Print side | Luk vindue

computer spil ikke egnet som idræts gren?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=72881
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 18:11

Emne: computer spil ikke egnet som idræts gren?
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Emne: computer spil ikke egnet som idræts gren?
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 14:07
Godt nok har vi ikke mange udfoldelser i computerspil som kræver fysiske udfoldelser endnu, hvis vi trækker Wii ind i billedet kan det da være de slet ikke har ret mere.

men er http://www.skytteunion.dk/ - Dansk Skyde union ikke primært en psysisk udfoldelse med delvis afvigere hvor der løbes på ski og sån og kræver vel ikke meget fysik udover en sikker hånd og koncentration og gode øjne... kvaliteter som også bør være på plads hos computer spillere?
Så hører de hjemme på DIF, så kan en computer union vel snart også indfindes der...

Hvad mener i andre?  (måske ikke lige rigtig konsol relateret, men da tæt på)

Svar:
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 14:22
Nu har jeg ikke skudt i mange år, men jeg betragter det i høj grad som en mere fysisk disciplin end typisk computer- og konsolspil (med undtagelse af diverse fysiske spil til Wii og PS Eye Toy). Skydning giver ikke i sig selv god fysik, men det kræver en god fysik at stå stille nok. Et typisk computer- eller konsolspil har ikke noget tilsvarende krav til spillerens fysik.

Skrevet af: karkov
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 14:43
Jeg er selv aktiv i en eSport klub i Roskilde. Jeg kan godt forstår at folk har svært ved at se det som en fysisk sportsgren. men når vi spiller mod hinanden 1 on 1 eller hold mod hold, så går der jo meget hurtigt "sport" i det og man spiller for at vinde. Så på den måde vil jeg da elske hvis vi kunne få støtte som skak og dart klubber kan, så vi kan udvikle både spillere, klubberne og turneringerne i danmark op på et højere niveau som man ser det i fx. Korea.

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/12/30/110636.htm - http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/12/30/110636.htm
http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/12/30/082322.htm - http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/12/30/082322.htm

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Nu har jeg ikke skudt i mange år, men jeg betragter det i høj grad som en mere fysisk disciplin end typisk computer- og konsolspil (med undtagelse af diverse fysiske spil til Wii og PS Eye Toy). Skydning giver ikke i sig selv god fysik, men det kræver en god fysik at stå stille nok. Et typisk computer- eller konsolspil har ikke noget tilsvarende krav til spillerens fysik.
jeg tror en del pro spillere derude vil være uenig, for det er jo så lidt nyt for folk at betragte det som sport på lige fod med andre sports prægede områder..

Men jo, fysikken er jo hvad man lægger i det, og har man ingen fysik har og er slatten når man går ind til en kamp i et computerspil, tror jeg desværre resultatet er lidt det samme.. om man skal have helt styr på begge hænder ved keyboard / joystik og funktioner som kræver at stå og koncentrere sig, er sikker bare en anden del af kroppen og hjernen som skal fungere og trænes.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 15:55
Man skal også være i god form for at gå på arbejde og holde koncentrationen en hel dag. Skal vi så ikke også lægge arbejde ind under sportsorganisationerne?

At man præsterer bedre i et spil, hvis man er i god fysisk form, er ikke det samme, som at spillet er fysisk krævende.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 16:18

At man præsterer bedre i et spil, hvis man er i god fysisk form, er ikke det samme, som at spillet er fysisk krævende.

og så ender vi jo med at en skytte ikke har noget fysisk behov for for at hans ryg eller ben er trænet, når han kan læne sig op at borde, bruge støtter og hvad ved jeg..

Skydning er ikke fysisk krævende men det kan være en stor fordel..

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 16:21
Jeg betragter skam skydning som fysisk krævende. Det giver bare ikke fysisk form.

Jeg betragter ikke computerspil som fysisk krævende. Det giver en fordel at være i god fysisk form, men det gør det i stort set alle livets forhold.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Hvad mener i andre?  (måske ikke lige rigtig konsol relateret, men da tæt på)

Det handler om penge, ikke andet. DIF ønsker at holde e-sporten ude, fordi de ikke vil dele deres økonomiske tilskud med dem.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 17:34
Spil er sgu fysisk krævende. Bare spørg min rygsøjle!

Er skak fysisk krævende? Er det virkelig kun fysisk belastning, der afgører om vi snakker om en sportsgren eller ej.

Allan, imo er det rimelig fysisk krævende hvis man skal være pro-gamer. Bare tænk på al træning man skal gøre, samt hvor hårdt det må være at deltage i en turnering, hvor du stort set er på hele tiden.

Men nu vil A og V da gerne bringe debatten på banen og gøre e-sport til en officiel sportsgren. Thumbs up for det!

-------------

BORING!

Skrevet af: SteffenD89
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Spil er sgu fysisk krævende. Bare spørg min rygsøjle!

Er skak fysisk krævende? Er det virkelig kun fysisk belastning, der afgører om vi snakker om en sportsgren eller ej.

Allan, imo er det rimelig fysisk krævende hvis man skal være pro-gamer. Bare tænk på al træning man skal gøre, samt hvor hårdt det må være at deltage i en turnering, hvor du stort set er på hele tiden.

Men nu vil A og V da gerne bringe debatten på banen og gøre e-sport til en officiel sportsgren. Thumbs up for det!

Hvis man er pro-spiller, og spiller 8-10 timer dagligt, kan jeg ikke se andet end at man bør have et abonnement hos et fitness center, eller lave anden form for sport i løbet af ugen - det ville i hvert fald være det sundeste for kroppen.

Men om skak og counter-strike er fysisk hårdt/krævende ville jeg da ikke mene at det er, én ting er  dog sikkert, og det er at det kræver masser af træning og vedligeholdelse for at kunne være med i toppen, og det kommer ikke af sig selv.

-------------
http://bf3stats.com/stats_pc/SteffenD89">

Skrevet af: amorbavian
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 18:08
Jeg burde gå i fitnesscenter men spiller kun 4 timer om ugen. LOL

-------------

BORING!

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 18:17
Jeg går i fitness, men burde så omvendt spille noget mindre haha.  - Jeg tror at jeg har skudt 100 timer i Dragon age allerede o_0

-------------

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 19:41
Kender ikke lige DIF´s politik. Men er sikker på de vil ændre holdning når computerspil optages som OL diciplin  . . Wink

Peronligt synes jeg computerspil er absolut uatletisk tangerende noget asocialt - og rangerende langt under feks "skomager-pot" billard, line-dans og bord fodbold.  

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 30-December-2009 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Kender ikke lige DIF´s politik. Men er sikker på de vil ændre holdning når computerspil optages som OL diciplin  . . Wink

Peronligt synes jeg computerspil er absolut uatletisk tangerende noget asocialt - og rangerende langt under feks "skomager-pot" billard, line-dans og bord fodbold.  

Du er fuldstændig forkert på den mht. at være asocialt. Det er rigtigt at 80'er og 90'ernes stereotyper var radmagre. kridhvide og bebumsede teenage-nørder, men nu til dags er det en ganske effektiv måde at samle gutterne.

Jeg synes dog stadig ikke at man kan karakterisere computerspil som at være en sport. Jovist, det kræver lang tids øvelse (som alt andet) at mestre, men hvor går linjen så? Men for mig skal det involvere fysisk udfoldelse med kroppens større legemer, og at det kræver fysisk træning at mestre. Hvis gaming er en sport, hvad er så forskellen på at koge ris og spille PC/konsol? - Japanerne perfektionerer deres evner i at koge ris, men gør dét det så til en sportsgren?

Derved er skak gud fandme ej en sportLOL - Men derfor kan man godt spille skak på et højt plan. Jeg tror det er her en del ikke formår at skelne.. bare fordi man udfører noget på et højt plan, gør det ikke noget til en sport.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 21:26
kikkede lidt på DIF siten, og fandt endnu en god en... Dansk Automobil Sports Union...

Hvori ligger den fysiske udfoldelse som man ikke idag kan foretage på en PS3 med det rette udstyr og setup?

Altså den virtuelle verden kommer nærmere vores DIF union end vi tror...

Og jeg er sikker på der er andre sportsgrene som inkluderer ikke fysisk udfoldelse og er med i DIF.

edit:   Dressur ?

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 21:35
Mener du dressurridning? Har du prøvet det?

Jeg har. Korrekt brug af kroppen spiller en stor rolle, hvis man vil have en hest til at adlyde. Derudover bruger man faktisk også en del energi på det.

Motorsport er også ekstremt fysisk krævende, så vidt jeg har hørt.

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 22:01
Hvis man har prøvet en velgørenhedsrunde på en bane med Thorkild Tyrring, så _ved_ man det kræver stor fysisk udholdenhed bare at tage sving. Man skal ikke kimse af de g-kræfter som kroppen bliver påvirket af. For mig var det nakken som sagde stop, og dernæst kvalme.

Lidt ligesom at tage "Lynet" i Fårup Sommerland efter man har testet hvem af gutterne og en selv kan spise flest franske hot dogs - det går aldrig godtLOL

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 22:06

Mener du dressurridning? Har du prøvet det?

Kroppen udfolder sig lidt under dette, men er det hesten eller personen der ridder den, som egentlig står for udfoldelserne?

den ligger nok lidt ovre i fysisk udfoldelser for personer, men en del af dette er jo "show", som en gang MOH ville være for de pro spillere som bare kan det der.. Tænk hvis dette nu skulle udføres på en Wii?
og husk: i 2010 skulle PS3 og XBOX være på trapperne med fysiske tiltag, så man ikke sidder i en sofa mere...

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 22:29
Alt motorsport stinker a-la- computerspil  . Bliver heldigvis heller aldrig en OL diciplin. Men vi er virkeligt inde på et område hvor fordomme og egne udfoldelser råder . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 30-December-2009 kl. 23:09

Alt motorsport stinker a-la- computerspil  . Bliver heldigvis heller aldrig en OL diciplin. 

Jamen med dén argumentation, så kan man ikke andet end at være enigBig smileWink

Skrevet af: madass32
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 01:10
Når billiard, Minigolf og dart kan være med i DIF kan E-sport vel også. personligt mener jeg at ingen af de nævnte skulle være med i Dansk IDRÆTS forbund. bare fordi man kan konkurrere i det, gør det jo ikke til idræt. Min opfattelse af idræt, er bevægelse der fremmer dit fysiske velvære. 

så burde man lave et nyt eller ændre DIF til eks. Dansk sports forbund. 

PS: elsker at spille billiard, men at kalde en sport, idræt når man på eliteplan må drikke øl under kampen. come onErmm

Skrevet af: Exxtreme
Skrevet den: 31-December-2009 kl. 07:57
At spille computer er IKKE en sport, og skal heller aldrig være det...
Det er i mit hoved så langt fra at dyrke sport som det overhovedet kan komme.

Hvis man vil dyrke sport så spil fodbold, badminton, tennis eller whatever...

Gaming skal aldrig have status som en sport... BASTA!

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 13:13
hvis man konkurrere, er det vel en sport. 
Det er da synd at det kun er 100 år gamle sportgrene der må komme med på din liste over sport man må dyrke. 

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af madass32 madass32 skrev:

Det er da synd at det kun er 100 år gamle sportgrene der må komme med på din liste over sport man må dyrke. 

Det er det absolut heller ikke . Feks windsurfing blev officielt opfundet i ca 1970, og kom allerede med som olympisk diciplin i 1984 .Så det kan sagtens gå hurtigt, når der er tale om en lødig sportsgren . . . 

Ved ikke hvad kriterierne er for optagelse i de respektive forbund. Men computerspil har vel ikke rigtigt nogle regler, og udvikler sig løbende i takt m hardware,som det dybest set er alt for afhængig af osv osv - der er simpelhen alt alt for mange tågede perspektiver .   

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 14:55

Det er det absolut heller ikke . Feks windsurfing blev officielt opfundet i ca 1970, og kom allerede med som olympisk diciplin i 1984 .Så det kan sagtens gå hurtigt, når der er tale om en lødig sportsgren . . . 

det var egentlig min pointe. gaming kan jo sagtens have samme sportslig potentiale som windsurfing.

kan ikke se hvorfor gaming ikke kan komme i DIF hvis Dart, billiard og petanqe(stav,stav) kan.

personlig synes jeg ingen af disse skulle kaldes idræt.

(mens vi venter på dronningen)Smile

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 15:08

Computerspil er ikke en sport... Det er sjovt nok spil... Man kan da konkurere i ALT, og det gør det da ikke til en sport...

Er det så også en sport hvis man konkurerer i hvem der kan skrive hurtigst på tastaturet???

Nej nu må i sgu styre jer... Det er ikke en sport, og det skal det heller aldrig blive... Confused

Der skal være væsentlig fysisk aktivitet før det skal karakteriseres som sport...

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Computerspil er ikke en sport... Det er sjovt nok spil... Man kan da konkurere i ALT, og det gør det da ikke til en sport...

Er det så også en sport hvis man konkurerer i hvem der kan skrive hurtigst på tastaturet???

Nej nu må i sgu styre jer... Det er ikke en sport, og det skal det heller aldrig blive... Confused

Der skal være væsentlig fysisk aktivitet før det skal karakteriseres som sport...

Dart er officielt en sport. på hvilke atletiske punkter adskilder det sig fra gaming...OK man står op.

jeg vil mene hvis man konkurrere i noget hvor der er sat rammer og regler så er det en sport. hvis der er fysisk aktivitet er det en idræt.

motionsløb vil jeg ikke kalde en sport før man begyndte at løbe om kap.

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 15:51

Dette emne kan skabe en god debat i folketinget, for hvis vi allerede i dette forum har så forskellige holdninger til  hvornår en sport kan tages op et plan som kan være i DIF. og deltage på lige fod i sports grene (ikke idræt) , så vil folketinget stå sin tur.

Ligesom dating nok ikke er en sport, så ville det sikkert også kunne defineres en sport, hvis man satte rammer for det. det handler dog ikke altid så kun om fysik og intelligens. Hvor "gaming" stadig kan inkludere intelligens og fysik..   og diverse bilspil er jo så tæt på de virkelige spil som allerede idag er en del af DIF. så hvorfor ikke definere gaming en sports event.

Om nogle årtier vil debatten være om robotter kan tages op i DIF  og deltage i sportsgrene, og så er problemet nok definition af hvad/hvem må deltage.. Vi har allerede mennesker med Hest og hunde.. så et menneske og en computer kan vel også komme ind i billedet .

Motion og idræt har videnskaben allerede bevist gør mennesket bedre og så gjorde vi det til en sport.. Nu kommer vi til computeren som videnskaben også har proklameret gør menneskets reflekser bedre, og hjernen trænes i højere grad. Får Wii tendensen bedre fat, så kan det ikke vare årtier før spil kræver en fysisk udfoldelse og vel nok nærmer sig virtuelle spil mere end vi tror.

Skrevet den: 31-December-2009 kl. 16:25

Sport is an activity that is governed by a set of /wiki/Regulation_of_sport - rules or /wiki/Tradition - customs and often engaged in /wiki/Competitively - competitively . Sports commonly refer to activities where the /wiki/Physical_capabilities - physical capabilities of the competitor are the sole or primary determinant of the outcome ( /wiki/Victory - winning or losing), but the term is also used to include activities such as /wiki/Mind_sports - mind sports (a common name for some /wiki/Card_game - card games and /wiki/Board_game - board games with little to no /wiki/Luck - element of chance ) and /wiki/Motor_sports - motor sports where /wiki/Attention - mental acuity or equipment quality are major factors. Sport is commonly defined as an /wiki/Organized - organized , competitive and skillful /wiki/Physical_activity - physical activity requiring commitment and /wiki/Sportsmanship - fair play . Some view sports as differing from games based on the fact that there are usually higher levels of organization and /wiki/Profit_%28economics%29 - profit (not always /wiki/Money - monetary ) involved in sports. Accurate records are kept and updated for most sports at the highest levels, while failures and accomplishments are widely announced in /wiki/Sport_news - sport news .

I know, det er are wikipedia og *behøver* ikke at være den rene sandhed, men jeg synes at dette rammer meget plet.

Der står ikke nogen steder at fysisk aktivitet er et krav, blot at sport og fysisk aktivitet ofte hænger sammen.

Jeg kan ikke se hvorfor counter-strike, warcraft, battlefield 2 og alle de andre ikke skulle kunne gå under kategorien *sport*, bare fordi at der ikke indegår nogen større fysisk aktivitet. 

Det er rimeligt populært, der er regler samt masser af konkurrence, kræver meget træning og dedikering (hvis man vil være i toppen), selv nogen af de professionelle træner folk for penge - hvorfor skulle det ikke være en sport?

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 11:04
At DIF ikke mener visse sportsgrene er idræt, er for mig at se ikke problemet. Det er det underliggende problem, at det er svært/umuligt at få støtte til en sportsgren der ikke hører under DIF, der bør diskuteres. Jeg kan ikke finde et citat for det, men da jeg hørte nyheden blev det nævnt at DIF har hjulpet andre forbund med at søge støtte, også selv om de ikke decideret er optaget i DIF, og DIF "ville ikke udelukke" at det kunne ske med computerspil. Anyway, problemet er jo ikke at spillerne skal bruge DIF til at råbe folketinget op, det er jo omvendt folketinget der vil have DIF til at optage computerspil. Så er det bare jeg spørger, hvorfor skal offentlig støtte nødvendigvis gå igennem DIF? Hvis der er flertal i folketinget for at sidestille computerspillere (og skakspillere osv) med udøvere af klassiske sportsgrene rent støttemæssigt, dvs. give dem en støtte der modsvarer andre sportsgrene med tilsvarende antal organiserede udøvere, hvorfor er det så væsentligt at blive optaget i DIF? Det synes jeg er et problem.

Skak er under alle omstændigheder den nærmeste sammenligning. Computerspil bliver næppe indlemmet i DIF før skak bliver det. Jeg ved ikke om Dansk Skak Union får offentlig støtte, men jeg har svært ved at tro andet. Derfor synes jeg computerspillerne skulle fokusere lidt mindre på at blive optaget i DIF, og mere på at få kopieret skak-unionens struktur, således at man i det mindste kan sige at moderne mind-sports er sidestillet med klassisk mind-sports. Medmindre man ligefrem rotter sig sammen med skak- og bridge-spillere for at få mind-sports generelt mere anerkendt som idræt, så synes jeg det er lidt for ambitiøst at tro at man kan få højere status end skak.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 13:05

Dart er officielt en sport. på hvilke atletiske punkter adskilder det sig fra gaming...OK man står op.

jeg vil mene hvis man konkurrere i noget hvor der er sat rammer og regler så er det en sport. hvis der er fysisk aktivitet er det en idræt.

motionsløb vil jeg ikke kalde en sport før man begyndte at løbe om kap.
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt jeg vil karakterisere dart som en sport, der er sikkert mange eksempler på dette, men bare fordi dart, billard m.m. er karakteriseret som sport, er det ikke ensbetydende med at alt skal slippe gennem nåleøjet, og da slet ikke computerspil...

Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Sport is an activity that is governed by a set of /wiki/Regulation_of_sport - rules or /wiki/Tradition - customs and often engaged in /wiki/Competitively - competitively . Sports commonly refer to activities where the /wiki/Physical_capabilities - physical capabilities of the competitor are the sole or primary determinant of the outcome ( /wiki/Victory - winning or losing), but the term is also used to include activities such as /wiki/Mind_sports - mind sports (a common name for some /wiki/Card_game - card games and /wiki/Board_game - board games with little to no /wiki/Luck - element of chance ) and /wiki/Motor_sports - motor sports where /wiki/Attention - mental acuity or equipment quality are major factors. Sport is commonly defined as an /wiki/Organized - organized , competitive and skillful /wiki/Physical_activity - physical activity requiring commitment and /wiki/Sportsmanship - fair play . Some view sports as differing from games based on the fact that there are usually higher levels of organization and /wiki/Profit_%28economics%29 - profit (not always /wiki/Money - monetary ) involved in sports. Accurate records are kept and updated for most sports at the highest levels, while failures and accomplishments are widely announced in /wiki/Sport_news - sport news .

I know, det er are wikipedia og *behøver* ikke at være den rene sandhed, men jeg synes at dette rammer meget plet.

Der står ikke nogen steder at fysisk aktivitet er et krav, blot at sport og fysisk aktivitet ofte hænger sammen.

Jeg kan ikke se hvorfor counter-strike, warcraft, battlefield 2 og alle de andre ikke skulle kunne gå under kategorien *sport*, bare fordi at der ikke indegår nogen større fysisk aktivitet. 

Det er rimeligt populært, der er regler samt masser af konkurrence, kræver meget træning og dedikering (hvis man vil være i toppen), selv nogen af de professionelle træner folk for penge - hvorfor skulle det ikke være en sport?
Uanset hvad wikipedia siger, så ligger computerspil SÅ langt fra det jeg, og heldigvis de fleste, vil karakterisere som sport...

Det bør aldrig komme tættere på sport end det smarte navn E-sport...

Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 13:37

Uanset hvad wikipedia siger, så ligger computerspil SÅ langt fra det jeg, og heldigvis de fleste, vil karakterisere som sport...

Jeg vil karaktisere en sports event, som en udfoldelse du kan konkurrere i, om det er spil på computer, eller dværg kast, eller hurtigste svømmer.

Hvis computeren afvises grundet unaturlige muligheder for at kunne vinde, så bør man vist bare se på sporten de sidste par år.. med alle de sprøjter og indtagelser af hormon stoffer, så kan det vist ikke blive mere unaturligt. Sporten eksisterer stadig inde for de grene,der er måske lidt strengere krav til dem..

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Skak er under alle omstændigheder den nærmeste sammenligning. Computerspil bliver næppe indlemmet i DIF før skak bliver det. Jeg ved ikke om Dansk Skak Union får offentlig støtte, men jeg har svært ved at tro andet.

Efter en lang kamp (10+ år) får Tankesportsforbundet som inkluderer skak (og bridge) nu støtte fra tips- og lottomidlerne, men langt mindre end DIF forbund med tilsvarende medlemstal, se http://www.dsu.dk/index.php?id=151 - her .

Hvis tips- og lottomidlerne blev fordelt lidt mere retfærdigt, ville vi slet ikke have denne tåbelige diskussion om sport X er en idrætsgren. Problemet er at politikerne har givet pengene til DIF.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Jeg vil karaktisere en sports event, som en udfoldelse du kan konkurrere i, om det er spil på computer, eller dværg kast, eller hurtigste svømmer.

Computerspil events vil jeg kalde en konkurrence, men jeg vil aldrig kalde det en sport, for det er det simpelthen ikke i min verden... Dværgkast om svømning er begge anerkendte sportsdisipliner Wink

Hvis computeren afvises grundet unaturlige muligheder for at kunne vinde, så bør man vist bare se på sporten de sidste par år.. med alle de sprøjter og indtagelser af hormon stoffer, så kan det vist ikke blive mere unaturligt. Sporten eksisterer stadig inde for de grene,der er måske lidt strengere krav til dem..

Hvis og når computerspil afvises som sport, så tror jeg ikke det bliver pga. unaturlige muligheder for at vinde. Jeg tror simpelthen det bliver fordi de ikke anser det som en sport...

Med hensyn til "doping-sport" som især Tour de France, så er det ikke længere cykelrytterne der konkurrerer, nej det er deres læger... Hvem kan mikse den bedste doping-cocktail, og hvem har de bedste slørings-metoder...
Cykelsporten er fuldstændig smadret af doping, og det kommer aldrig til at ændre sig...
Vil man vinde Touren, så hedder det doping... Vil du ikke tage doping, så vinder du ikke Touren, det er en kendsgerning... Sørgeligt men sandt...
Der er ingen der skal bilde mig ind at et menneske kan cykle 3445 km med en gennemsnits hastighed på godt over 40 km/t fordelt over 21 etaper... Det tror jeg simpelthen ikke på...
Men nu kom vi vist offtopic LOL

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Efter en lang kamp (10+ år) får Tankesportsforbundet som inkluderer skak (og bridge) nu støtte fra tips- og lottomidlerne, men langt mindre end DIF forbund med tilsvarende medlemstal, se http://www.dsu.dk/index.php?id=151 - her .

Hvis tips- og lottomidlerne blev fordelt lidt mere retfærdigt, ville vi slet ikke have denne tåbelige diskussion om sport X er en idrætsgren. Problemet er at politikerne har givet pengene til DIF.

OK, tak. Jeg vil tro at det vil være en fordel for skak-unionen at hægte sig på debatten og samarbejde med computerspillerne om at få en pulje til ikke-DIF forbund, og omvendt kan det være en fordel for computerspillerne hvis de kan sidestille sig med skak i befolkningens øjne. Skak er nok mere anset som sportsgren i den brede befolkning, men de fleste kan nok godt se rimeligheden af at behandle skak og computerspil ens. Som sagt, at sigte efter at "starte" med en højere status tilskudsmæssigt end skak, det er utopi, og derfor kan man lige så godt danne fælles front.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 15:15
I de fleste sportsgrene håber DIF vil bare vi får nogle medaljer uden ordentlig støtte.
foreksempel sejlsport.
computerspil kan jeg godt nok heller ikke skal se som en sport. Men for mange betyder det er stort social netværk og gode oplevelser med vennerne. Det samme gælder jo for andre sportsgrene.
så vel som andre sportsgrene er det meget få som kan leve af det.
det skal ses som en hobby og ikke andet.

men hvem skal have penge. Efter hvor mange som dyrker en sportsgren.
for så kan det jo hurtig hedde computerspil foldbold og håndbold og så er der hvis ikke flere penge tilbage. Med mindre vi spiller endnu mere lotto. 

Skrevet af: karkov
Skrevet den: 01-Januar-2010 kl. 20:49

Det bør aldrig komme tættere på sport end det smarte navn E-sport...

kun for at gøre navnet smartere er navnet eSport Wink

Som medlem i en eSport klub, vil det gøre rigtig mange ting nemmere med støtte. jeg har ikke behøv for at min sport bliver anerkendt som idræt for det er den ikke, men en sport det er det sq.

Skrevet den: 02-Januar-2010 kl. 19:57
Det er sku ikke mere sport end sport i 2'eren... LOL

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 02-Januar-2010 kl. 20:05
Jeg har gået i folkeskole, og derfor ved jeg, hvordan der er at være underviser. Jeg har kørekort, og derfor ved, hvordan det er at køre Le Mans.
Jeg har spillet Counter Strike....
Sleepy

Print side | Luk vindue