|
delefilter -hvor er crossover??? |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | ||||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 15:56 | |||
Det kan du roligt prøve, men det er sku mange penge at ligge i en 1200 kr ht.
|
||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 16:02 | |||
|
||||
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
musikkman
Bruger Oprettet: 20-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 174 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 16:29 | |||
ja, det er selfølgelig rigtigt.... men nu var det jo også næsten halv pris af højttaleren...!!
og bemærk venligst igen at jeg godt ved at jeg ikke får den samme lyd, som i stuen, gennem mine elac... :) -Men købet af disse højttalere er primært til festlige lejligheder... (fest i haveteltet) Og jeg syntes nu at jeg har fået meget for pengene i disse højttalere.... men det tråden handler om er nu bare et lille sjovt eksperiment..... med at opgraderer til en bedre lyd.... fandt også disse... men ingen data på dem.... (hvad f... er forskellen på en kompressionsdriver og en alm driver?) Mon de kan bruges.... Redigeret af musikkman - 10-Juni-2011 kl. 16:42 |
||||
Sony 55hx855
Onkyo tx-nr 5010 PS3 Elac 249BE Højttalere XTZ 99w12 18 ice subwoofer sonos musik system Ps. skal du holde en havefest, så prøv os: www.lejettelt.dk |
||||
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:41 | |||
Når man selvbygger bruger man thiele/small parametre (enhedens teksniske data) for at udregne kabinet og delefilter. Hvis man ikke ved hvad man gør, skal man lade være. Det bliver aldrig godt. Sælg og køb nyt. Ender det med at lyde godt, bør du købe en lotto kupon og bestille en Ferrari, for så er du satme heldig ;)
|
||||
Infinity
Guld medlem Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 19:46 | |||
Delefilteret er med stor sandsynlighed et andens ordens high pass filter med cut off ved ca 5 kHz. Det beskytter diskanten mod toner den ikke kan tåle. Modstandene dæmper signalet for at diskanten ikke lyder for højt.
Du kan se såvel delefilter Planche 32 (C2 og L2, C1 og L1 findes ikke) som dæmpeled Planche 39, anden diagram, Rs=3 ohm og Rp=11 ohm på den Hifi4All side du er blevet henvist til.
Det er billige højttalere du har fundet der, det vil næppe kunne betale sig at forbedre dem uden nødvendigt måleudstyr.
Du kan evt lede efter en driver, der kan spille fra 2 kHz og tilhørende delefilter og så prøve at finde det rigtige niveau med en L-Pad.
If it ain't broke - don't fix it!!!!
|
||||
mvh Infinity
|
||||
Prospect
Guld medlem Oprettet: 12-December-2008 Sted: Ølstykke Status: Offline Point: 783 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 20:54 | |||
Så lærer vi jo aldrig noget
|
||||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 21:37 | |||
Kunne manglen på mellemtone mon ikke skyldes at du har valgt en højttaler hvor en 15" enhed skal tage sig af alt undtagen diskant?
|
||||
musikkman
Bruger Oprettet: 20-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 174 |
Sendt: 10-Juni-2011 kl. 21:47 | |||
arrh, det ved jeg nu ikke rigtigt... jeg syntes at erindre mine gamle D.A.S DS15 højttalere (for ca 15 år siden hvor jeg spillede mobildiskotek) lød bedre... men fair nok, det var så også en højttaler i en anden prisklasse.... men også 2vejs...
Eller også er det bare fordi mine øre er forvent med god lyd fra mit hifi... ;)
|
||||
Sony 55hx855
Onkyo tx-nr 5010 PS3 Elac 249BE Højttalere XTZ 99w12 18 ice subwoofer sonos musik system Ps. skal du holde en havefest, så prøv os: www.lejettelt.dk |
||||
Infinity
Guld medlem Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
Sendt: 11-Juni-2011 kl. 00:14 | |||
En 15" plus en diskant er en dødssejler. Det kan spille, men ikke godt i området 1k-5k, ja måske længere ned. Måske kan du finde et mellemtone horn, men jeg tror ikke du får god lyd ud af det.
Men husk din højttaler er kun lavet til at sende lyden lige ud fra kabinettet, ok bassen vil buldre rundt, men mellemtone og diskant har næsten ingen spredning til siderne.
|
||||
mvh Infinity
|
||||
Infinity
Sendt: 11-Juni-2011 kl. 00:16 | |||
Vås!
Man da da lære af at læse en bog....
|
||||
mvh Infinity
|
||||
FLarsen
Sendt: 11-Juni-2011 kl. 10:30 | |||
Når det nu er en billig højtaler er der vel mindre grund til af offer penge på måleudstyr.
Det er jo også det der delvist forsøges at rette op på.
Når nu trådstarter vil flytte delfrekvensen fra 5KHz til 2-3KHz skal der ikke ekstra batterier i lommeregneren. Delfrekvensen halveres hvis værdien af kondensator og spole fordobles.
Kondensatoren kan enten skiftes til en med dobbelt værdi (er nu på 4,7µF), eller der kan paralelt forbindes en af samme værdi. Spoler skal serieforbindes for at øge værdien.
Som tillæg vil bassen præstere bedre i de andre frekvenser når den ikke længere belastes med så mange af de høje frekvenser den allige vel ikke kan klare.
|
||||
||||
Infinity
Sendt: 11-Juni-2011 kl. 12:55 | |||
Det kræver en del batterier i lommeregneren at finde ud af spolens induktion. Tallet står næppe på spolen og på billedet ses en plasticform, så et kvalificeret gæt på størrelsen vil være umulig.
Forkert. Delefiltret filtrerer ikke signalet til basenheden. Delefiltret beskærer kun signalet til diskanten.
Redigeret af Infinity - 11-Juni-2011 kl. 13:02 |
||||
mvh Infinity
|
||||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |