recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - D/A- lyd konvertering ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

D/A- lyd konvertering ?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 11:11
Så længe lyden ikke bliver forsinket mere end et billede, dvs. ca 40 ms 24 billeder/sekund, burde det ikke betyde noget. 

Det er noget andet hvis der er tale om forsinkelse mellem to lydkilder. Ved små forsinkelser vil det give noget kamfiltereffekt, som vil opleves som klangforskelle. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

KlausDM / tvkartoffel, tak skal i ha'

Jeg vil håbe en med en Playmaker ser tråden, og kan lave de forsøg i foreslår.
Jeg brugte Playmaker op tegningen, for at synliggøre et eksempel på trådens spørgsmål.
Er der flere foreslag til en løsning, må i endeligt komme med dem. Fremover vil jeg henvise
til denne tråd, når jeg igen får spørgsmålet.

Jeg skal lige forstå det rigtigt: Spørger du fordi du oplever problemet og vil have det løst, eller spørger du fordi du har læst dig til at det er et problem, og du vil gerne kunne give et svar?

Jeg står ved mit første svar: D/A konvertering giver ikke nævneværdigt delay, så problemet må ligge i at playmakeren gør et eller andet ved lyden. DSP er "Digital Signal Processing", og er en fællesbetegnelse for alt hvad der foretages af digital behandling af lyden. Det kan være mange "sjove" ting, men det er egentlig sjældent at det medfører delay af betydning. Hvis en playmaker tilfører delay, vil jeg gætte (!) på at der sker følgende: Playmakeren indeholder en buffer, som i sig selv giver et delay. Den buffer er der af hensyn til Airplay, hvor der skal være plads til korte udfald i signalet, uden at der kommer huller i lyden. Hvis det analoge signal digitaliseres og derpå sendes ind i bufferen, så kommer det samme delay til at påvirke analog-indgangen. 

Dårligt design, med andre ord (forudsat at jeg gætter rigtigt). Under alle omstændigheder, så skyldes fejlen noget andet end D/A konvertering, som sagt, og jeg har svært ved at se at det skulle ligge andre steder end i Playmaker'en. Så svaret må være: Lad være med at bruge playmaker i det setup.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2005
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 15:59
Hej igen Otto

Til dit spørgsmål. Jeg har fra en god ven fået forelagt Playmaker problemet, men har ikke
selv hørt det da han bor i Sønderjylland. Jeg vil med denne tråd håbe der kan findes en
løsning for ham og andre der løber ind i linende problem.

Samtidigt vil jeg meget gerne selv tilegne mig en forståelse af hvad der kan ligge til grund
for fænomenet. Jeg takker for dit svar, men det er nu ærgerligt, nu hvor b&o har lanceret
et kompatibelt netværks produkt som Playmaker til "kun 2.300 Kr" som tilsyneladende
med lidt fantasi vil kunne anvendes bredt.

Ser du her kan du se at b&o er ved at videre udvikle Beolink converter NL/ML til at
klare det b&o kalder ekko-fri lydfordeling (part-mode), men så er også 4.995 Kr.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu