recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Concept 5.1 surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali Concept 5.1 surround

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KristofferGraver Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KristofferGraver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Concept 5.1 surround
    Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 21:04
Hej alle

Jeg flytter til en større lejlighed, og derfor springer jeg ud i det og vil have surround. Jeg har allerede to Dali Concept 1, og yderlig to Concept 1 og en Concept Center er på vej. Jeg er lidt i tvivl om dette setup er kraftigt nok, særligt med Concept 1 som fronthøjtalere. Min stue er i underkanten af 20 kvm. Der er 3-4 meter fra TV til sofa.

Jeg er ret opsat at det skal være en Denon avr-x1000 reciever(3000 kr i HifiKlubben). Har jeg overset et stærkt alternativ?
Jeg har heller ingen sub, men overvejer om en Argon 8" aktiv(også fra HifiKlubben). Findes der bedre alternativer i 1500-kroner klassen?

God weekend Smile
Til top
technology Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 21:49
Hejsa

Et par concept 6 ville nok være at foretrække som fronter.
De ville også give dig en bedre oplevelse i stereo
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KristofferGraver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 22:08
Tak for svaret. Hvad "mister" jeg ved at bruge mindre front højtalere? Rent visuelt foretrækker Concept 1s størrelse.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 22:17
Hvor højt har du tænkt dig at spille i den lejlighed, moderat eller disco?

4 concept 1 vil give dig et bedere match ved surround end concept 6. Givet du får en sub, skal de 6ere alligevel sættes til small når du ser film. Se om du ikke kan finde en større sub end den 8" argon - kig evt. på en brugt concept?

Mht. receiver... Pfff... folk her på egnen er pjattet med Onkyo.. Havde du boet i Norge havde man nok sagt Yamaha.. Find de spec's du kan lide, hvis den Denon har dem, køb den.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
technology Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 22:18
I stereo vil du kunne få mere dybde. 
Ved godt at 2.1 med en sub er en mulighed. Jeg er dog ikke fan af sub i stereo.
I surround vil der nok være bedre mulighed for at ligge mere ned i din sub. Spørgsmålet er nok om de 8 tommer vil kunne bære den opgave.
Men prøv og smut ned i din lokale hifiklub og lyt til den
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KristofferGraver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 22:33
Der skal kun spilles moderat. Jeg vil prøve at finde brugt Concept sub så. Den vil også matche designet på de andre højtalere. Det har altid været min intention at have 5.1 - 5.0.

En anden ting: jeg kommer nok til at have baghøjtalerne på 100cm standere bag sofaen. Er dette fornuftigt eller bør jeg overveje en anden løsning?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KristofferGraver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 22:39
Lige endnu et spørgsmål oveni: er jeg helt forkert på den hvis jeg bruger et kabel som dette http://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-10-m-rulle/hjttalerkabel-2x250-mm2-10-m.html
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af KristofferGraver KristofferGraver skrev:

Der skal kun spilles moderat. Jeg vil prøve at finde brugt Concept sub så. Den vil også matche designet på de andre højtalere. Det har altid været min intention at have 5.1 - 5.0.

En anden ting: jeg kommer nok til at have baghøjtalerne på 100cm standere bag sofaen. Er dette fornuftigt eller bør jeg overveje en anden løsning?

Din sammensætning er rigeligt til moderat..

Pfff.. Om det fungere... Kommer an på hvem du spørger.. Skriv surround speaker placement i Google. Så er det op til dig hvor aggressivt du vil følge retningslinjerne - som er ret præcise.

Umiddelbart lyder det som om de kommer til at stå 1 meter væk fra dit hoved.. I hovedhøjde... Uden at vide noget om din lejlighed eller hvordan dit forslag lyder i praksis , ville jeg se om jeg kunne få dem længere væk
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2013 kl. 08:12
Det er et solidt fundament du får dig, du udnytter hver en krone på en god måde. Det en billig men habil løsning, du er allerede nået langt ved at vælge den slags komponenter, fremfor et alt i et anlæg til 5000kr...

Nå men jeg har lidt råd/ideer...

I øjeblikket kører elgiganten en fuldstændig vanvittig pris på Yamaha 1020 surround forstærkeren... Du kan få den for 5000kr... Normalt koster den små 10.000kr! Hvis du bruger subwoofer pengene på denne opgradering lige nu, og du vel og mærke kan finde penge i dit budget til en subwoofer senere, så er denne opgradering virkelig ekstrem god. Du får en virkelig potent forstærker med god indmad, havde du ofret 5000 på en lidt bedre denon som ikke var på tilbud, så havde jeg frarådet det... Men det her er så godt et køb, at det skylder man sig selv. Du vil virkelig få rigtig meget ud af din concept serie på denne måde...

Men er der tale om dit maks budget, jamen så giver subwooferen selvfølgelig mest, og det er en super vigtig komponent... ;)

Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2013 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Det er et solidt fundament du får dig, du udnytter hver en krone på en god måde. Det en billig men habil løsning, du er allerede nået langt ved at vælge den slags komponenter, fremfor et alt i et anlæg til 5000kr...

Nå men jeg har lidt råd/ideer...

I øjeblikket kører elgiganten en fuldstændig vanvittig pris på Yamaha 1020 surround forstærkeren... Du kan få den for 5000kr... Normalt koster den små 10.000kr! Hvis du bruger subwoofer pengene på denne opgradering lige nu, og du vel og mærke kan finde penge i dit budget til en subwoofer senere, så er denne opgradering virkelig ekstrem god. Du får en virkelig potent forstærker med god indmad, havde du ofret 5000 på en lidt bedre denon som ikke var på tilbud, så havde jeg frarådet det... Men det her er så godt et køb, at det skylder man sig selv. Du vil virkelig få rigtig meget ud af din concept serie på denne måde...

Men er der tale om dit maks budget, jamen så giver subwooferen selvfølgelig mest, og det er en super vigtig komponent... ;)

Det er skisme billigt!
I det her tilfælde vil jeg også råde dig til at købe yamahaen, du får meget mere lyd for dine penge fremfor at købe en receiver som har en grundpris på 3000 kr. Så kan du sparer op til en subwoofer derefter.! Smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu