recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat: Lytter mit TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Debat: Lytter mit TV?

Besvar Besvar Side  <1234 13>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men selvom man ikke har noget at skjule kan man jo godt syntes at brug af ens private data i kommerciel sammenhæng burde forbydes. For hvorfor skal nogen have lov til at vide at jeg var inde og kigge på nyt køleskab for så senere at smide lignede tilbud i hoved på mig. Var det sendt til din mailadresse ville det være ulovligt. Men i din Internet browser er det lovligt hvor er sammenhængen, er beskyttelsen af privat brugerens gøren og Laden på nettet. Også til private firmaer som score penge på det.

Jamen det kan vi såmænd ikke blive uenige om. Men det kan du og jeg sikkert heller ikke lave om på.

Hvad der i mine øjne er langt mere skandaløst er jo i mine øjne, at Staten har tjent millioner på mig i over 50 år, og her har jeg slet ingen indflydelse på hvad mine penge bliver brugt til - intet. Så har jeg nemmere ved at leve med det emnet her drejer sig om.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Mit TV gør hverken det ene eller det andet (håber jeg da), for alt det der fis omkring stemmestyring og genkendelse er slået fra, ligesom kameraet er slået fra. Mit Pana passer forhåbentlig helt sig selvLOL

frækt spørgsmål, men formoder du, at bare fordi du slår det fra, så virker det ikke til det som BS nævner?
Jeg siger ikke, at det opsamler hvad du siger og gør, men i teorien, kan det jo sagtens kører i baggrunden og sende data ud af huset Smile

Og i øvrigt er mit TV kun på nettet, når jeg skal bruge det (kun til opdateringer, og en sjælden gang til noget 4K video), så jeg er ret sikkert på at jeg ikke bliver overvåget i noget specielt omfangBig smile

Ret sikker, siger du... Mon ikke, lige så snart du kobler det på nettet, så ryger de indsamlede oplysninger af sted - uanset om stemmestyring er koblet til, eller fra.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8580
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 15:37

Hvad der i mine øjne er langt mere skandaløst er jo i mine øjne, at Staten har tjent millioner på mig i over 50 år, og her har jeg slet ingen indflydelse på hvad mine penge bliver brugt til - intet.

Tjent og tjent - du er med til at betale nogle fællesudgifter, og langt størstedelen af de udgifter er ganske almindelig, kedelig daglig drift.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 15:48

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men selvom man ikke har noget at skjule kan man jo godt syntes at brug af ens private data i kommerciel sammenhæng burde forbydes. For hvorfor skal nogen have lov til at vide at jeg var inde og kigge på nyt køleskab for så senere at smide lignede tilbud i hoved på mig. Var det sendt til din mailadresse ville det være ulovligt. Men i din Internet browser er det lovligt hvor er sammenhængen, er beskyttelsen af privat brugerens gøren og Laden på nettet. Også til private firmaer som score penge på det.

Jamen det kan vi såmænd ikke blive uenige om. Men det kan du og jeg sikkert heller ikke lave om på.

Hvad der i mine øjne er langt mere skandaløst er jo i mine øjne, at Staten har tjent millioner på mig i over 50 år, og her har jeg slet ingen indflydelse på hvad mine penge bliver brugt til - intet. Så har jeg nemmere ved at leve med det emnet her drejer sig om.
At lade stå til er første skridt på at være ligeglad. Jeg er ikke ligeglad og ønsker derfor at høre hvad andre har at sige til emnet. 

Vi kan jo kaste en bold mere ind i debatten. Hvad hvis de høstede oplysninger bliver sammenkædet med kreditkortoplysninger og borgerregister. At der derefter bliver skabt komplette virtuelle billeder af hver enkelt person der kan sælges videre i kommercielt sammenhæng. Sådan at hvis du bevæger dig i bybilledet ved forretningerne hvilke kunder der har og bruger penge, hvem der har besøgt konkurrenterne, hvem der ikke har, hvem der så at sige, er værd at "bruge tid på" eller vil "betale lidt ekstra"........

Er det over nogens grænse? Kan man købe alle de oplysninger i dag? I fremtiden?

Hvis vi ikke siger stop på et tidspunkt er det måske en ny "skjult skat" der kan skaffe staten penge.

Det er endda KUN den kommercielle vinkel jeg sætter fokus på, andre kan også have interesse i disse oplysninger.

Ja, jeg ved det er skridtet lige før "den hjemmefoldede sølvpapirshat" derfor mit forslag til debatten.

Mvh BS
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bibihest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 15:52
Overvejer man en sølvpapirshat, er det bedre helt at droppe mobil, Internet, betalingskort osv. Så længe man bare bruger en enkelt af dem, bliver man sporet på den ene eller anden måde og risikerer at andre får fat i ens oplysninger.

så, lær at leve med det :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

så, lær at leve med det :)
Uanset hvad de finder på?

Mvh BS
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 16:00
Vi betaler allerede forskellige priser i internetbutikker, fordi butikkerne har profiler på hvem der vil betale mere.
Og som Poul-Henning Kamp skriver, kan det måske lade sig gøre at få de elektroniske skilte i almindelige butikker til at skifte pris også.
Jeg bryder mig ikke om at prisen er forskellig, når jeg handler.
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 16:14
Jeg har PT kendskab til een landsdækkende butikskæde der får installeret WiFi for at kunne "indrette butikken bedre" som det blev fremlagt. Der blev ikke lagt skjul på at det var for at kortlægge kunders færden frem for at tilbyde gratis Wifi. 

Jeg har ikke indtryk af at denne kæde er "first movers" nærmere "det sikre valg". Denne kæde har tilfældigvis også elektroniske prisskilte!

Mvh BS
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8580
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 17:48
Jeg tror PHK blander nogle ting sammen.

Det med at Apple-brugere skulle betale mere var på en hotelsøgeside, og det var ikke fordi der var en højere pris for samme værelse, men at dyrere værelser kom højere op i søgeresultatet.

Varierende priser på skilte i butiker kan heller ikke lade sig gøre i dag i en fysisk butik. Det vil hurtigt blive opdaget, da man jo nok sjældent er den eneste kunde i biksen.
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 22:27
Der har lige været en interessant udsendelse på DR3 om GPS. Den viser en del om hvad Big Data kan indsamle af information om os. Lidt Scary.
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Point: 469
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolias Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 02:56
Jeg kan anbefale dokumentaren Terms And Conditions May Apply (http://www.imdb.com/title/tt2084953/?ref_=fn_al_tt_1), den ligger på Netflix. Den handler bl.a. om indsamlet data, og hvad vi egentlig giver lov til. Så er der lidt benzin til sølvpapirshattene. :D

Men jeg synes da det er helt vildt hvad der bliver samlet ind, og ikke mindst hvad det bruges til. Men det er ikke noget der får mig til at ændre på mine vaner. Jeg er også med på den "at jeg ikke har noget at skjule", så det gør mig ikke rigtig noget. Jeg kan ikke sige uanset hvad, men det må tages som det kommer. :)
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 06:31
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Der har lige været en interessant udsendelse på DR3 om GPS. Den viser en del om hvad Big Data kan indsamle af information om os. Lidt Scary.
http://www.dr.dk/tv/se/den-globale-krig-om-gps/den-globale-krig-om-gps

Denne?

Mvh BS
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu