recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat om takt og tone på recordere.dk 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDebat om takt og tone på recordere.dk 

Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 09:18
Nu tager vi den så her:
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Fordi vi alle sidder i komplet mørke, i isolerede bunkere, uden vinduer eller nogen form for lyskilder udenfor vinduerne. 
Jeg indrømmer gerne at jeg brugte lige vel meget sarkasme i mit indlæg, men bortset fra det, så mente jeg det sådan set seriøst.

Det siger vel sig sig, at jo mere lys der er i et rum, jo mere vil det dominere på bekostning af TVets billede, ikke? Det går jeg ud fra, at alle kan blive enige om. Med andre ord: lyset i rummet forringer billedkvaliteten på TVet; på nogle TV mere end andre, jovist, men selv det bedste LCD TV får forringet billedet i et meget oplyst rum. Og her er det så, at jeg stiller mig lidt uforstående over for dig og JA: I vil gerne bruge rigtigt mange penge (snildt 10K) på at få bedre billedkvalitet end et billigt Føtex TV, men gud forbyde at I skulle bruge nogle hundrede kroner på mørklægningsgardiner der forbedrer billedkvaliteten betydeligt mere end forskellen på det billige og det dyre TV. Hvorfor dog ikke prøve at kontrollere lysforholdene lidt? Uanset om man har LCD eller plasma vil det føre til et meget bedre billede.

Men nu har jeg så også den indfaldvinkel, at jeg stort set kun bruger mit TV til film, og man sidder vel ikke og ser film i et lyst rum? Derfor min sarkastiske historie om biografen.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 10:24
Det ovenstående indlæg og kommentaren om mørklægningsgardiner viser egentlig meget godt problemet: Dette er ikke en kamp mellem plasma- og lcd-tilhængere. Det er en kommunikationskløft mellem to grupper, som vælger TV ud fra helt forskellige kriterier.

Den ene gruppe vælger TV ud fra eet eneste kriterium: Det bedst mulige billede under optimale forhold.

Den anden gruppe vælger TV ud fra et bredere sæt af kriterier: Den bedst mulige TV-oplevelse under de dagligdags forhold, hvor de bruger TV'et.

Til top
Speednut Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-April-2008
Sted: Skive, Danmark
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 10:52
Jeg gik nok også en tand over stregen.

Jeg synes bare det er ærgeligt, at så mange tråde udvikler sig i den forkerte retning, hvis en enkelt bruger puster til ilden. Der er nogle gode tråde, der tidligere er blevet lukket, på grund af den slags. Jeg blev bare irriteret, men som ordsproget siger "Two wrongs don't make a right", så jeg skulle ikke have lade mig rive med. Men bølgerne gik højt i lang tid, så en Moderator skulle nok have trådt til tidligere, og fået tråden tilbage på rette køl.

Selvfølgelig har folk ret til deres egen mening med hensyn til plasma og lcd. Det er ikke alle, der har de samme behov, og det skal brugerne herinde huske på. Jeg synes ikke, at vi har et stort problem med, at folk sviner hinanden til herinde. For det meste plejer det, at være med et glimt i øjet Wink

Uenighed vil der altid være på et debat forum, og det er kun godt. Det er med til at holde forummet interessant, og man får indblik i andre folks meninger. Dem skal man naturligvis  respekterer, og det gælder naturligvis også begge veje. Hvis det kun er den ene part, der gider deltage i en fornuftig debat, så kommer man ingen vegne.
Surround: Pioneer KRP-600M, Pioneer LX60, Pioneer BDP-LX71, Velodyne SPL 1200 Ultra, Focal Chorus surround.

Head-Fi: Sennheiser HD800, Red Wine Isabellina HPA LFP-V DAC/headamp
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 11:32
- i forbindelse med takt og tone her på forumet, så kunne man i den debat indflette lidt om hvad god takt og tone er rent bidragsmæssigt til en given tråd.

'Oplever mange gange indlæg fra flittige debattatører, som bare MÅ flette en bemærkning ind i en(hver) given tråd uden at tilføre nogen overordnet mening/bidrag overhovedet til denne overhovedet. Og som derfor er spild af tid at læse.
Allermest "dræbende" er det når man begynder at føre indforstået off-topic kommunikation, eller når man bruger one-liners - igen; som oftest i indforstået kommunikation "professionelle debattatører" imellem - som f.eks; "nemlig" eller "ja", og hvor man samtidig har pastet/"citeret" hele trådens øvrige indlæg med ind - hvilket afstedkommer en masse overflødigt "fyld", og som gør at man reelt mister fokus ( og interesse) på trådens formål/mening. 

- sagt på en anden måde; god takt og tone, er - for mig - også er spørgsmål om indhold og tråd-etik, ikke kun sprogbrug.

MVH
Til top
titt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-August-2008
Point: 171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 13:43
De værste jeg er stødt på herinde er uden sammenligning phdream og ja. Derfor kan det virke absurd at phdream tiltræder uden iøvrigt OVERHOVEDET at beklage sin tidligere (forhåbentligt) opførsel, hvilket flere andre i det mindste gør.
Jeg er fuldstændig enig i, at gode diskussioner kan bringe os alle længere, men det kræver altså, at forskellige debatører slipper deres kæpheste og/eller slipper den der totalt skråsikre måde at udtale sig om alt muligt, ofte ting man hverken har set, hørt eller rørt ved. Tonen herinde er en helt afgørende grund til at jeg meget sjældent deltager i snakken
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 3977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 13:50
Hey.

Vil i ikke godt lade være med at være personlige. Folk har lov til at angre. Det behøver de ikke andre til at gøre for sig.

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Point: 1747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 15:01
"I'm out of order? You're out of order! This whole court is out of order!"

Selv om tonen her måske kan være noget hård fra tid til anden, så syntes jeg stadig der kommer rigtig meget god og hurtig hjælp fra mange medlemmere. Det er rart at se, at man stadig kan stille dumme spørgsmål, og få et venligt svar tilbage. Så helt "lost" er det da ikke. 

Tak :-)
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 15:24
altså i princippet er jeg helt enig , pånær når det drejer sig om manglende respekt for de forskellige fag.
Der er det altså svært at holde tand for tunge og jeg kan ikke lade være med at kalde folk for imbecile,
 hvis de ikke sætter sig bare en lille smule ind i noget de selv render rundt og kommenterer på ;-)

Redigeret af Pjerrot!! - 03-April-2010 kl. 15:25
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 15:25
Jeg har fra tidligere iagttagelser her på recordere.dk formuleret min egen "lov" om hvordan tråde udvikler sig, og minsandten om den ikke også gælder for denne tråd:

DrageMesters lov: Jo længere en diskussion bliver på recordere.dk, desto større bliver sandsynligheden for en sammenligning som involverer Plasma vs LCD. Wink

En af de vigtigste faktorer, som bevirker at tråde ofte udvikler sig i negativ retning her på forummet, er efter min mening, at der altid er nogen som forsøger at "vinde" diskussionen uanset hvad den handler om og uanset hvilke midler de skal bruge for at "vinde", hvilket som regel betyder at alle med en divergerende mening skal udnævnes til at være idioter eller værre.

Da ingen kan lide at blive kaldt idioter eller andre grimme ting, så vil andre, der ellers opfører sig pænt, meget hurtigt blive trukket ned i sølet og svare igen i en dårlig tone.

Så længe der er debattører med denne indstilling, som får lov til gentagne gange at køre deres personlige krige i en masse tråde, så bliver takt og tone ikke bedre.

Efter min mening kan dette ikke løses uden hurtig og konsekvent indgriben fra moderator(er) i en periode, indtil de mest krigeriske debattører lærer at bruge kammertonen. Hvis recordere.dk ikke kan eller vil gribe ind konsekvent på denne måde, i hvert fald i perioder, så må man til gengæld acceptere at tonen til tider bliver grim.

Det er min personlige mening baseret på observationer fra mange andre fora uden konsekvent moderator indgriben og hvor tonen derfor degenererer til børnehave niveau, og baseret på erfaringer fra et andet internationalt forum, hvor vi v.h.a. konsekvent indgriben  fik ryddet op i dårlig tone fra "gamle" medlemmer; der vil altid komme nye medlemmer til som enten skal lære det eller mærke konsekvenserne, så man bliver som sådan ikke færdig med at håndhæve god ro og orden.

Redigeret af DrageMester - 03-April-2010 kl. 15:29
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Pjerrot!! Pjerrot!! skrev:

Der er det altså svært at holde tand for tunge og jeg kan ikke lade være med at kalde folk for imbecile,
 hvis de ikke sætter sig bare en lille smule ind i noget de selv render rundt og kommenterer på ;-)
Hvis du ikke kan lade være med at kalde andre folk imbecile i dine indlæg, så skulle du måske nøjes med at læse tråden og ikke skrive i den?! Wink
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot!! Pjerrot!! skrev:

Hvis du ikke kan lade være med at kalde andre folk imbecile i dine indlæg, så skulle du måske nøjes med at læse tråden og ikke skrive i den?! Wink
LOL altså i princippet er jeg helt enig , pånær når det drejer sig om manglende respekt for de forskellige fag.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 15:52
Takt og tone JA TAK.

Jeg har ofte oplevet at tonen herinde er rigeligt hård og at velmente tråde bliver kapret af ligegyldige diskussioner om dette eller hint. Særligt har jeg lagt mærke til at folk knapt kan få lov til at spørge om noget relevant om LCD teknologi uden at tråden udvikler sig mudderkastning om LCD vs plasma.

Jeg vil klart opfordre til at debattørerne prøver at  holde sig i skindet og forsøger at holde sig til emnet, med mindre alternative indspark kan have særlig interesse for trådstarter.
Jeg ved godt at det kan være svært at holde sig på måtten og jeg er da også selv gået i fælden, men helt ærligt så er det min opfattelse at det er den samme lille håndfuld debattører der gang på gang saboterer debatten. Både med indlæg der bærer præg af manglende teknisk fundering og med indlæg der alene bygger på fordomme om bestemte produkter og problemstillinger.

Noget andet er at tonen i nogle indlæg har karakter af person angreb efter devisen "hvis jeg ikke kan få ret kan jeg gå efter manden". Det er simpelthen under lavmål. En ting er, ikke at vide hvad man skriver om, noget andet er at være ubehagelig. Det sidste er der ikke nogen undskyldning for.

Hvis man skrev sine indlæg som hvis man sad over for personen ville man med sikkerhed være nået langt.

Jeg erklærer mig iøvrigt enig med DrageMester i at moderator bør gribe ind overfor debatører der ikke kan finde ud af at holde kammertonen.

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 03-April-2010 kl. 17:12
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu