recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dagbog fra en en tidligere Apple bruger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dagbog fra en en tidligere Apple bruger

Besvar Besvar Side  <1 7891011 14>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg har en kollega der oplevede problemer som du beskrev dem, dog med en Galaxy S7. 
Jeg mener det hos ham var en enkelt app der gav alle de afledte problemer. Jeg kan høre ham i morgen.

På Android er der jo flere muligheder (dybere systemintegration) og i hænderne på knap så vidende udviklere vel også mulighed for større fuck-ups... :-) 

Det var DBA app'en (Den blå avis) der gav problemer for min kollega. Den kunne få telefonen til at fryse. Helt så uret stod stille. 
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Online
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 18:05
Et af mine Siri problemer er at når jeg ringe til min kone som hedder "Gitte" så finder den en fra som hedder "Brita" i mine kontakter og ringer hende op istedet... Det sjov her er så at det bliver skrevet rigtig nok i baggrunden...

Apple har sagt jeg skal nulstille telefonen, cool tænker jeg og det er gjort 3 gange nu, det lader til at virke de første 3-4 uger, og så bliver hun hysteriske tone døv
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 18:47
så ændrer du der bare fra Gitte til Konen, så sker det ikke igen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 04-Januar-2018
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 19:46
Kranen....
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2018 kl. 14:57
Lige en lille service info.

Jeg har fundet ud af at man godt kan importere live photos igen på et senere tidspunkt.
Men det kræver at man har eksporteret originalerne. 

Og her er så et lille fif.
Slå iPhone photos over til IKKE at bruge optimeret photo format HEIC. 
Det kan godt være det spare dig for plads. Men det virker ikke sammen med andet end Apple.
Og hvis du som jeg på et senere tidspunkt vil eksportere live photos så er det bare noget bøvl.
Og hvis du endnu senere beslutter dig for at vende tilbage til Apple så er det de eksporteret HEIC billeder og mov video klip man skal importere for at få dem tilbage til live photos!
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 11:22

Lidt blandet status

Her kommer lige lidt blandet godt og skidt som jeg den sidste uges tid har bidt mærke i.
Sandt at sige, så er det faktisk svært at skrive noget positivt. Det er ikke fordi der ikke er noget positivt at sige. Problemet er at det der er godt, det virker jo, så det ligger jeg ikke mærke til. :)

Navigering af enheden:
Jeg har efterhånden vennet mig til at tilbage tasten i bunden føre mig tilbage til hvor jeg var sidst. Uanset hvor det så end var. Og evt andre tilbage taster der måtte være i diverse apps føre mig et trin tilbage i denne app.
Jeg syntes i grunden det er komisk at Apple bliver skældt så meget ud for navigationen. Fordi den har tilbage knappen oppe i toppen. Og ja gu er det noget bøvl på vores moderne store mobiler.
Men helt ærligt så syntes jeg bestemt ikke Android virker bedre. Selv om jeg har vennet mig til navigationen i et hvis omfang så er det bare ikke lige så simpelt. Glæder mig til at se styringen i Android P når det kommer ud. Fordi det ser rigtig godt ud. Også bedre end på iPhone X.

Oplåsning af enheden:
Opløsningen af telefonen syntes jeg er noget rod. Nogle gange skal jeg trykke hårdt på skærmen i bunden. Dette virker temmelig ringe. Hvis jeg har en status fra fx en besked på always on displayet så kan jeg dobbelt trykke på denne for at komme ind til den. Men det virker også virkelig dårligt.
Fingeraftrykket virker fint. Men plaseringen og da sensoren er aflang og lille gør at man ofte ikke rammer rigtigt.
Og så er der de få tilfælde hvor man trykker på ON knappen på siden for at låse den op og her bruger den iris eller mønster (Det er noget jeg har valgt) Hvis den ser mine øjne låser den op med det samme. Men ligger mobilen på et bord så ser den jo ikke mine øjne.

Her er proceduren:
Tryk hårdt på skærmen eller tryk på ON knappen. Dette vil aktivere låseskærmen som viser meddelser. Her skal jeg så angive mit fingeraftyrk, hvilket jeg ikke kan da den ligger på bordet. Iris scanneren er aktiv men kan ikke se mine øjne. Så for at låse den op skal jeg først swype til siden eller op eller ned. Dette føre mig ind på en ny side hvor jeg nu kan angive mit mønster og sjovt nok er iris cirklerne også synlige her. Disse er ikke på låseskærmen?
Ligger min mobil på bordet er det altså 3 steps for at låse op!
Holder jeg enheden i hånden er det bare at trykke på fingeraftryk eller on knappen og så låser den op.

Ud over dette så har jeg også defineret at min adresse er en safe zone som ikke kræver kode. Dette virker som vinden blæser.

Måske er det fordi jeg kommer fra Apple at jeg finder dette bøvlet. Jeg er helt med på at det er rart at have valgmuligheder. Men jeg ser hellere at jeg få færre muligheder som virker bedre..

Underlige oplevelser:

Forleden da jeg skulle ud og løbe. Der starter jeg spotify som jeg plejer og går ind i endomondo appen. Her fryser hele mobilen… totalt! Forsøger at trykke tilbage og volume op og ned. Trækker jack stikket ud. Dobbelt trykker på  ON knappen. Det sidste virker og aktivere kameraet. Men nu er den så bare frossen i kamera appen.
Jeg ender med at udføre en soft reset (Jeg takker igen for dette hint) Her efter virker den igen.
Dette har aldrig oplevet på iOS.

I morges da jeg skulle på arbejde starter jeg DR radio appen for at høre podcast. Og samtidig starter jeg google maps for at få navigering. De første 5 minutter stopper min podcast med jævne mellemrum. Indtil det går op for mig at det er på grund af google maps der vil give mig stemme feedback. Super fint, bortset fra Google maps ikke sagde noget? Den afbrød altså bare min podcast for at give mig feedback… uden lyd?
Slog stemme feedback på google maps og alt virket fint her efter.

Jeg oplever også ofte notifikationer der kommer frem. Men de forsvinder så hurtigt igen at jeg ikke når at fange hvad de gik ud på? Generelt så vælter det bare ind med underlige notifikationer fra alle mulige apps. Swyper man dem væk, så er de væk… Sker dette ved en fejl så kan du altså ikke få dem frem igen. Nå pyt… de popper vel op igen hvis de er vigtige tænker jeg :)

Google now har jeg opgivet at bruge. Jeg vil utrolig gerne kunne sige ”ring til xx” via headset når jeg er ude at løbe. Men det kan den ikke finde ud af. Underligt nok kan den godt inde i google now appen?

Volume kontrol på enheden:

Dette er virkelig noget rod! På iPhone har man en mute knap, og så er den stille! Her der skøjter man rundt og må gætte sig til hvad for nogle lyde der bliver skruet op eller ned.
Skruer jeg fx ned når jeg er inde på startskærmen så er det ringe volume.
Super fint. Bortset fra at hvis jeg så hiver mobilen frem mens jeg er på arbejde i den tro om at nu er den muted så opdager man at media ikke er mute men på fuld blæs, hvis det var det den blev indstillet til sidst du var inde i en app. System og meddelser reagere heller ikke på ens muting. Glæder mig virkelig til Android P hvor det ser mere smart ud.

Lidt om S-Pen:

Denne bruger jeg faktisk med jævne mellemrum. Den er dejlig afslappende at side med. Men den gør på ingen måde noget hurtigere. Og så virker den af pommeren til i alle apps der ikke er udgivet af Samsung.

Det er ikke så slemt som det lyder!

Nå! Nu sidder du måske og tænker… Hvad laver den mand med en Android. Køb dig dog en iPhone igen, hvis Android er for svært for dig! :)

Men alt dette kritik jeg lige er kommet med er jo sat på spidsen. Og det ser måske voldsom ud når jeg sådan lister det her. Men i dagligdagen er det langt langt mindre problematisk.
Sandheden er lidt som jeg startet med at skrive. Det er svært at kommentere på alt hvad den gør godt. Jeg nyder at bruge min mobil. Og selv om jeg bruger den langt langt mere end jeg brugte min iPhone så holder den stadigvæk strøm en hel dag! S-Pen er sjov at sidde og nørde med.
Der er så mange muligheder med denne telefon. Og så skal man jo ikke glemme at iPhone, iOS, siri mm også har problemer. Det var jo en af grundene til at jeg valgte at skifte. :-)

Det er en super lækker telefon. Og jeg har besluttet at beholde denne minimum indtil Apple viser de næste iPhones frem. Det kunne jo være det blev vildt, men jeg tror det næppe… :-)
For at være ærlig så ser jeg mere frem til at Google viser deres næste Pixel telefon frem. Med Android Assistant lige på trapperne på dansk, og det som Google viste frem med Android P. Så ser det virkelig lovende ud. Og så er jeg også interasseret i at se hvor mange af disse problemer jeg oplever skyldes Samsung, og hvor mange der skyldes Android. Eller måske bare mig der er en dør til at bruge Android.

En ting er iværtilfælde sikkert. Når man som jeg har brugt iOS de sidste mange år. Så er Android på ingen måde lige så simpelt og brugervenligt. Men havde jeg brugt Android i lige så lang tid var historien nok den samme hvis jeg skulle prøve iOS :-)

Fortsat god dag.

Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Point: 1218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 12:05
Hej Kenneth
Hvis du bruger tilbageknappen på en iPhone,
har du misset hvordan man navigerer nemmest. 
Det er nogle år siden, at Apple introducerede
Swipeback (swipe fra venstre mod højre
et vilkåligt sted på skærmen). 
Dette erstatter brug af tilbageknappen. 
Med venlig hilsen 
Søren
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 12:19
Man kan specificere hvilke notifikationer man ønsker.

Hvis man swiper en notifikation væk, hvor skulle den så være?! Andet en væk.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Hej Kenneth
Hvis du bruger tilbageknappen på en iPhone,
har du misset hvordan man navigerer nemmest. 
Det er nogle år siden, at Apple introducerede
Swipeback (swipe fra venstre mod højre
et vilkåligt sted på skærmen). 
Dette erstatter brug af tilbageknappen. 
Med venlig hilsen 
Søren

I know. :-) Hvis du har læst i mine tidligere inlæg så vil du se at jeg netop også skriver at jeg savner denne navigeringsform. Men tak for info. :-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Man kan specificere hvilke notifikationer man ønsker.

Hvis man swiper en notifikation væk, hvor skulle den så være?! Andet en væk.

Det kan man ja. Du kan faktisk alt muligt i disse indstillinger. Tag netflix fx:
Her kan du
under app meddelser vælge:
Widget Til/Fra (Hvad pokker er det? Widget, er det ikke dem man ligger på ens forside. Kommer denne med meddelser også?)
Installation Til/Fra (Installation af hvad? Appen? Det kommer der jo en google service meddelse om)
Downloads Til/Fra Gætter på det er hvis man downloader en film fx så fortæller den når den er færdig.
Hjælp Til/Fra (Hvorfor er dette meddelser, Hvis jeg har brug for hjælp så er det da inde i appen, og ikke på et random tidspunkt når jeg ikke bruger appen)
Cast-mediekontrol Til/fra (Styring af chromecast, yep den forstår jeg. :-) )
Medvirkende til/fra (Hvorfor er dette meddelser? Hvem bruger dette? Hvornår kommer dette, Er det brugbart?)
Nyheder til/fra (Jeg gætter på at dette er nyheder omkring hvad der er af nyt. forhåbentlig kun det jeg har liket og ikke alt muligt ligegyldigt)
Afspilning til/fra (Samme som chromecast men bare styring når appen er i baggrunden og afspiller noget. Tænker jeg)

Og dette var så bare Netflix.
Netflix har været gode til at pensle en masse meddelser ud så jeg kan vælge. Men de er desværre ikke gode til at fortælle hvad de forskellige gør. Andre apps har kun en general meddelse. Og hvis det er en app der kan caste, så tør man jo ikke slå den fra. Så kan jeg jo ikke styre min cast fra meddelsescenteret.
Jeg har pt over 80! apps. Heldigvis kan man også på et overordnet plan sige nej til alt fra en app.
Men så har vi også system funktioner. Fx poppet en eller anden samsung sikker wifi meddelse op i morges. Her kunne jeg få sikret wifi på en eller anden måde. 250mb pr måned, og betalig hvis man har brug for mere. Jeg anet ikke engang jeg havde denne app. Og den er ikke på listen over de apps jeg kan styre meddelser fra?

Jeg syntes det er temmelig forvirrende. Der er virkelig mange og varierende indstillinger.
Og samtidig er der en række meddelser man åbenbart ikke kan slippe for?
iOS er bestemt heller ikke perfekt.

De ville nemt kunne lave en fane under indstillinger hvor man kan se en historik over de sidste 50 meddelser.

Edit:
Efter at have rodet lidt mere rundt i indstillinger har jeg opdaget at der er en advanceret knap oppe i hjøre hjørne. Klikker man her, ser man den samme app liste. Men nu er alle mulige system apps også med.
Og her inde fandt jeg faktisk denne sikker wifi. Jeg syntes selv jeg er temmelig godt kørende i IT, netværk. operativ systemer mm. Men jeg har svært ved at finde ud af hvilke af disse apps der bør have lov til at komme med meddelser og hvilke man uden problemer kan slå fra.
Fx vil jeg nødt slå den infomation fra om at der er en ny firmware klar til download. Men jeg gider altså ikke få alle de ligegyldige notifikationer fra diverse samsung apps som jeg ikke bruger.

Min frygt er lidt at jeg får slået noget fra. Og at jeg så senere irretere mig over at et eller andet ikke sker. Og det så viser jeg at funktionen fejler fordi jeg ikke får den information jeg skal?

Redigeret af kenneth85 - 22-Maj-2018 kl. 16:01
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 13:21
Sidebemærkning:
Da jeg skrev de forrige inlæg omkring meddelser. Så klikket jeg på en netflix meddelse og klikket på tandhjulet. Det er faktisk rart man kan dette direkte ved notifikationen.
MEN da jeg jeg kom ind i indstillinger for app notifikationer og gerne ville tilbage til siden jeg vidste var før denne inde i indstillinger. (Listen over alle apps notifikationer) Hvad tror i så der skete da jeg trykke på pil tilbage oppe i hjørnet?

Jeg røg tilbage til......... trumme vivel... :-) Telefon appen? Fordi det var den app der sidst var åbnet?
Lige som man tror man har regnet dette tilbage tastsystem ud? hehe :-)
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2018 kl. 13:57
Kenneth. Jeg mangler din opfølgning efter softreset. Og du nævnte også problemer med Facebook. Et det og frysning mv. blevet løst?

For et par år siden , (og stadig med Android telefoner bibeholdt) ville jeg give en ny iPad en chance. 
Selv om jeg har været vant til at lave matematiske programmer mm fandt jeg det så svært og besværligt at omstille mig til et andet styringssystem, at jeg blot efter fire måneder opgav og forærede min kone iPad'en. Så købte jeg en Android tablet. Og senere blev den udskiftet til en ny Android tablet.
Men problemet med min manglende omstillingsparathed forsvandt aldrig, idet min kone siden ofte be'r mig om hjælp til iPaden,  når hun får  et problem. Så jeg kæmper stadig med de forskellige systemer 😀
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top

Besvar Besvar Side  <1 7891011 14>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu