|
Crown effektforstærker - indtryk og erfaring |
Besvar | Side <1 345 |
Forfatter | ||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så nu er blæserne i 602’eren frakoblet. Den har stået tændt, skruet helt op for begge kanaler, MEN uden noget sat til, i en times tid. Det bare for at se hvor varm den bliver ved idle. Der er ikke rigtig noget varmeudvikling, så der skal nok noget belastning til.
|
||
gasolin
Guld medlem Oprettet: 23-Marts-2010 Sted: DK,fyn Status: Offline Point: 1562 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kan du ikke bruge til noget som helst, det IKKE en klasse a forstærker Det svare til at test hvor mange kilometer pr liter brændstof en benzin eller diesel drevet bil køre når bilen står tændt i tomgang
Redigeret af gasolin - 25-Marts-2024 kl. 14:00 |
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Forstærkeren køre som BCA, balanced current Amp."push Pull" og at den benytter den feedback "energi" som kommer fra den/ de tilsluttede højtaler. Det må være op til den enkelte om man er til lyden i Class I I mine øre er det for klinisk m.m. og det bliver meget hurtig trættende og kedeligt at høre på til decideret HIFI lytning hjemme i stuen, faktisk endnu ringere end noget af det man har fra Class d. produkter. Men til en Bio i klæderen eller lign. vil de gøre det ret godt med masser af effekt til relativ små penge, bonus så kan man måske heller ikke høre blæserne. Jeg havde lånt en xti 4002 i forbindelse med jeg skulle have effektforstærkere til min stue bio, her syns jeg nu ikke støjen fra blæseren var så voldsom. |
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvilke Class-I har du hørt? Den forstærker trådstarter har købt er ikke Class-I/BCA. XTI4002 er Class A/B.
|
||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ved godt, at det ikke er en klasse A forstærker, og hvis man nu ikke var så hurtig på tasterne, så havde man også læst, og forstået, at jeg med vilje ikke havde sat noget til for at få et billede af dens idle tilstand, tændt, som jeg skriver. Det plejer typisk at være en god indikator for hvor meget varme de kan udvikle. En klasse A/B forstærker har jo også en idle forbrug, og det skaber også en slags varme, ligesom en bil i tomgang også har en slags forbrug og laver en slags varme. Desuden ville jeg bare gerne være forsigtig, og starte med, at se om den kunne hold til det "at idle". Redigeret af HessiDude - 25-Marts-2024 kl. 21:24 |
||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu har 602'eren kørt et par timer, uden blæsere, i lav til moderat belastning. Det har spillet lidt baggrundstøj, og så har jeg skruet meget højt op en gang i mellem, i meget korte perioder (vil skyde på nord for 90 db), og rocket med. Jeg har ikke haft tid til, at lave en A-B-test med de "gamle" effekter, men umiddelbart lyder det væsentlig bedre når jeg skruer op. Desuden spredes lyden MEGET bedre i vores til-formålet-lorteintrettet-stue-alrum-køkken-i-L-form. Jeg kan dog ikke konstatere at det er 602'erens fortjeneste, ikke uden at have lavet A-B-testen, hvor kun, og kun effektforstærkeren bliver skiftet ud. Fordi forforstærkeren er også ny, og væsentlig bedre end alt andet jeg har brugt tidligere, og musikken kommer fra Tidal (16 bit, 44.1 Khz), som er helt ny for mig (ikke kvaliteten, men Tidal), og jeg bruger en discrete DAC, og en lineær strømforsyning til streamer og DAC. Og ikke mindst har jeg været nødt til at flytte lidt på højttalerne, for at tislutte bøjler og testkabler, også for, at undgå, at kablerne der stikker ud af kabelrørerne, i væggen, ikke kortslutter forbindelsen til højttalerne. Det med spredningen må næsten være fordi jeg har flytte lidt på højttalerne. Til de interesserede... Streamer: Raspberry Pi 4 model B, med piCorePlayer og Tidal Connect og Spotify Connect. USB kabel: Billig USB kabel, USB-A til USB-B, fulgte med DAC'en. DAC: Topping E30ii Lite. Strømforsyning til Streamer og DAC: ALLO SHANTI Dual Regulated Ultra Low Noise Linear Power Supply 5V 3A / 5V 1A. RCA phono kabel: Billige noname, lakrids/spaghetti RCA rød og hvid phono kabel (0,5 meter). Forforstærker: NAD C165BEE. RCA til XLR: Sweex RCA til XLR 1.5m (købt billigt på dba, bare for at have noget at prøve med). Effekforstærker: Crown XLS 602 (blæsere koblet fra). Højttalerkabler: Noname, 2,5 mm2, OFC (oxygenfrie) kobberkabler (8'ish meter per kabel). Højttalere: Et sæt DLS R55, 4 Ohm. Jeg synes egentlig, at højttalerne lyder bedre end de nogensinde har gjort. Det lyder mere overbevisende, hvis det giver mening, mere ubesværet, MEN... det er ikke en nat og dag forskel, eller jo, når man skruer op, så er det. Ved lav til moderat belastning/volumen synes jeg ikke, at der er den store forskel, måske Classic 8.0b gengiver detaljer en anelse bedre, men det er fra hukommelse, så tag det med et gran salt. Inden længe laver jeg A-B-testen, men én ting kan jeg da sige med sikkerhed. Min Crown XLS 602 er ikke blevet varm uden blæsere, på de 2½ til 3 timer den har spillet lavt til moderat lydniveay, OG... den hverken suser eller brummer.
Redigeret af HessiDude - 25-Marts-2024 kl. 21:25 |
||
Vilstrup
Guld medlem Oprettet: 12-November-2008 Status: Offline Point: 1008 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg vil lige forsvare Crown en smule, det med sige at der er meget blæse støj i dem, passer nok ikke helt - det kan dog være afhængig af hvilken model serie vi snakker om. Jeg har selv anskaffet mig 3 stk. Crown XLS 2502 og kommet dem ind i mit hjemmelavet møbel med stof låge foran, blæserne i Crown går da i gang og kan høres meget, som i virkelig meget svagt når man har hovedet helt hen til dem.
Men når der ikke kommer lyd ud af højttalerne, så ja så er der mere støj i højttalerne end der var ved min gammel Lexicon CX7, men dette høre kun når du har hovedet tæt på højttalerne eller hvis du har super hørelse, jeg kan hvert fald ikke høre det når jeg sidder i min sofa 4-5meter fra højttaleren. Men er det noget man kan acceptere? Ja det syns jeg. Men syns at man får utrolig meget for pengene, men kan man få noget som er bedre, ja det kan man da, men hvor mange penge skal man så lægge for at få noget som er så meget bedre, at det “giver mening” og som giver bare nogenlunde samme mængde power. For mit vedkommende, skulle jeg ligge mindst det dobbelte bare for at komme en smule i nærheden af samme watt opgivelse og ville jeg få noget som var dobbelt så godt, nej det mener jeg ikke. For laver jeg samlingen imellem min Lexicon CX7 til en ny pris af 43.000kr og 3 stk Crown XLS2502 til en ny pris af 16.500kr, så syns jeg at det lyder meget ens, selvfølgelig er der mere headroom og højttalerne åbner sig mere pga. den mængde watt Crown har mere end Lexicon, men er det dobbelt så mange penge værd? Nej det syns jeg ikke.
|
||
Besvar | Side <1 345 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |