recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Damping feet vs. alm. "fødder"?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Damping feet vs. alm. "fødder"?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 11:00
det kan du glæde dig tilSmile
Hvordan synes du lyden er nu? 
Ofte sætter folk dem under højttalerne og så forstår de ikke hvorfor der er mindre bas, så fjerner de dem igen. Det må du ikke gør, for det der sker er jo at du får en strammere og mere korrekt bas gengivelse og det du nu vende dig til.Smile

Når du så har haft dem på en uges tid, så prøv at fjern dem. Så forstår du ikke hvordan du har kunne leve uden Big smile
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 11:04
Er rigtig godt tilfreds med min lyd, men der er tendens til at bassen buldrer lidt.
Det var specielt hørbart da jeg smed Transformers blu-ray på for et par uger siden.
Under de store kampscener (som er suuuuuper fede) er der rigtig meget bund, og det blev lidt for buldrende til min smag så jeg endte faktisk med at skrue lidt ned for bassen mens jeg så film. 

Det er sådan noget jeg håber på vil blive bedre. 
Derudover skal jeg også lige have leget lidt med placeringen af højtalerne. 
Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 12:10
så har jeg også bestilt et sæt, i første omgang kun til mine fronthøjtalere, og hvis det er et hit, skal jeg også have til min sub...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Juiceren Juiceren skrev:

Er rigtig godt tilfreds med min lyd, men der er tendens til at bassen buldrer lidt.
Det var specielt hørbart da jeg smed Transformers blu-ray på for et par uger siden.
Under de store kampscener (som er suuuuuper fede) er der rigtig meget bund, og det blev lidt for buldrende til min smag så jeg endte faktisk med at skrue lidt ned for bassen mens jeg så film. 

Så du mangler stadig at afkoble fra gulvet. Smid en betonflise under, og stil højttalerne med spikes på flisen. Og ryk så højttaleren 30-50 cm ud fra væggen, det hjælper også en hel masse.
Til top
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 12:48
Kampus:

Ja altså de står pt. bare monteret med de gummi fødder som medfulgte. 
Det med en flise (uanset om den er malet sort eller ej) er ikke mig, og tør slet ikke tænke på WAF ;)

Den medfølgende "plinth" blev også for meget på WAF selvom jeg selv synes den så meget fed ud... Men sådan skulle det ikke være. 

Mht. afstand skal jeg lige have målt op igen, tror nemlig de er under 30cm fra væggen. 

Det bliver forhåbentligt en produktiv/lærerig weekend :) 
Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så du mangler stadig at afkoble fra gulvet. Smid en betonflise under, og stil højttalerne med spikes på flisen. Og ryk så højttaleren 30-50 cm ud fra væggen, det hjælper også en hel masse.

Ved spikes tilkobler du højttalerne til underlaget - atlså flisen. Så skal flisen veje det samme eller mere end højttaleren før den ikke bare sender det videre ned i gulvet alligevel.

SD fødder er en materiale som afkobler de svingniger som højttaleren vil sende ned i gulvet. Og har du gammel trægulv er det ikke vejen frem at få det til at svinge med Smile

Spikes er vejen frem hvis du har gulv som er lyddødt.
Setup:
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-September-2006
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 15:30
Hej

Auralex Gramma skulle være meget gode til afkobling.
Kan bla købes hos av-shop.no
Lille udgave koster 680kr og den store ca 950kr.

Er blevet testet af "Watt" og fået top karakter som tweak!

Mvh
Lba75
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ved spikes tilkobler du højttalerne til underlaget - atlså flisen. Så skal flisen veje det samme eller mere end højttaleren før den ikke bare sender det videre ned i gulvet alligevel.

SD fødder er en materiale som afkobler de svingniger som højttaleren vil sende ned i gulvet. Og har du gammel trægulv er det ikke vejen frem at få det til at svinge med Smile

Spikes er vejen frem hvis du har gulv som er lyddødt.
Det er ikke helt rigtigt. Det vil altid dæmpe jo mere vægt der blir' lagt sammen med højttalerens egenvægt på et gulv. Derfor er der også højttalerfabrikanter der fylder sand i kabinetterne, eller anvender blyforing som i mine B&W. Vægt matters!Wink
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 16:21

Kampus:

Ja altså de står pt. bare monteret med de gummi fødder som medfulgte. 
Det med en flise (uanset om den er malet sort eller ej) er ikke mig, og tør slet ikke tænke på WAF ;)

Den medfølgende "plinth" blev også for meget på WAF selvom jeg selv synes den så meget fed ud... Men sådan skulle det ikke være. 

Mht. afstand skal jeg lige have målt op igen, tror nemlig de er under 30cm fra væggen. 

Det bliver forhåbentligt en produktiv/lærerig weekend :) 
Du vil helt sikkert høre forskel ved at øge afstanden til væg, både bagved og i siden.
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 18:53

de er lavet i hårdere gummi når de skal håndtere 28-50 kg.
Materialehårdheden er den samme i de forskellige vægtklasser. De bliver bare større, så de kan håndtere større vægt.

Hvis man er en RIGTIG nørd, kan man evt. lege med idéen, at den optimale dæmpning opnås i midten af vægtintervallet:

04-12 kg  : 04 + (12 - 04 : 2) =     4 + 4 =   8 kg (2 kg. pr. fod)
12-28 kg  : 12 + (28 - 12 : 2) =   12 + 8 = 20 kg (5 kg. pr. fod)
28-50 kg  : 28 + (50 - 28 : 2) = 28 + 11 = 39 kg ( ca. 10 kg. pr. fod)

Dernæst kan man kigge på, om der skal 3 eller 4 fødder under hver højttaler. Hvis højttaleren vejer 28 kg. er 3 stk. fødder fra 28-50 vægtklassen (2 foran 1 bagved = 30 kg) ikke helt forkertBig smile. Man kan naturligvis også kombinere de forskellige fodstørrelser, da de alle har den samme højde.

Redigeret af Totoronto - 16-Januar-2013 kl. 19:05
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Totoronto Totoronto skrev:

de er lavet i hårdere gummi når de skal håndtere 28-50 kg.
Materialehårdheden er den samme i de forskellige vægtklasser. De bliver bare større, så de kan håndtere større vægt.

Hvis man er en RIGTIG nørd, kan man evt. lege med idéen, at den optimale dæmpning opnås i midten af vægtintervallet:

04-12 kg  : 04 + (12 - 04 : 2) =     4 + 4 =   8 kg (2 kg. pr. fod)
12-28 kg  : 12 + (28 - 12 : 2) =   12 + 8 = 20 kg (5 kg. pr. fod)
28-50 kg  : 28 + (50 - 28 : 2) = 28 + 11 = 39 kg ( ca. 10 kg. pr. fod)

Dernæst kan man kigge på, om der skal 3 eller 4 fødder under hver højttaler. Hvis højttaleren vejer 28 kg. er 3 stk. fødder fra 28-50 vægtklassen (2 foran 1 bagved = 30 kg) ikke helt forkertBig smile. Man kan naturligvis også kombinere de forskellige fodstørrelser, da de alle har den samme højde.

ja, der er masser af muligheder for at lege Tongue
Setup:
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 20:16
Damping feet har en effekt og de er en billig og god investering. Så af med standard gummi dut og på med damping feet Thumbs Up

Jeg har selv god erfaring med sådan nogle Argon Damping feet. Effekten kunne endda ses på en Audyssey rumkorrektion. Bruger dem også under subwooferen.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu