recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dagbog fra en en tidligere Apple bruger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dagbog fra en en tidligere Apple bruger

 Besvar Besvar Side  <12345 14>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2018 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Forøvrigt, så fungerer Siri da tæt på optimalt mht stemmestyret opkald når man/jeg kører bil . . ?

Ja siri virker fint når jeg vil ringe til nogen og køre bil. Jeg skal bare huske at sige "over højttaler" ellers ringer den op uden at slå højttaler til. (Jeg har ikke bluetooth i bilen)

Fra tid til anden har jeg af samme grund kørt med headset i det ene ører så jeg kunne høre lydbog. Den var ellers svær at høre på grund af larmen fra bilen når man kun kan bruge mobilens højttaler.
Og det er så her jeg har oplevet at hvis jeg skal foretage et opkald så gør jeg følgende:
- høre lydbog.
- Holder play/pause nede for at aktivere Siri
- Beder Siri om at ringe til den jeg vil tale med.
- Efter endt opkald ligger jeg på med Play/Pause knappen.
- Trykker på play/Pause for at resume afspilning af lydbogen. Og det er så her jeg en del gange har oplevet at den registrere det som et langt tryk og aktivere Siri. 
Dette har så resulteret i at Bookmate som er den lydbogs app jeg brugte glemmer hvor langt den var kommet i bogen og starter forfra! Har klager 2-3 gange til dem. Det er stadigvæk et problem. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2018 kl. 13:55
Oplåsning af Note 8:
Har nu fået leget lidt med de forskellige måder man kan låse op på. 
Jeg vil lige hurtigt nævne dem jeg har prøvet:

Mønster:
Du tegner et mønster for at låse mobilen op. Dette kan kun gøres fra låseskærmen så du skal trykke på on/off for at tænde skærmen eller trykke på home knappen.
Mobilen låser op når man lyfter fingeren og mønsteret er korrekt.

Iris:
Telefonen scanner dine iris og låser op når den genkender dem. Du skal holde mobilen meget præcist og jeg oplever ofte at det var nødvendigt at stirer (Lave store øjne) for at den genkendte dem.
Dette skal også gøres fra låseskærmen. 
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Ansigtsgenkendelse:
Den scanner dit ansigt. Dette virker noget bedre og hurtigere. Jeg har forsøgt at snyde den med diverse billeder jeg havde af mig. Uden held. Heller ikke min søn eller kone kunne låse den op. Og efterfølgende adgang til fx Nordea appen kræver en kode/fingeraftyrk. Så jeg føler det er sikkert nok. 
Denne kan også først aktiveres fra låseskærmen.
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Fingeraftryk:
Denne virker direkte fra låst skærm. Den er relativ hurtig og vil også kunne låse diverse apps der måtte kræve det op. Den er dog ikke nær så præcis og hurtig som iPhone eller OnePlus.
Plaseringen som er bag på og højt oppe vender man sig til. Den er ikke så slem som jeg troede.

Det gode ved Android er så at du kan have flere aktive samtidig (Dog ikke iris og ansigt)
Så jeg har valgt at have ansigtsgenkendelse, mønster og fingeraftryk aktiv. 
Dette gør at den ofte bare åbner når jeg trykker på on/off da den ser mig. Er det mørkt kan jeg angive mønster eller bruge fingeraftryk og sidst nævnte kan jeg også bruge til at åbne Nordea, Eboks mm. :-)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2018 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg er på alle 3 platforme, og hælder mest til IOS . En ting jeg mangler - eller ikke har fundet. - på windows og android , er " tilbage til top " ved at trykke øverst på skærmen (IOS ) ? ?

På min Note kommer der en lille pil frem i bunden af skærmen som tager dig tilbage til toppen. Men det er kun samsungs egne apps der gør dette.

På twitter skal jeg trykke på det ikon for den kategori jeg er under.

Enig i at dette er godt tænkt af Apple at lave at man bare kan trykke i toppen af skærmen. 

Ligesom det er lækkert at kunne trække ned for at opdatere. 
Disse betjeningsformer ser man også i nogle apps på Android. Men der er langt fra hyppigt forekommende og langt mere gennemført på iOS.

Jeg er android bruger, men har dog også iPads i huset. 
- jeg savner i Safari at kunne trække ned for at opdatere, som jeg kan det i Chrome på min galaxy. I skriver man kan det?  Hvordan gør med det i Safari? Og hvilke specifikke apps tænker I på når I skriver det.

- Hvordan "trykker man i toppen af skærmen" for at gå til toppen. Hvis jeg er et stykke nede på en side i Safari og gerne vil tilbage til toppen, kan jeg trykke så tossigt jeg vil, jeg kommer ikke til toppen. Hvordan gør jeg det?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hvis jeg er et stykke nede på en side i Safari og gerne vil tilbage til toppen, kan jeg trykke så tossigt jeg vil, jeg kommer ikke til toppen. Hvordan gør jeg det?


Prøv at trykke på klokken.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


- Hvordan "trykker man i toppen af skærmen" for at gå til toppen. Hvis jeg er et stykke nede på en side i Safari og gerne vil tilbage til toppen, kan jeg trykke så tossigt jeg vil, jeg kommer ikke til toppen. Hvordan gør jeg det?

Adresselinjen skal være synlig. Gøres ved at trække nedad på skærmen. Og så kan du trykke på klokken

Redigeret af Kampus - 06-Maj-2018 kl. 10:06
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 14:14
Jeg kan altså ikke se en klokke i adressebaren.

Scrrenshot er en side i safari scrollet et stykke ned af siden, og så adressebaren gjort synlig.

- hvor er klokken?
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 14:15
Ahh, jeg ledte efter et pictogram for en klokke. I mente man skulle trykke på uret 😁
Nu virker det
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 14:37
Ja præcis! Godt det virker
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oplåsning af Note 8:
Har nu fået leget lidt med de forskellige måder man kan låse op på. 
Jeg vil lige hurtigt nævne dem jeg har prøvet:

Mønster:
Du tegner et mønster for at låse mobilen op. Dette kan kun gøres fra låseskærmen så du skal trykke på on/off for at tænde skærmen eller trykke på home knappen.
Mobilen låser op når man lyfter fingeren og mønsteret er korrekt.

Iris:
Telefonen scanner dine iris og låser op når den genkender dem. Du skal holde mobilen meget præcist og jeg oplever ofte at det var nødvendigt at stirer (Lave store øjne) for at den genkendte dem.
Dette skal også gøres fra låseskærmen. 
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Ansigtsgenkendelse:
Den scanner dit ansigt. Dette virker noget bedre og hurtigere. Jeg har forsøgt at snyde den med diverse billeder jeg havde af mig. Uden held. Heller ikke min søn eller kone kunne låse den op. Og efterfølgende adgang til fx Nordea appen kræver en kode/fingeraftyrk. Så jeg føler det er sikkert nok. 
Denne kan også først aktiveres fra låseskærmen.
Ellers er fremgangsmåden den samme som ved mønster.

Fingeraftryk:
Denne virker direkte fra låst skærm. Den er relativ hurtig og vil også kunne låse diverse apps der måtte kræve det op. Den er dog ikke nær så præcis og hurtig som iPhone eller OnePlus.
Plaseringen som er bag på og højt oppe vender man sig til. Den er ikke så slem som jeg troede.

Det gode ved Android er så at du kan have flere aktive samtidig (Dog ikke iris og ansigt)
Så jeg har valgt at have ansigtsgenkendelse, mønster og fingeraftryk aktiv. 
Dette gør at den ofte bare åbner når jeg trykker på on/off da den ser mig. Er det mørkt kan jeg angive mønster eller bruge fingeraftryk og sidst nævnte kan jeg også bruge til at åbne Nordea, Eboks mm. :-)

På min P10 Lite, har jeg har valgt, at have en lille app der administrator-låser telefonen, mens den fysiske knap på siden ikke gør andet end, at tænde og slukke skærmen, uden at låse telefonen. Det sparer mig for mange unødige oplåsninger, men holder telefonen låst når jeg ønsker det. Eneste ulempe et at fingeraftryk ikke virker når man har administratorlåst den.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 16:17
Var lige en tur i parken i dag hvor jeg fik taget et godt billede af min søn med "live photo" 
Det er det samme som portræt mode på iPhone 8+ og X.

Min første tanke var. Det ville jeg gerne dele med min familie.
Men ak. Note 8 har jo ikke adgang til fotodeling igennem iCloud som er det vi bruger i vores familie.
Måtte maile billedet til min kone, som kunne ligge billedet ind via hendes iPhone SE. Hun valgte så også at bruge billedet som baggrund. :-)

Kæmpet faktisk en del med at få live photo til at virke. Den blev ved med at skrive at forholdende ikke var ok til live photo. Efter en del forsøg opdaget jeg at det var fordi jeg holdt telefonen horisontalt. Det kan den åbenbart ikke. Underligt. Lige så snart jeg rettet telefonen op var der ingen problemer.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

På min P10 Lite, har jeg har valgt, at have en lille app der administrator-låser telefonen, mens den fysiske knap på siden ikke gør andet end, at tænde og slukke skærmen, uden at låse telefonen. Det sparer mig for mange unødige oplåsninger, men holder telefonen låst når jeg ønsker det. Eneste ulempe et at fingeraftryk ikke virker når man har administratorlåst den.

Okay. Min telefon skal være låst konstant jeg vil ikke til at huske på om jeg nu har slukket med lås når jeg er et sted. Kommer sten sikkert til at glemme det. :-)

Savner dog muligheden for at auto mute telefonen når jeg kommer på arbejde. Tænker jeg kan bruge tasker til dette. Kender nogle af jer andre måder at opnå dette på?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2018 kl. 16:34
Opsætning af delt kalender med konen:
Man kan som nævnt ikke tilgå ens iCloud kalender fra android. Derfor var jeg nødt til at flytte denne til Google (Eller et andet sted, men valgte google)

Fremgangsmåde til at flytte min kalender:
Åben kalender på ens macbook.
Markere den kalender man vil flytte ude i listen i venstre side.
Gå op i menuen under Arkiv -> Eksporter -> Eksporter...
Nu vil den gemme en ICS fil med alle dine kalender aftaler.
Log ind på ens google kalender i en browser.
tryk på tandhjulet oppe i højre hjørne.
Vælg indstillinger.
I menuen vælges der importer og eksporter
Her inde kan du vælge denne ICS fil og vælge hvilken kalender du vil putte aftalerne ind under.

For at kunne synkronisere mig og min kones kalender var det nemmest hvis hendes også var hos google.
Derfor fulgte jeg samme procedure for at flytte hendes.
På iPhone er det nemlig intet problem at bruge google kalender. 

Sådan delte jeg vores kalendere:
Fra min google kalender tilføjet jeg en ny kalender som jeg kaldte familie
Dette gøres også inde i indstillinger under menu punktet Tilføj kalender -> Ny kalender.
Her efter gik jeg ned i bunden af listen inde i indstillings menuen. Her står ens kalendre.
Markeret den ny oprettet familie kalender.
Og tilføjet min kones google email under del med bestemte personer. Valgte at hun måtte foretage ændringer.
Det samme gjorde jeg for min egen kalender. (Så hun kunne se når jeg skulle noget som ikke var familie relateret.)
Her efter fik jeg hende til at logge ind på hendes google kalender og fik hende til at dele hendes kalender på samme måde.

Så nu kan vi se hinandens kalender. Og vi har en fælles der hedder Familie.
Til slut flyttet jeg alt indhold fra vores familie kalender i iCloud over i den nye google familie kalender, på samme måde som jeg flyttet min og min kones kalender. :-)

Til slut var der bare at deaktivere iCloud kalender på min kones Apple enheder og aktivere Google kalender i stedet.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu