recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cinemascope vs 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cinemascope vs 16:9

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 09:26

Her ses mit setup.. Havde jeg kørt akustisk transparent havde jeg droppet 16:9 og fået større billede


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 09:53
Skulle jeg lave bio igen så havde jeg helt sikkert valgt 16:9 at lærrede. Jeg havde det i min gamle biograf og med det kunne jeg bare afspille alt uden at skulle tænke over det, PS4, netflix, IMAX. Jeg er enig i at det er lidt irriterende med grå bjælker over og under billedet men til gengæld kan man bruge det grå under bjælken til undertekster, så det ikke står inde i billedet.

Flere af de media afspillere jeg brugte havde også menuer som var i 16:9 - det ville være træls at se på hvis top og bund var uden for lærredet.

Jeg er enig i at cinemascope lige giver et par % lækkerhed og jeg kunne godt finde på at lave noget motoriseret maskering men basen ville være 16:9 uden tvivl.

Jeg har ikke erfaring med scalere og projektorer der automatisk kan tilpasse det så jeg snakker kun ud fra egen erfaring med midrange kvalitets projektorer
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 12:50
Voldsomt imponerende setup, JohnConnor
Jeg er slet ikke misundelig...
Jeg ville nok have AT-lærred, så centerhøjttaleren kan komme højere op
Med 21:9 lærred får du netop plads til at centeren kommer højere op

Redigeret af jake51 - 23-Oktober-2019 kl. 12:54
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2019 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Voldsomt imponerende setup, JohnConnor
Jeg er slet ikke misundelig...
Jeg ville nok have AT-lærred, så centerhøjttaleren kan komme højere op
Med 21:9 lærred får du netop plads til at centeren kommer højere op

Tak Jake:) 

Har været på vippen mange gange og det kunne være fedt men hvor åndsvagt det end lyder så elsker jeg ligeså meget at se mit grej.. Derfor også setuppet som det står. 

Billedet skal ikke højere op da jeg egentligt er fan i at kigge lige ind i billedet. 

Så målet med akustisk lærred skulle faktisk være at få billedet længere ned.. 
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 21:14
16:9 er formatet der passer til alt, der kan du kalibrere til et lærred og køre alle formater, og bruge afmaskning hvis man har lyst.

En JVC NX9 eller N7 syntes jeg personligt fungere bedst på omkring 110" lærred, da man der har mulighed for at lukke iris manuelt og optimere kontrast, har et 120" 2,35:1 elektrisk tab tention lærred liggende jeg har overvejet at hænge op foran mit fastrammelærred, men det kræver så endnu flere kalibreringer, som selvfølgelig skal kontroleres og genkalibreres fra tid til anden.

Har lige set GOT i min bio, some er 16:9 hvilket jeg syntes er super fedt, foretrækker personligt 16:9 film.

Har man kun er 2,35:1 lærred kræver det lens memmory, og en kalibrering til hver format, og sideafmaskning til 16:9 film, som så blir noget fesent.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Har man kun er 2,35:1 lærred kræver det lens memmory, og en kalibrering til hver format, og sideafmaskning til 16:9 film, som så blir noget fesent.
Tænk, det vidste vi ikke, og alligevel har vi enorm glæde af vores 130" scope-lærred! Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Har man kun er 2,35:1 lærred kræver det lens memmory, og en kalibrering til hver format, og sideafmaskning til 16:9 film, som så blir noget fesent.
Tænk, det vidste vi ikke, og alligevel har vi enorm glæde af vores 130" scope-lærred! Smile

Alle har forhåbentlig glæde af det personlige valg de har truffet, når det gælder projektion er det som regel et kompromis, nogle vil gerne imponeres af størelse, andre af kvaliteten, stort og høj kvalitet koster rigtig rigtig mange penge, og er for dem med rigtig dybe lommer.

Hvis jeg ville afspille film på et 130" scop lærred ville jeg købe et 16:9 lærred i tilsvarende brede med afmaskning, det ville være mit personlige valg.

Hvordan har du håndteret opgaven, hvilket lærred projektor, hvordan håndtere du kalibreringer af div formater, sideafmaskning osv?
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 12:12
Stridsvognen: Meget enig. Der vil næsten altid være minimum ét kompromis som skal indgås. Det vigtige er dog, at kende til "det optimale" og så tage et oplyste valg på baggrund af det.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 17:05
Meget uenig med jer to drønnerter
16:9 er mest til serier, 21:9 er til store flotte film
Et lille 16:9 billede er en... lille pris at betale for at kunne se film i cinema scope
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Meget uenig med jer to drønnerter
16:9 er mest til serier, 21:9 er til store flotte film
Et lille 16:9 billede er en... lille pris at betale for at kunne se film i cinema scope

Det er jo ikke alle der foretrækker brevsprækkefilm..Embarrassed

Og 16:9 vil da altid være det store format, der er højde med.
Et 3m bredt 16:9 lærred er da noget større end et 3m bredt 21:9 lærred.

Avatar som er verdens mest solgte film er 1.78:1 det kan man vel kaldede en stemning for 16:9 lærredet.Wink

En film som Interstellar er mixed, og der er det noget bøvlet at pause filmen hver gang de skifter format for at vælge anden lens memmory og kalibreringsprofil, det ødelægger lidt flowet i filmenTongue


Redigeret af stridsvognen - 26-Oktober-2019 kl. 17:51
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 18:08
Det er mig en gåde hvordan den absolut mest afgørende parameter ignoreres...

16:9 er IKKE det store billede. I hele filmindustrien (dem der laver film, producerer film, screener film) der er 2.35:1 det store immersive billede. Vælger en instruktør at lave en 16:9 film vil den i Hollywoods screening rooms være mindre end havde de valgt 2.35:1 format. Punktum.

At 16:9 så blev standardformatet på DVD og Blu-ray fordi TV blev lavet efter det format der passer til tv... Så er det endt med at man i de fleste hjem får et større 16:9 billede end scope. 

Men det er vigtigt at skille de to ting ad. Scope er tiltænkt det store billede. (Og som jeg skrev tidligere ser vi bort fra IMAX som vender lidt rundt på det)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er mig en gåde hvordan den absolut mest afgørende parameter ignoreres...

16:9 er IKKE det store billede. I hele filmindustrien (dem der laver film, producerer film, screener film) der er 2.35:1 det store immersive billede. Vælger en instruktør at lave en 16:9 film vil den i Hollywoods screening rooms være mindre end havde de valgt 2.35:1 format. Punktum.

At 16:9 så blev standardformatet på DVD og Blu-ray fordi TV blev lavet efter det format der passer til tv... Så er det endt med at man i de fleste hjem får et større 16:9 billede end scope. 

Men det er vigtigt at skille de to ting ad. Scope er tiltænkt det store billede. (Og som jeg skrev tidligere ser vi bort fra IMAX som vender lidt rundt på det)

At se bort fra IMAX er vel blot at ignorere at de er det STORE format, men det passer ikke rigtig ind i din teori, så derfor skubber du det til en side.

Når nu alle medierne er 16:9, stortset alle displays er 16:9, hele forbruger  elektronikken er opbygget omkring 16:9, er det så ikke lidt underligt at nogle mener at 21:9 er det helt rigtige format?

At du personligt foretrækker et 21:9 lærred på grund af pladsmangel eller ikke har lyst til at købe et 16:9 lærred i samme brede med afmaskning gør det ikke til noget reference format.

Har man ikke råd til at løfte loftet så der er plads til et IMAX lærred, må man jo nøjes med noget mindre.Wink


Redigeret af stridsvognen - 26-Oktober-2019 kl. 18:20
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu