|
Digital rumkorrektion med Dirac RCS |
Besvar ![]() |
Side <1 9101112> |
Forfatter | |
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
@Otto: Hvorfor har du så meget imod, at man laver korrigering længere oppe i frekvensområdet? Altså hvilke artifacts mener du, at man løber ind i ved at gøre det?
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Jeg har som sagt ikke noget principielt imod brugen af EQ længere oppe. Jeg har noget imod at forsøge at korrigere for rummets efterklang ved at måle på en frekvenskurve og forsøge at gøre den flad.
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Mener du flad som i "ret" eller flad som i "smooth"?
Måden jeg ville korrigere for et rum med høj efterklang (hvis fysiske tiltag ikke var en mulighed) ville netop være at bruge korrektion til, at lave en stejlere roll-off slope over 1-2khz. Min erfaring siger i hvert fald, at det kan tilgive en for lang efterklang og forbedre det resultat man hører væsentligt.
|
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
Lige lidt feedback på denne her. Jeg har fundet ud af hvad problemet er. Der er en bar inde i programmet, hvor man kan justere gain (volumen falder en del når man enabler dirac). Det kan være en fordel at skrue helt op for gain når man vil A/B teste dirac kontra uden. Men fuld gain introducerer i nogle tilfælde noget distortion og artifacts - det sker også hos mig. Jeg kan kun ha den på 75%. Så Rene, hvis du stadigvæk har kalibreringen fra sidst, så prøv at skrue gain ned til 0. Så skulle det gerne være perfekt
Redigeret af Berdel - 01-Oktober-2014 kl. 10:06 |
|
![]() |
|
Dette er faktisk netop grunden til, at jeg til film aldrig ville køre LPCM ud af computeren men altid vil bitstreame. Computeren kan lave meget fuck-up med gain.
|
|
![]() |
|
Rene K ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Februar-2014 Sted: Bedsted Status: Offline Point: 48 |
Bertel, mener du selve dirac appen for den har jeg ikke mulighed for at bruge mere da prøvetiden er udløbet hvis det er hvad du tænker på. Er dog heller ikke sikker på hvilken gain du mener. Har dog fortaget måling med min dlsa-pro med white noise og har ligner kurven slet ikke den samme som den ved dirac der benytter en sweep tone.
Kan lige se om jeg senere i dag ikke kan nå at fortage en ny måling. Jeg kan på skalaen vælge opdaterings hastighed for både måling af højttalerne alene samt hvor rummets akustik tages med. |
|
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!
Indehaver af Duts Auto Hifi |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
Vi lavede nogle filtre da jeg var hos dig - dem kan du stadigvæk bruge og du kan også bruge den måling vi lavede til at lave nye filtre. Du skal bare ha fundet filerne i dirac programfolderen på computeren og gemme dem. Du kan bare hente en ny trial af dirac hvis du bruger en anden email adresse.
Gain menuen kommer frem hvis du trykker på trekanten i det røde område
![]() Redigeret af Berdel - 01-Oktober-2014 kl. 10:35 |
|
![]() |
|
Rene K ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Februar-2014 Sted: Bedsted Status: Offline Point: 48 |
Super, jamen det må jeg lige prøve at lege lidt med når jeg lige finder tiden :)
|
|
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!
Indehaver af Duts Auto Hifi |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Problemet er vel også i bruger Apple og dermed mister clip indikatoren. Den er nu meget rar og have på pc.
|
|
![]() |
|
Korrekt, hos Rene blinkede clip indicatoren også men vi kunne ikke finde ud af hvorfor. Men det er gain
|
|
![]() |
|
jespermart ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 891 |
Til Dirac eksperterne. Jeg har lige hentet Dirac til brug i mit 5.1 setup og har også fået lavet et filter, men hvordan kan jeg se at filteret er aktivt.
Min opsætning er HTPC -> AVReciever LX77 -> TV/Epson Projektor |
|
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
|
![]() |
|
Hvis on skideren er tændt så kører filteret. Lav evt 2 så kan du skift imellem dem. Det burde være rimelig tydeligt at høre forskel når du trykker på on/OFF knappen
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 9101112> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |