recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB+ i Nord/Midt-jylland
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB+ i Nord/Midt-jylland

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 20:30
Ja, men RDS systemet dækker over meget mere end RadioText.

RadioText er nok den mindst vigtige funktion i RDS, du kan læse om de resterende her
https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Data_System

Klaua
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Usuq Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usuq Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 22:44
Hej Bent,

Den 1. oktober skete der to ting til det dansk DAB-net:

  1. DR afstod frekvenstilladelsen til kanal 12C til Digital Radio Teracom (se et kort over rettigheden (DAB-blok 1) her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-1).
  2. Alle landsdækkende kanaler blev ændret til DAB+. Før 1. okt. var det kun P4 og nogle lokale radiostationer i DAB-blok 3 sendt i DAB+ (se kort af DAB-blok 3 her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-3).
I forbindelse med at Teracom overtog DAB-blok 1 faldt dækningen af denne blok fra over 95 % indendørs geografisk dækning til ca. 81 %, som du selv nævner. Jeg er ikke klar over, at der skulle være et dækningskort over Teracoms dækning.
DR råder dog stadig over DAB-blok 2 (se kort over rettigheden her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-2), og de har et dækningskort, som du finder her: http://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/dab-daekningskort. Du kan se både indendørs og udendørs dækning. DR's dækning er fuldstændig den samme nu, som den var før.

På Kegnæs er især den indendørs dækning ikke imponerende. Du burde kunne få det bedste signal fra senderen i Sønderborg, så hvis det er muligt, så placer din radio i et vindue mod Sønderborg. Det kan dog også være, at du kan fange senderen i Bregninge på Ærø.

Grunden til jeg nævner alt dette med rettighederne er, at som du kan se for DAB-blok 2, så anvender Sønderborg frekvenskanalen 8B, mens Bregninge anvender 11C, og det kan være et problem at ens radio befinder sig lige på grænsen. Det var fx problemet der startede hele dette indlæg. Her var det bare et problem mellem 13B og 8B.

Det lyder ikke til, at du har helt samme problem, som det problem der startede denne tråd, men forskellige radioer kan reagerer forskelligt, så man kan ikke udelukke, at det er samme problem.
Som sagt er dækningen den samme i dag for DR's kanaler, som den var tidligere, så hvis du kunne modtage P4's regioner før, så burde du også kunne i dag.
De landsdækkende kanaler kan dog give anledning til problemer, hvis din radio ikke kan finde ud af, om den får det bedste signal fra Sønderborg eller Bregninge, da signalet her er fuldstændig ens. I dette tilfælde kan din radio hoppe frem og tilbage så meget, at du reelt set ikke kan høre noget.

Mit bedste bud på at forbedre din modtage situation er at forbedre din radios mulighed for at få et godt signal fra Sønderborg, mens du skærmer den imod signalet fra Bregninge.

Du kan selvfølgelig også klage over dækningen til DR. Det er dog et problematisk sted at øge dækningen, da Tyskland har en 8B frekvensrettighed, hvis du trækker en linje fra senderen i Sønderborg mod Kegnæs og videre mod Tyskland. Det betyder, at man ikke kan hæve effekten fra Sønderborg senderen, da man så også vil øge interferensen mod Tyskland, hvilket kan være meget svært at få lov til. Samme problem gælder for 11C, som anvendes i Hamborg.

Så for at gøre en meeeeeget lang historie kort:
  • Kan ikke forklare, at dit signal er blevet dårligere, da nettet ikke er ændret.
    • Du har ikke fået en ny LED lampe, tv, pc-skærm eller andet elektronik i værkstedet?
  • Hvis du gerne vil have liv i din DAB+ radio i den nærmeste fremtid, så afprøv nogle nye positioner i værkstedet, gerne i retning mod Sønderborg.
Nå ja, i teorien burde DAB+ signalet være 1 dB bedre end DAB, så de fleste skulle gerne have fået et bedre signal ved skiftet til DAB+, men teori lader ikke til at virke her :/

Håber du kan bruge svaret til et eller andet... :)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

Grunden til jeg nævner alt dette med rettighederne er, at som du kan se for DAB-blok 2, så anvender Sønderborg frekvenskanalen 8B, mens Bregninge anvender 11C, og det kan være et problem at ens radio befinder sig lige på grænsen. Det var fx problemet der startede hele dette indlæg. Her var det bare et problem mellem 13B og 8B.

Som sagt er dækningen den samme i dag for DR's kanaler, som den var tidligere, så hvis du kunne modtage P4's regioner før, så burde du også kunne i dag.
De landsdækkende kanaler kan dog give anledning til problemer, hvis din radio ikke kan finde ud af, om den får det bedste signal fra Sønderborg eller Bregninge, da signalet her er fuldstændig ens. I dette tilfælde kan din radio hoppe frem og tilbage så meget, at du reelt set ikke kan høre noget.


Jamen er DAB ikke fantastisk? FEDT at vi (DR) har fået det op at stå....!

M.v.h.
Til top
cos68 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cos68 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

I forbindelse med at Teracom overtog DAB-blok 1 faldt dækningen af denne blok fra over 95 % indendørs geografisk dækning til ca. 81 %, som du selv nævner. Jeg er ikke klar over, at der skulle være et dækningskort over Teracoms dækning.

Tak, det forklarer i hvert fald, hvorfor jeg oplever en del ringere signal fra DK DAB1 end tidligere. Før var der fuld skrald på både DAB blok1 og blok2. Nu er signalet fra DK DAB1 kun lige knap brugbart. Når jeg ser frekvenslisten, du henviser til, ser det slet ikke ud til at DK DAB1 sendes ud fra Tinghøj senderen længere. Troede da godt nok at man havde bibeholdt det sendenet, man allerede havde opbygget.
Jeg har en modtager af god og godkendt kvalitet samt en antenne på loftet, men min oplevelser af dårlig dækning passer meget godt følgende dækningskort:

http://www.digitalradio.dk/daekningskort/

Ærgerligt! Så bliver det nok ikke sådan lige bedre.

Redigeret af cos68 - 08-Oktober-2017 kl. 23:54
Til top
Usuq Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usuq Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 23:36
Som både trådstarter og mange andre har gjort opmærksom på, så kan problemet, der er nævnt her, fikses med en ordentlig modtager.

Så du har helt ret, DAB er noget lort, når de modtagere, der sælges, er noget lort.
Man kan kun håbe, at sider som http://www.getdigitalradio.com/industry/what-is-the-tick-mark/ kan være med til at få ryddet ud i de dårlige modtagere.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 00:03
Oprindeligt skrevet af cos68 cos68 skrev:


Tak, det forklarer i hvert fald, hvorfor jeg oplever en del ringere signal fra DK DAB1 end tidligere. Før var der fuld skrald på både DAB blok1 og blok2. Nu er signalet fra DK DAB1 kun lige knap brugbart. Når jeg ser frekvenslisten, du henviser til, ser det slet ikke ud til at DK DAB1 sendes ud fra Tinghøj senderen længere. Troede da godt nok at man havde bibeholdt det sendenet, man allerede havde opbygget.
Jeg har en modtager af god og godkendt kvalitet samt en antenne på loftet, men min oplevelser af dårlig dækning passer meget godt følgende dækningskort:

http://www.digitalradio.dk/daekningskort/

Ærgerligt! Så bliver det nok ikke sådan lige bedre.


Det er naivt at tro, at man ville bibeholde den bestående dækning, eftersom hver enkelt sender koster penge. Og når der nu står i licitationsudbuddet, at man kun skal dække 80% såååeee..

Du skriver at du har antenne på loftet. Hvilken slags? Det hjælper ikke meget at have en FM-antenne liggende på loftet. Specielt ikke da DAB er lodret polariseret.

M.v.h.
Til top
cos68 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cos68 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er naivt at tro, at man ville bibeholde den bestående dækning, eftersom hver enkelt sender koster penge. Og når der nu står i licitationsudbuddet, at man kun skal dække 80% såååeee..

Du skriver at du har antenne på loftet. Hvilken slags? Det hjælper ikke meget at have en FM-antenne liggende på loftet. Specielt ikke da DAB er lodret polariseret.

Nu havde jeg ikke lige læst udbudsmaterialet, men det giver selvfølgelig mening, når der står 80% dækning.
Jeg har en ældre 5-elements VHF antenne fra gamle analog TV dage som skulle dække både kanal 12 og 13. Den er selvfølgelig lodret opsat. Som nævnt var der ingen problem før 1. oktober, men det vil nok være et forsøg værd at prøve at dreje den i en anden retning for bedre dækning, nu hvor jeg har erfaret, at der er blevet færre DAB-blok1 sendere.

Redigeret af cos68 - 09-Oktober-2017 kl. 00:30
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

Hej Bent,

Den 1. oktober skete der to ting til det dansk DAB-net:

  1. DR afstod frekvenstilladelsen til kanal 12C til Digital Radio Teracom (se et kort over rettigheden (DAB-blok 1) her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-1).
  2. Alle landsdækkende kanaler blev ændret til DAB+. Før 1. okt. var det kun P4 og nogle lokale radiostationer i DAB-blok 3 sendt i DAB+ (se kort af DAB-blok 3 her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-3).
I forbindelse med at Teracom overtog DAB-blok 1 faldt dækningen af denne blok fra over 95 % indendørs geografisk dækning til ca. 81 %, som du selv nævner. Jeg er ikke klar over, at der skulle være et dækningskort over Teracoms dækning.
DR råder dog stadig over DAB-blok 2 (se kort over rettigheden her: https://ens.dk/ansvarsomraader/frekvenser/radio-og-tv/dab-sendenet-2), og de har et dækningskort, som du finder her: http://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/dab-daekningskort. Du kan se både indendørs og udendørs dækning. DR's dækning er fuldstændig den samme nu, som den var før.

På Kegnæs er især den indendørs dækning ikke imponerende. Du burde kunne få det bedste signal fra senderen i Sønderborg, så hvis det er muligt, så placer din radio i et vindue mod Sønderborg. Det kan dog også være, at du kan fange senderen i Bregninge på Ærø.

Grunden til jeg nævner alt dette med rettighederne er, at som du kan se for DAB-blok 2, så anvender Sønderborg frekvenskanalen 8B, mens Bregninge anvender 11C, og det kan være et problem at ens radio befinder sig lige på grænsen. Det var fx problemet der startede hele dette indlæg. Her var det bare et problem mellem 13B og 8B.

Det lyder ikke til, at du har helt samme problem, som det problem der startede denne tråd, men forskellige radioer kan reagerer forskelligt, så man kan ikke udelukke, at det er samme problem.
Som sagt er dækningen den samme i dag for DR's kanaler, som den var tidligere, så hvis du kunne modtage P4's regioner før, så burde du også kunne i dag.
De landsdækkende kanaler kan dog give anledning til problemer, hvis din radio ikke kan finde ud af, om den får det bedste signal fra Sønderborg eller Bregninge, da signalet her er fuldstændig ens. I dette tilfælde kan din radio hoppe frem og tilbage så meget, at du reelt set ikke kan høre noget.

Mit bedste bud på at forbedre din modtage situation er at forbedre din radios mulighed for at få et godt signal fra Sønderborg, mens du skærmer den imod signalet fra Bregninge.

Du kan selvfølgelig også klage over dækningen til DR. Det er dog et problematisk sted at øge dækningen, da Tyskland har en 8B frekvensrettighed, hvis du trækker en linje fra senderen i Sønderborg mod Kegnæs og videre mod Tyskland. Det betyder, at man ikke kan hæve effekten fra Sønderborg senderen, da man så også vil øge interferensen mod Tyskland, hvilket kan være meget svært at få lov til. Samme problem gælder for 11C, som anvendes i Hamborg.

Så for at gøre en meeeeeget lang historie kort:
  • Kan ikke forklare, at dit signal er blevet dårligere, da nettet ikke er ændret.
    • Du har ikke fået en ny LED lampe, tv, pc-skærm eller andet elektronik i værkstedet?
  • Hvis du gerne vil have liv i din DAB+ radio i den nærmeste fremtid, så afprøv nogle nye positioner i værkstedet, gerne i retning mod Sønderborg.
Nå ja, i teorien burde DAB+ signalet være 1 dB bedre end DAB, så de fleste skulle gerne have fået et bedre signal ved skiftet til DAB+, men teori lader ikke til at virke her :/

Håber du kan bruge svaret til et eller andet... :)


Tak for endnu en god og uddybende teknisk forklaring med forslag til løsning:

Dette forklarer på en måde, at enten kommer de tyske eller de danske stationer på displayet - uden at jeg dog kan høre dem.
Trykker jeg på infoknappen kører fejlmuligheder omkring manglende signal som en film hvor tallene hele tiden (nærmest) tæller for hvert halve sekund mellem fejlnumre fra ca 88 og opefter.

Jeg overvejede i aftes at forsøge manuelt at søge. Du er også inde på frekvensområdet. jeg prøver en manuel søgning i løbet af dagen.

Værkstedet befinder sig et stykke inde i huset, og ydervæggene er efter modernisering og isolering mere end 50 cm tykke bestående af 23 cm teglmur, isolering og 10 cm gasbeton. I retning mod Sønderborg findes desuden yderligere en massiv skillevæg.

Med andre ord har jeg næppe de bedste betingelser for et godt signal.

Der er ikke tilføjet eller ændret på elektroniske installationer i værkstedet ligesom den faste sted for den anden radio - i køkkenet - også har de samme modtagevilkår, så hvorfor signalet er blevet dårligere er mig stadig en gåde.




Redigeret af bentpetersson - 09-Oktober-2017 kl. 09:22
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

Grunden til jeg nævner alt dette med rettighederne er, at som du kan se for DAB-blok 2, så anvender Sønderborg frekvenskanalen 8B, mens Bregninge anvender 11C, og det kan være et problem at ens radio befinder sig lige på grænsen. Det var fx problemet der startede hele dette indlæg. Her var det bare et problem mellem 13B og 8B.

Som sagt er dækningen den samme i dag for DR's kanaler, som den var tidligere, så hvis du kunne modtage P4's regioner før, så burde du også kunne i dag.
De landsdækkende kanaler kan dog give anledning til problemer, hvis din radio ikke kan finde ud af, om den får det bedste signal fra Sønderborg eller Bregninge, da signalet her er fuldstændig ens. I dette tilfælde kan din radio hoppe frem og tilbage så meget, at du reelt set ikke kan høre noget.


Jamen er DAB ikke fantastisk? FEDT at vi (DR) har fået det op at stå....!

M.v.h.

Konstruktive indlæg som kan bidrage med hjælp er altid rare.

Tag dette som en konstruktiv kritik Wink
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 10:26
Jeg burde næsten skrive *BREAKING NEWS *

Jeg tænkte ud fra nogle af de råd og oplysninger, som I har skrevet. DVS især: Lokalitet, retning mod Sønderborg og signal.

Hverken i køkken eller i værksted kunne jeg få DABlyd frem.

Jeg flyttede begge radioer til det rum der har retning og er nærmest Sønderborg og udførte endnu en restore.

Da kom begge radioer virkelig igang med signaler til både de tyske og de danske. Jeg har ikke afprøvet dem alle selv om displayet viste henholdsvis 45 og 53 stationer, der næppe alle har godt signal.

Jeg flyttede derefter min værkstedsradio tilbage til værkstedet, men den kunne stadig ikke få fat i nogen stationer, selv om der intet er ændret konstruktionsmæssigt eller andet elektronisk fra det gamle til det nye DABsignal. Signalet er desværre svagt her. Eller rettere: Endnu svagere.

Køkkenradioen tog jeg med tilbage til køkkenet og ret så overraskende, så spiller den pludselig her med de uploadede stationer.

Det har åbenbart betydning for Hitachi-radioen, at den har downloadet stationerne et sted forinden, hvor der er bedre signal.

Tilbage står så, at jeg jo stadig mangler, at min værkstedsradio tænder automatisk, når jeg tænder lyset. Jeg undersøgte så signalet med værkstedsradioen i orangeriet, der både har retning mod Tyskland og mod Sønderborg altså SSV og VNV. Også flot signal. Orangeriet ligger som sydlig nabo til værkstedet.

Min plan er nu at føre en elledning gennem ventilationskanalen mellem værksted og orangeri, således at radioen kommer til at stå ude i orangeriet, og samtidig vil jeg forbinde radioen med en højtalerforlængerledning ind til PChøjtaleren inde i værkstedet. På denne måde tændes radioen automatisk ved lystænding, og jeg har også mulighed for at regulere lydstyrken inde i værkstedet på een af højtalerne.

Tusind tak til jer alle med både tekniske oplysninger og gode råd.

Jeg skylder jer virkelig en øl eller en kop kaffe, når I finder vejen forbi på Kegnæs. 😀😉

Redigeret af bentpetersson - 09-Oktober-2017 kl. 10:30
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 10:43
har en 2017 Passat med DAB og jeg har samme oplevelse..

det er blevet væsentligt mere ustabilt end før, jeg havde fuld dækning over alt hvor jeg kørte, nu har jeg få udfald, men mest på kanaler, som f.eks. VLR.. de andre er "rimelig" stabile. men oplevelse med det gamle net var at jeg ALDRIG havde udfald på DAB.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 11:09
Må på det kraftigste opfordre til at skrive om problemer med Dab+modtagelse. De er lydhøre på DR
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu