recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Damping feets laver mere runger...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Damping feets laver mere runger...

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

kunne man ikke sætte crossover op, så mere bas sendes til sub, så undgår man noget ressonans i højtalerne ( hvis man spiller 2.1)

Go ide! Og så sætte sub til off, så er problemet løst :-O

Nej seriøst, så er det et problem med TV lyd, at her er dybbassen ret ustyrlig, og kan med fordel fjernes helt.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 11:46
nu er jeg så heldig at have forskellige lydindstill. på min receiver,alt efter om det musik eller tv, og hvornår hvilken HT der skal være aktive.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 16:59
Jeg vil lige prøve med en haveflise :)

Er det almindelige filt dutter under flisen og så spikes direkte på flisen, altså spidserne??
Så det hedder: trægulv -> filt -> flise -> skarpe spikes -> højttaler

/Jakob
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 17:13
Jeg ville bruge damping feet både under og over flisen, så er flisen afkoblet gulvet, og højttaleren er afkoblet flisen. De indkøbte damping feet er i denne opstilling, måske ikke store nok under flisen. Men det afhænger jo af flisens vægt, lagt sammen med højttalerens vægt.

Redigeret af JeTex - 28-December-2014 kl. 17:14
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 17:35
Filt er fint, under flisen...

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg ville bruge damping feet både under og over flisen, så er flisen afkoblet gulvet, og højttaleren er afkoblet flisen. De indkøbte damping feet er i denne opstilling, måske ikke store nok under flisen. Men det afhænger jo af flisens vægt, lagt sammen med højttalerens vægt.

Hvorfor vil du ikke koble flisen fast til højttaleren?

Det havde du succes med, da du selv havde betongulv (og gulvtæppe), du lod højttalerens masse forøge med gulvets masse.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 18:16
Og her sad jeg og troede, at tablets var sådan nogle ting, som iPads og lignende...!Big smile
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvorfor vil du ikke koble flisen fast til højttaleren?

Det havde du succes med, da du selv havde betongulv (og gulvtæppe), du lod højttalerens masse forøge med gulvets masse.

Klaus

Den eneste succes var, at den stod fast. Men lyden var dog ikke lige så farvet, som da underlaget blev skiftet ud. Så længe underlaget ikke kan optage energien, er det ligegyldigt hvor stor massen er, så vil den returnere til højttaleren.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 19:23

Den eneste succes var, at den stod fast. Men lyden var dog ikke lige så farvet, som da underlaget blev skiftet ud.

Du skrev i dette indlæg: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137256&PID=1383085&title=damping-feets-laver-mere-runger#1383085

" Jeg har været hele møllen igennem, med spikes på et betongulv/gulvtæppe, hvor spikes blev trykket godt ned i tæppet til det faste underlag. Denne opsætning er ganske god, med tør stram bas."
-Cut-
"Jeg fulgte rådet med damping feet til min type gulv, og har fået den stramme/tørre bas og ro i lydbilledet, som jeg var vant til."

Det forstår jeg som om det lød lige godt om det var gulvtæppe/spikes eller trægulv og damping feet.

Så længe underlaget ikke kan optage energien, er det ligegyldigt hvor stor massen er, så vil den returnere til højttaleren.

Så længe højttaleren kobler fast til gulvet (eller en flise om man vil) øges højttalerens masse, den masse som membranen kan sætte i svingninger. Når massen øges dæmpes vibrationerne voldsomt, idet det stadigvæk er et spørgsmål om fysik (hvor stor en masse der bevæges og hvor meget luften foran enheden "vejer").

Klaus
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den eneste succes var, at den stod fast. Men lyden var dog ikke lige så farvet, som da underlaget blev skiftet ud.

Du skrev i dette indlæg: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137256&PID=1383085&title=damping-feets-laver-mere-runger#1383085

" Jeg har været hele møllen igennem, med spikes på et betongulv/gulvtæppe, hvor spikes blev trykket godt ned i tæppet til det faste underlag. Denne opsætning er ganske god, med tør stram bas."
-Cut-
"Jeg fulgte rådet med damping feet til min type gulv, og har fået den stramme/tørre bas og ro i lydbilledet, som jeg var vant til."

Det forstår jeg som om det lød lige godt om det var gulvtæppe/spikes eller trægulv og damping feet.

Så længe underlaget ikke kan optage energien, er det ligegyldigt hvor stor massen er, så vil den returnere til højttaleren.

Så længe højttaleren kobler fast til gulvet (eller en flise om man vil) øges højttalerens masse, den masse som membranen kan sætte i svingninger. Når massen øges dæmpes vibrationerne voldsomt, idet det stadigvæk er et spørgsmål om fysik (hvor stor en masse der bevæges og hvor meget luften foran enheden "vejer").

Klaus

Det er også korrekt, men til forskel fra en flise, var betongulvet beklædt med et tykt tæppe og et ditto gummiunderlag. Dette optager energi i nogen grad, hvilket beton ikke gør.
Og tit ved man ikke, at noget er galt, før man hører noget er bedre. Og sammenlignet med første opsætning, blev lyden marginalt forbedret med damping feet, især i sammenligning med pergogulv, men også i forhold til betongulv med tæppe. Jeg mindes, at perspektivet blev bedre. Så uagtet, at tør bas på beton med tæppe blev gengivet, har der åbenbart været forstyrrelse i diskanten.
Ad 2.
Problemet er blot, at spikes ikke helt har den ønskede effekt udover at tilkoble underlaget, som teorien ellers havde forudsagt. Det er beskrevet i en del undersøgelser, og bevist ved målinger og lyttetests.

Redigeret af JeTex - 28-December-2014 kl. 20:37
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 20:19
Fra en tidligere post, med link til teksten.
Every loudspeaker rests on a surface that can be compared to a spring, even though the surface may be quite hard. As a result, a resonance appears within or outside the loudspeaker's frequency range. Below this resonance frequency the loudspeaker is coupled to the floor, and above this resonance it will be more or less isolated from the floor.

The traditional approach has been to try to make the suspension so stiff that the resonance might be placed above the audible range. This is one of the basic ideas behind the use of "spikes". However, this approach does not work. The resonance between the cabinet and the floor will not be any higher than the upper bass range. Not even a concrete floor will do, as anyone who has drilled a hole in a concrete wall will be aware of after having experienced the resonances and sound transmission in this material.

The spokespersons for spikes also bring forward two more incompatible theories:

1. Spikes work as mechanical diodes, transmitting vibrations one way only.

2. Spikes rest on an infinitesimal area unable to transmit vibrations.

Regarding theory 1, Sir Isaac Newton has yet to be proven wrong. A force causes a counterforce. This is of course valid both ways.

Regarding theory 2, the tip of the spike may be very small, but not smaller than necessary to carry the weight of the speaker. In that way a force exists between the spike and the floor. This force will be modulated by vibrations and thus transmit them.

Consequently, to isolate the loudspeaker from the floor, the resonance frequency should be lower than the lower limit of the frequency range of the loudspeaker.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 20:40

Fra en tidligere post, med link til teksten.

Reklame fra en producent af dæmpefødder.

Klaus
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu