|
Dali 850 vs Evidence 870 |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | |
KongKent
Super bruger Oprettet: 21-Juni-2008 Sted: Dronninglund Status: Offline Point: 361 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hehe, jeg kan godt se, jeg ikke ramte helt rigtigt mht. de 500 watt. Jeg læste specifikationerne og så, at der stod 95 watt pr. kanal og gangede det løseligt med de 7 og trak lidt salgs-watt fra og skød på 500. Jeg havde ikke lige læst, at de 95 watt var målt med to kanaler kørende og ikke syv. Min fejl.
Og jeg må lige få læst lidt op på det bi-amping. Uanset hvad, så burde en forstærker med 50 - 90 watt pr. kanal i stereo vel ikke ødelægge en Evidence 870? Så kan det godt være, det ikke kan betale sig at trække de ekstra kabler til bi-amping, men hvor stor en surround-receiver vil I så vurdere, der skal til førend det kan betale sig? Hvor højt op i serien skal jeg? For jeg vil egentlig helst undgå at skulle ud i at investere i effektforstærkere oveni osv. Så skal jeg til at købe et helt nyt møbel til anlæg og tv.
|
|
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H BD: Panasonic DMP-BD55 Front: Dali Evidence 870 Center: Dali C1000 Bag: Dali R1000 Sub: Dali SWA-15 |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19452 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg skal prøve. En surroundforstærker indeholder en strømforsyning og en række effektforstærkere. Da alle effektforstærkere trækker strømmen (effekten) ud af den samme strømforsyning, vil effekten oftest falde, jo flere kanaler der bruges. Hvert effekttrin er også dimensioneret til en given effekt. Effekten er begrænset af hvor høj en forsyningsspænding der er til effekttrinnet og hvor meget strøm trinnet er dimensioneret til at kunne levere. Hvis du kigger på målingerne jeg linkede til, så er der lige lidt under midten en graf med målinger. Ved 2 kanaler og 6 ohms højttalere, er der 88W til rådighed til hver kanal Ved 5 kanaler og 6 ohms højttalere, er der 80W til rådighed til hver kanal. Ved 7 kanaler og 6 ohms højttalere, er der 60W til rådighed til hver kanal. Nu har vi kigget lidt på forstærkeren, så nu tager vi højttaleren. I højttaleren sidder der inde bag input terminalerne et delefilter. Den del af delefilteret der håndterer basen, skærer de høje toner fra og laver måske noget impedanstilpasning så højttaleren ikke bliver for svær at drive. Den del af delefiltret der håndterer mellemtone/diskant, skærer de lave frekvenser fra og laver frekvenskorrektion og deler måske til separat mellemtone og diskant. Der afsættes også varme i delefiltret. Kigger vi på effektbehovet i højttaleren, er bassen den der kræver langt den meste effekt. Måske 90-95% af den samlede effekt går til at drive bassen. Det er den der skal flytte en masse luft, og det kræver en masse energi. Når du bi-amper aflaster du effektforstærkerdelen til bassen med den lille del af effekten der går til diskanten. Den effektforstærker der skal drive diskanten vil til gengæld ikke blive belastet særligt meget. Så selvom du teoretisk set har 5x80W til rådighed er forskellen uendelig lille i forhold til de 2x88W den kan levere i stereo. Det du kan opnå ved bi-amping er så lille en forskel at du hellere må gå efter højttalere der lyder bedre (i dine ører) en låse dig fast på nogen der kan bi-amping. Dertil skal det dog siges at langt de fleste (gulv)højttalere har mulighed for bi-amping. Der hvor bi-amping virkeligt giver en forskel, er hvis man laver frekvensdelingen (og korrektion) inden effektforstækeren. Typisk gøres det ved hjælp af en DSP (Digital Sound Processor), hvor man kan justere alt muligt og ende ud med at få en helt jævn frekvensgang fra højttaleren og samtidig også kompensere for rummets indvirkning på lyden. Min egen forstærker (Marantz SR 5010) har mulighed for bi-amping. Mine højttalere (4x DLS R66 1x DLS RC 50) har også mulighed for bi-amping, men jeg valgte at bruge de to ekstra forstærkerkanaler på at mokke et sæt DLS R50 op i køkkenet i stedet. Det giver mig meget mere vellyd end at bi-ampe mine fronter. Klaus
Redigeret af KlausDM - 03-Marts-2019 kl. 11:15 |
|
KongKent
Super bruger Oprettet: 21-Juni-2008 Sted: Dronninglund Status: Offline Point: 361 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mange tak for et virkelig godt svar. Det gjorde mig noget klogere på det.
Årsagen til, at jeg har "låst mig fast" på enten Dali 850 eller Evidence 870 er ikke så meget det med bi-amping. Men mere det, at jeg ved, det er "gode" højtalere. Som sagt har jeg i mange år kørt med Dali 109, som jo er nogle virkelig bastunge størrelser. Dalis 'Cerwin Vega' om man vil. Men jeg har en 15" aktiv subwoofer, så jeg mangler egentlig ikke bund i lyden. Så jeg er netop mere interesseret i en højtaler, der lyder "godt" og "rigtig" - og her husker jeg bare, at netop 850 og senere 870 begge er blevet rost for at være dette. Og samtidig har de stadig masser af bund, da de begge jo er bestykket med 2 x 8" basenheder. Og igen, tak fordi du tog dig tid til at svare mig. Det er bestemt påskønnet.
|
|
Receiver: Denon AVR-X2400H BD: Panasonic DMP-BD55 Front: Dali Evidence 870 Center: Dali C1000 Bag: Dali R1000 Sub: Dali SWA-15 |
|
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
du kunne jo overveje en 470 evidence, når du alligevel har en stor sub til bunden.
|
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4902 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har evidence 470 med en Dali SWA 12.
Der er rigeligt bum bum til mig.
|
|
KongKent
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er nu ejer af et sæt 870. Bliver koblet til når jeg har fået købt et ordentligt kabel. Vil prøve bi-amping og høre om det giver noget. Men lur mig om ikke jagten på en bedre surround-forstærker og center går ind i løbet af anden halvdel af 2019.
|
|
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4902 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tillykke med dem.
Du ender helt sikkert med det sidste. Lige nu er der en del evidence center til salg på DBA. Køb kablerne i Harald Nyborg. Her får du mest valuta for pengene.
Redigeret af Mufti - 18-Marts-2019 kl. 05:40 |
|
KongKent
Funktioner
Tak(0)
|
Afgjort. Man bliver jo aldrig tilfreds. Men halvdelen af fornøjelsen er jo også selve jagten, så det er helt ok. Angående center. Ham, jeg købte de 870'ere af havde en Mentor Vokal som center. Det er en ordentlig krabat og han sagde, han ikke kunne høre forskel i klang, så måske jeg skulle overveje en "ordentlig" center når det alligevel er? For C1000 er jo en lille budget-størrelse og Evidence-centeren er ikke meget større. Så måske jeg skal tænke ud af boksen? Ellers er der jo, som du siger, rigeligt af dem på DBA lige p.t., så at købe en af dem ligger lige til højrebenet. Og tak mht. tips omkring kabler. Jeg har kigget Tape Connection, AV-Connection, HiFi Klubben etc., men havde ikke lige tænkt Harald Nyborg ind her (selvom det faktisk også var der, jeg købte mine HDMI-kabler da jeg skiftede til OLED og 4K). |
|
|
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Funktioner
Tak(0)
|
"50 - 90 watt pr. kanal i stereo vel ikke ødelægge en Evidence 870?"
Jo, netop en FOR LILLE forstærker der ikke kan trække ens højttalere, kan ødelægge. Fordi du drejer for højt op på forstærkeren, fordi den ikke har power nok. (forestil dig en bil hvor omdrejningerne konstant ligger lige under og inde i det røde felt.. ) Derfor kan man aldrig få for meget power. Men det er dig og dine ører der bestemmer om du brænder dem af. Ved volume på -10 er du tæt på grænsen. Lyt efter om det stadig lyder rart... forvrængning lyder hårdt/aggressivt. |
|
Mufti
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis lyden er uforvrænget tager højttalerne ikke skade.
Når en svag forstærker forvrænger sender den uheldige spidser ud. Det går oftest ud over diskanten. Synes dog det er lidt overdrevet, når der advares imod din forstærker her i tråden.
|
|
KongKent
Funktioner
Tak(0)
|
-10 er vist ikke en skala, min forstærker bruger.
Den går fra 0 og op. Jeg tror, vi har den stående på mellem 35 - 55 alt efter signalkilde. Sådan helt normal brug. Nu har jeg kun haft den kørende en enkelt dag/aften (mandag), hvor jeg lyttede efter. Mens vi sad og så fjernsyn (tror det var Netflix eller HBO) bemærkede jeg, at bassen var god selvom lydniveauet netop ikke var specielt højt. Så selvom den receiver ikke er verdens kraftigste, så kan den åbenbart godt sende lidt strøm til de basenheder. I aften skal jeg nok lige prøve at dreje på volumen-knappen og se, hvor højt den kan spille førend det bliver ubehageligt. -10 lyder dog umiddelbart ikke som noget, jeg kan ramme. EDIT: Ah, jeg kan skifte til db-visning på volumen i stedet for absolutte tal. Jeg leger med det i aften.
Redigeret af KongKent - 19-Marts-2019 kl. 12:03 |
|
|
Mufti
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil lige understrege at mange mennesker ikke hører forvrængning. Så reglen om at det ikke må blive ubehageligt vil jeg godt advare imod.
Og det med DB og skala kan du ikke rigtigt bruge til noget. Det er bare tal.
|
|
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |