recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - crt..vs..lcd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketcrt..vs..lcd

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Bendix Bendix skrev:

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Helt klart et plasma.

Dark Helmet nævnte Rabatten, som jeg lige har set (jeg optog det) og det var RET interessant at se, hvordan et LCD TV dumper i gengivelsen af mørkere gråtoner. Og hvordan et TV med billedrør til halv pris klarer sig pænt.

Omtale af programmet: http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0830092148.htm

og det skulle også kunne ses ved et klik øverst t.h., men lige nu ligger der noget andet, måske fordi der var lidt forsinkelse på DR1?

Prøv evt. senere.

Jeg synes dog at det var lidt en uheldig sammenligning de lavede, de kunne godt ha valgt et af de bedste LCD istedet for at vælge noget af det ringeste.

Både og. Rabatten er et program for de prisbevidste, så det havde næppe været brugbart med en sammenligning mellem et 32" LCD til 20K og et CRT til 6K.

Desuden så synes jeg de glemte at nævne at når man køber i Tyskland er der altså også andet end fordele...bl.a:

- Hvad hvis det går i stykker
- Pixelfejl, 2 års garanati osv. er kun når du køber fra en officiel forhandler
- Retten til at sende varen retur indenfor 14 dage

Men ham den "professionelle" de havde inde sagde det rigtig godt, en flad skærm != en god skærm (medmindre man lægger rigtig mange penge)

PS: Er selv den lykkelige ejer af en flad fra LG ;)
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 08:44

Helt klart et plasma.

Dark Helmet nævnte Rabatten, som jeg lige har set (jeg optog det) og det var RET interessant at se, hvordan et LCD TV dumper i gengivelsen af mørkere gråtoner. Og hvordan et TV med billedrør til halv pris klarer sig pænt.

og det skulle også kunne ses ved et klik øverst t.h., men lige nu ligger der noget andet, måske fordi der var lidt forsinkelse på DR1?

Prøv evt. senere.

Jeg synes dog at det var lidt en uheldig sammenligning de lavede, de kunne godt ha valgt et af de bedste LCD istedet for at vælge noget af det ringeste.

Hvorfor i al verden det ? - det ville da blot være en endnu mere urimelig sammenligning.

Sammenligningen der blev gjort var i forvejen mellem et crt til 4500 og et LCD til 10.000 - altså dobbelt så meget som CRT'en kostede. Det kan vel ikke være unfair overfor fladskærms markedet. Jeg kan ikke se rimeligheden i at skulle sammenligne CRT'en med noget der koster 5 gange så meget bare for at billedkvalitet skulle være nogenlunde sammenlignelig. Jeg mener iøvrigt at selv mod de bedste ville CRT'en stadig vinde i helt grundliggende billedkvalitet som gråtoneskala og farveformidling.

At det Philips der blev sammenlignet med så til gengæld var noget af det værste jeg har set længe, gør det selvfølgelig ikke bedre, men det kostede stadig mere end dobbelt så meget, så sammenligningen er på ingen måde urimelig.

Det handler vel om billedkvalitet pr. anvendt krone.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Helt klart et plasma.

Prøv evt. senere.

Hvorfor i al verden det ? - det ville da blot være en endnu mere urimelig sammenligning.

Sammenligningen der blev gjort var i forvejen mellem et crt til 4500 og et LCD til 10.000 - altså dobbelt så meget som CRT'en kostede. Det kan vel ikke være unfair overfor fladskærms markedet. Jeg kan ikke se rimeligheden i at skulle sammenligne CRT'en med noget der koster 5 gange så meget bare for at billedkvalitet skulle være nogenlunde sammenlignelig. Jeg mener iøvrigt at selv mod de bedste ville CRT'en stadig vinde i helt grundliggende billedkvalitet som gråtoneskala og farveformidling.

At det Philips der blev sammenlignet med så til gengæld var noget af det værste jeg har set længe, gør det selvfølgelig ikke bedre, men det kostede stadig mere end dobbelt så meget, så sammenligningen er på ingen måde urimelig.

Det handler vel om billedkvalitet pr. anvendt krone.

Men hvorfor vælge det ringeste LCD til prisen og ikke det bedste, feks den populære toshiba ville garanteret have vist et meget mere tilfredstillende resultat. Det synes jeg ikke er fair overfor Hr og Fru Danmark, de er bare blevet mere forvirret.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 09:17

Oprindeligt skrevet af ticker ticker skrev:

Så desværre ikke udsendelsen, men skal se den den 5.9 ved genudsendelse.

Hvilket CRT og hvilket LCD blev brugt til sammenligningen ?

Modellernes numre skrev jeg ikke op, det var der heller ikke focus på og det står heller ikke på Rabattens site.

Oprindeligt skrevet af ticker ticker skrev:

Nævnte de noget om plasma ?  

Nej - og faktisk er plasma heller ikke en del af overskriften på tråden her.

Men Radiomanden og du kom jo hurtigt ind på det... 

Som du selv skrev: "- Skal det være en 32" eller derunder, ville jeg vælge et 100Hz CRT fremfor LCD, særlig hvis TV-et skal stå i et hjørne." og det var så et 100 Hz 32" Philips til 4.444,-, der blev foreslået.

Redigeret af Carser - 01-September-2006 kl. 09:31
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 09:29

Absolut ikke enig - det handlede jo om, at få bedst muligt billede på et nyt 32" TV til under 10.000, og udover det blev de to skærme kalibreret på stedet med en DVE DVD af en ekspert. Alene det gjorde dem meget bedre!

Og de problemer, LCD har med gamma begrænser sig i øvrigt ikke kun til de billige. Det er princippet i LCD, der giver disse billeder, hvor sort enten ikke er sort eller alt, der er meget mørkt bliver for mørkt selvom lys og kontrast er indstillet fornuftigt.

Du kan også læse OttoTCs debatindlæg og svar om gamma-problemerne og alle de tricks, der bruges m.h.t. måling og opgivelser af kontrast-forhold på LCD.

Redigeret af Carser - 01-September-2006 kl. 09:36
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 09:39

Absolut ikke enig - det handlede jo om, at få bedst muligt billede på et nyt 32" TV til under 10.000, og udover det blev de to skærme kalibreret på stedet med en DVE DVD af en ekspert. Alene det gjorde dem meget bedre!

Og de problemer, LCD har med gamma begrænser sig i øvrigt ikke kun til de billige. Det er princippet i LCD, der giver disse billeder, hvor sort enten ikke er sort eller alt, der er mørkegråt bliver for mørkt selvom lys og kontrast er indstillet fornuftigt.

Du kan også læse OttoTCs debatindlæg og svar om gamma-problemerne og alle de tricks, der bruges m.h.t. måling og opgivelser af kontrast-forhold på LCD.

Er du ikke enig i at det ville ha været mest fair at vælge det bedste LCD til under 10.000 når de nu vælger det bedst CRT?

Specs siger jo ikke meget da firmaerne læser og måler dem på forskellige måder, det er jeg udmærket klar over.

Men stadig så forbedres LCD's kunnen indenfor gamma og kontrast gengivelse, det kan jeg  tydeligt se på de nye cineos produkter fra Philips eksempelvis. Fra jeg havde mit første Philips LCD som hed 9986 dernæst 9830 og nu 9731d ser jeg meget stor fremgang. Og det tror jeg også at Otto vil give mig ret i. Selvfølgelig er det ikke på højde med CRT men det går fremad.

Redigeret af Bendix - 01-September-2006 kl. 09:40
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 09:42

INFO: Nu er hele udsendelsen tilgængelig på nettet!

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0830092148.htm

Klik så på "Se seneste udsendelse" øverst til højre for at få den til at poppe up. Kan ses i tre kvaliteter.

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 09:58

Er du ikke enig i at det ville ha været mest fair at vælge det bedste LCD til under 10.000 når de nu vælger det bedst CRT?

Jo, hvis det var et program på DK4 om Dimser, der duer e.l.

Men vores vært tog til El-Giganten med et max. beløb og er ikke TV-nørd. Han talte så med ekspedienten for at få råd. Og besøgte en seer m.h.t. rabat ved køb fra tyske butikker via nettet. Og ikke mindst fik eksperten, der i 15 år har arbejdet med high end hjemmebioer og desuden med kalibrering af alle mulige paneler, også masser af "taletid".

På de måske 10-15 minutter om TV og i et program om rabat synes jeg, det lykkedes ret godt at få en del nuancer, data og tips med.

Og jeg ved da heller ikke, om det var det absolut bedste CRT, de så på - de tog udgangspunkt i, hvad El-Giganten havde stående og det er der jo nok mange alm. mennesker, der også gør.

Jeg synes, man skal se på det som oplysning til alm. prisbevidste forbrugere uden en masse viden om TV, ikke som den ultimative købeguide til TV-entusiaster. I det lys virkede det hele fair nok på mig.

Og på Rabattens hjemmeside er der også links til mere om optimering og denne guide http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Elektronik/20051124134715. htm samt meget mere.

Redigeret af Carser - 01-September-2006 kl. 10:15
M.v.h. Carser

Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 447
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 10:04
I udsendelsen nævnte de også at de 2 fjernsyn var lige store,
men jeg synes det så ud som om crt fjernsynet havde mindre billedareal, det glemte man jo også ligseom at gøre opmærksom på.
Stig

Blot min ringe mening !
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 10:06

Jeg synes bestemt også at de skildrede det meget godt, mener bare stadigvæk de godt kunne ha fundet en bedre skærm at sammenligne med, så sent som igår var jeg nede i den Elgiganten de besøgte, og jeg ved de har bedre skærme dernede til under 10k.

Konklusionen var jo i programmet. "vent med at købe fladskærme medmindre du vil bruge mange penge på det". Det er da en god oplysning, de fleste alm. forbrugere sidder sikkert derhjemme med et dårligt prosonic LCD tv og kunne godt ha brugt disse informationer tidligere.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 10:13

Men stadig så forbedres LCD's kunnen indenfor gamma og kontrast gengivelse, det kan jeg  tydeligt se på de nye cineos produkter fra Philips eksempelvis. Fra jeg havde mit første Philips LCD som hed 9986 dernæst 9830 og nu 9731d ser jeg meget stor fremgang. Og det tror jeg også at Otto vil give mig ret i. Selvfølgelig er det ikke på højde med CRT men det går fremad.

Det er korrekt - heldigvis. Og Philips laver noget af det bedste på LCD-fronten i de dyrere modeller. De billigere, hm...

Den dag, hvor man får et LCD TV med samme billedkvalitet som et CRT til den samme pris er mig bekendt ikke kommet endnu.

M.v.h. Carser

Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2006 kl. 10:19

Det er korrekt - heldigvis. Og Philips laver noget af det bedste på LCD-fronten i de dyrere modeller. De billigere, hm...

Den dag, hvor man får et LCD TV med samme billedkvalitet som et CRT til den samme pris er mig bekendt ikke kommet endnu.

Nej men jeg må ærligt indrømme at de er kommet utrolig langt med den seneste lancering specielt deres 32" er virkelig fantastisk, jeg synes du skal prøve at kigge lidt på den, tror du bliver positivt overrasket.

Artifacts er ekstremt minimeret, DR tv2 tv3 står vikelig som dvd kvalitet på de gode udsendelser.

Farvegengivelse og kontrast er meget bedre, specielt efter at have pillet ved billedets røde hvidpunkt, grønne hvidpunkt, blå hvidpunkt,røde sortniveau og grønne sortniveau.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu