|
|
Besvar ![]() |
Side <1 21222324> |
Forfatter | ||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|||
Tak igen. Dimser der duer? Ja tak. Diske der duer? Ja tak. |
||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||||
![]() |
||||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
![]() |
|||
Det lyder meget usandsynligt i mine ører. Hvis man bruger moderne medier, så er de beregnet til at blive skrevet på med høj hastighed, og vil typisk ikke blive bedre - snarere dårligere - af at blive skrevet med lav hastighed. Hvis man skriver til DVD'en i real-time, så vil drevet formentlig brænde med 1x eller 2x (i bidder), så teoretisk kunne man risikerer at resultatet blev dårligere. Jeg har dog ikke selv (endnu) testet forskellen i læsbarhed mellem real-time og high-speed kopierede diske i praksis. |
||||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||||
![]() |
||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|||
Hej, Jeg lurede på, om man ved at undgå high speed-overførsler kunne brænde mere sikkert.
Det er jeg med på.
Uafgjort kan jeg forstå, men dårligere er jeg til gengæld ikke med på. På CD'er jeg har brændt på PC, har jeg fået langt mindre fejlrate ved at sætte hastigheden ned under mediets officielle hastighed. Det er også en issue i hjælp i XP om brænding, især ved flere små filer. Derfor kunne der måske også være en sammenhæng, når vi er et par stykker, der lige mangler en klump DVD-data her og der - de mistede sekunder beskrevet i tidligere indlæg. Endelig er kopiering i den analoge verden ofte bedst i real time eller ligefrem langsommere: Audiofreaks kender til LP'er mastered i ½ hastighed. Fotofreaks får ikke de bedste billeder fra 1-times-biksen. Jeg tillader mig at drage paralleller, da laserlys, pit-størrelser og varme er analoge størrelser og linser er bevægelige dele på linie med grammofon-pick-up'er og skærenåle.
Dette princip med bidder virker da fint på Sonys MiniDiscs, der både læses og brændes i datablokke i ca. 1/5 af tiden og på harddiske, der altid snurrer! Jeg har aldrig oplevet fejlbrænding/læseproblemer på Minidiscs eller nogen harddisk, 7-9-13. Desuden kan jeg høre tydelig forskel på hvilken omdrejningshastighed, der bruges af DVD-drevet ved real-time modsat f.eks. 4x eller 8x. (1x uden bidder er sikkert korrekt).
Okay. Jeg tager det også med et lille gran salt. Tak for din respons. Redigeret af Carser |
||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||||
![]() |
||||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
![]() |
|||
CD og DVD er forskellige. DVD har en data tæthed 6½ gange større end CD og er mere sart m.h.t. hvordan den bliver brændt! Der er eksempler på at 8x og 16x kvalitets medier brændt med 1x eller 2x bliver ulæselige; jeg kan bevise det med egne data, hvis du tror jeg kun udtaler mig teoretisk.
Analog og digital er to forskellige verdener, men hvis du godt kan lide sammenligninger, så lad mig komme med en: Hvis du skal stege en god bøf, så bliver den vel mere præcist stegt hvis du steger den i en time end hvis du steger den i 5 minutter? Nej, vel! Kød har en vis optimal stegetid afhængig af temperatur og kødets tykkelse, og noget tilsvarende gælder for optiske medier. DVD'er er så bare sartere end CD'er. |
||||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Ja, CD og DVD er forskellige og det er hastighedsangivelsen også, da 1x for DVD svarer til ca. 9x for CD. At DVD-mediet er mere sart, er jeg ikke i tvivl om - men det synes jeg ikke taler for, at det bør brændes hurtigere. At du har eksempler og beviser er jeg ikke i tvivl om. Men om det er eksempler på, at en Sony anno 2005, der overfører i real-time, frembringer ulæselige discs oftere end ved high-speed-overførsel nævner du slet ikke. Og det er the topic i mine seneste indlæg - uanset at jeg bevægede mig lidt ud på en analog tangent. Jeg beklager, at jeg imødegår dine oplysninger med en vis skepsis - det har du muligvis ikke fortjent. Indtil videre har jeg de bedste erfaringer med langsom brænding. Både på CD og DVD. Andres input m.h.t. erfaringer om Sonys overførsler er velkomment. Redigeret af Carser |
||||
M.v.h. Carser
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej, Ved I hvilket drev, der sidder i en 710? Kan det tracking-justeres mekanisk eller med trimmere? Eller kører det udelukkende på firmware og kan ikke brænde bedre uden ny firmware? |
||||
M.v.h. Carser
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Så har jeg testet overførsel både ved 1x og 8x til to forskellige slags Verbatim DVD-R medier, og har derefter scannet for bit-fejl (før fejlkorrektion). Det betyder at nu kan jeg udtale mig baseret på faktuelle målinger, og ikke kun teoretisk. Verbatim DVD-R 8x (MCC 02RG20) og DVD-R 16x (MCC 03RG20) kan skrives både ved 8x hastighed (High-Speed Dubbing) og ved 1x hastighed (Rec Mode Conversion Dubbing). Alle fire kombinationer giver fuldt brugbare diske. MEN kvaliteten af de brændte diske er ikke den samme. Kvaliteten er målt som lav-niveau bit-fejl før fejlkorrektion (PIE/PIF) og målt som hvor let diskene kan læses i et højhastighedsdrev. Målingerne har jeg postet på Club CDFreaks forum: Verbatim DVD-R 8x skrevet med 8x Verbatim DVD-R 8x skrevet med 1x Verbatim DVD-R 16x skrevet med 8x Verbatim DVD-R 16x skrevet med 1x Bemærkninger: PIE maksimum bør ikke overstige 280, PIF maksimum bør ikke overstige 4, Read Transfer bør være en blød stigende kurve uden fald i hastighed. Verbatim 8x DVD-R mediet skrevet ved 1x kan ikke opfylde disse kvalitetskrav i dette tilfælde! Min konklusion er, at ligesom teorien foreskriver, så brændes disse højhastigheds diske bedst ved høj hastighed; begge disk typer har bedre brændings kvalitet ved 8x end ved 1x brænding! Modsat hvad man måske skulle tro, så er 16x Verbatim DVD-R mediet bedre i stand til at bevare sin kvalitet når man brænder ved lav hastighed, sammenlignet med Verbatim 8x DVD-R mediet. Faktisk så er Verbatim 8x DVD-R ikke imponerende når det brændes ved 1x i Sony recorderen. Resultatet kan dog stadigvæk læses/spilles uden problemer. Personligt vil jeg afgjort foretrække 16x Verbatim DVD-R medierne i fremtiden. Redigeret af DrageMester |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej Dragemester, Sådan. Du fortjener virkelig ros for at være så grundig og videnskabelig. Det var nogle interessante forhold, du fik belyst i testen. Resultaterne er en god hjælp ved valg af medier og optagekvalitet/overførselsmetode. |
||||
M.v.h. Carser
||||
![]() |
||||
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3847 |
![]() |
|||
Kan du ikke lige lave samme test for +R 16X
![]() |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Så har jeg testet Verbatim 16x DVD+R medier på samme måde, som jeg testede DVD-R medier for et par posts siden. Verbatim DVD+R 16x (MCC 004) kan skrives både ved 8x hastighed (High-Speed Dubbing) og ved 1x hastighed (Rec Mode Conversion Dubbing). Kvaliteten er fin i begge tilfælde. Kvaliteten af de brændte diske er ikke helt den samme, men forskellen har næppe praktisk betydning. Kvaliteten er målt som lav-niveau bit-fejl før fejlkorrektion (PIE/PIF) og målt som hvor let diskene kan læses i et højhastighedsdrev. Målingerne har jeg postet på Club CDFreaks forum: Verbatim 16x DVD+R skrevet med 8x (High-Speed Dubbing) Verbatim 16x DVD+R skrevet med 1x (Rec Mode Conversion Dubbing) Bemærkninger: PIE maksimum bør ikke overstige 280 (ved 1x scanning), PIF maksimum bør ikke overstige 4 (ved 1x scanning), Read Transfer bør være en blød stigende kurve uden fald i hastighed. Verbatim 16x DVD+R opfylder nemt disse krav; specifikationerne overskrides kun for højhastigheds scanning af mediet skrevet med 1x hastighed! Verbatim 16x DVD+R mediet er en lille smule bedre end 16x DVD-R mediet, men forskellen er ikke større end hvad der eventuelt kan skyldes variationer i produktionskvalitet imellem forskellige batches. Desværre skriver Sony recorderen DVD+R medier med booktype "DVD+R", og ikke "DVD-ROM". Dette betyder at der vil være visse (ældre) DVD afspillere, som vil afvise at spille DVD'en. Derfor kan DVD-R eventuelt være at foretrække, da færre (ældre) DVD afspillere vil afvise at spille en DVD med booktype "DVD-R". Bruger man kun moderne DVD afspillere, bør der ikke være nogen forskel i praksis. Redigeret af DrageMester |
||||
|
||||
![]() |
||||
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3847 |
![]() |
|||
Genialt. Så behøver jeg jo ikke fortryde at jeg lige har købt 150 stk Verbatim DVD+R 16X til 60,- for 25 stk hos it-netsupply
|
||||
![]() |
||||
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
![]() |
|||
hej. ville lige høre om 710-910-1010 kan overføre en film så den fylder hele skiven. foreksempel en film der varer 2 timer og 10 min. skal jeg på min hx 900 optage i 3 timers mode hvilket forringer billedkvaliteten lidt. på nogle modeller kan man vist optage så den tilpasser skiven. mvh ole post |
||||
Ole Hansen
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 21222324> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |