Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 22:23 |
Skal måske lige nævne min kone er grafiker og min bror er fotograf, og begge har thumbs up til canonscan 9000f, netop fordi valgmulighederne er ret store, og kvaliteten var ret god sammenholdt med prisen 1400,-, kontra den min bror har som er til proff og koster 15-20 gange mere
|
Mvh
René
|
|
agersjov
Ny bruger
Oprettet: 27-November-2011
Sted: Danmark
Point: 15
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 22:32 |
hm, det kan godt være, at jeg skulle overveje om det er den rigtige liga, jeg er i. Bare irriterende, at man ikke lige kan få lov til at prøve det af, inden man køber.. eller også kan man, hvis man er snu - bare i omvendt rækkefølge!
|
|
agersjov
Ny bruger
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 22:34 |
Jeg må forresten også give dig ret i, at de 2-3 sekunder lyder mistænkeligt som snapshots i forhold til dine 12 min.
|
|
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 22:42 |
Det skal lige siges at 10-12 min er for en komplet scanning og behandling af 12 individuelle fotos samlet i 2 rækker filmstrimmel med 6 fotos monteret i negativholderen som medfølger samt kalibrering af backlight så det ser ordentligt ud (automatisk)
|
Mvh
René
|
|
agersjov
Ny bruger
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 23:09 |
Ja ok, det virker også lidt mere realistisk. Men der er stadig langt fra 2 min. til 2 sek. Du har i hvert fald givet mig noget at tænke over, og muligvis også noget at søge videre på. Tak rhsin!
!! Andre der har flere egentlige erfaringer med negativ-/dias scannere er dog stadig velkomne til at byde ind !!
|
|
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 23:29 |
rshin foreslår en såkaldt flatbedscanner, som primært er til at scanne billeder og dokumenter. Den har så implementeret muligheden for også at kunne scanne dias og negativer . Den du selv kigger på er en dedikeret filmscanner, og en sådan vil som udgangspunkt være en kvalitativ bedre løsning ( -kender dog intet til den du nævner) . Scannersoftwaren er også en afgørende faktor for det færdige resultat. Jeg vil klart anbefale dig også, at stille spørgsmålene ovre på Fotostart.dk
|
Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
|
Moulder
Super bruger
Oprettet: 03-December-2004
Point: 371
|
Sendt: 27-November-2011 kl. 23:43 |
Hej agersjov Jeg har en scanner jeg ikke bruger, Canon CanoScan Lide 600f, men er ikke helt sikker på om den opfylder alle dine krav. Der medfølger et agregat som gør det muligt at scanne negativer. Den laver noget rigtig flot arbejde, og kører perfekt. Den kan du få til meget små penge, smid evt. en PM hvis du er interesseret Det er denne her:
Redigeret af Moulder - 27-November-2011 kl. 23:45
|
Mvh
Moulder
|
|
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 28-November-2011 kl. 02:38 |
agersjov skrev:
Jeg er på udkig efter en scanner, så jeg kan digitalisere hele familiens fotos og diassamling og derefter bruge den til at scanne film skudt med mit Lomo. Jeg har brugt noget tid på nettet og er kommet til enten Rollei DF-S 190 SE og Rollei DF-S 100 SE, hvor den største (eneste?) forskel på dem er, at den første scanner med 3,600 dpi og den anden med 1,800 dpi. |
Disse scannere vil give et resultat, der ligner noget fotograferet med en mobiltelefon for 4-6 år siden. DPI er i den forbindelse ligegyldig, de det kun beskriver i hvor høj opløsning du får din ringe kvalitet. Den optik du kan få til prisen kan ikke følge med den opløsning. Har tidligere forsøgt mig med et lignende produkt, som på trods af høj papiropløsning stadig lå langt under en eksempelvis 13 år gammen Nikon Coolscan i reel kvalitet. (Min test gik i virkeligheden på, at se om man i dag kunne opnå en høj kvalitet med en væsentlig billigere scanner end tidligere - altså at markedet for scannere havde fulgt markedet for så meget andet elektronisk isenkram. Jeg blev skuffet...) Jeg kan ikke udtale mig om de andre scannere der er nævnt her /B
|
|
Conluxa
Junior bruger
Oprettet: 03-Januar-2009
Point: 20
|
Sendt: 28-November-2011 kl. 09:25 |
agersjov skrev:
Så mit spørgsmål bliver nok noget hen i mod 'hvor god kvaliteten er på henholdsvis 1800 dpi og 3600 dpi' og 'hvor store vil vil billedfilerne blive?'
Det sidste leder mig desuden hen til spørgsmålet om hvilket format jeg får i outputtet? Mener, at jeg læste, det var TIFF og hvis det er sandt - konverterer man så selv til JPEG, hvis man vil dele med andre? |
Billedfilens teoretiske størrelse bliver: 34x36mm = 0,94x1,42" Med 3600 ppi bliver filen: (0,94x3600)x(1,42x3600)=17299008 Resultat: Cirka 16,5MB (Ukromprimeret)
TIFF er et udbredt og almindeligt brugt tabsfrit billedformat. Jeg vil gerne anbefale at du gemmer dine billeder i dette format og på en DVD eller to så du også har en backup hos familien. TIFF kan efterfølgende konverteres til andre formater efter behov.
Med en 600 dpi printer giver det en teoretisk udskrift på cirka 14,4x21,6 cm.
Lidt læsestof:
|
|
agersjov
Ny bruger
|
Sendt: 28-November-2011 kl. 12:16 |
Tak til Lennon, (jeg vil lige tage et kig på fotostart.dk i aften), B-CLG og Conluxa. Præcise svar, jeg faktisk kan bruge til noget!! og som muligvis også har skræmt mig lidt væk fra, hvad der nu lyder som noget skrammel.
Moulder, jeg sender lige en PM.
Endnu engang tak, jeg er nu hjulpet godt på vej!
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 28-November-2011 kl. 13:43 |
Hej. Jeg har selv scannet en del billeder (dias og negativer) for mine forældre. Jeg har brugt en epson v300 flat bed scanner der gør et godt job både til negativer og dias. Ulempen er at det er besværligt og det tager en pokkers tid hvis man vil have den bedst mulige kvalitet. 1000+ billeder så skal man ville det MEGET. På scannere der er til at komme i nærheden af for almindelige mennesker afhænger scantiden enormt meget af den valgte opløsning og 1 minut pr billede er ikke højt sat hvis man vil have max opløsning. Jeg vil derfor sige at det måske er værd at overveje hvad de scannede foto skal bruges til. Hvis det er til (store) print er der ingen vej uden om scanninger i høj opløsning (lang scantid), men hvis det alene skal bruges til at vise på et HD TV så tænk på det max kan vise 2Mpixel i indeværende generation. Når de nye modeller kommer om et par år vil de kunne vise ca 8Mpixel. Min egen erfaring er at der ikke er synlig forskel i kvaliteten når billederne vises på en HD TV skærm om de er scannet i fuld opløsning eller om man gå ned på en lavere opløsning (så længe man scanner i højere opløsning end skærmen kan vise). Det vigtige er at man ikke voldkomprimerer billederne i jpeg for at holde filstørrelsen nede. Man kan altid genscanne de få billeder man vil have op at hænge i en kvalitet der egner sig til print. En anden ting er at billeder der er scannet i fuld kvalitet fylder abnormt meget og er meget tunge at arbejde med. Dette gælde særligt hvis hvis du vælger at bruge TIFF formatet. I min optik er det m.a.o i praksis sådan at den minimale kvalitetsgevinst ved at arbejde med scannede billder i maxopløsning er så lille, at det ikke er tiden værd hvis man alligevel skal se billederne på en skærm. Dette gælde dobbelt hvis billederne oprindeligt er taget med et almindeliget kompaktkamera hvor billedkvaliteten måske ikke er super duper. Jeg vil derfor anbefale dig et scanne i ukomprimeret TIFF, men i en opløsning der passer til det det skal bruges til, og derfra gammer i høj kvalitet jpeg (lav komprimering - Ikke mange pixels) når du er færdig med at rette billederne til. Hvis du har tænkt dig et beskære billederne skal du scanne i en højere opløsning. Jeg har set billeder der er scannet med filmscannere af den type du linker til i den første post. Jeg ved ikke om det var eksakt den/de modeller, men af "snapshot" typen var de og det er ikke godt. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 28-November-2011 kl. 14:56
|
|
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6673
|
Sendt: 28-November-2011 kl. 14:28 |
Radiomanden skrev:
Det fremgår jo, at den ene har 9 Mpix, og den anden har 5 Mpix opløsning. 1,800 dpi = 2520 x 1680 som det også fremgår, 3600 dpi er så det dobbelte. |
Det er 4 gange så mange pixel (kvadratet).
2520 x 1680 fylder 12,1 MB ukomprimeret 5040 x 3360 fylder 48,4 MB ukomprimeret
Fylder ca. det halve som TIFF og under 10% i max JPG kvalitet.
Forudsat at det er 8 bit RGB.
Redigeret af Brixen - 28-November-2011 kl. 14:29
|
Venlig hilsen KB
|
|