recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den rette receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den rette receiver

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg kan kun give Jetex ret. I har fået nogle kvalificerede råd fra garvede brugere herinde, og så blir det desværre dårligt modtaget som snobberi, må vi være her Unhappy

Det er ikke helt rigtigt, jeg bestrider på ingen måde at et dyrere setup helt sikkert er bedre, men derfor er der jo ingen grund til at antyde "fedtspilleri" når man taler entry level enheder. Midlet er ikke altid at bruge flere penge, få større effekt og lækrere design. Ofte har man slet ikke brug for 11x140w, hvis man har en aktiv sub og en eksternforstærker til fronterne. (eksempel).

Standard svaret er; du skal længere op, helt op på øverste hylde.

Det er bestemt ikke indholdet, men formen der falder mig for brystet. Prøv engang at læs starten på tråden, og læg mærke til retorikken. Er det en nedladende kommunikationsform, eller konstruktiv kritik af trådstarter.

... og så tror jeg at I får tråden for jer selv.
Wink
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 17:40
Jeg ved ikke hvad det er for en form der falder for brystet. Trådstarter er så vag i sin forespørgsel, at jeg fortryder jeg overhovedet har prøvet på at besvare. I’m out!
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 17:53

"Det er ikke helt rigtigt, jeg bestrider på ingen måde at et dyrere setup helt sikkert er bedre, men derfor er der jo ingen grund til at antyde "fedtspilleri" når man taler entry level enheder. Midlet er ikke altid at bruge flere penge, få større effekt og lækrere design. Ofte har man slet ikke brug for 11x140w, hvis man har en aktiv sub og en eksternforstærker til fronterne. (eksempel).

Standard svaret er; du skal længere op, helt op på øverste hylde.

Det er bestemt ikke indholdet, men formen der falder mig for brystet. Prøv engang at læs starten på tråden, og læg mærke til retorikken. Er det en nedladende kommunikationsform, eller konstruktiv kritik af trådstarter."

... og så tror jeg at I får tråden for jer selv.
Wink
[/QUOTE]
Du har stadigvæk ikke læst indlæggene, jeg refererede til mit eget fedtspil, det gælder hverken dig eller andre. Det var ment som, at der nogen gange spares de forkerte steder, og måske for meget. Som oplyst, min egen erfaring. Og når der spørges omkring forstærker, og hvorfor den "underkendes", så er det ikke uvæsentligt, at vide hvilken eller hvilke forstærkere, og måske ikke mindst, hvad er det ønskede mål for setup. 


Redigeret af JeTex - 16-Marts-2021 kl. 11:16
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2021 kl. 22:10
jeg er nu helt enig med JeTex.

Siger ikke at en reciever ikke kan gøre jobbet, men når det handler om headroom og dynamisk, jamen så skal der kræfter til, hvilket kræver strøm, ikke nødvendigvis for at spille højt, men for at få overskuddet. Ingen siger at man skal give gas til på ref. Niveau, men skal man give halv i volumen, jamen afhængig af hvor krævende ens højttaler er, jamen så mister man altså noget ved reciever.

Jeg har også selv i flere år, kørt med et setup hvor processor og effekt er adskildt, hvilket jeg har kunne høre en klart forbedring lyd mæssigt, men spiller jeg på ref. Niveau hver gang, nej det gør jeg ikke.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 09:29
Hi-fi folket vil bedrages. Spænder du en gennemsnitlig AV receiver foran et 5.1 set-up og deler dine fronter ved f.eks 80hz eller måske ovenikøbet 60hz så kan du ikke høre forskel på om der spilles på en 5000 kroners forstærker eller en 15000 kroners forstærker. Hvis du bytter højttalerne ud så kan du høre forskel. Lad dig ikke bedrage af folk der bruger ord som du ikke ved hvad betyder - det er med al sandsynlighed at sammenligne med voodoo.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Hi-fi folket vil bedrages. Spænder du en gennemsnitlig AV receiver foran et 5.1 set-up og deler dine fronter ved f.eks 80hz eller måske ovenikøbet 60hz så kan du ikke høre forskel på om der spilles på en 5000 kroners forstærker eller en 15000 kroners forstærker. Hvis du bytter højttalerne ud så kan du høre forskel. Lad dig ikke bedrage af folk der bruger ord som du ikke ved hvad betyder - det er med al sandsynlighed at sammenligne med voodoo.
Som ved det meste her i livet, findes der GOD, BEDRE, og BEDST. Den 5k forstærker du beskriver er GOD, 15k er BEDRE, XXk er BEDST.


Redigeret af Munch - 16-Marts-2021 kl. 09:43
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Hi-fi folket vil bedrages. Spænder du en gennemsnitlig AV receiver foran et 5.1 set-up og deler dine fronter ved f.eks 80hz eller måske ovenikøbet 60hz så kan du ikke høre forskel på om der spilles på en 5000 kroners forstærker eller en 15000 kroners forstærker. Hvis du bytter højttalerne ud så kan du høre forskel. Lad dig ikke bedrage af folk der bruger ord som du ikke ved hvad betyder - det er med al sandsynlighed at sammenligne med voodoo.

Jeg er squ' misundelig på dig......for jeg er een af dem som godt kan høre forskel på på kr. 5000 og kr. 15.000 forstærker, og ville ønske det modsatte - for så ville jeg have sparet en masse penge gennem årene.....

Og din indledning med at "Hifi-folket vil bedrages", siger egentlig mere om din egen middelmådighed end om de entusiaster som bruger såvel tid som penge på at finde bedst muligt anlæg som passer til netop ens preferancer.

Det er HELT fair at man ikke kan/vil bruge mindre formuer på Hi-fi, ligeså at "god lyd" er et subjektivt begreb, men der er altså forskel på lyd. og at disse dem som entusiatisk går op i dette OG samtidig deler ud af deres viden & erfaringer, er bare super dårlig stil !!!
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Hi-fi folket vil bedrages. Spænder du en gennemsnitlig AV receiver foran et 5.1 set-up og deler dine fronter ved f.eks 80hz eller måske ovenikøbet 60hz så kan du ikke høre forskel på om der spilles på en 5000 kroners forstærker eller en 15000 kroners forstærker. Hvis du bytter højttalerne ud så kan du høre forskel. Lad dig ikke bedrage af folk der bruger ord som du ikke ved hvad betyder - det er med al sandsynlighed at sammenligne med voodoo.

Jeg er squ' misundelig på dig......for jeg er een af dem som godt kan høre forskel på på kr. 5000 og kr. 15.000 forstærker, og ville ønske det modsatte - for så ville jeg have sparet en masse penge gennem årene.....

Og din indledning med at "Hifi-folket vil bedrages", siger egentlig mere om din egen middelmådighed end om de entusiaster som bruger såvel tid som penge på at finde bedst muligt anlæg som passer til netop ens preferancer.

Det er HELT fair at man ikke kan/vil bruge mindre formuer på Hi-fi, ligeså at "god lyd" er et subjektivt begreb, men der er altså forskel på lyd. og at disse dem som entusiatisk går op i dette OG samtidig deler ud af deres viden & erfaringer, er bare super dårlig stil !!!

Men det nemmeste i verden er at rådgive ud fra devisen, dyrere, tungere, mere strøm. Det man nok i højere grad burde gøre var at afdække det reelle behov/ økonomiske råderum, og rådgive derefter. Det er kunsten.

Det er en generel betragtning uafhængig af denne tråd.

I denne tråd "disser" alle vist hinanden?


Redigeret af Pede8000 - 16-Marts-2021 kl. 13:14
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

7x 180W = 1260W med et max strømtræk på 650W ..... ? - god fornøjelse Wink

Bond Cool

Forstærkeres strømforbrug er ikke en max opgivelse, det er et gennemsnit (efter en norm jeg ikke lige kender nummer/navn på) Wink


- mon ikke at "maksimalt strømtræk" netop ER det maksimale strømtræk ?

Uden at være ingeniør, er jeg temmelig sikker på at "strømtrækket" er baseret på hvad at en trafo kan trække/afgive i strøm - og her operer man ikke med "gennemsnitlige" træk (?)....

Nå, men det er vist vidst off-topic Wink
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Hi-fi folket vil bedrages. Spænder du en gennemsnitlig AV receiver foran et 5.1 set-up og deler dine fronter ved f.eks 80hz eller måske ovenikøbet 60hz så kan du ikke høre forskel på om der spilles på en 5000 kroners forstærker eller en 15000 kroners forstærker. Hvis du bytter højttalerne ud så kan du høre forskel. Lad dig ikke bedrage af folk der bruger ord som du ikke ved hvad betyder - det er med al sandsynlighed at sammenligne med voodoo.

Jeg er squ' misundelig på dig......for jeg er een af dem som godt kan høre forskel på på kr. 5000 og kr. 15.000 forstærker, og ville ønske det modsatte - for så ville jeg have sparet en masse penge gennem årene.....

Og din indledning med at "Hifi-folket vil bedrages", siger egentlig mere om din egen middelmådighed end om de entusiaster som bruger såvel tid som penge på at finde bedst muligt anlæg som passer til netop ens preferancer.

Det er HELT fair at man ikke kan/vil bruge mindre formuer på Hi-fi, ligeså at "god lyd" er et subjektivt begreb, men der er altså forskel på lyd. og at disse dem som entusiatisk går op i dette OG samtidig deler ud af deres viden & erfaringer, er bare super dårlig stil !!!

Men det nemmeste i verden er at rådgive ud fra devisen, dyrere, tungere, mere strøm. Det man nok i højere grad burde gøre var at afdække det reelle behov/ økonomiske råderum, og rådgive derefter. Det er kunsten.

Det er en generel betragtning uafhængig af denne tråd.

I denne tråd "disser" alle vist hinanden?

Du kan på sin vis have ret i det omkring, at man skal målrette sin rådgivning efter spørgerens reelle behov og økonomiske råderum - problemet i dette tilfælde, er at TS ikke angiver/konkretiserer nogen af disse ting. 
Dybest set kan man sige, at TS spørger til hvad at prisen er på 1 meter elastik.....og når at nogen så "hiver i elastikken", så farer andre frem og "disser" netop disse personer - det synes jeg ikke er i orden, men sådan er vi så forskellige....

MVH
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

7x 180W = 1260W med et max strømtræk på 650W ..... ? - god fornøjelse Wink

Bond Cool

Forstærkeres strømforbrug er ikke en max opgivelse, det er et gennemsnit (efter en norm jeg ikke lige kender nummer/navn på) Wink


- mon ikke at "maksimalt strømtræk" netop ER det maksimale strømtræk ?

Uden at være ingeniør, er jeg temmelig sikker på at "strømtrækket" er baseret på hvad at en trafo kan trække/afgive i strøm - og her operer man ikke med "gennemsnitlige" træk (?)....

Nå, men det er vist vidst off-topic Wink
Nej det er ikke kun trafo’en der bestemmer hvor meget strøm der er til rådighed. Der sidder store elektrolytter i en strømforsyning, og de bliver ladet op, så der er mere strøm til rådighed til peaks i musikken/filmen. Igen er deres størrelse og formåen afhængig af kroner og ører.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:


Du kan på sin vis have ret i det omkring, at man skal målrette sin rådgivning efter spørgerens reelle behov og økonomiske råderum - problemet i dette tilfælde, er at TS ikke angiver/konkretiserer nogen af disse ting. 
Dybest set kan man sige, at TS spørger til hvad at prisen er på 1 meter elastik.....og når at nogen så "hiver i elastikken", så farer andre frem og "disser" netop disse personer - det synes jeg ikke er i orden, men sådan er vi så forskellige....

MVH
+1 Thumbs Up
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu