recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat: Lytter mit TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Debat: Lytter mit TV?

Besvar Besvar Side  <1 10111213>
Forfatter
Besked
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 18:15
Kandersen bare indledning til det med overvågning. I aften kommer en yderligere dokumentar om emnet.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nogen der ser 21 søndag på Dr1

Desværre ikke.. Fortæl?

Hvorfor fortælle, når du kan se det selv:

https://www.dr.dk/tv/se/21-soendag/

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 21:31
Meget handler jo desværre også om at alle steder på nettet så har siderne reklamer og derved nogle cookies som er knyttet op på det. Udbyderne burde ha meget mere respekt for deres besøgende. Og Recordere kunne være de første til at det ;)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 23:13

Kandersen bare indledning til det med overvågning. I aften kommer en yderligere dokumentar om emnet.

Har netop set den udsendelse her til aften. Jeg må erkende, jeg er ikke overrasket over brugen af cookies.
Det har været skrevet om siden internettets spæde cookie start, og ikke mindst alverdens advarsler om det.

Men netop i relation til den overvågning vi ellers har snakket om, så er det jo netop det, jeg har prøvet at sige nogle gange efterhånden. Vi ER ekstremt overvåget konstant og alle vegne. Skulle jeg så bryde mit hovedet med, at der fx sidder kameraer rundt omkring, hvor jeg kan se/ved, at jeg er overvåget, og påkalde mig krænkelse af privatlivets fred? Det giver ingen mening. 

Jeg køre hver dag fra Ejby ved Køge til Fields på Amager og tilbage. (Det er forøvrigt to oplysninger som sandsynligvis bliver fanget i cookies og om kort tid er spredt ud på forskellige databrokere). Der er smæk fyldt med kameraer hele vejen. De sidder der for et specifikt formål. De kan i den grad også misbruges. Men det får mig ikke til at råbe op om krænkelse af privatlivets fred. I det hele taget giver det ingen mening at påkalde sig privatlivets fred uden for hjemmets fire vægge. Det ER offentligheden "derude". Men man kan selv gøre sit til at forblive forholdsvis anonym.

Præcis som jeg skrev tidligere i dag, så er problemet ikke, at vi bliver overvåget. Problemet, og som udsendelsen her til aften også ligesom konkluderede, det er, når vi er uvidende om det. 

Men lad os nu vende det hele om og forestille os, at vi altid er klar over det, og dermed selvfølgelig også har mulighed for at fravælge det. Så er det, i min verden, ikke længere et problem. 
Og hvis jeg skulle bekymre mig om, hvorvidt noget kunne misbruges, så kan jeg praktisk talt ikke foretage mig noget overhovedet.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2015 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvorfor fortælle, når du kan se det selv:

https://www.dr.dk/tv/se/21-soendag/

M.v.h.

Fordi det er nemmere Big smile
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 00:56

Uden cookies ingen adgang:

Venlig hilsen
KB
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Uden cookies ingen adgang:

Så tillad dem igen - evt. blot for dette site. Det kan måske være dit Ad****k-tilføjelsesprogram, som har blokeret dem automatisk?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 08:10
Problemet er ikke cookies som sådan, problemet er at man benytter sig af tredjeparts cookies. Nogle browsere kan Slå tredjeparts cookies fra og stadig bibeholde adgange hertil. Men grundlæggende mener jeg jo at ansvaret ligger hos dem der har websitet.

5min surfing på recordere.dk efterlader 17 cookies ikke relateret til recordere.dk, altså tracking cookies fra andre leverandører.

Redigeret af fiskerendk - 17-Marts-2015 kl. 10:44
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 10:24
Jeg har brugt den 3. indstilling i lang tid, nu prøver jeg nr. 2 et stykke tid. Recordere virker, og banken virker også. Men jeg kan ikke gennemskue hvad forskellen på 2 og 3 er.

• Bloker altid: Safari tillader ikke nogen websteder, tredjeparter og annoncører at lagre cookies og andre data på din Mac. Det kan forhindre nogle websteder i at fungere korrekt.

• Tillad kun fra aktuelt websted: Safari accepterer kun cookies og webstedsdata fra de websteder, du besøger nu. Websteder indeholder ofte integreret indhold fra andre kilder. Safari tillader ikke disse tredjeparter at opbevare eller få adgang til cookies eller andre data.

• Tillad fra websteder, jeg besøger: Safari accepterer kun cookies og webstedsdata fra de websteder, du besøger. Safari bruger dine eksisterende cookies til at afgøre, om du har besøgt et websted før. Hvis du vælger denne mulighed, er du med til at forhindre websteder med integreret indhold på andre websteder, som du besøger, i at lagre cookies og data på din Mac.

• Tillad altid Safari tillader alle websteder, tredjeparter og annoncører at lagre cookies og andre data på din Mac.

Venlig hilsen
KB
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 10:59
Nu har jeg set udsendelsen 21 søndag..

Jeg må erkende, at jeg troede jeg generelt var naiv. Men jeg kan forstå, at der tilsyneladende er en hulens masse mennesker "derude" som ikke nok med de er voldsomt mere naive, så er de også samtidig totalt blåøjet, og har åbenbart ufattelig svært ved at forstå, at når de smider et OFFENTLIGT billede og geotag op på deres twitter/facebook/whatever, så er de fanget i ordet OFFENTLIGT.

Et eller andet sted, så har jeg lyst til at sige, at de er snot dumme. Men min pli forbyder mig at kalde folk for dumme. Jeg har bare ikke lige en bedre vending lige nu.
Jeg kender Twitter og jeg kender Facebook. Jeg VED, at man skal selv aktivt gøre noget for at dette sker. Så enten har de bevidst givet deres accept, uden at forstå konsekvensen, eller så har de givet deres accept, uden at forstå noget som helst overhovedet.

Overvågningen af Anders Stegger synes jeg egentlig samtidig fortæller meget godt, hvad det er for en verden vi lever i idag. (Som jeg dog personligt har meget svært ved at forstå).
Vi deler alt, også fuldstændig ligegyldige informationer. Og vi har ekstremt travlt med det. Vi er blevet et samfund, hvor vi konstant søger opmærksomhed, enten personlig opmærksomhed eller så i det mindste ligesindede´s opmærksomhed.
Jeg har "venner" på min facebook, som nærmest daglig smider billeder op af deres husdyr. "Nu ligger lillemis og sover sødt i sofaen". Ja tak, kære ven.. Det gjorde "lillemis" også for få timer siden da du skrev det. Og det gjorde "lillemis" også i går da du skrev det, og dage før, og dagen før...
Der er ingen tvivl om, at denne ven på een eller anden måde er fanget i dette race om opmærksomhed, savn eller andet der går vedkommende på. Måske er det ubevidst, måske er det bevidst. Pointen er sådan set, at alt deles, uanset hvor ligegyldigt og meningsløst det er. Anders Stegger har meget travlt med at dele hans indtagende af mad forskellige steder. Men Anders deler ikke kun med sine venner, eller dem som han tror kunne være interesseret. Han deler med alle, og det rager ham sandsynligvis langsomt, om sådan en som mig synes det er meningsløst og ligegyldigt. For ham er det åbenbart vigtigt. Og så kan jeg lade være med at læse det, hvis det ikke interessere mig. Men Anders forstår bare ikke. At når han tager et billede, geotagger det, og smider det op på Twitter. Så betyder det omvendt også, at alle kan se, at lige nu og her sidder Anders på den cafe. Det var ikke igår, det var ikke for en time siden.. Det er lige nu og her.. Det er jo det som er hele meningen med den måde at dele på. Så hvis han ikke ønsker alle skal vide, at lige nu og her er han på det pågældende sted. Og alle kan antaste ham, hvis de vil. Så har han efter min mening snork sovet i timen, nærmest så meget, så det gør ondt et sted.
Det samme med de unge piger der blev interviewet.. Igen, de smider om sig med ting de nok havde en ide om, skulle være personlige. Og med en smule hjerne gymnastik, så kan der pludselig samles en hulens masse info om en person, fordi de selv fodre OFFENTLIGHEDEN med dem.

Selve overvågnings problematikken er jeg ikke så overrasket over. Men ja, det kommer bag på mig, at folk nærmest i blinde deler alt med alle, og så ydermere bliver overrasket over det bagefter.. 

Nogen trænger til at sætte farten ned, og så læse og forstå, hvad pokker det er de egentlig har gang i!

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 11:04
Jeg er i og for sig enig i ovenstående men tillader mig at spørge om det egentligt er i orden at man skal læse 20-30 sider for at bruge sin telefon/ipad/app/whatsoever?

Burde der ikke være en retningslinie for dette?

Mvh BS
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2015 kl. 11:04

Men grundlæggende mener jeg jo at ansvaret ligger hos dem der har websitet.

Det er jeg ikke ubetinget enig med dig i. 
Website har pligt til at oplyse om det. Det er deres ansvar. Men det er dig, som person, der må afgøre, hvorvidt du vil acceptere det. Kan du ikke gennemskue konsekvensen og bare tillader i blinde, så skal websitet dælme ikke have skylden for det.
Man kan så debattere, hvor meget eller hvor effektiv informationen er fra websitet. Men grundlæggende, så er det DIT ansvar, medmindre du kan påvise, at websitet har oplyst forkert.

5min surfing på recordere.dk efterlader 17 cookies ikke relateret til recordere.dk, altså tracking cookies fra andre leverandører.

Ja da.. Det er reklamefinasieret site. Og der sidder mangle sultne firmaer derude, som gerne vil fremstille reklamer specifikt til dig/os på Recordere.dk. Og Lars vil hellere end gerne tage imod pengene, så han har lidt at drive sitet på.

Alt andet er sgu for naivt at forestille sig.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 10111213>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu