|
De smarte TV-funktioner efterspørges |
Besvar | Side 123 21> |
Forfatter | |||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-September-2013 kl. 11:35 |
||||
På forsiden kan lige nu læses en nyhed der omhandler en undersøgelse, hvor 4000 mennesker er blevet adspurgt omkring hvad de ønsker i deres TV.
Et af punkterne undre mig til stadighed, og har efterhånden gjort det i mange år. Mit spørgsmål er generelt - Hvad er det præcis som går galt? Det er undersøgelsen af betjeningen af TV som jeg hæfter mig ved. 94% ønsker at kunne betjene deres TV med fjernbetjening. Lad mig lige slå fast, at jeg tager det som en forudsætning, at dem der har svaret dette, de ER klar over, at der er andre alternativer, for de kommer nemlig som efterfølgende resultater. Så disse 94% må altså have svaret en standard fjernbetjening, og formodentlig en IR (Infra Rød), teknologi. Men helt ærligt, 94% svare at de gerne vil bibeholde noget så oldnordisk, samtidig med at de fleste gerne vil have flere funktioner i deres TV (Smart funktioner). Og samtidig med, at vi efterhånden er gået bort fra at bruge gamle traditionel tryk-knap telefoner, hvad enten det drejer sig om stationære eller mobile telefoner, hvor de selv samme mennesker, sandsynligvis bruger enormt meget tid i forhold til tiden de bruger på TV. Selv børn i dag er nærmest født med en smartphone i "bagen". Enten er der noget der siger mig, at disse 94% ikke helt har forstået alternativerne. Eller så må der være noget andet galt et sted. SmartTV er også ens betydende med netværk. De to ting hænger helt konkret og banalt sammen. Om det så er trådløst eller kabel, det er ligegyldigt. Hovedsagen er, at vi har med en netværksbaseret forbindelse at gøre i hjemmet. Hvorfor hulen kan folk så ikke se, at den der gamle skod fjernbetjening, som pine død kræver at man peger hen imod det man sidder og ser på, at den bare ikke er så skide ideel mere, og faktisk ikke har været det i rigtig mange år. Det tror da pokker at producenterne IKKE kan se lyset, og evt. udnytte noget så simpelt som bluetooth eller WiFi, når så mange tilsyneladende holder fast i det gamle. Ja, jeg ved det godt. Nogle producenter gør det alligevel. Specielt dem der allerede har SmartTV i sig. Men seriøst - løsningerne er sgu langt fra optimale. Se bare Samsung, der end ikke kan få noget så simpelt som en smartphone/tablet fjernbetjening til at virke, uden at det skal skifte navn, og findes i 23 forskellige apps eksemplarer, (23 er overdrevet, men overdrevet skaber forståelsen). Men måske er det derfor, at forbrugerne fastholder den traditionelle fjernbetjening alligevel. For en sikkerheds skyld, og fordi alternativerne ikke virker stabilt nok. Men det burde være et vink med en vognstang til producenterne så. |
|||||
ridderdk
Guld medlem Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Sålænge en fjernbetjening ikke skal tændes eller aktiveres før den kan betjene tv'et vil det også være mit valg. Ingen ventetid, bare tryk på en knap.
Har aldrig været så tilfreds med betjeningen af tv, atv, settop boks og receiver som efter jeg skiftede til Harmony Smart controle (som iøvrigt er RF baseret) Denne kan også betjenes fra en smartphone, men det skal så kun være for at vise hvor "smart" tingene kan være, fordi skal der skiftes kanal er det MEGET hurtigere at tage fjernbetjeningen, også selvom den ligger på sofabordet. Redigeret af ridderdk - 25-September-2013 kl. 13:06 |
|||||
kim.t
Guld medlem Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3841 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
wifi/netværk er da fint, men som remote til TV er det bare ikke optimalt. En ting er at du oplader din smartphone dagligt, men at skulle gøre det samme med en remote til TV'et er bare NO-GO.
Når jeg trykker på en knap så skal TV'et reagere med det samme. Af samme grund anvender jeg ikke en remote App på min telefon. Jeg gider ikke skulle låse telefonen op først, evt vente på at den kobler på wifi igen, og så evt. skifte til App'en. Men IR er som sagt nu engang ikke optimal (selvom B&O laver nogen som bare virker). Men så er RF jo evt. et alternativ som ikke bruger så meget strøm. Men det undrer mig så også at producenterne så ikke bare giver køberne mulighed for at købe en bedre remote i løsvægt i stedet for den kr.10,- som typisk følger med. Som der er en der foreslår under nyheden: Producenterne skal til at tænke anderledes. Giv brugerne der har en tablet mulighed for helt at få flyttet brugergrænsefladen ud. Giv dem mulighed for at kikke på EPG samtidig med at TV'et stadig viser programmet. Giv mulighed for at programmere uden at vise det på skærmen, find en optagelse frem direkte på tablet'en. Men nej alle de App's man kan få er "bare" en kopi af standard remoten på skærmen.
I opgørelsen synes jeg der mangler 1 punkt : Hastighed. Hvem gider bruge disse smartTV funktioner når rospencetiden er LAAAAANG |
|||||
|
|||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Det er lidt det jeg er inde på, med sikkerheden i, at det bare virker. Altså forudsat at batterierne ikke er gået døde, eller knapperne stadigvæk er intakt, rækkeviden er tilpas og vinklen korrekt Din holdning til at en fjernbetjening ikke skal tændes, den vil jeg dog godt forkaste med det samme. Der er absolut ingen forskel på din traditionelle fjernbetjening og en smartphone/tablet/whatever alternativ, forudsat at disse enheder allerede er tændt, ligesom den traditionelle fjernbetjening også er, og altid har været. Men det er nok selve det, at den traditionelle fjernbetjening netop altid er tændt, som kan være svært at forholde sig til. Den har jo stort set alle dage været sådan. Min holdning er omvendt (i dag). At vores hjem er efterhånden fyldt op med andre alternativer, som OGSÅ er tændt hele tiden, (eller kan tændes lyn hurtigt), og som vi oftest har i hænderne mange gange mere, end den traditionelle fjernbetjening i løbet af en dag. En typisk dag/aften i et dansk hjem foran TVet er min påstand, at hjemmets beboer, (såfremt de er til stede), sidder i sofa/stol, og på bordet ligger en multi-fjernbetjeningen, samme med mobiltelefoner (de ligger måske i lommen), bærbare/tablets/whatever andet mobilt udstyr, som i bund og grund alt sammen kan det samme. Hvis ikke de ligger på bordet, så er de som oftest rimelig tæt på. I et andet hjem, der ligger det samme udstyr, men dette bord ligger der ikke en multi fjernbetjening, men derimod indtil flere forskellige traditionelle fjernbetjeninger. Mit hjem er det første eksempel. Men det er dælme ikke med min gode vilje, at der også ligger en Logitec multi fjernbetjening. Det er i bund og grund pga. de tåbelige producenter ikke helt forstår, at vi er i år 2013, og teknikker som Bluetooth og WiFi (eller en standard RF) er opfundet og afprøvet igennem voldsomt mange år efterhånden. Producenterne leverer stadigvæk en fjollet IR baseret fjernbetjening med praktisk talt alt udstyr, som kan fjern betjenes. Også udstyr som har Bluetooth og/eller WiFi. Mit hjem er måske relativt unikt, hvad angår udstyr i forhold til beboere. Men det ændre jo ikke ved det grundliggende, at vi har alle produkter, som kan det samme, hvis blot producenterne gad integrere det ordentligt. Det ville måske også fjerne usikkerheden for dem der føler sig utrygge ved at bruge en smartphone/tablet til at styre sit TV/enheder med.
Min holdning til Smart Controle produktet er, at det er et produkt som lukker et hul i en producent skabt idiotisk verden, men på en ikke så smart måde. Det er et bedre, men langt fra godt nok alternativ. Ikke fordi Smart Controle ikke er godt. Men fordi de produkter, som den skal hjælpe med at gøre nemmere, lider af nogle mangler. Det havde været et smart produkt, hvis enhederne der skal styres, alle kunne styres via bluetooth eller WiFi, (eller en standard RF frekvens). Så kunne smart controle stadigvæk bruges, som alternativ til smartphone/tablet. Spørgsmålet er blot, om man så gad købe det. Man har jo smartphone i forvejen. |
|||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Hmm, kan godt se hvad du mener. Men omvendt så har jeg en Logitec multi fjernbetjening, som bliver lagt i laderen, når den ikke bruges. Hvori er forskellen så? Og som netop skrevet, så har jeg tablets og smartphones liggende nærmest over alt, som alle er ladt op i hvert fald til de næste mange timers brug, hvis de kun bruges som fjernbetjening. Er det fordi man "glemmer" at oplade sin fjern betjening, (skal man jo ikke med en traditionel) men husker sin tablet/smartphone? I så fald er det min påstand, at det blot er en vane, man lige skal ind i.
Det behøver du da heller ikke. Det er muligt du skal låse alt muligt op og skifte app osv.. Men det er i så fald løsninger du selv som bruger har valgt. Ikke noget du er pine død nød til. Der findes tablets i dag, som nærmest er billigere end hvis man skulle købe en standard (original) fjernbetjening. Ja, tabletten skal lades op, ligesom alt andet bortset fra traditionel fjernbetjening. Men udover det, så kan den da konfigureres og på den måde erstatte en traditionel fjernbetjening fuldt ud. Altså hvis lige enhederne den skal styre understøttede det.
RF havde været en løsning, hvis det ikke var fordi at producenterne ikke kunne blive enige om en standard. WiFi og Bluetooth har derimod det som RF mangler, en standard.
Og som virker af rø**** til.
Den er bestemt ikke hurtigere af at bruge IR, skal jeg lige hilse at sige. Men ellers har du ret. Det er derimod produktet (ikke smart tv), som ikke helt er skruet sammen til formålet. Jeg har et Samsung 2012 Smart TV derhjemme med deres SmartTV ver. 1 Det er gabende langsomt. Jeg har også et 2013 med SmartTV ver. 2. Det er noget hurtigere. Til gengæld får man spat i hovedet af, at bruge fjernbetjening til at skrive med, specielt i Youtube app. Og browser bruger jeg slet ikke. Jeg må erkende, jeg har endnu ikke nået at fået testet det med en smartphone/tablet. Men erfaringerne fra 2012 TVét, der vil jeg tro at tastatur ikke helt funger så godt, præcis som det plejer. I hvert fald går der rygter om, at tastaturet ikke virker i apps som Netflix, Youtube osv. Det er ting som disse, der virkelig undre mig. Dels at folk til stadighed fastholder den traditionelle fjernbetjening. Men også at producenterne laver de alternativer så dårligt. Det virker helt seriøst som om, at de end ikke selv gider tester det, for at se om det er noget der kan bruges i hverdagen. Måske fordi DE også griber til den traditionelle løsning, og så forøvrigt undlader at bruge SmartTV, fordi det er gabende langsomt. Det ville forklare en hel del |
|||||
Torben Rasmussen
Guld medlem Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Fordelen ved en fysisk fjernbetjening er jo det taktile feedback. Du behøver ikke glo på den for at se hvad du laver (hvis den altså er udført ordenligt, hvilket Samsungs så ikke er...).
Jeg testede for nyligt Logitechs Smart Control, hvor man har valget mellem at bruge en app og bruge den fysiske RF-betjening og sidstnævnte vinder med flere længder i brugervenlighed. Én ting er, at du måske kan få en app til at styre dit TV. Så skal du så have endnu en app til at styre din Blu-Ray, og en til din receiver (hvis vi lige glemmer Logitech eller iRules alternativer). Helt ærligt - det er ikke en skid smart. Realistisk set, så kan vi måske godt få flyttet en del af de fede features over i en app, men den vil i så fald være produktspecifik, så eks. en EPG på mobilapp'en kun vil virke i Samsungs egen app, så du dermed ikke kan bruge den til ret meget andet end dit TV. En smartphone-baseret løsning, der kan bruges på kryds af enheder og styre alt hvad du har derhjemme - MED smarte features ala EPG - kommer ikke til at stamme fra en TV-producent. Pt. er der ikke noget touch-baseret system jeg ville foretrække frem for brugen af min Beo4 til at styre hele molevitten herhjemme for der findes ganske enkelt ikke noget der kan navigere i de menuer mv. jeg har brug for med den lethed en fysisk fjernbetjening giver. Hvis mit Sonos kunne sættes til IR, så ville jeg også betjene det med min Beo4... |
|||||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|||||
kim.t
Guld medlem Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3841 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Det var hastigheden på TV'et/SmartTV delen jeg mente. Jeg så engang en anmeldelse i So ein ding hvor de bl.a viste Facebook. Det tog over 30sek at satrte op (det samme tog 5sek på en telefon- som var låst). Og Picasa var helt håbløst. Så før de får gjort noget ved den generelle hastighed så har SmartTV ingen berettigelse !
|
|||||
|
|||||
noxity
Bruger Oprettet: 21-April-2011 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 86 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Som der også bliver skrevet tidligere, så har du ikke disse problemer med en fjernbetjening fra B&O. Her er rækkevidden enorm, viklen er ligegyldig, knapperne er solide og batterilevetiden er lang.
Så snart du er over i et touch-interface vil din fjernbetjening altid være slukket når du skal bruge den. Det er ganske enkelt for strømkrævende at have skærmen tændt hele tiden. Derudover vil du skulle oplade din fjernbetjening ofte. Dette er noget som er meget svært at vende folk til, med mindre at fordelene ved en touchfjernbetjening er meget store. Er der blot tale om en EPG på fjernbetjening, så ville jeg på ingen måde skifte min nuværende FB ud. Det giver simpelthen ingen mening at flytte EPGen over på fjernbetjeningen. Selvfølgelig er der situationer hvor en fjernbetjening med skærm vil være en kæmpe fordel, men for mit vedkommende (og helt sikkert mange andre) så er langt hovedparten af mit TVs funktioner lettere betjent med en alm. fjernbetjening. Du skal bestemt ikke undervurdere at du altid kan mærke hvor knapperne er placeret når du skal zappe mellem kanaler eller ind i EPGen. |
|||||
ridderdk
Guld medlem Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Det mener du ikke seriøst vel?
|
|||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Kim, kald mig bare gammeldags, hvis du vil.
Jeg har været forbi mange forskellig løsninger med hensyn til fjernbetjeninger og fandt først ro da jeg fik en ordentlig trykknap baseret (gammeldags?) fjernbetjening, som kan det hele. Der er ikke meget der fungerer bedre til at zappe på fjernsynet en en knap man ikke er i tvivl om, hvor er og om man har trykket på den eller ej. Bevares, jag har da flere ange overvejet at supplere nuværende løsning op med noget tablet/mobil baseret, men det vil altid være sekundært i forhold til min Beo4 og kun bruges, når man i forvejen sidder med sin tablet i hånden. Smart tv i selve fjernsynet vil altid være sekundært i mine øjne. For 700 kroner kan man få en "smart-tv-dims" (Apple tv). Og med en sådan er det op til "smart-tv-dims-producenten" at få smart tv til at virke og få softwaren vedligeholdt. Det er ikke op til en tilfældig elektronikproducent, som skal vedligeholde 50 platforme med hver sin hardware, som skal være så billig som mulig. Smart tv delen i et såkaldt smart tv koster langt fra det samme at udvikle og bygge som porsen på en Apple tv, til gengæld er det ikke sikkert at den kan opgraderes, blive vedligeholdt og den kan da slet ikke bruges, når fjernsynet skiftes ud. Kald mig bare gammeldags (igen) et fjernsyn skal være godt til at vise levende billeder, alt det andet skal jeg nok tilslutte.... Klaus |
|||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Nu må du holde, rækkevidde og vinkel er indsnævret på min Beo4, måske jeg skal tage mig sammen og få skifte batterierne, det er så anden gang på næsten 3 år det sker......og den har endda et display der er tændt hele tiden! klaus |
|||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Ja, det er dels pga. den måde apps laves på, men også fordi du er vant til det. Fordelen ved WiFi og/eller Bluetooth er, at du kan få tilbagemelding fra den enhed du styre. (Kan man også med IR, men det er noget mere problematisk). Der er bare ikke rigtig nogen der bruger denne mulighed, mig bekendt.
Vanen gør, at du er vant til at trykke på din fjerbetjening, samtidig med at du sidder og kigger på TV. Det er jo ikke fordi du ligefrem er nødt til det, hvis du havde lige så meget vanen for at bruge din tablet/smartphone. Det er samme problem som da vi gik fra mobiltelefoner med rigtige taster og så til smartphones. Rigtig mange mente også, at det var umuligt at skrive, når man ikke kunne mærke tasterne. Jeg ved ikke hvordan du mener det ser ud i dag, men jeg tror salget af mobiltelefoner med rigtige taster, at det vist er nogenlunde forsvundet helt.
Jeg har svært ved at se hvorfor. I rigtig mange traditionelle fjernbetjeninger, der kan du jo kode ekstra knapper til andet udstyr, netop for at slippe for at have flere fjernbetjeninger. Hvorfor skulle man ikke også kunne det, bare fordi det er en app i en smartphone/tablet?
Fordi der ikke er nogen der har lavet det, og det der findes, det er ærligt talt et usselt halvhjertet forsøg. Det er ihvertfald min erfaring. |
|||||
Besvar | Side 123 21> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |