recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den rette receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den rette receiver

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 20:01
Sakset fra audioholics, der flere eksempler på linket.


Marantz SR8015 Example:

The SR8015 rated power 140wpc x 11 channels but the back panel power consumption is only 780 watts.

Marantz de-rates 2CH power rating to drive ALL 11 channels for the IEC 62368 safety test. In this case, 90.4 watts for ALL 11CH driven.

1/8th power (90.4 watts) = 11.3wpc / 0.17 eff = 66.5 watts

66.5 watts x 11 = 731 watts + 35 watts from HDMI, DAC = 766.5 watts < 780 watts back panel rating

Note: Our bench tests of the SR8015 produced 100wpc x 7 ACD which would yield a power consumption of 700/0.55 (eff) 1272 watts + 35 watts = 1307 watts > 780 watts back panel power rating.

Someone on an audio forum is about to type "But wait, 1307 watts > 10% above 780 watts (858 watts). Yes they are correct, however, this is NOT a violation of the safety standard since the ACD test is NOT considered to be a "normal operating" condition as previously stated.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

[QUOTE=bbond]7x 180W = 1260W med et max strømtræk på 650W ..... ? - god fornøjelse Wink

Bond Cool

Nu snakker jeg ikke om, at der skal spilles højt, men und jer selv en dag, at tildele en højttaler al den strøm den kan “spise”. Først da finder man ud af, hvor godt ens højttalere kan lyde, og hvor uendelig mange detaljer bassen indeholder.
Vi kan ikke være mere enige JeTexThumbs Up


Redigeret af Potter - 14-Marts-2021 kl. 20:16
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Online
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2021 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

[QUOTE=bbond]7x 180W = 1260W med et max strømtræk på 650W ..... ? - god fornøjelse Wink

Bond Cool

Nu snakker jeg ikke om, at der skal spilles højt, men und jer selv en dag, at tildele en højttaler al den strøm den kan “spise”. Først da finder man ud af, hvor godt ens højttalere kan lyde, og hvor uendelig mange detaljer bassen indeholder.
Vi kan ikke være mere enige JeTexThumbs Up
👍
Jeg er helt med på, at hifi nørderi kan koste endda rigtig meget, og økonomien skal jo ikke kun dække hifi. Men med års erfaring, og også fedtspil igennem årene, bliver man også klogere. Men hvis folk bare en enkelt gang hørte, hvad den rigtige mængde strøm bringer til lyden, så var det ikke den billigste, eller lige på grænsen forstærker de købte.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 03:28
Nu er det jo ekstremt sjældent at alle kanaler har brug for al effekt på een gang. Højde og bag højtalere har ikke brug for fuld effekt samtidig med fronter ret ofte? Derfor er det ikke altid nødvendigt med de helt store effekter.

Det er vel tildels derfor at det ikke altid giver mening, med en rating divideret ud på eksempelvis 11 udgange.

Jeg vil stadig hævde at min AVR, som jeg henviste til som eksempel, giver mig en fin oplevelse i min stue, med mine højtalere (og trådstarters, der er rimeligt effektive). I har tidligere været inde på at det ikke var særligt mange informationer, vi fik at arbejde med, derfor tog jeg udgangspunkt i min egen løsning, som jeg ved virker rigtigt godt for mig. 

Man skal vel op i separate enheder og en meget seriøs højtaler investering, hvis man som I siger ikke skal fedtspille. Det virker på en måde lidt nedladende?!

Det er bare min holdning, og det kan sagtens være at I uenige, men det BØR der være plads til her, også uden sure miner og tilhørende, lidt bedrevidende kommentarer. Ikke alle har lyst/ råd til den dyre løsning, og derfor er det da fint at vise en billigere vej, vil jeg mene?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 08:25
Pede8000 enig med dig at vi har forskellige behov, og jeg er ikke i tvivl om at du har fin en oplevelse med din AVR, og det er jo enlig sådan det også børe være.

Rigtig at ikke alle kanaler spiller samtidigt, men du kan jo se hvad forskellen er ved 2 kanals vs 5-7- drift er, så hvis du afspiller f.eks. en bass tung film ala Aquaman så vil de 3 fronter L C R trække det meste af energien fra strømforsyningen, hvis du bare giver den lidt gas og der vil ikke være meget tilbage til resten af kanalerne, det er klart at jo mere følsomme højtalere man benytter jo højre kan man spille; typisk...... 

Så kan man jo vælge at skrue lidt ned inden det går galt, husk på at 3db. er en halveringen af din udgangseffekt.

Det jeg opponere i mod, er de fuldstændige urealistiske tal som der opgives på AVR, som giver et helt forkert billede af hvad f.eks. de omtalte receiver enlig kan levere i virkeligheden.

Den Marantz SR 8015, som i øvrigt nok er en hel del kraftigere end f.eks. en Marantz SR 5015 som jeg linker til, måles faktisk til kun 92watt 0.1% THD pr. kanal ved 7 kanals drift. Ved 9 elller 11 kanaler, vil den være endnu svagere. https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/marantz-sr8015/conclusion

Et eksempel, en NAD M25 effektforstærker som opgives til 7X160watt dog i 8Ohm, lidt mindre effekt end en Marantz SR 5012 "som opgivet 7x180watt etc.", 

Men den vejer altså 43-44kg mest pga. strømforsyningen som skal levere strømmen når der skal f.eks. gives lidt gas og der skal være energi nok til f.eks.basserne. 

Går man væk fra receivere/ forstærkere som er i class A/B med en lineær strømforsyning, og over i en Class D med f.eks. en SMPS strømforsyning, så er vægten og effektivteten en helt anden. 
 




Redigeret af Potter - 15-Marts-2021 kl. 08:44
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 12:56
Det jeg opponerer mod er bestemt ikke de åndsvage angivelser, producenterne benytter (NAD undtaget).
Jeg copy/ pastede blot specs for at vise at der var pre out.

Jeg er bare lidt bekymret for at I skræmmer brugere væk, som gerne vil igang med enten HIFI eller hjemmebiograf. Der sættes kanon høje krav til udstyret I anbefaler, og det kan skubbe folk i retning af soundbar og lignende. Nogen glemmer at folk har forskellige krav og lyst til , eller mulighed for at investere.

En okay AVR til 7200,- bliver skudt ned som en slags affald. Tro mig, en SR5015 med nogenlunde OK højtalere kan LANGT anbefales over en soundbar, af hvilken som helst kaliber.

Rådgivning som den der nogen gange gives i tråde her på recordere, kendes fra highend fora som HIFI4ALL, og der gør de sikkert god gavn.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 13:05
De fleste hjemmebioer har alligevel active sub(s) så overdimensionerede forstærkere tjener primært til formål at tilbede hifi-guderne som kræver eksotiske kabler og strømrensere - og overdimensionerede effekttrin. Og når en forhandler synes du skal købe en 12.000 kroners receiver så er du vel ikke i tvivl om hvorfor han mener det vil være en god ide. Thumbs Up
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 14:01
Bare lige for at opklare det.
Jeg efterlyser ikke anbefalinger med specifikke modeller. Det jeg spørger efter, er hvilken formular I bruger, når I skal handle HiFi, for at se bort fra forhandlere og fabrikanters bullshit.
Er det vægten på enheden? Hvor mange watt strømforsyningen kan levere under max load eller er det noget helt tredje? 
Det er derfor, at jeg ikke har fundet det relevant at inkludere, hvilket udstyr jeg har. Det er vidst det, som den første kommentator ikke lige lod til at kunne forstå.
Hvilket udstyr jeg har er ikke relevant for spørgsmålet.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

De fleste hjemmebioer har alligevel active sub(s) så overdimensionerede forstærkere tjener primært til formål at tilbede hifi-guderne som kræver eksotiske kabler og strømrensere - og overdimensionerede effekttrin. Og når en forhandler synes du skal købe en 12.000 kroners receiver så er du vel ikke i tvivl om hvorfor han mener det vil være en god ide. Thumbs Up

Præcis, godt indlæg!

Men jeg medgiver at alle producenter i større eller mindre grad forsøger at lyve effekten op gennem vildledning. ( ikke NAD)

Mit bedste råd er at trådstarter låner nogen med hjem, inden for det budget han nu har afsat, og måske lidt over. Det gjorde jeg med succes.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Online
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Nu er det jo ekstremt sjældent at alle kanaler har brug for al effekt på een gang. Højde og bag højtalere har ikke brug for fuld effekt samtidig med fronter ret ofte? Derfor er det ikke altid nødvendigt med de helt store effekter.

Det er vel tildels derfor at det ikke altid giver mening, med en rating divideret ud på eksempelvis 11 udgange.

Jeg vil stadig hævde at min AVR, som jeg henviste til som eksempel, giver mig en fin oplevelse i min stue, med mine højtalere (og trådstarters, der er rimeligt effektive). I har tidligere været inde på at det ikke var særligt mange informationer, vi fik at arbejde med, derfor tog jeg udgangspunkt i min egen løsning, som jeg ved virker rigtigt godt for mig. 

Man skal vel op i separate enheder og en meget seriøs højtaler investering, hvis man som I siger ikke skal fedtspille. Det virker på en måde lidt nedladende?!

Det er bare min holdning, og det kan sagtens være at I uenige, men det BØR der være plads til her, også uden sure miner og tilhørende, lidt bedrevidende kommentarer. Ikke alle har lyst/ råd til den dyre løsning, og derfor er det da fint at vise en billigere vej, vil jeg mene?
Undskyld mig, hvor får du nærmest de “tvangstanker” fra? Jeg refererer til mine egne investeringer igennem årene, hvor man med erfaringerne rigere, nogen gange har været fedtspiller. Så nu er mine erfaringer igennem årene blevet til, at du føler dig trådt over tæerne og ovenikøbet får prædikatet, at det er et nedladende indlæg. Tak for kaffe, siger jeg bare.
Og ydermere ryger det helt velmenende råd, brug nu alt det du kan /har lyst til (for det giver et bedre resultat), i kategorien til sure miner og bedre vidende kommentarer.
Som udgangspunkt er jeg faktisk græsk katolsk hvad folk køber, men når det helt reelle svar så gives skydes der efterfølgende med, “der skal være plads til alle, folk skræmmes væk, og disse svar er ikke nødvendige på dette site. Med andre ord, alt efter hvilket site der spørges og svares i, så skal der trækkes fra eller lægges til sandheden. 
Du har fuldstændig ret i, at du bestemmer over, hvad du mener er bedst for dig og dit behov. Den sandhed ændrer dog ikke på, hvad der kræves af en forstærker/receiver, for at opnå bedste resultat med en højttaler (gælder uanset dennes driftseffekt).
Dit indlæg bærer faktisk præg af det modsatte af hvad du prædiker, at der BØR være plads til forskellige holdninger, i det lys fatter jeg slet ikke dit indlæg.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 17:09
Aktive subs gør ikke en ordentlig forstærker overflødig; god lyd er ikke begrænset til de laveste frekvenser, og der er andet end rå watt, der tæller, når man jagter den gode lyd...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 17:09
Jeg kan kun give Jetex ret. I har fået nogle kvalificerede råd fra garvede brugere herinde, og så blir det desværre dårligt modtaget som snobberi, må vi være her Unhappy
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu