recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ødelagt PX80
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketØdelagt PX80

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Er du sikker?, for jeg ville da mene at betalingen bør kunne afvises hvis ikke der har fundet en fejlfri levering sted.

Det svarer lidt til hvis du bestiller noget i rødt og får det leveret i sort.. altså har du ikke modtaget det som du har bestilt.. og det samme kunne jeg i et frækt øjeblik godt finde på at forsøge med såfremt jeg modtog en skærm som udenpå ikke havde skader men indeni feks havde knust glas... om jeg ville få held med det må jeg spørge min bank om

Ja, 100% sikker.

Der skal meget til for at du kan kræve tilbageførsel hos din bank, når levering har fundet sted. Jeg husker en sag ved Pengeinstitutankenævnet hvor en forbruger havde købt nogle 4GB memory card i udlandet, og sælger havde leveret nogle ubrugelige 32 MB kort (ren svindel). Her fik forbrugeren medhold i at levering ikke var sket, men det holdt hårdt. Forbehold for at et par detaljer er smuttet; det er et stykke tid siden at jeg læste afgørelsen.

Redigeret af JesperLund - 02-April-2008 kl. 18:30
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Rekvium Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 19:09

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det er kun hvis du nægter modtagelse af varen at du kan afvise betalingen i banken. Når køber har haft varen i hænde, er banken ikke forpligtet til at tilbageføre dankort transaktionen (logikken er at når køber ikke har haft varen i hænderne, er der ingen tvivl om at returnering mod fuld tilbagebetaling er berettiget; det samme gælder ikke nødvendigvis hvis køber har modtaget varen og taget den i brug).

Bortset fra det er jeg enig. Der er stadig returret, men hvis jeg var køber ville jeg slå koldt vand i blodet og se om forhandleren ikke leverer en ny skærm og tager den gamle retur. Køber skal jo betale returfragten, hvis returretten udnyttes.

Og så er der et par GLS chauffører der må stå til en skideballe...

Mit vand er skam helt koldt.  Jeg fik et godt indtryk af forretningen da jeg snakkede med dem tidligere idag. Det virker meget professionelt. Jeg kan ikke forestille mig at jeg ikke får en ny skærm, på den ene eller anden måde. Får jeg ikke en ny skærm, skal i nok få at høre hvor utilfreds jeg kan være. Men det bliver ikke nødvendigt, 7-9-13.

Egentlig syntes jeg heller ikke at det kan være rimeligt hvis jeg skal ha' udgifter med at sende den.  Det skal helst undgåes. Og ja, de chaufførere skulle skamme sig. At ødelægge den lækre skærm! FØJ!

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 19:34

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Denne tråd er blot en konfirmering af hvorfor jeg ikke køber skrøbelige store ting online uanset hvor mange knaster jeg kan spare...

Har du overvejet hvordan varerne kommer frem til din lokale butik? Selvfølgelig kan man trygt købe et plasma TV eller en vaskemaskine over nettet, og hvis fragtfirmaet ikke kan finde ud at behandle varen ordentligt under levering, er det sælgers problem.

Nej det har jeg slet ikke overvejet så det er jeg glad for du minder mig om  

Nå... sarkasme sat til side så ligger der også andet bag.. jeg er en meget utålmodig type dvs hvis jeg pakker en ny vare op og den er defekt skal der ikke gå mere end max 1 time før jeg har en ny i hånden. Dvs. med store skrøbelige ting har jeg det bedst med at kunne køre ned i butikken og få en ny.

Og blot fordi en hændelse en gang er gået godt (producent til butik) er det ikke ensbetydende med det går godt igen (butik til mig). Dvs. risikoen for et smadret produkt bliver lige rundt regnet fordoblet.

Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 19:38
Jeg har det på samme måde....Og det er kun forstærket efter at have set denne tråd!
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 20:27

Deleted

Redigeret af HenrikH - 02-April-2008 kl. 22:36
mvh

Henrik
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

Det er i modsætning til hvad der er skrevet længere oppe ikke svært at få tilbageført pengene, hvis der er betalt med Dankort.

Jeg vil ikke afvise at nogle banker gør dette, men de er ikke forpligtet til det. De præcise regler for tilbageførsel ved fjernsalg findes i denne aftale fra 1996 mellem Forbrugerombudsmanden og kortudstederne.

Det relevante er følgende afsnit: (fortrydelse ved afvisning er punkt d)

Gør kortindehaveren gældende,

a) at en fjernsalgstransaktion hverken er foretaget eller bemyndiget af kortindehaveren,
b) at debiteringen overstiger det beløb, der er aftalt med betalingsmodtageren,
c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
d) at kortindehaveren eller den angivne modtager har udnyttet en lovbestemt eller aftalt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente den bestilte ydelse,

skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget, må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.

En senere debitering/gendebitering må kun ske i det omfang kortudstederen kan godtgøre, at indsigelsen er urigtig.

Redigeret af JesperLund - 02-April-2008 kl. 20:45
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 20:55

#Jesper

c) at den bestilte ydelse ikke er leveret

---------

Man kan vel også med rette sige at en fladskærm med knust glas ikke er den ydelse man har bestilt, jeg føler mig ret overbevist om hvis jeg afviste en betaling i min bank med den argumentation så ville de tilbageføre beløbet.. men de er også meget glade for mig (tror jeg nok ).

Men er helt enig om den kan fortolkes forskelligt så der er nok lissåmange svar som der er banker...

Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

#Jesper

c) at den bestilte ydelse ikke er leveret

---------

Man kan vel også med rette sige at en fladskærm med knust glas ikke er den ydelse man har bestilt, jeg føler mig ret overbevist om hvis jeg afviste en betaling i min bank med den argumentation så ville de tilbageføre beløbet.. men de er også meget glade for mig (tror jeg nok ).

Men er helt enig om den kan fortolkes forskelligt så der er nok lissåmange svar som der er banker...

Det kræver nok en nærmere granskning af klagesagerne ved Pengeinstitutankenævnet (det nærmeste vi kommer retspraksis) for at afgøre hvor grænsen går.

Jeg vil umiddelbart sige at der i dit eksempel er sket levering af den aftalte ydelse, men at ydelsen (varen) er behæftet med en mangel. Jeg tror ikke at de danske banker ønsker at blive draget ind i forbrugernes reklamationssager...
Til top
SuperJunior Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 22:33

Oprindeligt skrevet af SuperJunior SuperJunior skrev:

Nej nej, og derfor er det også godt at Dansk IT lager går ind i sagen, og hjælper dig med at få erstatning fra GLS, da det er dem som du kan kræve af. Istedet for de læner sig tilbage, da de ingen risiko har, når de har leveret TV´et til selvstændig fragtmand. Så det skal nok gå,

Du arbejder forhåbentligt ikke med internethandel?

Hvis du gør, må du ikke tage det personligt, men ovenstående synes at være en udbredt misforståelse hos visse netbutikker.

Jeg beklager det mange gange! Og som du skriver så har du helt ret i jeg tager grusomt fejl. Og som en nybegynder i erhvervsret har jeg skrevet om handelskøb istedet for forbrugerkøb, og jeg beklager dette mange gange :)

Nej arbejder ikke med E-handel. Jeg studerer, så nu begynder jeg også at tænke før jeg skriver fremover :)
Beklager.

--------------------------
Samsung LE32M87
Onkyo 605
KEF 5005.2
Til top
slettet.18124 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Januar-2008
Point: 781
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2008 kl. 16:00

Slå koldt vand i blodet, det er en bytter eller pengene tilbage, ansvaret ligger hos forhandleren og fragtfirmaet, de skal have fundet ud af hvad der er sket og hvornår.

Du er sikret, men hvor hurtig det lige går, er en anden sag, jeg ville ikke være nervøs, mere det at skulle vente på et nyt igen.

Til top
Rekvium Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-April-2008
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2008 kl. 17:48

Update: DIL skulle ringe til min mor her til formiddag, fordi det var hende der modtog pakken. De ringede ikke, og efter middag ringede hun til dem. 20 opkald skulle der til, og så blev hun mødt af en sur mand, der var gal over at hun ikke havde ventet til de havde ringet. Det var ikke ham hun skulle snakke med, og de aftale at hun skulle ringe til dem ved halv 3 tiden. Efter adskillige opkald endnu en gang, fik hun endelig fat i den rigtige. Han havde dog ikke noget at snakke med hende om, da det var en sag mellem dem og GLS. Lidt træls må man sige. Lige nu venter jeg bare på en mail der forklarer hvordan og hvorledes jeg får det ny fjernsyn. Jeg får nemlig et nyt!  

Så bortset fra en elendig telefonservice går det foreløbig okay. Deres hjemmeside siger dog at tv'et først er på lager igen d. 8. Det er træls at skulle vente så længe. Forhåbentlig går det iorden, så jeg har det inden næste weekend.

Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 09:54

Jeg ville benyttte min 14 dages returret.

Mht. din mors "tlf-oplevelser2 lyder det ikke til at service niveauet er i top, så jeg ville returnere det og handle et andet sted.

Redigeret af thor-thor - 04-April-2008 kl. 09:55
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu