|
Debat: Lytter mit TV? |
Besvar | Side <1 111213 |
Forfatter | |||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Betingelserne for brug af en iphone/ipad ligger vist helt oppe i 83 sider Det er meget svært at vide præcis, hvornår noget er for meget og hvornår det er for lidt. Jeg mener der bør være nogle områder, hvor man decideret ser på personfølsomme oplysninger og ikke personfølsomme oplysninger, og så inddeler det derefter. Men selv den inddeling er der uenighed om. Det kan sandsynligvis gøres langt smartere end det er i dag. Alene Samsung kunne have gjort meget mere for at oplyse, at deres TV opsnapper og vidergiver lyd fra TVéts mikrofon. Det er fatalt, at man skal acceptere at det som default skal slås fra. Her ligger det til højrebenet, at der skal en aktiv handling til, at slå det til. Og på den måde kan rigtig meget sikkert optimeres langt bedre, så det i sig selv sikre, at personen får en forståelse af den handling. |
|||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Man kunne >næsten< få indtryk af at de gjorde det uoverskuligt med vilje for at få folk til at opgive på forhånd.
Derfor, retningsliniger der som minimum beskriver en start på betingelserne hvor der står hvad der høstes og hvem det gives videre til. Så kan deres "kom ikke din hund i microovnen for at tørre den" habengut komme bagefter. Mvh BS |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Netop den del har været debatteret meget med Apple´s produkter, fordi det er helt urealistisk at nogen gider læse +80 sider. Men det er en svær balancegang, specielt hvis man skal nærmest tage hensyn til alt, for at undgå at de ikke bliver retsforfulgt i hoved og r** fordi en tåbe af en bruger har opfundet et trick til at misbruge sit apparat på en såen måde, der kan give amerikanerne blod på tanden for adskillige millioner af kroner.
Hvis det var så nemt, så var det sikkert også krævet for længe siden. Men det sørgelige ved cookies er jo, at ofte ved de ansvarlige det ikke engang selv.. Se blot på udsendelsen i går og fra kommunernes hjemmesider. Det er grotesk at det overhovedet kan ske. Oven i dette så vi, at ikke engang datatilsynet undersøger det i stikprøve intervaller. Så er der ligesom åbent for alt og alle, og forbrugerne er overladt til at tænke selv.. Og så er vi tilbage til bla de +80 sider.
|
|||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har ikke set udsendelsen endnu men regner med at få tid i aften.
Netop det offentlige og Datatilsynet i DK lever vidst i 90'erne MHT EDB eller er det kun mig der har den opfattelse? Og politikerne? de ved ikke engang hvad de laver love om. Hvis der er stemmer i det siger de JA ellers har det ingen interesse. Mvh BS |
|||
fiskerendk
Guld medlem Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Problemet med websider med tracking cookies er jo bare desværre at du reelt ikke har noget valg. Frivillig tvang kan man vel kalde det. For du har ingen mulighed for at sige Nej, udelukkende OK. Med mindre du forlader hjemmesiden og ikke engang det er nok. For der er cookiesne allerede lagt også før du har sagt ok. |
|||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Kim, hvis du har Netflix, så se Terms and conditions may apply.
Den handler om alt det vi skal læse og sige ja til. |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg orker det ikke Seriøst, jeg skal/skulle have Netflix, jeg havde på forhånd en lille anelse om hvad der står, men sandsynligvis ikke alt det som virkelig kan ramme mig en dag. Omvendt står jeg heller ikke og råber og skriger af alle andre bagefter, hvis det går galt. Det er jo min egen fejl, at jeg ikke gad læse det. |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
tager kun 20 minutter.. Jeg troede også det var meget længere.
Min opfattelse - De lever slet ikke. De har aldrig helt forstået det, hverken i 90érne eller senere.
Nu er politikere jo pr definition heller ikke sat i verden for at vide noget. Hvis det skulle ske, så var de nemlig ikke politikere
|
|||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Filmen handler bl.a. om at det er betingelser, der med vilje er lavet så lange at ingen læser dem. Hvis vi skulle læse alt vi accepterede, skulle vi bruge 180 timer om året på at læse betingelser. Det er en måneds arbejde om året. Citat fra filmen. Men det skal nok passe. Redigeret af Brixen - 17-Marts-2015 kl. 16:32 |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det nok skal passe. Men fordi noget er besværligt eller irriterende, så betyder det ikke, at man så pr automatik kan give alle andre skylden bagefter, fordi man f.eks ikke læste betingelserne. Det er også røv irriterende at skulle lave backup. Det er derfor vi ikke rigtig gør det. Det er korrekt, at nogle betingelser kan være sat op på en sådan måde, så det nærmest er formålsløst at læse dem. Men i sidste ende har man som regel den mulighed, at helt fravælge et produkt, hvis betingelserne er for besværlige. Lige præcis det sidste, det er vi forbrugere ufattelige svære til at præstere. Men vi råber og skriger gerne af de andre, hvis det går galt, bagefter. Hvor mange tror du reelt har læst Apple 83 sider ? Hold det op imod antallet af brugere. Så har du en meget god indikation af, hvor galt det i virkeligheden er. De der ikke har læst det, de aner reelt set ikke, hvad det er de har accepteret. De tror på, at Apple sikkert er "the good guy". Det er de sikkert også, ihvertfald så længe du har penge på lommen. (Apple er bare et eksempel i det her, der findes sikkert oceaner andre lign. eksempler). |
|||
Besvar | Side <1 111213 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |