|
Damping feets laver mere runger... |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | ||||
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
@Henrik B.: Jeg ville selv gætte på, at langt det største tryk i luften kommer ud fra membranerne og måske bagpå; og de vibrationer luften kan sætte i gang, når de møder et fast materiale er vel intet i forhold til de vibrationer, som højttaleren afgiver via fødderne, dvs. når fast materiale møder fast materiale.
|
||||
![]() |
||||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
|||
Ja jeg var ikke i tvivl om at du havde den holdning men jeg tvivler. Og jeg personligt syntes det ville være på sin plads at nævne det.
Mvh BS
|
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|||
Det handler ikke om min mening, men om fysik! Efter 25+ år i radiobranchen, har jeg prøvet alverdens "anordninger", inkl. andre lignende afkoblere. Faktum er, at de IKKE forhindrer luftbåren lyd. Reelt set, svarer de blot til at sætte spikes under højttalerne. M.v.h. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|||
Nope! Jeg var ikke klar over det. Men det forklarer jo selvfølgelig dit glødende forsvar af dem. ![]() M.v.h. |
||||
![]() |
||||
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
|||
Taler du lyd eller vibrationer nu? |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|||
Selvfølgelig svarer det ikke til at tilkoble højttalerne med spikes Henrik, og det ville du hurtigt kunne høre / mærke hvis du havde prøvet fødderne. kom nu ind i kampen. Afkobling af apparater og højttalere er et af de mest undervurderet tiltag i hi-fi verdenen. Men som jeg siger til min datter :: Du skal ikke sige du ik ka lide det, før du har smagt det. Men nok om det, du ændrer nok ikke stil foreløbig. 25 år i branchen gør desværre folk snæversynet og stædige ![]() Redigeret af strecker - 27-December-2014 kl. 21:27 |
||||
![]() |
||||
|||
Reelt set en kombination. ![]() Kabinettet vibrerer jo p.g.a. Enhederne. Disse vibrationer omdannes jo til lydbølger, som forlader kabinettet... M.v.h. |
||||
![]() |
||||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Online Point: 3802 |
|||
Her er en god forklaring på damping feet kontra spikes.
Sonic Redigeret af JeTex - 27-December-2014 kl. 21:35 |
||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||
![]() |
||||
bruger udmeldt 27 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-September-2014 Status: Offline Point: 351 |
|||
Henrik B.
Hvis det du skriver skulle bare lidt vand så skulle et gulv sættes i bevægelse selvom højttalerne hænger i gummi/bånd loftet og hænger ca 3-5 cm over gulvet. Det kan jeg så garantere dig for at det ikke gør ![]() Fladen i bunden af højttalere er (som toppen) iøvrigt tæt på at være mindste og dødeste plade på en almindelig højttaler af allesammen Redigeret af 8x100 - 27-December-2014 kl. 21:42 |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|||
![]() |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|||
Også kaldet kabinettets EGENRESONANS |
||||
![]() |
||||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Online Point: 3802 |
|||
Damping feet er vel nærmest stik modsatte effekt i forhold til spikes. Damping feet hvis de er bløde nok, optager jo den energi/bevægelse der opstår i højttalerens kabinet. Den energi dør i den bløde damping feet, men vil med spikes blive overført til underlaget og retur til højttaleren. Dette vil få højttaleren til at svinge uønsket, og medføre at lydbilledet mudrer. Spikes er alt andet end afkobling fra underlaget, de tilkobler vel i samme stil til underlaget, som atletik udøverens pigsko gør det. Og en betonflise afhjælper heller ikke på resonansproblemer, den optager jo heller ikke energien fra kabinettet, med andre ord er beton ikke resonans dødt. |
||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |