recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Clear Motion Drive & ClearLCD salgskneb?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketClear Motion Drive & ClearLCD salgskneb?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2006 kl. 19:15

Jeg kan ikke rigtig huske det med de 0 sek, om det var CRT eller Plasma, eller hvad det var.

Der er noget med at LCD paneler har en reaktionstid på 20 ms - altid - og det har ikke noget at gøre med "response speed" - og det er de 20 ms Clear Motion Drive halverer.

Men jeg tror vi skal have BrianJVC til at forklare det...

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2006 kl. 21:00

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Der er noget med at LCD paneler har en reaktionstid på 20 ms - altid - og det har ikke noget at gøre med "response speed" - og det er de 20 ms Clear Motion Drive halverer.

Et typisk LCD TV som Samsumg R72 er baseret på et PVA panel med en responstid på 8ms. Det er dog målt på en ganske bestemt farveovergang, vist nok mellem to gråtoner. Responstiden ved andre farveovergange kan være større (i de tests, som jeg har set, er det ikke usædvanligt at der måles op mod 15-20ms, eller sågar mere på dårlige paneler). Den reaktionstid, som du oplever ved at se TV, er ikke kun afhængig af panelets responstid. Den afhænger i ligeså høj grad af den digitale billedbehandling. Hvis du kigger på specs, har mange LCD TV en responstid på 8ms, men de er ikke lige gode til at vise billeder i bevægelse.

De 20ms må kommer fra at PAL og andet input med 50Hz svarer til et nyt billede per 20 ms (altid progressivt, så interlaced input som analogt TV eller 576i DVD/DVB har været en tur gennem de-interlaceren). Jeg går i øvrigt ud fra at de 20ms kun gælder for 50Hz materiale: Hvis input kommer med 60Hz, må TVet lave 60 progressive opdateringer per sekund, ellers bliver det noget hakkeri.

Clear Motion Drive m.v. laver 100 billedopdateringer per sekund, på samme måde som 100Hz CRTs (der godt er interlaced opdateringer). Det kræver "mere" af LCD panelet, og derfor bruger JVC et specielt panel (fra Sharp?) til deres 100Hz/100ms LCD (eller hvad vi nu skal kalde dem). Igen må man formode at de 100ms bliver til 120ms, når vi taler om 60Hz input.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det....

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2006 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg kan ikke rigtig huske det med de 0 sek, om det var CRT eller Plasma, eller hvad det var.

Men jeg tror vi skal have BrianJVC til at forklare det...

Moving Picture Response Time (på dansk Billedfrekvens) er hvor længe det enkelte billed som bliver sendt fra eks. DR bliver vist på skærmen, den er 20 ms på alle apparater, det er klart fordi det er sådan det sendes, vores Clear Motion Drive kan så gå ind og halvere billedfrekvensen til 10 ms, men vi kan selvfølgelig ikke få billederne hurtigere end de sendes, så derfor sender den bare det samme billed 2 gange, af 10 ms varighed, dette giver et langt mere roligt billede, og det gør hurtige bevægelser langt mere flydende og uden udtværing eller farvefejl.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2006 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Moving Picture Response Time (på dansk Billedfrekvens) er hvor længe det enkelte billed som bliver sendt fra eks. DR bliver vist på skærmen, den er 20 ms på alle apparater, det er klart fordi det er sådan det sendes, vores Clear Motion Drive kan så gå ind og halvere billedfrekvensen til 10 ms, men vi kan selvfølgelig ikke få billederne hurtigere end de sendes, så derfor sender den bare det samme billed 2 gange, af 10 ms varighed, dette giver et langt mere roligt billede, og det gør hurtige bevægelser langt mere flydende og uden udtværing eller farvefejl.

Du skriver konsekvent 20ms. Det kan jeg sagtens forstå for 50Hz materiale, ala PAL. Men hvad med 60Hz materiale, som NTSC? Laver JVCs LCD TV ikke 60 billedopdateringer per sekund i dette tilfælde? Og tilsvarende 120 med Clear Motion Drive?

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu