Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Avalon
Bruger
Oprettet: 28-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
|
Sendt: 05-Juni-2011 kl. 16:56 |
IR modtageres følsomhed ? Ved nogen om der er teknisk forskel på selve IR modtagerens følsomhed i TV, digitale tunere, videoer, HD-recordere mm. ? Eller om teknikken i den lille dims er så standardiseret, at det er placeringen i kabinettet og frontglassets tykkelse, type eller farve, der betinger fra hvilken afstand og vinkel man kan bruge sin fjernbetjening ?
Har googlet emnet uden at ramme en brugbar forklaring.
/Avalon
|
|
electron
Ny bruger
Oprettet: 25-Maj-2011
Sted: København
Point: 8
|
Sendt: 06-Juni-2011 kl. 11:12 |
IR-modtageren
Selve IR-modtageren er stort set den samme i alle apparater og der plejer ikke at være problemer (heller ikke med Denver-produkter). Selv har jeg kun haft vanskeligheder med min KISS HD-optager. Der sad modtageren for langt tilbagetrukket og ikke ud for udskæringen i fronten! Desuden var der 2 lag glas og det yderste var meget mørkt for at medvirke til et B&O agtigt udseende.
Hvis en IR-modtager har 3 ben på stribe (som den i "108") mener jeg at den kan udskiftes til en vilk. anden med samme benstilling. Jeg kan godt finde nogen typenumre og anden info, hvis det har interesse. Modtageren i min "108" ser dog anderledes ud, end de andre jeg har set, idet der sidder et metalbur uden om den. Det normale udseende er en lille klods af mørkerød plast med en lille pukkel på fronten. Det er dog næppe metalburet der driller, da der er udskæringer i det, og det hele virker jo også fint når bare frontglasset er afmonteret.
Manuel optagelse
Tak Pannen, så virker det. Ikke så brugervenligt, men det kommer måske senere. Jeg blev ikke i første omgang klar over at man SKULLE ind i tid-menuen først.Da jeg ikke kunne leve med at boxen ikke slukkede efter endt timer-optagelse undlod jeg at gå derind, MEN det problem er åbenbart løst med den seneste opgradering! Jeg skrevet en lille brugsanvisning og den gælder altså med opgradering "maj 2011" :
Optagelse. Ved tryk på REC optages det program man ser. Man skal dog selv stoppe optagelsen. Ønsker man at kunne stille optagetiden skal man først en tur ind i menu/tid og stille "maksimal optagelsestid". Den kan stilles med 1 times spring fra 1 til 12 timer. 3 timer vil sikkert være et godt valg. Når det er gjort kan man ved at trykke en ekstra gang på REC bestemme hvor lang den samlede optagelsestid skal være. Boxen forslår selv den indstillede max-tid (f.eks. 3 timer), men man kan overskrive det med cursor og taltaster ( f.eks til 55 min , 00:55:00). Derpå trykkes OK.
|
|
electron
Ny bruger
Oprettet: 25-Maj-2011
Sted: København
Point: 8
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 10:49 |
IR-modtagere og frontglas
Hej Avalon. Her er lidt mere info. Det eneste formål frontglasset har er at hindre at man kan kigge ind i apparatet. IR-modtageren er indstøbt i en plastmasse som holder dagslys ude og lader IR passere. Alt hvad der anbringes foran modtageren er i vejen fra et teknisk synspunkt. Det kan dog sagtens lade sig gøre designe produkter med frontglas uden nævneværdig dæmpning af signalet enten ved at lave en rude ud for modtageren eller ved at vælge et egnet materiale til frontglasset. Det lykkes da også for de fleste fabrikker. Jeg har f.eks aldrig stødt på en videomaskine med fjernbetjeningsproblemer. I denne artikel er forholdene beskrevet og der er konkrete forslag til materialevalg:
http://www.vishay.com/docs/80075/mechnote.pdf
Elektrisk set er der ikke meget forskel på IR-modtagere. De kører alle på 5V og afgiver et logisk udgangssignal. En indbygget forstærker tilpasser sig signalstyrken, som kan variere meget. De har alle 3 ben, men bortset fra forskelle i benforbindelserne kan man godt bytte om de forskellige typer. Dog er der også forskellige arbejdsfrekvenser og det skal naturligvis passe. De mest almindelige er 36 og 38 kHz og tallet indgår ofte som den sidste del af typenummeret f. eks TSOP 1736.
|
|
Avalon
Bruger
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 11:28 |
IR-modtagere og frontglasHej Electron Tak for uddybende info og godt forklarende dokument Læseøjet har det fint, men tak for tilbuddet om at finde typenumre og anden info! /Avalon
Redigeret af Avalon - 08-Juni-2011 kl. 11:29
|
|
Caturix
Ny bruger
Oprettet: 01-November-2005
Point: 7
|
Sendt: 19-Juni-2011 kl. 22:40 |
Er der andre, der har oplevet, at denne boks bruger ":" (kolon), når den danner mappe-navne for programmer, hvor der findes et kolon i programbeskrivelsen? Jeg ved ikke, om det er løst i seneste firmware, men jeg kan ikke se det på listen over rettelser. Windows anser fil- og mappenavne med kolon som ugyldige og vil ikke umiddelbart have noget med mapperne at gøre. Kan løses med Chkdsk, men så man får man et noget grimt filnavn. Det ville være rart, hvis Denver-boksen helt undlod at bruge specialtegn som kolon og måske bare lavede et mellemrum i stedet.
|
|
Avalon
Bruger
|
Sendt: 22-Juni-2011 kl. 10:38 |
Vælg omdøb i PVR Recordings. Så kan du løse problemet dér, inden du flytter indspilningen til PC. Årsagen er at Denver ikke lider under Windows begrænsninger i navngivning af filer. Men er det en fejl ?
/Avalon
|
|
Caturix
Ny bruger
Oprettet: 01-November-2005
Point: 7
|
Sendt: 11-Juli-2011 kl. 22:08 |
Avalon skrev:
Vælg omdøb i PVR Recordings. Så kan du løse problemet dér, inden du flytter indspilningen til PC. Årsagen er at Denver ikke lider under Windows begrænsninger i navngivning af filer. Men er det en fejl ?
|
Tak for forslaget. Det er nok trods alt det hurtigste. Det er bare stadig et irritationsmoment, specielt hvis man har en stor harddisk med mange mapper. Når man vil omdøbe, kan man desværre heller ikke tage udgangspunkt i den eksisterende titel, men skal skarte med et blankt felt. Derfor bliver det ret tidskrævende. Du har ret i, at man selvfølgelig ikke kan betegne det som en decideret fejl. Men en af hovedstyrkerne ved boksen er alligevel, at man kan optage indhold og så flytte det til andre medieafspillere - fx en PC. Kolon forekommer relativt hyppigt i programbeskrivelser, så jeg er nok ikke den eneste, der har stødt på dette problem. Nogle brugere kan måske ligefrem antage, at boksen har lavet en fejl i optagelsen, hvis mapper ikke kan åbnes på en Windows-PC, hvis de ikke er opmærksomme på denne problemstilling. I værste fald kan man jo risikere, at kunder leverer boksen tilbage til butikken, fordi de tror, den er defekt. Softwaremæssigt kan det ikke kræve det store enten at skippe kolon eller erstatte det med et "lovligt" tegn, når mappenavne dannes fra programbeskrivelser. Hvis der er taget højde for dette problem på andre DVB-C-bokse på markedet - evt. 109'eren fra Denver - ville jeg ikke tøve med at købe en anden boks.
|
|
BSCEE
Junior bruger
Oprettet: 22-Juli-2011
Sted: Slagelse, DK
Point: 28
|
Sendt: 22-Juli-2011 kl. 22:00 |
@Electron Genialt indlæg som helt sikkert forbedre fjernbetjeningens performance ! Jeg har gjort som beskrevet, og klistret et lille plastic vindue i min DCB 108HD - og nu virke fjernbetjeningen faktisk langt bedre ;-)) Har også opgraderet til seneste "Maj firmware" fra Denver: ... og nu hedder boksen sjovt nok DVB-C 109HD (tidligere DCB 108HD) hvis man kigger i menuen "Information" under "System": DVB-C 109HC SW: 1.01.10 HW: 1.00.00 Date 05-27-2011 Spørgsmål #1: Er der nogle som ved hvad forskellen er på 108HD og 109HD udgaven ? Spørgsmål #2: Når jeg har haft optaget på 108HD går det fint at afspille eks. en film med VLC på en PC, men jeg har ind imellem problemer med at VLC ikke kan læse/pixillere f.eks fil #2/3, #3/3 hvis filmen er lang og blevet optaget i flere fil fragmenter (pga. FAT32 fil størrelse (<4Gb) problematikken ...). Er der nogle erfaringer med dette - eller har set lignende problemer ? Spørgsmål #3: Jeg har købt en Clint DC5 som software ligner Denver 108/9 utroligt meget ;-)) men her bliver de optagne filer krypteret, så kun den samme Clint boks kan afspille en optagelse. Det er godt nok irriterende ... men sikkeret den eneste mulighed for Clint at få den "approved" til YouSee og Stofa. Ved nogle om Denver 108HD - nu 109HD med seneste sw opgradering er begyndt at kryptere optagelser så de ikke kan eksporteres og spilles via VLC på en alm. PC ? Mvh. BSCEE
|
TV: Sony 60" (KDL60NX 720 BAE) Højttalere: B&O Penta + Dali sub. HDD optager: Samsung BDD8200N DVB-C: Zaptor (Stofa) Apple: Ipad, Apple TV
|
|
Avalon
Bruger
|
Sendt: 27-Juli-2011 kl. 14:57 |
Hej BSCEE
#1 Der er så vidt oplyst ikke anden forskel end fronten. HW skulle være ens, så det er grunden til at der bruges samme firmware.
#2 Har du samme problemer når du afspiller via Denveren på dit TV ? Det gætter jeg på ! Det lyder som det jeg selv oplevede, at hvis man sletter optagelser via computeren. Så går der ged i den fil (MM_PLAY_TIME.ini) Denver vedligeholder sine optagelsesinformationer i !
Al sletning skal ske via PVR recordsmenuen på Denveren. Hvis jeg har ret i du har gjort som jeg oplevede, er du nødt til at formatere optagemediet og starte forfra for at genskabe en ny MM_PLAY_TIME.ini
#3 Der skulle ikke være nogen kryptering i Denvers nyeste firmware. Og hvis det sker ! vil de jo miste alle de kunder der har valgt fx Denver for at undgå kryptering af det man optager.
/Avalon
|
|
tk
Bruger
Oprettet: 20-Januar-2011
Point: 74
|
Sendt: 27-Juli-2011 kl. 17:10 |
Hej alle Er der nogle her som forbinder deres Denver DCB-108HD box til tv via scart stik ? Hvis der er kunne I så ikke lige teste en ting for mig, kan box styre tv over scart stik ? Altså når man tænder box skifter tv selv over på EXT1 Scart stik og tilbage på tv kanal når den slukkes ? Min box kan ikke, men hvis jeg bruger min gamle vhs skifter tv selv over på EXT1, og når jeg slukker vhs skifter tv retur til tv kanal. På forhånd tak tk
|
|
BSCEE
Junior bruger
|
Sendt: 27-Juli-2011 kl. 22:14 |
Hej tk
Jeg har en DCB 108 opgraderet til 109, som er tilsluttet et gammelt BogO via scart. Her skal man selv vælge scart stik (f.eks. V-tape) på fjernbetjeningen for at se DCB'ens output på TV'et.
Tilgængæld har jeg en Clint DC5 med indbyggrt 320 MB harddisk som er tilsluttet en fladskærm via scart. Her skifter fladskærmen selv over fra f.eks HDMI (zaptor fra Stofa) til scart1 (Clint DC 5/320HD) når Clint'en tændes og tilbage til Zaptor når Clint'en slukkes .... altså den funktion som du søger.
Umiddelbart virker Clint og DCB hw og firmware MEGET ens ... bortset fra at Clinten krypterer optaget indhold på hardisken - både intern og en evt. ekstern tilsluttet (hvilkent er virkeligt irriterende ).
Ved ikke om det er TV og eller fladskærm som har den feature at de selv registrere om der kommer et nyt input på scart stikket og dermed skifter over ...? ... men mit gamle BogO gør det ikke ...
Håber du kan bruge mit svar noget? ... og hvis nogle finder ud af hvordan man kan tage den f..... kryptering fra Clinten ville jeg være lykkelig ;-)
Mvh BSCEE
|
TV: Sony 60" (KDL60NX 720 BAE) Højttalere: B&O Penta + Dali sub. HDD optager: Samsung BDD8200N DVB-C: Zaptor (Stofa) Apple: Ipad, Apple TV
|
|
BSCEE
Junior bruger
|
Sendt: 27-Juli-2011 kl. 22:44 |
Hej Avalon
Tak for svar ;-)
1) Ja, det ser sådan ud. Og faktisk minder Clint DC5/320HD og Denver DVB-C 109 fw helt utrolig megt om hinanden. Jeg gætter på at det også er den samme hw (altså bortset fra den indbyggede harddisk) som er brugt.
2) Nej, der forholder faktisk ikke som du beskriver. Jeg har ingen problemer med at afspille en optaget film (som er eks. delt ud over flere 2GB filer på Denveren ... men det hænder at når jeg afspiller en film via VLC på min PC så kan VLC afspille fil 1/3 uden problemer ...men kan ikke afspille fil 2/3 (enten pixilere VLC helt viiiildt eller simpelthen nægter at afspille) også selv om det går fint på Denveren. Tilsyneladende ikke rigtigt noget mønster i problemet, men noget irriterende når man lige er i gang med at se en god film og så ikke kan afspille del 2/3. Har nogle set lignende problemer? kan det evt. skyldes memorystikken performance?
3) Jeg kan bekræfte at Denver 108 opgraderet til 109 ikke optager i krypteret format og kan på vanlig vis afspilles med VLC på en PC. Jeg kan også bekræfte at optagelser lavt med Denver 108/109 problemfrit kan afspilles med Clint DC5/320HD :-) når mediet tilsluttes USB stikket.
Hvordan får men slået krypteringen fra en Clint DC5/320HD ... så man kan optage på en ekstern harddisk og afspille film som på en Denver 108/109 ... for ellers ryger Clinten på genbrug inden ret længe!
@Electron. Iøvrigt stadig rigtig glad for din lille fjernbetjenings optimering til Denver 108/109. Det virker riggtig godt!
Mvh. BSCEE
|
|
|