|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||
madass32 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Status: Offline Point: 199 |
![]() |
||
det var egentlig min pointe. gaming kan jo sagtens have samme sportslig potentiale som windsurfing. kan ikke se hvorfor gaming ikke kan komme i DIF hvis Dart, billiard og petanqe(stav,stav) kan. personlig synes jeg ingen af disse skulle kaldes idræt. (mens vi venter på dronningen)
![]() |
|||
![]() |
|||
Exxtreme ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Oktober-2006 Sted: Skagen Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
||
Er det så også en sport hvis man konkurerer i hvem der kan skrive hurtigst på tastaturet???
Nej nu må i sgu styre jer... Det er ikke en sport, og det skal det heller aldrig blive...
![]() Der skal være væsentlig fysisk aktivitet før det skal karakteriseres som sport...
|
|||
![]() |
|||
madass32 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Status: Offline Point: 199 |
![]() |
||
Dart er officielt en sport. på hvilke atletiske punkter adskilder det sig fra gaming...OK man står op. jeg vil mene hvis man konkurrere i noget hvor der er sat rammer og regler så er det en sport. hvis der er fysisk aktivitet er det en idræt. motionsløb vil jeg ikke kalde en sport før man begyndte at løbe om kap.
|
|||
![]() |
|||
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
||
Dette emne kan skabe en god debat i folketinget, for hvis vi allerede i dette forum har så forskellige holdninger til hvornår en sport kan tages op et plan som kan være i DIF. og deltage på lige fod i sports grene (ikke idræt) , så vil folketinget stå sin tur. Ligesom dating nok ikke er en sport, så ville det sikkert også kunne defineres en sport, hvis man satte rammer for det. det handler dog ikke altid så kun om fysik og intelligens. Hvor "gaming" stadig kan inkludere intelligens og fysik.. og diverse bilspil er jo så tæt på de virkelige spil som allerede idag er en del af DIF. så hvorfor ikke definere gaming en sports event.
Om nogle årtier vil debatten være om robotter kan tages op i DIF og deltage i sportsgrene, og så er problemet nok definition af hvad/hvem må deltage.. Vi har allerede mennesker med Hest og hunde.. så et menneske og en computer kan vel også komme ind i billedet .
Motion og idræt har videnskaben allerede bevist gør mennesket bedre og så gjorde vi det til en sport.. Nu kommer vi til computeren som videnskaben også har proklameret gør menneskets reflekser bedre, og hjernen trænes i højere grad. Får Wii tendensen bedre fat, så kan det ikke vare årtier før spil kræver en fysisk udfoldelse og vel nok nærmer sig virtuelle spil mere end vi tror. Redigeret af pendec - 31-December-2009 kl. 15:52 |
|||
![]() |
|||
SteffenD89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4337 |
![]() |
||
Sport is an activity that is governed by a set of rules or customs and often engaged in competitively. Sports commonly refer to activities where the physical capabilities of the competitor are the sole or primary determinant of the outcome (winning or losing), but the term is also used to include activities such as mind sports (a common name for some card games and board games with little to no element of chance) and motor sports where mental acuity or equipment quality are major factors. Sport is commonly defined as an organized, competitive and skillful physical activity requiring commitment and fair play. Some view sports as differing from games based on the fact that there are usually higher levels of organization and profit (not always monetary) involved in sports. Accurate records are kept and updated for most sports at the highest levels, while failures and accomplishments are widely announced in sport news. I know, det er are wikipedia og *behøver* ikke at være den rene sandhed, men jeg synes at dette rammer meget plet.
Der står ikke nogen steder at fysisk aktivitet er et krav, blot at sport og fysisk aktivitet ofte hænger sammen. Jeg kan ikke se hvorfor counter-strike, warcraft, battlefield 2 og alle de andre ikke skulle kunne gå under kategorien *sport*, bare fordi at der ikke indegår nogen større fysisk aktivitet.
Det er rimeligt populært, der er regler samt masser af konkurrence, kræver meget træning og dedikering (hvis man vil være i toppen), selv nogen af de professionelle træner folk for penge - hvorfor skulle det ikke være en sport? Redigeret af SteffenD89 - 31-December-2009 kl. 16:31 |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
At DIF ikke mener visse sportsgrene er idræt, er for mig at se ikke problemet. Det er det underliggende problem, at det er svært/umuligt at få støtte til en sportsgren der ikke hører under DIF, der bør diskuteres. Jeg kan ikke finde et citat for det, men da jeg hørte nyheden blev det nævnt at DIF har hjulpet andre forbund med at søge støtte, også selv om de ikke decideret er optaget i DIF, og DIF "ville ikke udelukke" at det kunne ske med computerspil. Anyway, problemet er jo ikke at spillerne skal bruge DIF til at råbe folketinget op, det er jo omvendt folketinget der vil have DIF til at optage computerspil. Så er det bare jeg spørger, hvorfor skal offentlig støtte nødvendigvis gå igennem DIF? Hvis der er flertal i folketinget for at sidestille computerspillere (og skakspillere osv) med udøvere af klassiske sportsgrene rent støttemæssigt, dvs. give dem en støtte der modsvarer andre sportsgrene med tilsvarende antal organiserede udøvere, hvorfor er det så væsentligt at blive optaget i DIF? Det synes jeg er et problem.
Skak er under alle omstændigheder den nærmeste sammenligning. Computerspil bliver næppe indlemmet i DIF før skak bliver det. Jeg ved ikke om Dansk Skak Union får offentlig støtte, men jeg har svært ved at tro andet. Derfor synes jeg computerspillerne skulle fokusere lidt mindre på at blive optaget i DIF, og mere på at få kopieret skak-unionens struktur, således at man i det mindste kan sige at moderne mind-sports er sidestillet med klassisk mind-sports. Medmindre man ligefrem rotter sig sammen med skak- og bridge-spillere for at få mind-sports generelt mere anerkendt som idræt, så synes jeg det er lidt for ambitiøst at tro at man kan få højere status end skak.
|
|||
![]() |
|||
Exxtreme ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Oktober-2006 Sted: Skagen Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det bør aldrig komme tættere på sport end det smarte navn E-sport...
|
|||
![]() |
|||
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
||
Jeg vil karaktisere en sports event, som en udfoldelse du kan konkurrere i, om det er spil på computer, eller dværg kast, eller hurtigste svømmer.
Hvis computeren afvises grundet unaturlige muligheder for at kunne vinde, så bør man vist bare se på sporten de sidste par år.. med alle de sprøjter og indtagelser af hormon stoffer, så kan det vist ikke blive mere unaturligt. Sporten eksisterer stadig inde for de grene,der er måske lidt strengere krav til dem.. |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Efter en lang kamp (10+ år) får Tankesportsforbundet som inkluderer skak (og bridge) nu støtte fra tips- og lottomidlerne, men langt mindre end DIF forbund med tilsvarende medlemstal, se her. Hvis tips- og lottomidlerne blev fordelt lidt mere retfærdigt, ville vi slet ikke have denne tåbelige diskussion om sport X er en idrætsgren. Problemet er at politikerne har givet pengene til DIF. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Redigeret af Exxtreme - 01-Januar-2010 kl. 14:34 |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
OK, tak. Jeg vil tro at det vil være en fordel for skak-unionen at hægte sig på debatten og samarbejde med computerspillerne om at få en pulje til ikke-DIF forbund, og omvendt kan det være en fordel for computerspillerne hvis de kan sidestille sig med skak i befolkningens øjne. Skak er nok mere anset som sportsgren i den brede befolkning, men de fleste kan nok godt se rimeligheden af at behandle skak og computerspil ens. Som sagt, at sigte efter at "starte" med en højere status tilskudsmæssigt end skak, det er utopi, og derfor kan man lige så godt danne fælles front.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |