recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crossover 5.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Crossover 5.1

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 687
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Skal crossover være TÆNDT på sub og så MAX? El. Bare disabled. ?

Jeg ville disable den da den indbygget crossover bruger et slope på 12dB/octave og i de fleste biograf opsætninger vil man gerne benytte 24dB/octave.

Så disable Crossover og lad din receiver klarer opsætningen.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 13:29

Det er bedst at lade Reciver styre Crossover, så skru helt op for den på SW, samt Volumen på omkring halv styrke og styr den derefter på Reciver.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er bedst at lade Reciver styre Crossover, så skru helt op for den på SW, samt Volumen på omkring halv styrke og styr den derefter på Reciver.

Det lyder til at crossover er lidt mere avanceret på denne sub.
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 16:31
Altså.. 2 muligheder:

1. Disabled

El.

2. Enabled + max hz.

Korrekt?

Den har div. Indstillingsmuligheder. PEQ bla. er deaktiveret.

Vejrup:
Vil du specificere slope for mig?

Lige NU er setup som følgende;

SUB/enabled og kører max hz (250)

Processor/alle HT, er sat til THX standarden, 80hz.

Har ændret SLOPE til LFE, fra 12db til 24db/octave
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 16:44
Normalt ville jeg også sætte crossover så højt så muligt men lige præcis med din subwoofer ville jeg disable crossover grundet tidligerenævnte 

her kan du se forskellen på 12/24dB slope

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 19:24
Hvorfor vil man i det fleste bio setup's hellere have 24 slope frem for 12 eller 48?
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor vil man i det fleste bio setup's hellere have 24 slope frem for 12 eller 48?

Jeg ved heller ikke om man nødvendigvis vil have 24dB, jeg har bare taget udgangspunkt i mit eget setup og min receiver kan ikke finde ud af 6-12-48, den kan kun 24dB. (Helt sikkert en Audyssey Pro begrænsning)
Jeg har prøvet et slope på 12dB (på et andet system) og syntes at bassen blev meget rodet meget sammen med fronten. 

Der er helt sikkert andre der er mere customizable end min.
Den subwoofer som brugeren her har sætter et slope på 24dB når hans crossover står til disable. 

Hvilket slope bruger du selv Thomas?

Redigeret af Vejrup - 16-August-2015 kl. 20:00
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 19:59
Du skriver du har 2 muligheder.....
De har jo egentlig 3.... Du syntes det lyder super godt, så se bare nogle films i stedet for at pille  :-)
Ning
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 21:49
Uanset hvad, bør du IMO i hvert fald dele centerhøjttaleren ved 80Hz eller lavere, ellers får du (mande)stemmer over i subben. Ellers vil jeg sige at det lyder som om processoren er blevet forvirret af et eller andet. Der er ingen grund til at dele dine højttalere så højt. 80Hz er rigeligt  højt.
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 22:22
Vejrup:

Har disabled crossover på sub. Og så siger du den kører med et slope på 24. Har samtidigt sat slope på processoren til 24 til sub, alle andre på 12. Men hvilken slope skal jeg regne med, subbens el. Processoren's?

Der skal testes mere inden jeg kan drage en konklusion.

Som sagt kører alle højttalere 80hz nu inkl. Sub.

Trumle;

Ja, det tænker jeg også. Tror måske jeg har haft sat alle højttalere til small inden kalibrering, bør det gøre en forskel?

Under kalibrering idag, registrerede auto'en ikke der var en sub tilsluttet. Måske har jeg ikke fået aktiveret sub i menuen, husker det ikke.

Jeg har haft kørt kalibreringer før, hvor resultaterne var bedre, men mener kalibreringerne valgte højttalerne til mellem 80-100hz.. Burde de være registreret til mindre?

Inden jeg kører auto-eq, hvordan skal div. Indstillinger så stå, såfremt der er noget at være opmærksom på ?
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 23:06
Kender ikke den processor eller om den har nogen særheder, så jeg kan ikke bidrage med andet end generelle betragtninger. Hvis dit engelske er til det, kan du kigge over på avsforum.com, der mener jeg der er en længere tråd om den.

På min Yamaha sætter man bare Auto indstillingen i gang, så vælger den selv alle indstillinger. Man kan så selv ændre på crossover, afstande, niveau mv bagefter hvis man vil. Sådan synes jeg også det plejer at være, men din kan self. være anderledes.

Hvis ikke subben registreres så prøv at skrue lidt op for den og slå auto ON/OFF fra, så du er sikker på den er klar når målesignalet går i gang.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 07:07
Her er en lidt ældre artikel omkring slope, jeg er blevet klogere Wink

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu