recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Computerstyret lysdæmpning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketComputerstyret lysdæmpning

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:26
Jeg har kun set en enkelt der har forsøgt lidt, men det løb ud i sandet. Der er et forum hvor IHC brugere skriver lidt, her
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:18
Det er jo ret latterligt hvis man ikke kan tilgå funktionaliteten fra en API af en slags...

De wireless kontakter må vel kunne styres fra en computer via noget 802.11 eller RF af en slags? Eller er der ingen som har prøvet at bryde protokollen?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Jeg havde kigget på denne: http://www.homeestore.com/index.php/da/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=49&category_id=2
som er større end fuga.
Husk at sikre dig at den kan være i en standard dåse, ellers er det jo at du skal til at tilkalde en trikker
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:


Man skal have controlleren med viewer for at kunne bruge computeren ik?
Jo det er korrekt. Programmeringen foregår på computeren. Herefter downloades programmet til controlleren. Så kører det uden brug af computeren. Skal man styre installationen fra en skærm, så skal man bruge SceneView, og det kræver at controlleren er Viewer udgaven. Sceneview er et Java program der ligger i Viewer.
Her er et lille udsnit af min installation, set fra SceneView:
Her kan man så klikke på de forskellige enheder for at tænde slukke dem.
Der er ikke noget defineret åbent interface, hvor du fra et andet program kan styre installationen.   
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 10:49
Jeg havde kigget på denne: http://www.homeestore.com/index.php/da/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=49&category_id=2
som er større end fuga.

Jeg ved godt man kan bruge wireless enhederne uden controller, men i mit tilfælde er det bare ikke så relevante uden controller, da det netop er computerstyringen jeg er interesseret i.

Man skal have controlleren med viewer for at kunne bruge computeren ik?


Redigeret af mbw2001 - 26-Januar-2010 kl. 10:55
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 10:41
Ja jeg har ikke fortrudt min investering i IHC, er endda oppe på 3 controllere. Men du kan godt starte uden controller.
De nye wireless produkter kan snakke sammen uden controller, og til dem kan du også få en wireless fjernbetjening.
Du kan så enten udskifte en stikkontakt med en wireless, eller sætte en wireless mobil stikkontakt i en eksisterende stikkontakt.
Du kan også få wireless lampeudtag
Alle dele fås som relæ, dvs. tænd/sluk eller dæmpbare. De fås også som combienhed, dvs både med tryk og udtag
Så kan du opsætte wireless batteritryk, nøjagtig hvor du har lyst.
 
Så koder du, meget simpelt, hver enkelt enhed. Du kan endda oprette scenarier
Du må gerne selv montere dette. Indbygningsstikkontakter og lampeudtag må du dog kun installere i eksisterende underlag.
Skulle du så en dag beslutte dig for at købe en controller, så kan alle dele linkes op til denne
Se mere på www.lk.dk
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Men nu er vi vist helt væk fra det oprindelige emne, sorry!


Emnet blev startet for at finde en enhed til at styre lyset fra en computer. Hvilket system som gør dette bedst er da yderst relevant. Også i forbindelse med hvilke enheder som man bedst kan bygge videre på.

Synes umiddelbart at Z-Waves priser ligger meget tæt på IHC og da Z-Wave produkter er større (ikke passer i en fuga ramma) virker det umiddelbart som en dårlig løsning.

IHCs individuelle produkter synes jeg er ok men det er de 5-6.000 for controlleren plus installation som skræmmer mig.


Denne zwave kontakt passer i en FUGa
http://www.homeestore.com/index.php/da/produkter?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&category_id=2&product_id=105
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Men nu er vi vist helt væk fra det oprindelige emne, sorry!


Emnet blev startet for at finde en enhed til at styre lyset fra en computer. Hvilket system som gør dette bedst er da yderst relevant. Også i forbindelse med hvilke enheder som man bedst kan bygge videre på.

Synes umiddelbart at Z-Waves priser ligger meget tæt på IHC og da Z-Wave produkter er større (ikke passer i en fuga ramma) virker det umiddelbart som en dårlig løsning.

IHCs individuelle produkter synes jeg er ok men det er de 5-6.000 for controlleren plus installation som skræmmer mig.
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 09:18
Man kan købe z-wave produkter her http://homee.dk/
Overvejer selv at købe en styre enhed... Syntes bare det er ærgerligt de ikke findes med indbygget gsm modem så man også kan bruge produktet som alarm system.
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af MadMaxDK MadMaxDK skrev:


 Et alternativ til Z-Wave og IHC er ZenseHome, et decentralt styret anlæg som bruger husets eksisterende elnet til at kommunikere internt. Jeg har kun meget kort programmeret ZenseHome, men så hvidt jeg husker var det ret simpelt, noget med "drag and drop". Jeg kender ikke priserne på ZenseHome, men fordi det genbruger husets elnet, og pga den decentrale styring kunne jeg forestille mig det er billige i indkøb og installation end IHC.

http://www.zensehome.dk/
Jeg vil helst ikke være negativ, og jeg elsker at folk har initiativ, og starter nye ting op, men jeg vil altså ikke være prøveklud på "Dansk innovation og teknologi zensehome ApS blev startet i 2006 af den nuværende direktør, Eik Alrø". Invester 150.000 i det her udstyr, firmaet lukker, og du skal sælge dit hus. Det bliver den længste Gonzo du har haft i dit liv. Har du IHC så, hvis alt ikke går galt med LK, men det er der intet der tyder på, så er det et plus når man skal sælge hus/lejlighed
Men nu er vi vist helt væk fra det oprindelige emne, sorry!
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MadMaxDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-September-2006
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Som jeg ser forskellen, så er IHC et mere integreret system, idet det er koncentreret omkring husets el-tavl(er).
Det er et stjernkoblet el-net. I tavlen sidder der et antal input og output moduler, samt en controller.
Til inputmodulerne kobles signalgivere (tryk, følere, pir, alarmkontakter osv). Når en af disse signalgivere udløses, så sker der noget på Output siden. Her er stikkontakter, lampeudtag osv. forbundet. Så principielt set skal man trække ledninger til alle udtag og til alle tryk osv. Der er dog i den nye udgave, IHC Wireless, åbnet op for at man har trådløse tryk, kontakter og lampeudtag (op til 64 pr. controller).
Til systemet kan man så også få lysdæmpere, fjernbetjeninger, magnetventiler osv.
Controlleren(e) programmeres fra en PC, hvor man så downloader programmet til Controlleren.
IHC skal installeres af en aut. el-installatør, da det er stærkstrøm. Det er et lukket system, hvor kun LK leverer produkter til.
Z-wave er et mere åbent system, hvor flere forskellige leverandører laver produkter til. Jeg kender det ikke så godt, da jeg selv har IHC, men jeg synes det ser mere klodset ud med dimser der sidder i de eksisterende kontakter. Jeg har læst at der kommer stikkontakter med indbygget z-wave, men jeg har ikke set dem. Der sikkert andre der ved meget mere om z-wave 
 


 Et alternativ til Z-Wave og IHC er ZenseHome, et decentralt styret anlæg som bruger husets eksisterende elnet til at kommunikere internt. Jeg har kun meget kort programmeret ZenseHome, men så hvidt jeg husker var det ret simpelt, noget med "drag and drop". Jeg kender ikke priserne på ZenseHome, men fordi det genbruger husets elnet, og pga den decentrale styring kunne jeg forestille mig det er billige i indkøb og installation end IHC.

http://www.zensehome.dk/


Redigeret af MadMaxDK - 25-Januar-2010 kl. 23:27
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Arj seriøst....DK systemer er lidt svære at implementere ift HTPC. Det kræver i de fleste tilfælde plugs til en stikkontakt som jo ikke egner sig til en tænd sluk.

IHC er et fint system, men det er lukket og det har også en del begrænsninger fva nutidens standarder for AV distribution.

Jeg siger ikke det er dårligt, med hvordan distriburer du HDMI?

Du kan ret effektivt bruge det til Moca, men dette dog ikke til DVB-S(2).
IHC Control er ikke det samme som IHC Net. IHC Control er udelukkende til intelligent styring af el og alarm.
IHC Net er et CAT6 netværk, og kan som sådan ikke distribuere HDMI på andre måder end andre netværk, dvs. 2  RJ45 udtag+noget specialudstyr. IHC nets AV løsning er en gammeldags løsning, som i øvrigt er alt for dyr. Jeg bruger IHC Net til at distribure tv kanaler (IP) fra min centrale TV server med DVBViewer Recording service. Man kan også bruge IHC Net til at distribuere TV antenne signaler (DVB-T og C).
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Så du skider i dit badekar?LOL
Ja, store mænd har store behovWink
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu