recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Der var intet overladt til fantasien"!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Der var intet overladt til fantasien"!

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Der var intet overladt til fantasien"!
    Sendt: 29-Juni-2018 kl. 11:34
For at overlade noget til fantasien optages mange film i mørke. Her er fantasien nødt til at lægge det til som fortaber sig i skyggerne.

Det var vist "Rembrandt" der var foregangsmand på området. Et højlys sætter fokus på et ansigt. men ned af halsen svinder lyset indtil mørket sænker sig.

Men i fantasien skabes et billede som lægger detaljer til de mørke områder.

Med 4K overlades mindre og minbdre dele af indtrykket til fantasien. Det er det jeg har imod 4K.

"Intet bliver overladt til fantasien." Oprindeligt stammer udtrykket fra det faktum, at en lettere tildækket kvinde står bedre i fantasien end en "kvinde uden tøj på".

Men hvad gør de i 4K film for at vække fantasiens billeder? Det de altid har gjort! Optager filmene i mørke! netop derfor!
Det gør man også med 4K film. Eksempel: "Ghost in the Shell", med et utal af mørke scener. (Ja jeg har 4K TV med Dolby Atmos og Dolby vision.)
Men jeg har også en HD Projektor som er en bedre oplevelse, grundet "Størrelsen"? Går man til Sct Andreas filmen 4K så presser spørgsmpålet på om "Der ikke er for lidt overladt til fantasien?"
Star
MvH
Jens
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2018 kl. 14:03
Hvad har opløsning med lys og skygge at gøre?

Hvad er opløsningen på en Rembrandt?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2018 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvad har opløsning med lys og skygge at gøre?

Hvad er opløsningen på en Rembrandt?
tænkte det også
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2018 kl. 22:45
Gå ud på gaden! Gå en tur ned i Netto og køb ind! Hvor mange detaljer fik du med i dit megapixel-frie high-definition syn?Smile

Din hjerne har udeladt detaljerne. Men i en 4K film presses du til at pixel-skue detaljer som du ikke ville have lagt mærke til i virkeligheden.

Som Salieri sagde om Mozart:"Too many notes"! Så gælder her:" Too many pixels"! Eller sagt med andre ord:" Voldtægt af syns-indtrykket til at anskue detaljer som ikke burde være vist!
MvH
Jens
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2018 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Gå ud på gaden! Gå en tur ned i Netto og køb ind! Hvor mange detaljer fik du med i dit megapixel-frie high-definition syn?Smile

Din hjerne har udeladt detaljerne. Men i en 4K film presses du til at pixel-skue detaljer som du ikke ville have lagt mærke til i virkeligheden.

Som Salieri sagde om Mozart:"Too many notes"! Så gælder her:" Too many pixels"! Eller sagt med andre ord:" Voldtægt af syns-indtrykket til at anskue detaljer som ikke burde være vist!
så de gamle film projektor i biografen, viste også for mange detaljer? Det noget være sludder du fyre af der. Og de fleste action fyldte film er jo kun opskaleret fra 2k til 4k. Pga. cgi

Redigeret af T-Duck - 29-Juni-2018 kl. 22:56
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2018 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Gå ud på gaden! Gå en tur ned i Netto og køb ind! Hvor mange detaljer fik du med i dit megapixel-frie high-definition syn?Smile

Din hjerne har udeladt detaljerne. Men i en 4K film presses du til at pixel-skue detaljer som du ikke ville have lagt mærke til i virkeligheden.

Som Salieri sagde om Mozart:"Too many notes"! Så gælder her:" Too many pixels"! Eller sagt med andre ord:" Voldtægt af syns-indtrykket til at anskue detaljer som ikke burde være vist!


Skåååål!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Gå ud på gaden! Gå en tur ned i Netto og køb ind! Hvor mange detaljer fik du med i dit megapixel-frie high-definition syn?Smile

Din hjerne har udeladt detaljerne. Men i en 4K film presses du til at pixel-skue detaljer som du ikke ville have lagt mærke til i virkeligheden.

Som Salieri sagde om Mozart:"Too many notes"! Så gælder her:" Too many pixels"! Eller sagt med andre ord:" Voldtægt af syns-indtrykket til at anskue detaljer som ikke burde være vist!

Hej Lyrik!

En lille korrektion - det var ikke Salieri, der i Amadeus sagde "Too many notes".
Det var kejseren, der iøvrigt fik udtrykket leveret af Orsini-Rosenberg.
Smile
   
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 09:16
Sikke da noget vrøvl at fyre af. Opløsningen har intet at gøre med det du brokker dig over.
Oplevede du også det, dangang vi stadig brugte filmruller i biografen? For jeg kan garantere dig, at en 35mm har højere "opløsning" end 4K. Og 65-70mm film havde bare endnu højere "opløsning".
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Gå ud på gaden! Gå en tur ned i Netto og køb ind! Hvor mange detaljer fik du med i dit megapixel-frie high-definition syn?Smile

Din hjerne har udeladt detaljerne. Men i en 4K film presses du til at pixel-skue detaljer som du ikke ville have lagt mærke til i virkeligheden.

Som Salieri sagde om Mozart:"Too many notes"! Så gælder her:" Too many pixels"! Eller sagt med andre ord:" Voldtægt af syns-indtrykket til at anskue detaljer som ikke burde være vist!


På vej til Netto så jeg 2 svaler, 1 hare, 1 Tesla X, 1 dødt pindsvin, i Netto havde byttet om på Letmælk og Minimælk. På vej hjem var det døde pindsvin der stadigt, men de andre ting væk væk. Til gengæld så er et par solsorte, 4-5 gråspurve, 1 dame der samlede op efter sin hund, 1 Fakta pose der fløj i vinden.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 14:28
LOLOg skal du have noget at grine af, så bare gå på recordere!!LOL  
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 16:08
Det er jo derfor jeg i årevis, har knebet øjnene sammen når jeg ser film man ser den langt bedre. Helt galt blev det, da de slog VHS ihjæl:(
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Sikke da noget vrøvl at fyre af. Opløsningen har intet at gøre med det du brokker dig over.
Oplevede du også det, dangang vi stadig brugte filmruller i biografen? For jeg kan garantere dig, at en 35mm har højere "opløsning" end 4K. Og 65-70mm film havde bare endnu højere "opløsning".

Det tvivler jeg stærkt på.

Når man kigger på selv ældre 35 film der er restaureret, så er kvaliteten ikke nær så god som det man kan lave idag digitalt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu