recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital oveførsel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital oveførsel?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg mener ikke vores lovgivning tager højde for, om du distribuere kopierne ud af husstanden eller ej, men derimod kun princippet i fremstillingen af kopien.

Jo, det gør den. Ifølge §12 i Ophavsretsloven har du ret til at fremstille en digital kopi af et offentliggjort værk (f.eks. en TV udsendelse), men du må kun anvende denne kopi inden for husstanden. Du må dog ikke omgå en teknisk foranstaltning (som HDCP eller CSS på DVD) for at fremstille en kopi, jf. §75c.

Det er jo netop det som er hele problematikken her. At der stortset er kopi beskyttelse på alt digitalt materiale (dog primært film, men det er såvidt jeg ved også på vej på musik). Og det skulle også komme i form af HDCP via distribution af digital TV. Lars har også en tråd her i området omkring kopibeskyttelse af digitale Tv udsendelser. (Top tråd her i området). Så er det jo netop praktiseret. (At det så ikke virkede det er en helt anden sag, men for mig at se bare et spørgsmål om tid).

Den anden beskyttelse er på udgangssignalet fra en decoder box. Hvis det er HDMI/DVI kan der være HDCP på signalet, og hvis der kun er RGB udgangen, kan man bruge Macrovision (en box med SDI kunne være interessant, men der er ingen kopibeskyttelse til SDI). Denne beskyttelse har til formål at forhindre kopiering. Hvis du er så uheldig at eje en sådan box, må du ikke bryde kopisikringen for at lave en optagelse, hvadenten det er en digital eller analog optagelse (analog omgåelse kunne være en Macrovision fjerner). Det vil være en overtrædelse af §75c.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at den der med egen hustand, den stammer tilbage fra dengang vi havde video og bånd optagere, hvor det netop var tilladt at optage til eget forbrug (og dermed egen husstand). Macrovision kom såvidt jeg husker i forbindelse med digitale båndoptagere, og blev overført til video efterfølgende. Og deraf kom det sig, at man ikke må bryde en kopisikring for at skabe en kopi. Eller rettere, man kunne lave en kopi af originalen, men ikke kopiere kopien. Hmm, nu er jeg slet ikke sikker på, om det var macrovision

Men... og nu er vi fremme ved sagens kerne. Der er ikke noget i den nuværende Ophavsretslov, som forbyder dig at købe en box uden kopibeskyttelse på udgangene, eller ultimativt at bygge din egen box med et DVB-?? kort i din PC. Sålænge det er muligt at købe teknisk udstyr, som ikke sætter kopibeskyttelse på den de-krypterede transportstrøm, er der ikke nogen kopibeskyttelse at omgå!!

Dvs. den type boks som vi i "gamle dage" brugte til at omgå macrovision med, den vil stadigvæk være fuld lovlig?

Hvis du nu spiller golf med Johan Schlüter fra APG, vil du sikkert sige at dette er et hul i Ophavsretsloven... Du behøver dog ikke at fortælle ham det, for hans venner i MPAA og Hollywood er allerede opmærksom på problemstillingen. I skrivende stund "arbejdes" der (læs: lobbyvirksomhed i det skjulte i semi-lukkede organisationer...) med Broadcast Flags kombineret med en lovgivning om at alt optageudstyr skal respektere disse flags. Incl. et de-facto forbud mod Open Source programmer som mythTV, hvor du bare kan fjerne den del af koden.

Kunne aldrig drømme om at spille golf med ham. Bryder mig ikke om APG. Men det er en anden sag
Jeg synes bestemt ikke fremtiden lyder lovende, og slet ikke da jeg godt kan se hvad en optager i fremtiden bliver værd. Absolut intet, udover til hjemmevideo/egne værker.

Om 10 år når altid kører via digital HDTV, så gælder det om at være til stede, når tv sender det vi vil se. Eller alternativ, vi sørger for at de sender det vi vil se, når vi er til stede. En mulighed for at optage kan vi glemme alt om. (Fordelen er, at det giver væsentlig mere plads på harddisken. Bagdelen er, at hvad skal pladsen så bruges til ).

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 16:32

(Præcis ligesom jeg ikke må kopiere mine originale DVD film til mit Medie center, for at afspille dem fra harddisken, istedet for at skulle smide skiven i drevet hver gang). Det er mindst lige så tåbligt! Jeg har valgt at ignorer den, fordi jeg tror på, at der trods det tåblige i lovgivningen, nok skal være en fornuftig dommer, der ikke kunne drømme om at straffe for det. Tiden vil vise om jeg er naiv i den her sag

Ja, APG har jo adgang til at ransage dit hjem...

Dit største problem er ikke lovgivningen (selvom om du principielt overtræder den), men at din metode næppe vil kunne anvendes på de fremtidige medier. Du "lukrerer" på at deCSS er udviklet, og at koden ikke er totalt forbudt (som i USA), fordi den er lovlig at bruge sålænge du bare afspiller (eksempelvis en software DVD afspiller på Linux, eller DVD afspilleren i VLC).

Din metode vil ikke virke med AACS og hvis der virkelig kommer en effektiv lovgivning om DVB Broadcast Flags, vil du også have et problem. Du er afhængig af at kunne købe teknisk udstyr som FireDTV eller andet hardware, som understøtter dine formål. Hvis salget af den type hardware er forbudt, får du det svært. Det er meget nemmere at sagsøge 25 hardware producenter end 1 million enkeltindivider, som omgår loven ala dig.

Her er f.eks. en temmelig omfattende liste med ting, som er blevet stopped i USA pga sagsanlæg
http://www.eff.org/endangered/
(ofte er disse sagsanlæg grundløse, men den stakkels producent er gået konkurs pga advokatregninger inden sagen vindes).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 16:38

Jo, det gør den. Ifølge §12 i Ophavsretsloven har du ret til at fremstille en digital kopi af et offentliggjort værk (f.eks. en TV udsendelse), men du må kun anvende denne kopi inden for husstanden. Du må dog ikke omgå en teknisk foranstaltning (som HDCP eller CSS på DVD) for at fremstille en kopi, jf. §75c.

Det er jo netop det som er hele problematikken her. At der stortset er kopi beskyttelse på alt digitalt materiale (dog primært film, men det er såvidt jeg ved også på vej på musik). Og det skulle også komme i form af HDCP via distribution af digital TV. Lars har også en tråd her i området omkring kopibeskyttelse af digitale Tv udsendelser. (Top tråd her i området). Så er det jo netop praktiseret. (At det så ikke virkede det er en helt anden sag, men for mig at se bare et spørgsmål om tid).

Bemærk: HDCP er alene en feature ved decoderboxen, f.eks. TDCs HD Selector. Man kunne sagtens forestille sig en alternativ DVB-C decoder box, hvor der ikke er HDCP på udgangssignalet. Det kunne f.eks. være en PC med et DVB-C kort og et grafikkort med DVI. Dvs. HDCP er noget, som bliver sat på det digitale udgangssignal, fordi decoder boxen vælger at gøre det (p.t. vælger TDCs box ikke at gøre det pga tekniske problemer).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 20:44

APG har jeg ingen problemer med kommer rendende her. Det ville sgu nærmest være underholdende. Men det er mest deres metoder som jeg ikke bryder mig om, samt at jeg synes de retter deres skyts i den forkerte retning. De gør (eller gjorde) jo netop det, at de gik efter mening mand, fremfor at gå efter dem der virkelig distribuerer og er til skade for dem de vil forsvare.

Jeg vil til enhver tid "lukrerer" på ting/software, som jeg mener gør livet nemmere for mig, samtidig med det ikke er til skade (heller ikke økonomisk) for andre. Hvis femtiden ser mørk ud på den led, så vil jeg tro at det blot betyder langt færre film/musik vil blive indkøbt her. Og så er det jo spørgsmålet hvem der i virkeligheden taber på det.

Hvis HDCP er så nemt at omgå som du skriver, så forstår jeg slet ikke meningen. Man kan jo reelt sætte det på hdmi kablet mellem selectoren/settop boksen eller andet og inden sin optager så?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 22:53

Hvis HDCP er så nemt at omgå som du skriver, så forstår jeg slet ikke meningen. Man kan jo reelt sætte det på hdmi kablet mellem selectoren/settop boksen eller andet og inden sin optager så?

Du misforstår (tror jeg). Jeg har ikke sagt at du kan bryde HDCP beskyttelsen ved at køre HDMI gennem en "dims" (ala en Macrovision fjerner i den analoge verden). Jeg har sagt, at du kan erstatte en DVB-C dekoder med HDCP med en ditto uden HDCP, f.eks. en selv-byg HTPC med DVB-C kort.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu