recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2014 kl. 10:59
@Otto: Hvorfor har du så meget imod, at man laver korrigering længere oppe i frekvensområdet? Altså hvilke artifacts mener du, at man løber ind i ved at gøre det? 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2014 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

@Otto: Hvorfor har du så meget imod, at man laver korrigering længere oppe i frekvensområdet? Altså hvilke artifacts mener du, at man løber ind i ved at gøre det? 

Jeg har som sagt ikke noget principielt imod brugen af EQ længere oppe. Jeg har noget imod at forsøge at korrigere for rummets efterklang ved at måle på en frekvenskurve og forsøge at gøre den flad.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2014 kl. 15:58
Mener du flad som i "ret" eller flad som i "smooth"? 

Måden jeg ville korrigere for et rum med høj efterklang (hvis fysiske tiltag ikke var en mulighed) ville netop være at bruge korrektion til, at lave en stejlere roll-off slope over 1-2khz. Min erfaring siger i hvert fald, at det kan tilgive en for lang efterklang og forbedre det resultat man hører væsentligt.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Rene K Rene K skrev:

Bertel var hjemme hos mig d. 25/02 hvor vi hyggede os med kaffe, kage og musik. 

Jeg gav demo af mit setup som består af H/K avr247 som bruges som forforstærker ( bruger den indbygget dac til afspilning af spotify via pc), Conrad KD-269 effekt blok og så et sæt gamle Cerwin Vega S1. 

Vi fik samtidig lavet en rumkorrektions måling ( hvis det er hvad man kalder det?)  og sådan her så kurven ud:



Faktisk en rimelig ok kurve. 

Vi fik lavet en optimeret kurve for at se hvad det ville give og for at hæve det dyk omkring 150hz og det kom til at se sådan her ud: 


Her ses de 2 kurver over hinanden:



Resultatet blev faktisk skrækkelig ved flere sange og grunden til dette er pga forsøg i at løfte kurven ved de 150hz som vist nok enten er afstanden til vægen der er skyld i dette og ellers resonansen af gulvet/gips væge så hos mig og med mit grej lyder det bedst uden rumkorrektion og ellers syntes jeg faktisk ikke der er meget at hente på resten af kurven ved at bruge dirac hvis jeg selv vælger at beholde det dyk ved 150hz og så optimere resten af kurven :) 

Lige lidt feedback på denne her.

Jeg har fundet ud af hvad problemet er. Der er en bar inde i programmet, hvor man kan justere gain (volumen falder en del når man enabler dirac). Det kan være en fordel at skrue helt op for gain når man vil A/B teste dirac kontra uden.

Men fuld gain introducerer i nogle tilfælde noget distortion og artifacts - det sker også hos mig. Jeg kan kun ha den på 75%.

Så Rene, hvis du stadigvæk har kalibreringen fra sidst, så prøv at skrue gain ned til 0. Så skulle det gerne være perfekt


Redigeret af Berdel - 01-Oktober-2014 kl. 10:06
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 10:14
Dette er faktisk netop grunden til, at jeg til film aldrig ville køre LPCM ud af computeren men altid vil bitstreame. Computeren kan lave meget fuck-up med gain.
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 10:25
Bertel, mener du selve dirac appen for den har jeg ikke mulighed for at bruge mere da prøvetiden er udløbet hvis det er hvad du tænker på. Er dog heller ikke sikker på hvilken gain du mener. Har dog fortaget måling med min dlsa-pro med white noise og har ligner kurven slet ikke den samme som den ved dirac der benytter en sweep tone.

Kan lige se om jeg senere i dag ikke kan nå at fortage en ny måling. Jeg kan på skalaen vælge opdaterings hastighed for både måling af højttalerne alene samt hvor rummets akustik tages med.

Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 10:33
Vi lavede nogle filtre da jeg var hos dig - dem kan du stadigvæk bruge og du kan også bruge den måling vi lavede til at lave nye filtre. Du skal bare ha fundet filerne i dirac programfolderen på computeren og gemme dem. Du kan bare hente en ny trial af dirac hvis du bruger en anden email adresse.

Gain menuen kommer frem hvis du trykker på trekanten i det røde område





Redigeret af Berdel - 01-Oktober-2014 kl. 10:35
Til top
Rene K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Februar-2014
Sted: Bedsted
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rene K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 10:38
Super, jamen det må jeg lige prøve at lege lidt med når jeg lige finder tiden :)
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!

Indehaver af Duts Auto Hifi
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 12:22
Problemet er vel også i bruger Apple og dermed mister clip indikatoren. Den er nu meget rar og have på pc.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Problemet er vel også i bruger Apple og dermed mister clip indikatoren. Den er nu meget rar og have på pc.

Korrekt, hos Rene blinkede clip indicatoren også men vi kunne ikke finde ud af hvorfor. Men det er gain
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2014 kl. 14:05
Til Dirac eksperterne. Jeg har lige hentet Dirac til brug i mit 5.1 setup og har også fået lavet et filter, men hvordan kan jeg se at filteret er aktivt.
Min opsætning er HTPC -> AVReciever LX77 -> TV/Epson Projektor

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2014 kl. 16:22
Hvis on skideren er tændt så kører filteret. Lav evt 2 så kan du skift imellem dem. Det burde være rimelig tydeligt at høre forskel når du trykker på on/OFF knappen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu