|
De smarte TV-funktioner efterspørges |
Besvar | Side <1 18192021> |
Forfatter | |||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
En ting er hvad undersøgelser viser, hvad folk svarer før eller efter en kort demonstration af et eller andet, noget andet er hvad de svarer efter de har haft tingene i brug i længere tid. For nu at tage noget konkret, så har jeg et sonos system til musik. Det er 100% app styret og det klarer jeg fra min telefon. Hele betjeningen er lagt over i telefonens display sådan som du efterlyser. Det er superfedt når jeg sidder ovre i sofaen og vælger musik - jeg har det hele lige ved hånden og jeg slipper for at sidde og anstrenge mine øjne for at se hvad der står på et lille display ovre ved anlægget ala. en traditionel cdafspiller. Tommel op! Til gengæld er det noget eklatant lort når telefonen ringer mens jeg hører musik, for så skal jeg pludselig til at fumle løs med en app på telefonen for at skrue ned inden jeg er klar til at besvare opkaldet. En fysisk fjernbetjening med muteknap på sofabordet løser problemet enormt meget nemmere. Når jeg demonstrerer sonos for venner og bekendte så synes de det er helt vildt smart - og det er det også langt hen ad vejen. De når bare ikke at opleve de usmarte situationer, fx. når telefonen ringer og du skal have kvalt lyden i en fart, besværet med at vælge musik når telefonen er lav på batteri og sidder ovre i opladeren osv. Tilbage i tv verden, jeg har en htpc sat op der kører xbmc. Jeg har en fysisk fjernbetjening der kan styre tingene, jeg har en app der emulerer den fysiske fjernbetjening og ixbmc - en app der fungerer meget ala sonos, med al betjening inkl. menuer lagt over i telefonen. App'en der emulerer den fysiske fjernbetjening bruger jeg ALDRIG. Der er simpelthen ikke nogen pointe i, at sidde og fumle med telefonen når jeg har en fysisk fjernbetjening lige ved siden af der altid er klar og klarer opgaven langt nemmere. ixbmc er cool nok, men jeg bruger den tæt på aldrig. Jeg kan sagtens sidde og scrolle rundt i mine film på den og vælge hvad jeg vil se, men det er lige så nemt at gøre med den fysiske fjernbetjening og en liste på tv'et. Der hvor ixbmc sparker røv er hvis jeg vil søge på skuespillere, genrer og den slags, det fungerer rigtigt fint på en app og er pain in the ass at stave sig frem til med den fysiske fjernbetjenings piletaster og et skærmtastatur på tv'et. Resten af tiden, og vi snakker 99,9% for mit vedkommende, er den fysiske fjernbetjening KONGEN. Nem og lynhurtig at bruge, ikke noget med at den skal oplades i tide og utide fordi den står og holder en wifi forbindelse åben døgnet rundt, ikke noget der skal swipes og startes, no bullshit, den er bare klar altid og NU. For mig handler det slet ikke om enten eller. Når jeg ser tv er der masser af ting den fysiske fjernbetjening med direkte knapper er suveræn til. Jeg kan slet ikke se pointen i, at jeg skal misse 10 sekunder af en films handling mens jeg fumler med min telefon fordi kæresten gerne vil have lyden en smule højere. Andre ting, fx. at søge på genrer og skuespillere, læse "teksttv" og den slags fungerer langt bedre på en telefon/tablet. Jeg har ikke noget problem med at moderne tv også får mulighed for at kunne styres fra apps, det er helt fint med mig, jeg opponerer bare imod åbningsspørgsmålet "hvorfor hulen bliver folk ved med at ville have den klassiske ir fjernbetjening når nu der er så mange andre muligheder?" - det vil folk fordi der er rigtigt mange ting den klassiske fjernbetjening er suveræn til.
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
donfrankie - På hvad måde mener du, at et TV ikke er en PC?
Jeg skriger ikke på en løsning som tilgodeser mine behov. Jeg konstatere, at der sker nogle ændringer med et apparat, der får tilført nye funktioner, men betjeningen følger ikke med. Udover det giver jeg min mening om, hvordan man kunne optimere betjeningen. |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Klaus - jeg har ikke skrevet, at jeg kun vikke opdatere EPG informationer 3 gange på min "vidunder" betjening. Jeg skrev jeg ville have en forbindelse mellem betjening og TV så de altid var lige opdateret.
På hvad måde får du et anderledes resultat ud af det? |
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Du skrev du vil gøre det "få gange i døgnet"..... altid opdateret = online hele tiden = højt strømforbrug.
Skal den kun opdatere, når du tager fjernbetjeningen, så har du ventetid. Klaus |
|||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Mener du seriøst at et tv = en pc? Personal Computer?! Hvis man kun bruger den til facebook, twitter og andre sociale medier, så måske. Bruger man den til f.eks tekstbehandling, billede, lyd og/eller video redigering eller programmering, så kæmpe stort nej. |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Den skal opdatere som mit TV ville have opdateret, så min fjernbetjening rummer præcis de samme EPG informationer som mit TV gør. Så hvis jeg bruger EPG i TV eller fjernbetjening, de vil begge have præcis det samme. Derved mister jeg ikke noget, jeg er ikke hverken bedre eller dårligere stillet, om jeg bruger min fjernbetjening eller TV. Din opfattelse af, at et TV opdatere 24 timer i døgnet, det er ikke korrekt. |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg mener præcis det, jeg mener med mit spørgsmål, som du IKKE svarede på. På hvad måde mener du, at et TV ikke er en PC? Det eneste der adskiller TV fra computer/PC er: 1. Oftest sidder du væsentlig tættere på computeren/PCén´s skærm. 2. Måden de betjenes. (Og det her punkt er væsentlig for hele denne debat). Det er KUN et spørgsmål om vilje og/eller vane der gør, at du ikke afvikler andre decideret PC programmer på et TV i dag. For teknisk set, så kan TVét det. Det er DEN DEL du oplever i SmartTV. Det ER traditionelle computer baseret programmer, (de kaldes bare apps), som afvikles på TVét. Det er et faktum! |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
At den er såkaldt suveræn, er ikke ens betydende med, at andre måder ikke kan være lige så suveræne eller måske endda mere suveræne. |
|||
fiskerendk
Guld medlem Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
du kan ikke have noget der er mere suverænt end suverænt. Da suverænt jo er det øverste, ypperste, bedste, enevælde. Og nej ingen af de løsninger vi i denne debat har diskuteret kan gøre din betjening af de basale tv funktioner som stadig er det dit tv primært bliver brugt til, nemmere, bedre eller hurtigere og derved kan man ikke kalde noget smartere. Punktum 😃 |
|||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ved godt at apps er programmer, tak. Men fordi et tv kan køre programmer bliver det ikke en PC, det kan en NAS også, men det mener jeg bestemt heller ikke er en PC. Sådan definerer jeg det. Måden de betjenes på er jo forskelig, fordi de kan bruges til vidt forskellige ting. Et fly og en bil har også mange ting til fælles, men betjenes også forskelligt. Fordi det er mere praktisk. Det med at det er praktisk synes jeg du skøjter lidt og elegant hen over. Du nævner nogle ting, som du synes er et problem, nævner en måde som kunne løse det for dig, men virker som om du glemmer at tænke på hvilke negative effekter disse ændringer har for andre funktioner. Hvis en løsning skaber to nye problemer så er man jo ikke kommet videre. Specielt ikke når det virker til dine løsninger vil besværliggøre måden de fleste ser tv på.
|
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Et tv opdaterer så længe det er tændt. Hvis dit tv er slukket opdaterer det ikke. Tager du så fat i din superremote, vil den have gamle data, med mindre at den tænder tv'et og giver sig til at læse EPG igen. Klaus |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Er nu ikke fordi jeg har så meget nyt at tilføje til denne tråd, men jeg blev for kort tid siden opmærksom på at Sony´s nyere 2013 modeller rent faktisk kan en stor del af det, jeg tidligere har efterlyst. Sony kalder det for TV SideView.
Der hvor Sony adskiller sig fra mine ønsker, som jeg umiddelbart læser mig frem til, det er hvor de henter EPG informationerne fra. Det foregår nemlig stadigvæk "udefra" en anden database end det som TVét henter fra. Og derfor kan det blive et problem. Sony TV SideView kan også tænde og slukke for TVét, samt at der er adgang til optagelser. En hage er, at ved spejling med smartphone, så bruges der WiFiDirect, og derfor er forbindelsen til internettet afbrudt. Det er en stor hage. (dog ikke en relevant funktion i den her tråd, blot en information omkring en funktion, som ikke er specielt brugbar). Men ellers så er det, igen som jeg har kunnet læse mig til, en meget stor del af den vej, som jeg mener er den rigtige, når det kommer til at styre sit TV. |
|||
Besvar | Side <1 18192021> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |