recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - De smarte TV-funktioner efterspørges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

De smarte TV-funktioner efterspørges

Besvar Besvar Side  <12345 21>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

En smartphone og/eller tablet vil altid være noget sekundært i forhold til en rigtig fjernbetjening.
Vi kan godt blive enige om at et skifte til RF eller Bluetooth ikke kunne skade, men at gøre det hele touch baseret, det bliver et stort NEJ TAK herfra af.

Nu er min holdning ikke nødvendigvis, at det SKAL være touch baseret. Det er primært ud fra tidens nuværende generelle holdning i stort set alle andre henseender, at jeg tænker, man også kunne gøre fjernbetjeningen touch baseret.

Det er korrekt, at der ER et forhold omkring det med at kunne mærke/føle knapperne, og derved kunne bibeholde fokus på det man nu engang ser på, (eller fjerne det. Der er folk der kan smsé ordret, uden overhovedet at se på displayet, hvis de har en knaptelefon). Den del kan nok ikke lade sig gøre med en touch. Den forskel erkender jeg. Men som jeg ser det, så handler det primært om en vane, og ikke en nødvendighed.

Men jeg prøver omvendt at behandle dette aspekt, ved at netop bruge en anden kommunikationsteknik, som giver mulighed for at se det samme du normalt ser på, samtidig med at du betjener det, men fra en anden enhed.
Den del ER fysisk muligt ved brug af en anden teknik, som allerede ER gennemtestet. 

Hvis jeg vil skue ned for lyden eller vil skifte kanal så skal jeg ikke til at låse noget op og jeg skal ikke have en telefon eller tablet som automatisk låser op når jeg tager den op. Så skal det jo slås fra hvis jeg skal have den med nogen steder hen ellers så er jo tændt hele tiden og sluger alt strømmen.
Hvad så hvis man bruger en smartphone som fjernbetjening og man sidder sammen med en ven/kone/kæreste og ser en film ved høj volumen. Så ringer telefonen. FUCK. Jeg er hjælpeløs fordi nu er smartphonen selv om den kan mange andre ting nu ved at opfylde dens vigtigste funktion; Nemlig at være en telefon. Jeg kan ikke skrue ned eller pause og går jeg så har ingen andre mulighed for at kunne betjene noget fordi jeg er gået med fjernbetjeningen.

Det er fordi du lige nu er fokuseret på en lille del af det jeg skriver, nemlig at du KUN skal bruge din Smartphone. Prøv at kig lidt ud over det, og skift din fjernbetjening ud med en anden enhed. Du har jo i dag din fjernbetjening OG din telefon. I min fremtid har du din nye fjerbetjening OG din telefon. Men du har også muligheden for KUN at bruge din telefon, hvis du ønsker dette.  Forudsat at man benytter allerede eksisterende teknikker som findes i smartphone OS.

Det betyder, at det ikke nødvendigvis er ANTALLET af fjernbetjeninger jeg har fokus på. Men derimod dem der er, at de skal kunne bruges, som man selv ønsker det. For nogle vil det betyde, at de får færre fjernbetjeninger, for andre vil antallet nok stadigvæk være det samme. Men det er deres eget valg. 
Idag har de slet ikke valgmuligheden, udover i nogle virkelige ringe forsøg fra få producenter.

Jeg er godt tilfreds med min Harmony One og bruger sådan set kun touch skærmen til at skifte mellem aktiviteter og det er kun fordi der ikke er fysiske knapper til det.

Enten bruger du den ikke specielt meget, eller har så har jeg været uiheldige med mine 3 Logitech fjernbetjeninger. Alle lider af samme problemer, at knapperne bliver dårlige med tiden, de knirker/knaser, og oftest skal man nærmest mase dem helt i bund, førend der ske noget. Det er selvfølgelig ikke noget der er specielt relevant for debatten, men blot en orientering.

Producenterne kunne så vedlægge en ekstra tablet som kunne være primært en fjernbetjening for dem med samme ønske som dig, men så ville du have den på bordet sammen med din normale telefon og tablet. Plus hvis den skulle have super hurtig respons ville det nok forøge prisen på skærmen med 1500+ kr og ville du betale dette? 94 % mener jo at den nuværende løsning virker godt, og hvorfor prøve at opfinde den dybe tallerken igen? 

Samsung har forsøgt dette. De har leveret tablets med til deres top modeller de seneste år, undtagen her i 2013. De gør det desværre ikke mere. Og samtidig med det, så mener jeg heller ikke den korrekte form for integration er korrekt eller set mest forbrugermæssig korrekt. De kan jo ikke engang lave en standard app der blot skulle erstatte en traditionel fjernbetjening, uden at lortet er ekstremt ustabilt eller smæk fyldt med fejl.

Men hvis man nu tænker sig, at alle producenter blev enige om en standard, uanset om det var bluetooth, WiFi eller RF. (Bluetooth og WiFi er væsentlig bedre, fordi du kan få respons retur fra enheden du kommunikere med, betydelig nemmere end med RF). Så ville det være væsentlig nemmere for dem, at få lave apps eller fysiske traditionelle fjernbetjeninger, som kunne bruges og måske endda udvides til at dække langt mere end det vi ser i dag.

Jeg fastholder mit faktum - Teknikken er til det, og har efterhånden været eksisterende i voldsomt mange år. Der er bare ingen der gør noget ved det. Og se fra producenternes vinkel, så kan jeg godt forstå det, når 94% af personerne i en sådan en undersøgelse svare, at de er godt tilfreds med den old nordiske løsning.
Det er DEN del jeg har meget svært ved at forstå, medmindre det skyldes, at det er fordi den old nordiske virker og er stabil, mens nyere løsninger er som vi bla. ser, ufattelige svære for producenterne at dels finde et standpunkt for, og dernæst integrerer i deres produkter.
Det sidste bør dog ikke være en hindre for, at man som forbruger godt kunne ønske sig noget andet, og derigennem lægge pres på producenterne. Det er bare det stik modsatte der sker, når man ser resultatet af den undersøgelse. 
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af londahl londahl skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

P
Men helt ærligt, 94% svare at de gerne vil bibeholde noget så oldnordisk, samtidig med at de fleste gerne vil have flere funktioner i deres TV (Smart funktioner). Og samtidig med, at vi efterhånden er gået bort fra at bruge gamle traditionel tryk-knap telefoner, hvad enten det drejer sig om stationære eller mobile telefoner, hvor de selv samme mennesker, sandsynligvis bruger enormt meget tid i forhold til tiden de bruger på TV. Selv børn i dag er nærmest født med en smartphone i "bagen".

Når jeg ligger og ser en film, skal jeg kunne mærke med fingerene hvor jeg kan skrue op, ikke ligge og kigge på en skærm.

Du kigger jo allerede på en skærm LOL 
Så jeg formoder at du mente, at du ikke vil ligge og kigge på en anden skærm.

Jeg kan godt forstå hvad du mener, og erkender også, at det kan være et problem. Men fastholder, det er en vane mere end det er en nødvendighed. Nyere teknik forhindre ihvertfald ikke, at du kan bibeholde dig vane, og samtidig få fordele.
Læs mere senere. Det er tidskrævende at give det samme svar til hver jeres argumenter, som egentlig er de samme.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

IR kræver, at der er synligt imellem sender og modtager.

Jeg tror bare at du skal prøve en beo4, inden du udtaler dig om, hvor godt/ringe ir er. Jeg har også været forbi Logitech fjernbetjeninger, de er smarte nok funtionsmæssigt, men fysikken, batterilevetiden og rækkevidden er ikke noget at skrive hjem om.

Nå jeg står i køkkenet, peger jeg min beo4 mod døråbningen ind til stuen, her reflekterer ir signalet på bagvæggen af stuen og når frem til ir modtageren i den anden ende af stuen.

Klaus

Ok, så lad os tage udgangspunkt i den fantastiske BEO4, (No offence, jeg kender den ikke, men kender IR teknikken. Der ER begrænsninger i forhold til WiFi, RF eller Bluetooth, som end ikke B&O kan løse, medmindre de afviger fra teknikken. Det er faktum).

Men lad os bare lege lidt med jeres argumenter og bruge en BEO4.

BEO4 fordele.
Fantastisk IR styrke.
Fysiske knapper, så man har føling med, hvad man gør.
Kan styre flere enheder. (Muligvis begrænset til B&O produkter).

Andet?

Ulemper (igen set med en BEO4 eller tilsvarende).
Kan ikke modtage informationer fra enheder, f.eks EPG fra TV.
Kan ikke vise en kanal oversigt.
Kan ikke bede TV/Tv-Boks om at starte en optagelse, (det kan den måske godt, men så skal det programmeres og sendes til enheden via IR, ligesom i gamle Sony dage med deres VHS maskiner).

(*** EDIT ***
Ovenstående punkt er ment som en planlægning af en optagelse. Ikke det samme som at trykke på REC knappen i en specifik situation.
***)

Kan ikke betjene enhed inden for en vis grænse (fysisk). 
Kan muligvis godt bruges til et betjene SmartTV med, men teknikken (IR) vil resultere i, at visse former for betjening vil tage ufattelig lang tid og være forbundet med visse usikkerheder. Eksempelvis tekst behandling, at skulle skrive en tekst og sende til TVét/Enhed.

Andet ?

Man kan så begynde at pille alle disse ulemper ud og sige, at vi bruger dem ikke alligevel, eller påstå man ikke har brug for dem. Det er jo individuelt. 
Faktum er dog, i hvert fald som den undersøgelse også påviste, at flere af tingene er der bedt om yderligere af. PVR mulighed er vel nærmest kommet som et krav fra forbrugerne. Og i nyere tid er TV med dobbelt tunere langt mere relevant for PVR end hidtil.

Lad os nu vende hele bøtten om, og tage fordelene, og forholde os til ulemperne.

Ulemperne skyldes primært, at teknikken i IR ikke er gearet til den slags. Men det forklare ikke, hvorfor man ikke skifter teknik, når nu der allerede eksistere indtil flere mulige af slagsen.

Hvad skulle forhindre producenterne (og måske endda B&O, som man ikke ligefrem kan sige har fokus på prisen) i at lave en BEO4 med indbygget WiFi eller bluetooth, så den netop kan klare ulemperne? Ja, det kræver nok et display eller skærm, men er det en ulempe.

Jeg ser ikke eet eneste godt argument udover evt. batteritid, og dermed en form for opladning. Jeg mener dog, at den der med batteritid og opladning, det er en holdning som strider imod den generelle holdning på andre produkter. Det lyder ikke som et smart argument, at man ikke VIL have en fjernbetjening, som skal lades op/sættes i opladeren engang imellem. Men man vil gerne have en smartphone/tablet osv, som pinedød SKAL i opladeren hver dag, fordi den bruges langt mere. Man kan godt have den holdning, at det bør ikke være nødvendigt at sætte en fjernbetjening i opladeren engang imellem. Men så er man også gået på kompromis med funktionerne. Ikke med teknikken og mulighederne.

Hvorfor ser man ikke forbrugerne kræve noget så simpelt som opdateret fjernbetjening der udnytter mulighederne og teknikkerne. Og måske endda skabe grobund for en ny standard på tværs af producenterne.
Logitech har som 3. part forsøgt at imødekomme dette problem i adskillige år nu. Og på sin vis også haft de korrekte intentioner og løsninger. Men producenterne har lukket øjnene for det, for forbrugerne har ikke krævet det, eller de har levet med 3. parts løsninger.

Det er sådan jeg ser det. Og jeg forstår det simpelthen ikke.

Redigeret af Kandersen - 26-September-2013 kl. 11:31
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 11:31

Jeg arbejder som så mange andre med IT til daglig og min generelle holdning er hvis IT/teknologi kan forbedre/smidiggøre eller optimere en proces/funktion så skal man bruge den. Derimod hvis den skaber mere arbejde, gør tingene mere besværligt og derved tager længere tid så skal man for alt i verden undgå at bruge det.

Og i dette tilfælde så er brugen af smartphones, tables whatever bare ikke hurtigere og nemmere end en god gammeldags fjernbetjening.

Ligegyldig hvad gadget du har så vil du altid skulle trykke på tændknappen for at tænde skærmen, mange har endda kode på deres telefoner, åbne en app hvis den da ikke allerede er åben osv. Også har du skiftet kanal 25 gange på din gode gammeldags Beo4 remote. Også dur sådan en løsning ikke. Jeg kan huske allerede tilbage i Palm tiderne der legede jeg da med det og jeg syntes det var mægtigt skægt at man kunne bruge en Palm til at skifte men det virkede bare ikke godt i praksis og samtlige touchscreen/smart løsninger der findes i dag gør kun tingene mere besværligt.

Der hvor jeg kan se en fordel er hvis man siger man f.eks. har en Smartphone/Tablet og man kigger på EPG og man vælger at jeg vil se det også det kommer frem på skærmen. Og eller hvis det er en udsendelse i fremtiden indstilliger så den påminder på skærmen. Dette vil dog stadig i praksis kun være en sekundær løsning da man jo langt fra kigger på en EPG hver gang du skal se en udsendelse. Du ved jo at masterchef er på tv3 kl 19 så det behøver man jo ikke besværliggøre med en EPG. Men til dagligdags skift kanal + skru op og ned for lyden kan bare ikke gøres nemmere end med en remote. pånær tankens kraft måske, men så bliver man jo nød til at slå konen omkuld ellers skifter hun jo bare til kanal4. 

Så hvis noget ikke bliver nemmere med IT/ny teknologi så skal man slet ik bruge den.

Redigeret af fiskerendk - 26-September-2013 kl. 11:33
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Så hvis noget ikke bliver nemmere med IT/ny teknologi så skal man slet ik bruge den.

Men som netop skrevet i forrige indlæg (du nok ikke nåede at læse), så er der intet der hindre fordelene i at blive kombineret med andre fordele, blot ved at skifte kommunkations teknikken.

Om du så vælger en ren touch baseret løsning eller en kombination eller en ren knap-baseret løsning, det er som sådan irrelevant. Hovedsagen er at få fjernbetjening til at virke som det en fjernbetjening skal/burde kunne i år 2013 (eller mange år tidligere, i mit perspektiv).

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 11:51

Hvorfor ser man ikke forbrugerne kræve noget så simpelt som opdateret fjernbetjening der udnytter mulighederne og teknikkerne. Og måske endda skabe grobund for en ny standard på tværs af producenterne.
Logitech har som 3. part forsøgt at imødekomme dette problem i adskillige år nu. Og på sin vis også haft de korrekte intentioner og løsninger. Men producenterne har lukket øjnene for det, for forbrugerne har ikke krævet det, eller de har levet med 3. parts løsninger.

Det er sådan jeg ser det. Og jeg forstår det simpelthen ikke.

Og forstår ikke, at du ikke forstår at dagligdags betjening ganske simpelt fungerer bedst med de nuværende løsninger ?

Jeg kan godt se fordele mht. EPG oversigter, planlægning af optagelser osv, da det præsenteres bedre på en tablet (smartphones er for små, også SG4). Men lydstyrke og kanalzapning bliver virkeligt besværligt.

Opladning ser jeg heller ikke som et problem, vores Logitech parkeres alligevel i opladeren, når der slukkes ved sengetid.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 12:04

Men som netop skrevet i forrige indlæg (du nok ikke nåede at læse), så er der intet der hindre fordelene i at blive kombineret med andre fordele, blot ved at skifte kommunkations teknikken.

Om du så vælger en ren touch baseret løsning eller en kombination eller en ren knap-baseret løsning, det er som sådan irrelevant. Hovedsagen er at få fjernbetjening til at virke som det en fjernbetjening skal/burde kunne i år 2013 (eller mange år tidligere, i mit perspektiv).

Jeg har lige læst det nu :) Men det ændre stadig ikke min grundlæggende opfattelse.
Lad os antage at folket så blot vil have en knap baseret løsning som du skriver. Og ændre din kommunikation til Wifi. Så har du bøvlet med at du er afhængige af dit trådløse net og de ulemper det har sammenlignet med IR.

F.eks. vil en remote på Wifi være markant langsommere logisk fordi vi har mange flere lag som du skal igennem. Din enhed skal lave TCP pakker sendt over trådløst til en Router som skal videresende måske på trådløst til TV som skal lave det om til en kommando. Sammen pakke skal sendes 2 gange på samme trådløse netværk. Og dette skal konkurrere mod det hurtigste vi har i verden lys?? (jeg har hørt at der findes ting der eftersigne skulle være hurtigere)

Så kan du lave Bluetooth eller RF eller hvad fanden men altsammen er jo langsommere end IR (lys) og med de få fordele du kan få ud af det er det nok bare ikke særlig rentabelt. Også bruger de mere strøm :)

For når jeg sidder ved kassen og skruer over på en kanal. Så vil jeg helst undgå at kigge på den enhed som jeg trykker på. Der er jo ingen grund til jeg for informationen om hvilket program det kan jeg jo se på det store tv når jeg er skruet derhen.

F.eks. jeg kører med YouBio boksen som DVB-C tuner og jeg har så en Beo4 til. Men når jeg zapper så kører jeg f.eks. op så kan jeg jo se den kanal liste du snakkede om, hvilket program der er nu og de næste hvis jeg blot trykker til siden. på en tast mere kan jeg se hvad programmet handler om osv. Dette kan jo ikke gøres nemmere bare fordi du tager en smartphone, og desuden skal du fjerne blikket fra der hvor du reelt skal kigge hvilket ikke hos mig giver mening.

Som skrevet tidligere så ville jeg også ønske at man havde en EPG funktion på sin tablet, hvor man kan trykke optag til et program samt skifte til eller sætte som notits også når tiden oprinder fortæller mig om det på skærmen. Men stadigvæk kun som en sekundær løsning. Da du i praksis ikke ville sidde og skifte kanaler på din lokum gadget da det tager for lang tid. Og vil det iøvrigt være hurtigere at tage sin tablet frem og åbne EPG og vælge en udsendelse end at trykke på den røde knap i mit tilfælde se EPGen og trykke optag til den udsendelse?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 12:29

Så kan du lave Bluetooth eller RF eller hvad fanden men altsammen er jo langsommere end IR (lys) og med de få fordele du kan få ud af det er det nok bare ikke særlig rentabelt. Også bruger de mere strøm :)

Det handler ikke om, hvorvidt det skal være hurtigere eller langsommere.
Det handler om at udnytte teknikkerne til det som det handler om. At betjene den/de enheder, der er behov for at fjern betjene.
Så hvis du mener IR er hurtigere end noget andet, jamen så fint med mig. Så bruger vi IR til at sende fra betjeneren til enhederne. Men hvad med at modtage? Wink

For når jeg sidder ved kassen og skruer over på en kanal. Så vil jeg helst undgå at kigge på den enhed som jeg trykker på. Der er jo ingen grund til jeg for informationen om hvilket program det kan jeg jo se på det store tv når jeg er skruet derhen.

Der smed du lige det meste af argumentet for EPG på jorden. Det ved du godt, ikk? LOL
EPG eller program information ses jo ikke ved at trykke sig hen på kanalen, for fysisk at se hvad programmet er og handler om. EPG og programinformation er også, og måske endda primært, til brug for alle andre kanaler/udsendelser, end den du har skruet dig hen på/allerede er på. Selvfølgelig er det da rart at slå over på en udsendelse, og lige se i informationen, hvad det egentlig er man kigger på. Nogle TV viser dette i sig selv, når du skifter kanal. Andre skal man selv trykke en info knap for at se.

F.eks. jeg kører med YouBio boksen som DVB-C tuner og jeg har så en Beo4 til. Men når jeg zapper så kører jeg f.eks. op så kan jeg jo se den kanal liste du snakkede om, hvilket program der er nu og de næste hvis jeg blot trykker til siden. på en tast mere kan jeg se hvad programmet handler om osv. Dette kan jo ikke gøres nemmere bare fordi du tager en smartphone, og desuden skal du fjerne blikket fra der hvor du reelt skal kigge hvilket ikke hos mig giver mening.

Du siger du skal fjerne blikket fra det sted du reelt skal kigge på.
Det er delvist korrekt. Du fjerner jo alligevel blikket/fokus fra den udsendelse der allerede er i gang, for at se på EPG informationerne (Nu og Næste). Du har måske fysisk ikke fjernet dit fokus fra den ENHED du kigger på, men du er long gone fra udsendelsen du så på, og som nu er sekundær, når du kigger på EPG informationer. At du kigger ned i bunden af TVét, fordi EPG informationerne er præsenteret der, det er da ikke anderledes (ikke væsentligt) end at du f.eks kigger på din fjernbetjening, og får de præcis samme informationer. Problemet i dag er, at du FÅR ikke disse informationer på din fjernbetjening. Og hvorfor mon?

Som skrevet tidligere så ville jeg også ønske at man havde en EPG funktion på sin tablet, hvor man kan trykke optag til et program samt skifte til eller sætte som notits også når tiden oprinder fortæller mig om det på skærmen. Men stadigvæk kun som en sekundær løsning. Da du i praksis ikke ville sidde og skifte kanaler på din lokum gadget da det tager for lang tid. Og vil det iøvrigt være hurtigere at tage sin tablet frem og åbne EPG og vælge en udsendelse end at trykke på den røde knap i mit tilfælde se EPGen og trykke optag til den udsendelse?

Du argumentere for, hvorfor en EPG løsning ville være fint, hvorefter du skriver at det vil være sekundært, for du ikke sidder og skifter kanal på lokum. Det er jo to vidt forskellige funktioner du holder op mod hinanden. Det forstår jeg ikke. Og stadigvæk så mangler du at se kombinationen af det.

Det næste er din beskrivelse af den måde du gør det på. Du mangler jo at tænde i dit tilfælde.
Du kan ikke bare trykke den røde knap på din fjernbetjening, og så se EPG og trykke optag.
Du skal i det fleste tilfælde:
1. Tænde TV - Dette kan godt tage nogle sekunder
2. Skifte til EPG - tager yderligere nogle sekunder
3. Vælge kanal/bladre gennem EPG
4. Vælge udsendelse og trykke OPTAG/REC
5. Slukke det hele igen, (medmindre du skal se TV/andet TV)

Med en smartere løsning, kan dette gøres direkte fra den enhed, der har dine EPG informationer, uden du overhovedet behøver at tænde for noget. Du behøver ikke engang sidde i nærheden af dit TV og pege i bestemt retning.
Der er INTET til hindre for dette i dag, udover producenterne (og forbrugerne, åbenbart).

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 12:53
en PS3 bruger da bluetooth til controller og det er da super hurtigt.
Ellers kunne man jo ikke bruge det til spil.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 13:12
fiskerendk,
Jeg er 100% enig i dine betragtninger.
Jeg bruger nu en Harmony Smart control, før det brugte jeg Irule.
Irule er genial men skal bruges med en app på en smartphone/tablet.
Efter de første 2-3 måneder blev jeg simpelthen så træt af at skulle vente på skærm skal tændes, eventuelt starte app og alt efter omstændighederne finde frem til den enhed der skal betjenes og alt dette blot for eksempelvis at skifte kanal.....

Harmony Smart control har alle fordele efter min mening, en meget simpel RF baseret fjernbetjening med knapper der let kan bruges med lukkede øjne, en ir hub der absolut ikke behøver at stå 90 grader udfor udstyret samt en App til smartphone/tablet. Jeg bruger stort set aldrig min Harmony app, fordi hvorfor bruge mere tid end nødvendigt????

Jeg har så også en Galaxy S4 med indbygget IR blaster og app'en Watch'on. Det virker faktisk ok, og en indbygget epg guide er med og ja, man kan browse på kanal listen og tænde og starte et program man falder over.

Men igen, hvis jeg har behov for at bladre gennem kanallisten/epg så er det fordi det aktuelle program der vises ikke længere er interessant, og dermed er fjernsynet allerede tændt og fjernsynets epg er MEGET hurtigere at starte med min simple fjernbetjening. Hvis andre bruger epg på anden måde, måske at planlægge optagelser så er en app da en meget fin måde ingen tvivl om det, tvivler bare på at det er mere end et par % der er relevante her.

Redigeret af ridderdk - 26-September-2013 kl. 13:12
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 13:42
Har også selv skiftet til en Harmony smart control.
Virker bare super godt, og lige som ridderdk bruger jeg den medfølgende remote 95% af gangene.   Det er da OK at bruge iphonen men Harmony'en ligger jo lige klar på bordet.   
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2013 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Jeg har så også en Galaxy S4 med indbygget IR blaster og app'en Watch'on. Det virker faktisk ok, og en indbygget epg guide er med og ja, man kan browse på kanal listen og tænde og starte et program man falder over.

Jeg var ikke klar over, at S4 har indbygget IR blaster.
Hvilken program guide bruger den?
Det som jeg fisker efter, det er at få informationerne fra enheden/TVét, ikke en tilfældig 3. parts program guide, som skal hentes ude på det store internet.

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Men igen, hvis jeg har behov for at bladre gennem kanallisten/epg så er det fordi det aktuelle program der vises ikke længere er interessant, og dermed er fjernsynet allerede tændt og fjernsynets epg er MEGET hurtigere at starte med min simple fjernbetjening.

Det er fordi du dermed kun bruger EPGén, når du allerede sidder ved TVét. Har du tænkt over, at det kan skyldes, at du netop ikke har den mulighed, når du ikke sidder ved TVét?
Det handler jo også om, at kunne/ville se det den anden vej rundt.

Jeg vil tro du gør som mig og rigtig mange andre (jeg opfatter ikke mig selv specielt unik).
Du tænder TVét af 2 årsager:
1. Fordi du ved eller kan huske, der er noget specifikt du skal se.
2. Ved et tilfælde, for at se, om der er noget interessant at se.
(Nogle benytter andre program guider fra 3. parts steder i begge tilfælde).

Den sidste mulighed er den der virkelig kan rykke noget. For der er reelt ingen mening i at tænde, for at se, om der overhovedet var noget at tænde for, når det kan gøres uden at tænde.

Den første mulighed kan faktisk udvides nemt, så det hele sker automatisk for dig. Du behøver ikke engang selv gribe fjernbetjeningen, heller ikke selvom den ligger i skuffen/andet sted, hvor den ikke lige peger mod dit TV. Altså medmindre den kun kan køre IR Wink
Men du skal muligvis selv bevæge dig hen foran TVét. Den del kan ingen af teknikkerne klare for dig, endnu. Ikke uden andre former for hjælpemidler LOL

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 21>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu