recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Det dersens med spandex ...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Det dersens med spandex ...

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Det dersens med spandex ...
    Sendt: 29-November-2018 kl. 14:54
Jeg er sikker på, at jeg langt fra er den eneste, som har læst side op og side ned om spandex som AT-lærred på f.eks. AVS ... og jeg går ud fra, at der må være nogen herinde, som enten har overvejet det eller ligefrem prøvet enten dét, eller noget lignende. Jeg kunne godt tænke mig, at vi delte erfaringer.

Vi har, som flere andre, anvendt "bi-stretch" som er lidt derhenad, dog er det 100% polyester og ikke delvist spandex (aka. lycra/elastan), og det virker da ok ... men man bliver jo aldrig tilfreds, og forleden blev jeg sgu lidt chokeret, da jeg satte et stykke A4-papir op på lærredet og så, hvor grimt især hvid ser ud. Enten er vores stof blevet snavset, eller også er der virkelig plads til forbedring.

Tilbage til førnævnte AVS Forum. Der har spandex været hyldet som den bedste DIY AT-løsning i årevis, men jo mere man læser, jo mere bliver man forvirret.

For det første, det anbefales generelt at bruge to lag, men alt efter hvor langt tilbage i tiden man går, så anbefales det at bruge enten "hvid over sølv", eller "hvid over sort" (i et mørklagt rum). Det virker som om, at det eneste rigtige i dag er "hvid over sort", men jeg ved jo også at det ikke er så sort/hvidt (hehe...) som det lyder, især ikke til 3D, som bliver alt for mørkt.

For det andet, det eneste de taler om er stof som kaldes "Matte Milliskin" som skulle være specielt godt, fra et sted som hedder "Spandex World". Tidligere anbefalede man også noget som kaldes "Moleskin", men det gør man åbenbart ikke længere.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogen har haft succes med at bruge enten overnstående, eller noget tilsvarende stof som kan findes i Danmark, til at bygge gode lydtransparente lærreder. For jeg nægter simpelthen at tro på, at "Spandex World" har monopol på "Milliskin", eller at netop dét stof er det eneste som du'r.
Er til gengæld ikke int. i at høre fra Jer som synes, at DIY er noget lort og at dit 5.000 kroners lærred er meget bedre. I ved, hvem I er ...


Redigeret af jacobe - 29-November-2018 kl. 14:56
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 18:58
Jeg bruger selv bistretch og er godt tilfreds. Jeg tror du skal passe på med at konkludere at hvid er "forkert" på bistretch i forhold til et stykke a4. Papiret kaster meget mere lys tilbage end det semi transparante stof, hvilket får det til at se ud som om at farven er forkert, selvom der højst sandsynligvis er tale om forskel i lysstyrke. Jeg tivler på at spandex skulle være meget anderledes end bistretch.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg tror du skal passe på med at konkludere at hvid er "forkert" på bistretch i forhold til et stykke a4. Papiret kaster meget mere lys tilbage end det semi transparante stof, hvilket får det til at se ud som om at farven er forkert, selvom der højst sandsynligvis er tale om forskel i lysstyrke.

Det vidste jeg næsten godt, da jeg ikke kan forestille mig at vores lærred er beskidt, men det er så dét jeg mener med "plads til forbedring". Vi mister for meget lys.

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg tivler på at spandex skulle være meget anderledes end bistretch.

At jeg selv er inde på spandex er mest fordi at det skulle være mere lydtransparent end bi-stretch (si'r de kloge ...), og det er lidt interessant når det anbefales at bruge to lag. Vi brugte også to lag til at starte med (hvid over sort bi-stretch) men lyden blev hørbart forringet, hvilket den ikke skulle med spandex. Så mit spørgsmål er, om jeg ville komme nærmere "hvidt" med to lag spandex, end jeg er nu med ét lag bi-stretch ...?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 09:09
Har ikke prøvet Spandex, men har erfaring med billigt DIY lærred.


Man kan vist købe prøver derinde. Der er også en meget gammel tråd på hifi4all hvor der var en som postede sammenligninger med andre dyrere lærreder .
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 12:06
Jeg tror du skal være forsigtig med at konkludere at det hvide A4 ark er en korrekt reference. A4 arket kan have et højt gain hvilket får dit lærred til at se trist og grår ud i direkte sammenligning men det kan udmærket være dit lærred der er mest korrekt. I udgangspunktet vil et gain på 1.0 være mest korrekt med mindre du har et specifikt formål med et lavere eller højere gain. En af ulemperne ved et DIY materiale er at man ikke kender de optiske parametre som man gør hvis man køber et dedikeret projektor lærred fra en anderkendt leverandør, men det går jeg udfra er en af charmerne ved et DIY lærred og det gør ikke nødvendigvis et DIY lærred dårligere bare uforudsigeligt og kræver måske en anden kalibrering af projektoren.
Mvh 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 12:27
JAWA, lyder som vise ord, og ja, jeg er nok lidt uretfærdig mod mit bi-stretch lærred. Jeg forventer nok mere end det kan levere, og det må jeg bare leve med, eller eksperimentere lidt.

Tror du, at endnu et lag af et eller andet hvidt ville gøre en (positiv) forskel?

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har ikke prøvet Spandex, men har erfaring med billigt DIY lærred.
Overvej at tage dette med i testpuljen: http://www.sf-raum.de/shop/product_info-n-Cheap_Trick_Home_cinema_screen-cP-38-pId-291.html

Hmmm, billigt og billigt ... kommer selvfølgelig an på, hvad man sammenligner med!
Men jeg tror sgu jeg får svært ved at få lærred i den prisklasse godkendt i de kommende finanslovsforhandlinger med Fru jacobe Stern Smile Det er da også nogle pudsige mål de sælger i, er det ikke?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 12:43
Jeg aner ikke hvad bi-stretch og spandex koster, så beklager hvis Sheerweave var langt over. :) I det store billede er det dog billigt for et lærred.

De sælger pr. meter og højden er 250cm. Der var en del spild hos mig grundet den store højde.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

De sælger pr. meter og højden er 250cm. Der var en del spild hos mig grundet den store højde.

Se, det er det underlige - der står at de sælger pr. kvadratmeter, ikke løbende meter, og det gør jo unægteligt stoffet ret så dyrt, hvis man vil have en skærmstørrelse på over 250 cm i bredden.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 13:11
Der står at prisen er angivet pr. kvadratmeter men at de sælger pr. løbende meter. Men ja, det er ikke brugervenligt.

Ift. Lissau og Screen Excellense som jeg kiggede på, så synes jeg de 2500 jeg gav for 4m bredt lærred er billigt. Smile
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 13:19
Jamen, det er jo heller ikke fordi det som sådan er dyrt, når man sammenligner med hvad andre koster ... det er bare ikke penge vi vil lægge på vores i forvejen lille biobudget. Men det ser ikke dumt ud, ellers. Ser man strukturen?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 14:51
Man kan godt se den hvis man er tæt på. Hvis der er kridhvidt lys på lærredet er det værst. Men til prisen synes jeg det er fornuftigt. Men på den anden side, så ved jeg ikke hvad jeg går glip af ift. de dyrere versioner (eller billigere). Har prioriteret budget til lyden :)
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 16:54
køre du nu kun med et lag stof = du har ikke noget sort stof bag "lærredet"?
Det er ikke godt for kontrast og sort bliver gråt. Det gjorde hos mig.

Jeg havde et Stewart studioTek 130 lærred i 110", og det er vel noget af det bedste man kan købe, men jeg ville meget hellere have et lydtransparent lærred, derfor købte jeg til at starte med det bistrech stof som alle anbefalede, og brugte rammen fra stewart så det blev samme størrelse.
Jeg var meget overrasket over hvor lidt forskel der var i billedet. Ikke at man ikke kunne se forskel, for det var der, men +kr. 20.000,- forskel, sååååå..

Jeg købte Jonas_H gamle Scope lærred med Sheerweave dug(mener jeg der er?) og der er måske forskel i billedet, men ikke noget ligger mærke til.

Lydmæssigt er der ingen forskel hos mig på Sheerweave dugen, og på 2 lag bistrech.

Jeg vil til en hver tid hellere bruge pengene på bedre projektor eller lyd, end at bruge på dyrere lærreder, forskellen er simpelthen ikke pengene værd

Det er så min oplevelse, og der er nok nogen der har en anden :-)



Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu