recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Darbee ... hvad synes i?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Darbee ... hvad synes i?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 03:13
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Så din mening om hvad man kan og ikke kan er komplet uinteressant.


Det er ikke en MENING, det er et faktum. Det kan objektivt set ikke lade sig gøre at forbedre en kilde eller et display, med en dims man sætter på HDMI-kæden. Det er umuligt.

Om det er kilden eller displayet der bliver forbedret, afhænger i øvrigt af præcis hvilken Darbee-tosse det er man spørger...
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 06:23
Bliver der stadig monteret Darbie chip.  Eller var det bare en kort tur ?


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Så din mening om hvad man kan og ikke kan er komplet uinteressant.


Det er ikke en MENING, det er et faktum. Det kan objektivt set ikke lade sig gøre at forbedre en kilde eller et display, med en dims man sætter på HDMI-kæden. Det er umuligt.

Om det er kilden eller displayet der bliver forbedret, afhænger i øvrigt af præcis hvilken Darbee-tosse det er man spørger...

1. Preben har en projektor
2. Preben køber en Darbee
3. Preben ved godt at det er falsk skarphed men vil gerne se hvordan effekten opleves
4. Preben prøver og kan godt lide hvad Darbee gør og foretrækker at den er sluttet til fremfor koblet fra 

Naiera: Det er faktum at Preben bedre kan lide billedet efter Darbee. Det er også faktum at det er falsk og man naturligvis ikke har forbedret projektoren. Men den brugte algoritme har gjort oplevelsen bedre for Preben - det er et faktum.

Hvor ryger kæden af for dig i ovenstående? Få adskilte tingene ad - én ting er at det naturligvis ikke kan lade sig gøre at gøre selve projektoren i stand til at lave et skarpere billede. Der tror jeg alle er enige .En anden ting er så om det algoritmen gør er noget man kan lide eller noget man ikke kan lide. Hvordan kan du gøre det til noget objektivt?

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er ikke en MENING, det er et faktum.

Faktum er, at det stadig er hamrende ligegyldigt, hvad du mener er faktum. Jeg bad om erfaringer. Ergo er din deltagelse i denne tråd irrelevant. FAT. DET. NU.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 10:47
Jeg har en Darbee som jeg har brugt på Sony HW45ES og den virker meget overbevisende på still billeder men knap så godt på levende billeder. Subjektivt synes jeg der er en entydig positiv effekt hvis man bruger den med moderate indstillinger ved eksempelvis 70 - 80% men går man op til 100% bliver det synligt kunstigt. Jeg synes også at resultatet afhænger af kildematerialet så man får den mest entydige positive effekt ved godt materiale (bluray) og mindre god meget komprimeret TV materiale. Så ja brugt med omtanke og i moderate indstillinger så er det en positiv investering.
Jeg synes man skal lade være med at blive for "religiøs". Naturligvis kan den ikke forbedre kvaliteten af den hardware man har, men det heller ikke formålet. Den virker på softwarenivau og den software vi modtager bliver i forvejen billedbehandlet i vores udstyr og inden vi modtager den. Det må være op til den enkelte om man synes fordelene er større end ulemperne og det er ret nemt at checke da der er en on/off funktion på Darbee fjernbetjeningen.
Mvh   
 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 11:40
JAWA, mange tak for din fortælling, endelig noget jeg kan bruge! Thumbs Up

Når du siger at den fungerer knap så godt på levende billeder, hvad er det så du oplever? Er det lidt i stil med frame interpolation/smoothing?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvor ryger kæden af for dig i ovenstående?


Ingen steder. Jeg bliver bare nødt til at gøre det 100% klart for folk, at det Darbee lover er noget løgn, fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre. Jeg kan ikke gøre noget ved, at folk alligevel synes om det. Alle bør bare være klar over, at man går væk fra det korrekte billede, når man bruger sådan noget hejs.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Bliver der stadig monteret Darbie chip.  Eller var det bare en kort tur ?




Mener du i Oppo? Det var kun i BDP-103D og 105D. "D" for Darbee Der har altid været billedbehandling af den art i Oppos afspillere, ligesom i alle andre; forskellen her er så, at det er et, blandt AV-entusiaster, kendt brand, som man vel mente kunne flytte nogle flere enheder.

Redigeret af Naiera - 06-November-2018 kl. 12:55
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 15:17
Det er vel også facts, at en god scaler kan gøre et billede bedre?
Jeg ved, Optoma har tilbudt en eller flere modeller, hvor den var indbygget i deres projektorer.
Mon ikke også Oppo tilbød den i nogle modeller, da de mente den kunne tilføre billedet noget positivt, selvom de gik væk fra det korrekte billede?
Ved at læse folks brugererfaringer, ser det ud til, den udover at kunne tilføre ekstra skarphed og øgede detaljer, virkelig er i stand til at forbedre billedet ved 3D og fjerne ghosting/crostalk mm.

Hvis det er noget i retning af Sonys "Reality Creation" ser jeg det absolut som noget positivt!
Det fungerer langt bedre end blot at tilføje ekstra skarphed, som til dels virker ved at forstærke konturerne og tilføje uønskede artefakter.

HDR er jo heller ikke et korrekt billede, men opfattes af de fleste, som en forbedring af billedet...


Redigeret af Supergris - 06-November-2018 kl. 15:32
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 16:19
Jo Darbee fungerer lidt som Sonys "Reality Creation" og tilsvarende systemer. Subjektivt en forbedring af skarphed, kontrast, opløsning etc. men hvis det overdrives ser det kunstigt ud så det skal bruges med måde - heldigvis kan det indstilles fra 0 til 120% mener jeg at huske :O) Selv synes jeg at 70 til 80% giver et godt resultat. Hvis man laver AB sammenligninger på et still billed af eksempelvis et øje eller noget andet komplekst ser effekten meget imponerende ud men på levendebilleder er effekten væsentlig mere moderat men stadigvæk en generel forbedring som er prisen værd efter min personlige mening. 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Mon ikke også Oppo tilbød den i nogle modeller, da de mente den kunne tilføre billedet noget positivt, selvom de gik væk fra det korrekte billede?


De byggede den ind fordi de tænkte det kunne sælge nogle flere maskiner. De har, som nævnt, altid haft noget billedjusterings-halløj i deres maskiner, men ingen seriøse av-entusiaster har nogensinde brugt det til noget.

En scaler kan skalere og de-interlace. Det har ikke noget at gøre med det Darbee gør.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

HDR er jo heller ikke et korrekt billede, men opfattes af de fleste, som en forbedring af billedet...[


Det er det da (selvom det teknisk set kan være svært at kalibrere efter på nuværende tidspunkt). HDR får dig tættere på den farvegengivelse osv. som filmen reelt skal have. Normal Blu-ray kan ikke gengive alle farverne som man ser i biografen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu