recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Det juridiske ved IPTV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDet juridiske ved IPTV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rasmuschristens Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Det juridiske ved IPTV
    Sendt: 23-Oktober-2011 kl. 22:55
Hej

Når man har modtager fiber tv igennem f.eks. et energiselskab, der sender det ud som multicast og man kan se kanalerne med f.ek.s vlc player eller andet, hvordan er man så juridisk stillet? Man kan f.eks. via en alm browser finde de ip/portnumre der sendes på eller anvende et program til at sniffe på anvendte ip/portnumre. 

Men hvordan er man stillet? Er det overhovedet lovligt at energiselskaberne sender signalerne så åbent ud til forbruger og f.eks. først spærrer i deres egne settop bokse?

Hvis jeg ser alle de andre kanaler på anvenden vis som beskrevet, gør jeg så noget ulovligt?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 00:43
Oprindeligt skrevet af rasmuschristens rasmuschristens skrev:

Men hvordan er man stillet? Er det overhovedet lovligt at energiselskaberne sender signalerne så åbent ud til forbruger og f.eks. først spærrer i deres egne settop bokse?


Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Det er ene og alene om til aftalen mellem IPTV udbyderen og TV kanalerne.

Oprindeligt skrevet af rasmuschristens rasmuschristens skrev:

Hvis jeg ser alle de andre kanaler på anvenden vis som beskrevet, gør jeg så noget ulovligt?


Godt spørgsmål... Det kritiske er nok om du gør brug af ulovligt dekoderudstyr, jf. en passende analogi med §91 i radio- og fjernssynsloven, men hvis du alene skal sniffe nogle IP adresser (?) så vi ikke er ude i noget cardsharing-over-internettet-snavs, tvivler jeg på at det er tilfældet. Umiddelbart vil jeg sammenligne det med at omgå geolocation restriktioner ved at fifle lidt med sin IP adresse, hvilket er fuldt lovligt.

En anden mulighed er at IPTV udbyderen kan rejse et erstatningskrav mod dig fordi du implicit har accepteret at abonnere på TV kanalen ved at sniffe IP adresser (hvis det er sket tilpas systematisk og gennem længere tid). Du bryder muligvis også den aftale som du har med IPTV udbyderen.


Redigeret af JesperLund - 24-Oktober-2011 kl. 00:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
timzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 08:10
Er ret sikker på, at det er lovligt, såfremt du altså betaler for de kanaler som du ser. Men for dem, der ser dem UDEN at betale... De kan få et ordentlig bøde
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

Er ret sikker på, at det er lovligt, såfremt du altså betaler for de kanaler som du ser. Men for dem, der ser dem UDEN at betale... De kan få et ordentlig bøde


Ud fra hvilken lovgivning?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
timzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

Er ret sikker på, at det er lovligt, såfremt du altså betaler for de kanaler som du ser. Men for dem, der ser dem UDEN at betale... De kan få et ordentlig bøde


Ud fra hvilken lovgivning?
 
Hvis du ikke betaler for det du bruger, så kan du blive straffet for det. Det er ikke uden videre lovligt at hive. f.eks. TV3 ned gennem en ipadresse og ind i din computer UDEN du betaler for at se deres kanal. Vil mene det er gement tyveri.
 
Men hvis du betaler for de kanaler som du ser, så er det, iflg. min bedste overbevisning, fuldt ud lovligt.
Til top
VaNGoGO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2009
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 18:21
Hvis man ikke betaler for tv kanalerne men ser dem alligevel. Vil jeg tro, at det af dommeren vil blive ligestillet med at se kabeltv uretmæssig og tilgå kabeltv uretmæssig.
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 16:50
Jeg tror næppe at man som forbrugeren vil komme i klemme. Det er nok nærmere udbyderen der har et problem da de videredistribuerer et feed ud til slutmodtagere, som ikke har bedt om det. Man skal ikke en gang lave specielle netværksopsætninger eller have specielle passwords for at modtage signalet.

Sagen ville være helt anderledes hvis man brød en kryptering for at se signalet, hvilket man jo ikke gør.

Alternativet ville være at udbyderen skal til at skifte alle bokse til at køre samme krypteringsteknologi, og vi skal til at have små smart cards i vores bokse. Jeg har på fornemmelsen at de har tænkt at der måske for hver 1000 kunder er en meget lille procentdel der udnytter signalet (og mon ikke også det er den samme procentdel der har set de fleste serier og film via andre distributionskanaler?), og at dette "spild" er bedre end en større investering?


Til top
Neobi/q Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juli-2010
Sted: Haslev
Status: Offline
Point: 355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 17:09
Det er stadig ulovligt at stjæle en ulåst cykel ;)
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 17:16
Men det er vel også ulovligt at videredistribuere et signal til alle ens kunder også dem der ikke har købt produktet?

Hæleren er vel lige så god som stjæleren? ;-)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Neobi/q Neobi/q skrev:

Det er stadig ulovligt at stjæle en ulåst cykel ;)

Vil nærmere sammenligne det her med at der var folk der smed mad ind ens køleskab. Hvis mit køleskab på magisk vis hele tiden var fyldt med mad, så smed jeg det ikke ud, men spiste det.
Til top
VaNGoGO Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2009
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 20:34
Binnerup. Multicast signalet bliver ikke sendt til en, med mindre man tilmelder sig multicast gruppen. Dvs. din argument ikke er valid.
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 20:51
Vangogo

Tjo de sender det uhindret og ukrypteret, og hvis der ikke skal andet til end at jeg klikker på et link for at se en kanal, så vil jeg mene at det holder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu