recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crown effektforstærker - indtryk og erfaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Crown effektforstærker - indtryk og erfaring

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Crown effektforstærker - indtryk og erfaring
    Sendt: 14-Marts-2024 kl. 13:30
Hej,

Jeg overvejer at skifte mine effektforstærkere ud med Crown effektforstærkere. Det er ikke fordi jeg vil spille en hal op, slet ikke, men jeg kunne godt tænke mig, at teste det op imod mine nuværende effekter mht. power og lydprofil.

Dog har jeg et indtryk af, at Crown produkter ikke nødvendigvis er "hi-fi", altså at det bliver brugt til, at spille højt, uden forvrængninger, og ikke altid giver den reneste og mest detaljerede lyd i sin prisklasse.

Jeg har dog aldrig selv hørt/oplevet Crown produkter. Er der nogen der har lyst til at dele deres erfaringer og indtryk?

Har kigget på disse.
https://www.dba.dk/crown-xti-2000/id-510028965/

Mange tak. Smile


Redigeret af HessiDude - 14-Marts-2024 kl. 13:32
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2024 kl. 14:20
Jeg synes deres XLS DriveCore serie er fremragende.
I min hjemmebio har jeg 2x 1502 og 1x 2502.

Jeg har overvejet at skifte mine Denon 4400'ere ud med en 2502'er i stuen, men de er absolut ikke kønne til stuebrug, så jeg ender nok i en anden retning.

Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2024 kl. 16:55
Lånte en crown af min bror, som er musiker, for mange år siden og senere hen andet PA gear til mit hjemme hifi. Det var generelt støjende og skingert, at høre på og det kunne have en del brummen/summen i standby.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2024 kl. 21:59
Dét som får en forstærker til at lyde absolut dårligst, er hvis den løber tør for effekt. Det dræber dynamik og giver en hørbar forvrængning (og kan brænde højttalerne af).

Så en generaliserende sandhed som gælder uanset om det er Crown, McIntosh, NAD etc: En forstærker med tilstrækkelig effekt vil altid lyde bedre end en forstærker man forsøger at presse mere ud af end den er i stand til.

Dit spørgsmål er stillet utallige af gange på alle verdens fora og der er aldrig kommet en enighed. Mange siger at de hører store forskellige og mange siger, at de ikke hører forskelle så længe forstærkerne arbejder indenfor deres comfort-zone. Jeg bruger selv nogle af Crowns topmodeller og jeg har aldrig fået klager over, at mit system er skingert og der er absolut ingen støj selvom man står ved højttalerne. Hvis der nogensinde bliver arrangeret en blindtest af forstærkere tager jeg meget gerne én med - er selv nysgerrig på resultatet.

Konkret ift. den Crown XTI: Den har indbygget DSP og "placeringen" af den DSP ift. forstærkerens gain er ret dårlig så den er kendt for at have et højt støjgulv. Om det er hørbart afhænger af dine højttaleres følsomhed.

Hvis du vil have lidt aften TV kan du se denne: What Specs Really Matter in Audio Amplifiers? (youtube.com)

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2024 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Dét som får en forstærker til at lyde absolut dårligst, er hvis den løber tør for effekt. Det dræber dynamik og giver en hørbar forvrængning (og kan brænde højttalerne af).

Så en generaliserende sandhed som gælder uanset om det er Crown, McIntosh, NAD etc: En forstærker med tilstrækkelig effekt vil altid lyde bedre end en forstærker man forsøger at presse mere ud af end den er i stand til.

Dit spørgsmål er stillet utallige af gange på alle verdens fora og der er aldrig kommet en enighed. Mange siger at de hører store forskellige og mange siger, at de ikke hører forskelle så længe forstærkerne arbejder indenfor deres comfort-zone. Jeg bruger selv nogle af Crowns topmodeller og jeg har aldrig fået klager over, at mit system er skingert og der er absolut ingen støj selvom man står ved højttalerne. Hvis der nogensinde bliver arrangeret en blindtest af forstærkere tager jeg meget gerne én med - er selv nysgerrig på resultatet.

Konkret ift. den Crown XTI: Den har indbygget DSP og "placeringen" af den DSP ift. forstærkerens gain er ret dårlig så den er kendt for at have et højt støjgulv. Om det er hørbart afhænger af dine højttaleres følsomhed.

Hvis du vil have lidt aften TV kan du se denne: What Specs Really Matter in Audio Amplifiers? (youtube.com)


Og så er det jeg spørger 

Mere effekt end man har brug for og højttalere med alm følsomhed som kan tåle lidt effekt eller højttalere med høj følsomhed og en alm kraftig forstærker ?


Have engang et sæt Mission QX2 og en SubZero PA900 Class AB Power Amplifier 2x300 watt  i 8 ohm og 2x450 watt i 4 ohm, det var sjovt og bassen var vild, men det var for meget, for man har tendens til spille for højt

Vil gerne have sådan en effekt igen, men denne gang skal det være fra højttalerne



Redigeret af gasolin - 17-Marts-2024 kl. 22:07
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2024 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Og så er det jeg spørger: Mere effekt end man har brug for og højttalere med alm følsomhed som kan tåle lidt effekt eller højttalere med høj følsomhed og en alm kraftig forstærker ?
Der er ikke et entydigt svar på dit spørgsmål. Det rigtige svar er tilstrækkelig effekt med de højttalere der opfylder de krav man har. Er ens krav en hjemmebio hvor man ønsker dynamik med høj lydstyrke, vælger man nok ikke en højttaler med 84db følsomhed f.eks.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2024 kl. 13:18
Mange tak for input, allesammen. Det har givet stof til eftertanke. Tror jeg vil hapse en, hvis et rigtigt godt tilbud kommer. Blot for at afprøve det selv, med mine højttalere (88 dB/1m, 1W - følsomhed).

Hvis det skal være XLS DriveCore serien, så bliver prisen lige lidt højere end hvad jeg tænkte det skulle være. Så kan det godt være bliver noget andet med en my mindre saft og kraft. Big smile

Sådanne 2 var også en mulighed.
https://www.dba.dk/effektforstaerker-crown/id-1109819859/

eller...
https://www.dba.dk/forstaerker-crown-800-csl/id-1109043532/

Kunne være man skulle prøve at finde nogle anmeldelser eller erfaringer med disse... LOL


Redigeret af HessiDude - 18-Marts-2024 kl. 13:28
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2024 kl. 13:43
Ikke alle crown fostærker kan bruges med rca kabler så sørg for at have de rigtige stik,adaptere,kabler

En del pa forstærker + 90% har blæsere fordi de ofte bruges om sommeren eller i varme lokaler og skal spille højt i mange timer, de larmer stort set alle, de er slet ikke så støjsvage som gode kabinet blæsere til en pc.

Sæt effekten til max det halve (måske lidt under) så forvrænger forstærkeren aldrig, lyden er alt 100% ren, ingen afbrændte endheder og super høj lydtyrk hvor det kort tid efter hyler i ørene, med 88db hvis det også er 88db og ikke kun på papiret, så er 50 watt pr kanal nok eller 100 watt rms for at have lidt ekstra, med f.eks 300 watt i 8 ohm er der rigeligt til at man kan spille 100 watt helt rent


Redigeret af gasolin - 19-Marts-2024 kl. 12:23
Til top
killkaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Juli-2012
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér killkaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2024 kl. 12:17
Jeg ved ikke om en IMG stageline sta-1000d er over eller under Crown kvalitetsmæssigt, men det er da en PA forstærker. 

Jeg har lavet blindtests med 2 herrer, som har beskrevet den som skinger og træls i toppen i forhold til det markant dyrere Hifi-grej de havde på daværende tidspunkt. Dog med en rigtig god stram bund/bas. De beskrev begge at der var tydeligt forskel.

Nu har vi så taget blindtests, både op imod en noget dyr Mcintosh-forstærker (kan ikke huske navnet) og op imod en Michi S5. Svarene var i øst og vest, cirka halvdelen forkerte ud af 20 ved begge parter (og jeg fejlede også selv)

Og det har vel og mærket været blindtests med instant A/B skift
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2024 kl. 13:33
Det vidner jo blot om, at jeg bliver nødt til at lykke til det selv, og i egne omgivelser, hvis jeg finder det interessant nok.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 09:33
Jeg havde en Crown på prøve. Støjen fra køleblæseren gør det umuligt at bruge den i et anlæg hjemme. Lyden fra forstærkeren er formentlig udmærket, men der er jo ikke nogen væsentlig forskel fra forskellige mærker, uanset hvad de ellers påstår. Jeg endte op med LabGruppens mindste forstærker, ip450, som er passivt kølet. Rigeligt kraftig og fin lyd og stabil stereobillede. Samme forstærker i øvrigt, som sælges under Brüel og Kjær mærket. Jeg har sammenlignet med nogle "high end" effektforstærkere, men jeg kan ikke høre forskel. 
Powered by beer and chips
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2024 kl. 10:01
Bare mærkeligt at mange pa forstærker skal have blæsere (der ofte mange højttalere med høj følsomhed når man har et rigtig pa anlæg)

Mener heller ikke selv de ret vilde subwoofer har forstærker med indbygget blæsere, skal dog ikke gøre mig klog på hvor meget luften køler forstærkeren i en subwoofer

Rigtig mange hifi forstærker har ikke selv om jeg har set en lille all in one enhed fra denon og en cambridge audio axr 100 som har blæsere, må godt nok være nogen dårlige forstærker når de skal have blæsere, selv mange class a forstærker har ikke blæsere, selv om de ofte er kæmpe store så blir de bare super varme

Havde slukket for blæseren da jeg havde en pa a/b forstærker, der var ingen problemer overhovedet


Redigeret af gasolin - 20-Marts-2024 kl. 10:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu