recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat: Lytter mit TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Debat: Lytter mit TV?

Besvar Besvar Side  <12345 13>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Det kunne ikke rage mig mindre, ejer endda selv et nyt Samsung tv. :-)
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg har heller ikke endnu haft et problem med ovenstående da jeg er af den opfattelse at hvis man ikke har noget at skjule så går det nok.
Problemet med den holdning er, at det er ikke sikkert at det der er lovligt i dag bliver ved med at være lovligt.

Der var engang for ikke frygteligt lang tid siden hvor homoseksualitet var ulovligt og det er under 20 år siden at det blev ulovligt at diskriminere homoseksuelle på arbejdsmarkedet. Jeg er så heldigt indrettet at jeg er en mand der synes kvinder er dejlige (sindsyge, men dejlige) så jeg har historisk set haft mit på det tørre, men det var ikke længe siden at homoseksuelle var nødt til at skjule det der for dem er nøjagtigt lige så naturligt.

Lige nu er jeg såvidt jeg ved ikke i konflikt med loven, dvs. jeg kunne godt være ligeglad med overvågning udfra et "jeg har ikke noget at skjule" synspunkt, men hvad nu hvis der en dag bliver politisk flertal for at dødsmetal skal være ulovligt, så har jeg pludselig et problem for den slags hører jeg da i ny og næ. 

Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Selv om man er paranoid kan man godt være forfulgt.............
Jeg ville ikke være paranoid hvis bare folk holdt op med at følge efter mig..... 
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Det kunne ikke rage mig mindre, ejer endda selv et nyt Samsung tv. :-)

Jeg har heller ikke endnu haft et problem med ovenstående da jeg er af den opfattelse at hvis man ikke har noget at skjule så går det nok.
Problemet med den holdning er, at det er ikke sikkert at det der er lovligt i dag bliver ved med at være lovligt.

Der var engang for ikke frygteligt lang tid siden hvor homoseksualitet var ulovligt og det er under 20 år siden at det blev ulovligt at diskriminere homoseksuelle på arbejdsmarkedet. Jeg er så heldigt indrettet at jeg er en mand der synes kvinder er dejlige (sindsyge, men dejlige) så jeg har historisk set haft mit på det tørre, men det var ikke længe siden at homoseksuelle var nødt til at skjule det der for dem er nøjagtigt lige så naturligt.

Lige nu er jeg såvidt jeg ved ikke i konflikt med loven, dvs. jeg kunne godt være ligeglad med overvågning udfra et "jeg har ikke noget at skjule" synspunkt, men hvad nu hvis der en dag bliver politisk flertal for at dødsmetal skal være ulovligt, så har jeg pludselig et problem for den slags hører jeg da i ny og næ. 

Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Selv om man er paranoid kan man godt være forfulgt.............
Jeg ville ikke være paranoid hvis bare folk holdt op med at følge efter mig..... 
Din citatteknik er vist lige kreativt nok Strand. Jeg har aldrig givet udtryk for at mene hvad Jakobov skriver herover. Og derfor oprettede jeg denne tråd!

Mvh BS
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 19:46

Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Der har lige været en interessant udsendelse på DR3 om GPS. Den viser en del om hvad Big Data kan indsamle af information om os. Lidt Scary.
http://www.dr.dk/tv/se/den-globale-krig-om-gps/den-globale-krig-om-gps

Denne?

Mvh BS

Jeps
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 21:41

Din citatteknik er vist lige kreativt nok Strand. Jeg har aldrig givet udtryk for at mene hvad Jakobov skriver herover. Og derfor oprettede jeg denne tråd!
Okay, det var ikke sådan ment. Jeg så at både dit og Jakabov's citater bar præg af "jeg har ikke noget at skjule, så who cares?" holdningen, derfor besluttede jeg mig for at citere jer begge og slå to fluer med et smæk. Beklager hvis det blev rodet, jeg troede det var til at holde styr på når nu jeg havde efterladt jeres navne.

Din "Jeg har heller ikke endnu haft et problem med ovenstående da jeg er af den opfattelse at hvis man ikke har noget at skjule så går det nok." kommentar kom for øvrigt bag på mig, jeg kan slet ikke få den til at matche dit øvrige budskab i tråden. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19504
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 21:44
Jeg er helt rolig. Mit tv viderebringer ikke en skid, det besidder hverken mikrofon eller kamera, ensidige en internetforbindelse, der kan sende opsamlede data videre, eller samle data fra mit lokalnetværk.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19504
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Og som Poul-Henning Kamp skriver, kan det måske lade sig gøre at få de elektroniske skilte i almindelige butikker til at skifte pris også.
Jeg bryder mig ikke om at prisen er forskellig, når jeg handler.

Butikkerne har svært nok ved at få priserne til at harmonere mellem kasseapparat og skilte (elektroniske eller ej), skulle kasseapparatet så også til at kigge på hvilken telefon jeg har i lommen, så gør det ikke opgaven lettere - specielt ikke, når jeg har knægten med ud at handle. Min iphone og hans aldrende HTC vil forvirre både skilte og kasseapparat noget så grusomt!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 23:10
Vi ER produktet efterhånden. Hvis du vil undgå dette bliver din verden bare besværlig:
Seperat login til alle sider.
Anonym surf.
Drop facebook.
Drop Google.
Gaffa foran TVets kamera og tyggegummi i mikrofonen.
Etc. etc.

Mens alle bedyrer at de kun gør det for at give dig en 'bedre oplevelse'......
Der går sikkert ikke mange år før man kan have en dejlig karriere med at rådgive folk i hvordan de kan undgå at blive overvåget.

Redigeret af clausols1 - 10-Februar-2015 kl. 23:11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 06:03
@strand: alt forladt det skulle bare ikke stå ukommenteret hen. DU er overrasket over min holdning? Så skulle du vide hvordan jeg selv har det! Jeg har nok bare ikke haft overskud til at have andre holdninger før nu. Eller brugt min tid på noget andet. Generelt har jeg dog holdt mig fra at bruge min FB til andet end ting jeg godt vil dele med alle, er ikke på Twitter eller Instagram. Så jeg har haft en viden/holdning til problemstillingen. Min gmail skal måske revurderes...... Jeg så lige det meste af "terms and conditions may apply" og kan se at det er så slemt som jeg frygtede :-(
Mvh BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 06:05
Skræmmende at 7000 har givet deres sjæl i et "i agree" til et online spil salgsfirma O.O

Mvh BS
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Point: 2426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2015 kl. 10:16
Interessant artikel om emnet. Se her:

www.dr.dk/nyheder/viden/tech/er-du-bange-dit-samsung-tv-toer-du-ikke-laese-denne-kommentar

Redigeret af bentpetersson - 14-Februar-2015 kl. 10:17
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2015 kl. 07:33
Ja han har nok et Samsung TV siden de sådan skal stryges med hårene :-D

Spøg til side det gør det jo ikke bedre fordi de andre gør det. Jeg har tænkt >meget< på emnet de sidste dage og har konkluderet med mig selv at det handler om tilliden til de firmar der producerer enhederne som  opbevarer og forvalter de data enhederne indsamler. Jeg har ca. ingen tillid til hverken Google, Apple, M$ eller for den sags skyld Samsung, da de i min bevidsthed ikke vil blinke to gange før de sælger indsamlede data til 3. part.

Det er bare svært at sno sig uden om denne dataindsamling hvis man bruger teknologien :-( men at være ligeglad fordi "det er sgu smart" som artiklen konkluderer, og flere også her i tråden skriver. Er i mine øjne en falliterklæring.

Det skal så også siges at fordi forskellige firmaer siger at de ikke lytter med før du sige gogo eller gaga. DET tror jeg ikke på. Andre "interessante" ord kunne ligesågodt trigge en "lytter" eller både "lyt,se,sted"!!

<mode>sølvpapirshat</mode>

Mvh BS
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2015 kl. 22:50
Bs, du røre ved et punkt, som mange andre før har skrevet sider om. Det er en teknologisk udvikling, som jeg ikke kan se kan stoppes. Ikke at det dermed er acceptabelt, men det er er uhyre svært at kontrollere.
Samsung kan og vil sandsynligvis dele informationerne med hvem som helst, som vil betale for informationerne. Alene vores mobilsamtaler, SMSér osv. har hele tiden været under mistanke for at blive indsamlet i flere årtier. GPS info og WiFi er i vid udstrækning blevet brugt til at samle oplysninger. Og i den senere tid er det blevet endnu værre.
Så snart info er samlet, så er der reelt set mulighed for, at nogen vil være interesseret i dette. Og det kan misbruges eller det kan bruges. Det har meget at gøre med, hvilke øjne der ser, og ikke mindst hvor personfølsomme oplysninger der bruges.

Jeg er egentlig fortaler for massiv overvågning. Mine argumenter har dels været ud fra den betragtning, at folk der har ren mel i posen, kan fortsætte deres liv uden overhovedet at tænke over det. Mens folk der har mindre rent mel i posen, det må se sig nødsaget til at tage nogle forholdsregler. Og dette skulle gerne bevirke, at de dermed måske ændre mening. 
Det er selvfølgelig set ud fra nogle ganske konkrete eksempler, og for nogle virker det måske ret basale. Men meget apropos debatten, så ville en massiv overvågning sandsynligvis have haft en stor betydning for udfaldet i weekendens terror handling i København.

Der er så mange måder, at overvågning kan bruges effektivt på. Men hagen er, at det betyder også, at det kan misbruges.
Spørgsmålet er, om man skal opgive midlet, selvom det helliger målet, fordi man ikke kan kontrollere sideeffekten, der måske kan vise sig at være fatal.
Til det er min mening rimelig afslappet  - Ja. 
Årsagen skal ses i, at hvis nogle eksempelvis skulle være interesseret i Bschmidt, Denmark. Så er der så massiv mængde info, der først skal sorteres, før det reelt set kunne blive til en interessant historie, at du den 7 Maj 2007 løb nøgen rundt hjemme i din stue. (blot for at nævne et tænkt eksempel). Alene det at skulle nå helt ned til een specifik person, så man kan nå helt ind til evt. personfølsomme oplysninger, det kræver så voldsomt med ressourcer, så jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen der er parate til at betale for det.

Der blev nævnt et eksempel med, at 20 sekunder efter vi har søgt på et køleskab, så popper det frem med reklamer om nyt køleskab. Den form for overvågning kommer vi til at se meget mere til. For det er den nemme del. Det er den del, hvor vi selv aktivt deltager til informationerne. Og i langt de fleste tilfælde, har vi faktisk accepteret det. (De fleste har bare ikke læst på det, men blot accepteret). Facebook er den største synder med lige præcis dette. Og de lægger ikke skjul på det. Det er en del af konceptet. Alligevel er ufattelig mange mennesker på facebook hver dag. Og de holder ikke igen med at gøre alting så personlig som det overhovedet kan gøres. En temmelig stor del kan faktisk slet ikke leve uden idag. De lever både af det som Facebook reelt handler om, men de sluger alle informationer de får. 
Google er heller ikke blege for at holde sig tilbage. Alt hvad du søger på registreres, og så får du reklamer præsenteret ud fra det. De sidste par måneder er jeg blevet tæppebombet med reklamer fra Amazon om aktive studie monitor, alene fordi jeg har søgt efter bestemte modeller på Google.
Man skal ikke have gået længe i skole for at regne ud, at amazon har et rimelig tæt samarbejde med Google i forbindelse med reklamer her.

Så længe man er bevidst om de her ting, så er det at man også har mulighed for at undgå det eller begrænse det, eller endnu bedre, sløre det. Men det kræver at man er bevidst om disse ting, og bruger lidt tid på at sætte sig ind i det. Alternativet er selvfølgelig at holde sig fra det. Dvs, ikke registrere en facebook eller lign konto. Ikke en Google konto. I det hele taget, lade være med at registrere sig personligt på internettet. Det er bare ikke helt den retning udviklingen går. Tværtimod er man nærmest mærkelig idag, hvis man ikke har en facebook, instegram eller twitter konto. Og Google kan man næsten ikke undgå, hvis man er android bruger. Blot for at nævne nogle af de mere populære.

Jeg mener ikke vi skal være ligeglade med det. Vi skal være bevidste om det. Og vi skal i den grad blive langt bedre til at læse betingelserne, inden vi indgår en aftale. Også selvom det står med småt. Når vi er bevidste om det, så kan vi bedre leve med den vide, og delvist selv bestemme, hvad vi deler med andre.

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu