recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dedikeret bio-rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDedikeret bio-rum

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:33

200 cm synligt billede bredde = 90" lærred, oven på dette kommer rammen, min er en PLANO ramme som er en af de billige, men også en af de smalleste ! samt jeg er meget vild med dette design, hvis rammen går helt ud til kanten af væggen, kommer det nok til at se lidt dumt ud ?

regnbue effekten er det som mange DLP'er lider af, det har ikke noget med mørklægningen at gøre
personen der ser billedet er nøgleordet her !
nogle kan ikke se det og andre går helt amok over det :-)
du bør teste dig selv og se hvilket type du er, det findes mange test videoer til netop dette,
tynde hvide strejer der bevæger sig laver efterglød i grøn blå og rød,
man ser det desværre også i film hvis man er den type der køre meget hurtigt rundt med øjnene
efter ting og sager der lige sker i billedet, så opfattes bla undertekster i alle mulige farver
samt lyse og mørke kanter får farver lagt på, yikes..
de billige DLP'er er værst, fordi farve hjulet køre langsommere,
en HD82 er markant bedre end W6000 på dette punkt.
men W6000 står meget skarpere, jeg har harft dem begge på prøve :-)
og valgte en Panasonic AE4000 som er en 3 x LCD dvs den er 100% fri for regnbuer,
men står også markent mere uskarpt dette ses dog kun med PC materiale,
så jeg lever med det, ser heldigvis kun film :-)

Redigeret af TommyBoy - 27-Juli-2010 kl. 10:34
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:41
Ok, det lyder godt. Jeg skal kun bruge biffen til film og lidt konsol-spil, og på ingen måde PC eller HTPC. Jeg kan forstå at LCD er yderst kvalificeret så. Jeg er nervøs for regnbuerne vil genere mig, jeg kigger nemlig meget hurtigt omkring på billedet for at fange alle detaljer, og jeg kan sige med sikkerhed, at hvis jeg kan se det, vil det drive mig til vanvid.

Jeg skal helt sikkert ud at lure på markedet - nogen der kender gode steder i Nordjylland eller omegn (ud over Hifiklubben)?

Jeg tror i øvrigt godt jeg kan leve med, at rammen skygges af højtalerne, hvis det giver mig lidt større billede. Derved vil jeg i praksis kunne opnå 220cm i bredden på selve lærredet - dertil kommer så rammen, som må blive skygget lidt af højtalerne.
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2009
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:42
jeg kan ikke hjælpe dig så meget med, hvad du skal vælge, eftersom jeg ikke har en dyb/bred nok viden inden for projektor.
men jeg kan fortælle dig at mit rum er 14 m2, og jeg sidder præcis 3 meter væk, og mit lærred er 90", efter min mening, SKAL det ikke være større, det er faktisk sådan, at jeg har svært ved at spille ps3 på det nogen gange, da billedet kan blive svært at overskue, men til film er størrelsen perfekt på 3 meter, men ikke større  på den afstand efter min mening ! Smile
Til top
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:44
Tak for det rene49 - det er præcis sådan noget input jeg påskønner. 
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:47
Ja du må ud og teste,
PS: kan de heletiden se røde baglygder blinker på nye biler ?
specielt hvis du kikker lidt rundt hurtigt,
Jeg ser det nemlig tydeligt, samt er meget belastet af regnbue effekten fra DLP

hvis projektoren monteret helt oppe i loftet og lærret meget høj oppe kan du nok godt stille de mentor under kanten,
men check lige, på lissau kan du se bredde og højde på alle deres lærreder,
men pas på, alle mål er UDEN rammen, som er 5-8 cm bred alt efter type

en anden ting er at hvis lærred monteres meget højt, tæt på loftet er der flere ulemper,
man skal sidde og kikke op, for ondt i nakken,
samt lyset fra billedet lyser loftet op,
derfor bør loftet være meget mere mørkt for at modvirke dette
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 10:57
Hvis jeg skulle vælge at flytte min bio ind i et af gæsteværelserne (hvilket jeg har overvejet), så ville det være et rum på 4,2 x 3,4 meter, og jeg ville vælge omkring 100" lærred.  Jeg ville så vælge enten nogle gode traditionelle surroundhøjttalere (Dali LCR, Ikon W, eller andet tilsvarende), eller også (og sansynligvis) ville jeg vælge nogle rigtigt gode indbygningshøjttalere, og på den måde få udnyttet rummet endnu bedre.
Dali og B&W laver nogle rigtigt gode indbygningshøjttalere.
Med hensyn til subwoofer, så ville jeg bestemt IKKE købe 2 , men hellere 1 af rigtig god kvalitet. Jeg mener ikke at det er nødvendigt med 2 subs i sådan en størrelse rum.
Dine Mentor 6 højttalere er jo RIGTIGT gode, både til surround,men bestemt også til stereo, så dem må du se om du kan få til at lyde rigtigt i rummet.
Ellers lyder det jo som et spændende projekt :-)
Held og lykke med det.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 11:03
P.S.   Du skal gøre op med dig selv om du vil have biografstole for at indikere at det ER en biograf, eller om du måske skulle overveje noget bedre siddekomfort i en traditionel hvilestol.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 11:06
M.h.t subs: Det er ofte nemmere at få en god basgengivelse med to små af slagsen fremfor én stor.

M.h.t scopeformat: Jeg ved ikke om gamle tråde slettes, men jeg har engang startet en lang tråd om dette emne (tror jeg kaldte den "Stadig sorte bjælker?"), men jeg kan ikke finde den. Men her vil man finde emnet belyst (undskyld udtrykket..) fra mange sider. Bl.a. har Otto (selvfølgelig) givet sit besyv med.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

P.S.   Du skal gøre op med dig selv om du vil have biografstole for at indikere at det ER en biograf, eller om du måske skulle overveje noget bedre siddekomfort i en traditionel hvilestol.

100% enigClapClapClap
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 11:15
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 11:32
Iøvrigt m.h.t. scope format: Der er efterhånden ret misvisende at formatet stadig bliver betegnet 2.35:1. De første scopefilm var i dette størrelsesforhold. Nu om dage er ca 90% af scopefilmene i størrelsesforholdet 2.40:1. Men lærredsproducenterne holder tilsyneladende stadig fast i de gamle mål.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 11:34

Ja det er da sjovt at vise et rum frem med rigtige biostole, men så stopper det osse der, for man sidder jo elendigt i en biograf stol. Biograf stole er lavet med henblik på at få en masse personer ind i et rum, og ikke lavet desideret for man skal sidde godt.

Redigeret af Aim - 27-Juli-2010 kl. 11:35
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu