold til afskærmningen af disse - Men fraset dette kan jeg ikke se hvad der skulle kunne være i vejen med den metode du angiver. Med f.eks. D-ILA projektorer kan jeg ikke se de sorte bjælker PÅ lærredet udgørende noget problem  

Oprindeligt skrevet af MortenA1990 MortenA1990 skrev:

Kort sagt: hvorfor ikke bare købe et "for stort" 16:9 lærred således, at både cinemascope og 16:9 formater kan nydes til fulde?
Enig. Selv har jeg så stor som muligt et 16:9 lærred installeret, så der ikke kan være mere i længden på endevæggen på den måde kan man jo altid får det størst mulige billede unaset hvillket format man skal se. Men det kunne jo så også være den anden vej rundt, hvor man havde et rum hvor man kunne gøre billedet meget bredt men ikke så højt - Og så var det vel smartere den anden vej rundt man kunne prioritere.

Hvis man ser meget af især ét format kan der naturligvis være ide i at gå specifikt efter det. Men er formaterne man benytter meget blandede - som i mit tilfælde, hvor det er en god blanding af spil, serier, film, almindelige TV programmer, nyheder mv. - handler det vel mest om at få udnyttet pladsen man fysisk har så optimalt som muligt - I øvrigt vil jeg tro at >3/4 dele af det jeg ser/spiller er 16:9 - ellers har jeg bare ikke rigtigt bidt mærke i om det er smallere oftere end jeg tror ...og det er vel egentligt også en besvarelse af dit spørgsmål Wink

Redigeret af TBC1 - 20-Oktober-2019 kl. 19:46
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 12:15
16:9 vil være det format, de fleste vil blive tilfredse med, da du dermed altid vil kunne udnytte væggen bedst muligt; indrømmet, en film blæst op på et lærred i Cinemascope uden sorte bjælker ser FEDT ud, men hvis man alligevel er typen, der foretrækker undertekster, kan de med fordel vises i den sorte bjælke under billedet...
Man får IKKE et større billede, ved at vælge et lærred i 2.35:1, blot slipper man for de sorte bjælker ved de fleste film, men husk nu ikke at glemme underteksterne!

Her er et godt indlæg, hvor jeg synes, de kommer de forskellige muligheder igennem:

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2019 kl. 17:59
@MortenA1990, du skriver ikke om det er i stuen eller en dedikeret rum du skal have noget sat op i?


Der ud over kommer det også an på hvad du ser mest. Ser du mest film eller mest tv/serie/spiller?

Underteksterne er ikke noget du skal tænke over. De fleste medieafspiller kan i dag flytte teksterne. Og at teksterne er er i billedet betyder ikke noget. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu