|
Det svære valg - DV vs. HDR10+ |
Besvar |
Forfatter | ||
flemsehj
Bruger Oprettet: 29-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 157 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 23:11 |
|
Når man skal købe nyt tv, vil man naturligvis helst have det bedste billede man kan få, til den pris man kan og vil betale. Samtidig vil man selvfølgelig også gerne have så mange tekniske muligheder med i købet, som man kan få.
Da ingen producenter har fundet det betimeligt at sælge et tv med både Dolby Vision og HDR10+ (endnu) så må man jo vælge - eller vente på at et sådant tv kommer på markedet. Så hvordan vælger man? DV har været her i længst tid, så der findes naturligt nok mest materiale. Til gengæld koster det producenten en DV-licens for hvert apparat. HDR10+ er "gratis", men er stadig nyt, og først nu ved prøve at etablere sig. Eftersom begge formater kan installeres via en firmwareopdatering så har jeg en teori, som siger, at det er mere sandsynligt, at en producent starter med DV og senere tilføjer HDR10+, end det modsatte. Fordi HDR10+ er billigere. Men så er der sikkert producenter som ikke vil røre det ene eller det andet format. Samsung og Panasonic vil nok holde sig til deres egen "opfindelse", men Panasonic har dog indstalleret begge formater på deres UHD-afspillere, såe..... Måske er det mig, som tillægger dette her alt for stor betydning? Hvad tænker I? Hvad ville I vælge? /Flemming
|
||
Pede8000
Guld medlem Oprettet: 04-September-2006 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 2589 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har en kammerat der har købt et LG B8.
Jeg havde glædet mig til at opleve Dolby Vision (Netflix - Marco Polo), men jeg havde svært ved at se forskellen fra mit eget (alm. HDR10). Jeg tror dog at ved en direkte A-B sammenligning vil man kunne se forskel i DV´s favør. Det er ikke dag/nat forskel, men det er da rart at vide at man har det bedste. HDR10+ er der pt. ikke noget indhold til, og jeg tror det bliver svært at løbe igang. DV har simpelthen for stort et forspring.Tror Panasonic, Philips og Samsung har kontraktligt forpligtet sig til at holde liv i HDR10+ til de kan blive enige om i fællesskab at lægge det i graven. De sidste mange UHD udgivelser fra Disney, har ikke haft DV/ (HDR10+), ingen ved hvorfor?! De ligner en million trods det. Thor Ragnarok er i særklasse en af de flotteste udgivelser jeg har set, og jeg har været med i mange år. Jeg ville kigge efter andre features i dit kommende TV, og ikke lade HDR teknologien være en deal breaker. Jeg tror, jeg skifter fra Philips (som jeg ellers er utroligt glad for) til Sony når jeg skal op på 65" i 19. Det har ikke noget med DV at gøre, men skyldes andre årsager. Ved ikke om det hjalp, eller gjorde dig mere forvirret. Held og lykke med dit valg. |
||
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1997 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Metadataene kan have større betydning på mere kompromitterede paneler/TV (Læs: LCD-baserede) end lige på et high-end OLED tv, i forhold til at skubbe et mere kompromitteret panels farver og dynamiske fremvisning i retning af en lidt højere grad af i det mindste at forsøge at mimikere filmstudiets referenceskærm's farver fra scene til scene. Eller sagt på en anden måde: Jo mindre Dolby Vision display management og mapping der er behov for i Tv'et i forhold til dets displays formåen, jo mindre vil forskellen være til at se. Tænk på den Mapping der forgår som en slags post processing, ala equalizer eller rumkorrektion ved lyd. Der er tale om en proces, hvor kildesignalet tilpasses panelets kompromitterede egenskaber. Dynamikområdet og farverummet tilpasses skærmens hardware-begrænsninger - enten en gang for alle (statiske metadata / HDR10), eller flere gange, f.eks. fra scene til scene (dynamiske metadata / DV). Så jo bedre dit panel er og jo mindre behov dit panel har for den slags og for at blive rettet på, på tværs af forskellige scener og deres krav til panelets ydeevne, jo mindre forskel vil du også tilsvarende kunne se på formaterne på de bedste paneler/TV Derfor har f.eks. en Blu-ray med højere bitrate og dermed både højere spatial opløsning, detalje og nuanceringsgrad også altid langt større værdi for folk med high-end TV og projektorer end en streamingudgave med DV, selv i de tilfælde hvor Blu-ray udgaven skulle være uden DV og streaming udgaven med. Men utroligt nok lever vi i en verden hvor indpakningen og smarte kommercielle ord og udtryk i mange folks sind har gået hen og fået større og nærmest mytisk betydning der automatisk regnes for mere sigende end selve den grundlæggende reelle kvalitet baseret på f.eks. bitrate - en verden med folk der går rundt og forestiller sig at hvis der bare står dolby vision og dolby atmos på en streaming udgave, så er det nok det ypperste man kan få. Jævnfør blot det med at mange der ligefrem tror at dolby atmos betyder at der er tale om den højeste lossless lydkvalitet, selv om der så på streaming blot kan være tale om f.eks. en 256 kbps stream.
Hvis man spørger mig hvordan man vælger, så vælger man som første og vigtigste prioritet et godt TV med et godt panel (Læs: OLED) og så først sekundært derefter de premium-HDR formater man regner med at skulle bruge, som den sidste lille diskrete eller måske ligefrem okkulte finesse i forhold til væsentligheden af det at have et godt panel som det helt grundlæggende udgangspunkt. Redigeret af TBC1 - 07-Oktober-2018 kl. 09:45 |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |