recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital tuner - Hvad er DVB-T2?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital tuner - Hvad er DVB-T2?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 359
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 16:25
Jeg har et andre skilte hængende...

'There comes a time in some projects when it becomes necessary to cancel them and go for better alternatives'

eller 

'There comes a time when you either continue with a lesser solution or make sure what it gonna be introduced is the best possible'

Kan DVB-T2 forbedres meget ? Ifølge min begrænsede  forståelse er DVB-T2 allerede tæt på den teoretiske grænse hvad angår datatransmission med de eksisterende støjkilder ?


Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 16:26
Indenfor digitaliseringen af signalerne fordelt i Kabel Tv Net. Hvor ofte har man ændret på komprimeringsstandarderne?  Gælder principielt også signalerne fordelt via Satellit. Og igen det med hvad nogen udelader fortælle, indenfor planerne for Fiberudlægningerne.
 
Nogen som bliver afkrævet svar sidder måske i klemme fra andre sider, og undlader oplyse ligesom flere ting end godt er. Og igen har jeg ikke hørt om en lov der kan blive ved med komprimere Lyd og Billede, i grel modsætning til Microprocessorerne og Harddiskene! Altså Moore's Lov! Så jeg har et kolonormt stort Masteproblem mht. digitalt Tv og plads.


Redigeret af moho - 11-December-2009 kl. 16:28
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af cloudy cloudy skrev:

Kan DVB-T2 forbedres meget ? Ifølge min begrænsede  forståelse er DVB-T2 allerede tæt på den teoretiske grænse hvad angår datatransmission med de eksisterende støjkilder ?

Det var også tilfældet med 56K modem. Nu var den teoretiske grænse for kobber nået!  .....  indtil DSL dukkede op.

/Lars


Redigeret af laursen - 11-December-2009 kl. 22:29
Redaktør, recordere.dk
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 00:36
Uanset hvad, skal vi have en klar linje fra politikerne (da det trods de flestes modvilje er dem der sidder på frekvenserne).

When a man does not know what harbor he is making for, no wind is the right wind.
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 11:28
Jeg kan godt se, at denne tråd allerede er blevet for teknisk til hvad en almindelig forbruger forstår sig på. Et godt råd må være, at købe et tv som ikke er alt for dyrt, da der sker en del på det teknologiske område.
 
Har selv en faldskærm som er ca. 4 år gammelt. Da vi købte vores faldskærmen hed det, at digital tuner var ikke noget som blev indbygget i TV´et, da man skal købe en STB. De sidst års tid har der været indbygget digital tunere i de tv som blev solgt.
 
 
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Har selv en faldskærm som er ca. 4 år gammelt. Da vi købte vores faldskærmen hed det, at digital tuner var ikke noget som blev indbygget i TV´et, da man skal købe en STB. De sidst års tid har der været indbygget digital tunere i de tv som blev solgt.
Jeg tror dog aldrig der kommer faldskærme med indbygget digital tuner - nok lidt for dristigt at se tv i 2 kilometers højde... Wink
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 14:13
Jeg tror, at vi holder os til jordhøjdenSmile En faldskærm med indbygget digital tuner, hvor køber jeg sådan en henne? Hos Fona?LOL Jeg skal nok prøve, at ramme tasterne rigtigt denne gang. Det er fladskærme vi snakker om og ikke faldskærme (det er nok et andet forum).  
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Oprindeligt skrevet af cloudy cloudy skrev:

Kan DVB-T2 forbedres meget ? Ifølge min begrænsede  forståelse er DVB-T2 allerede tæt på den teoretiske grænse hvad angår datatransmission med de eksisterende støjkilder ?

Det var også tilfældet med 56K modem. Nu var den teoretiske grænse for kobber nået!  .....  indtil DSL dukkede op.
 
Men som altid må man så gøre sig klart, hvad begreberne dækker over. 
 
56k modem hylekoret anvendte jo kobberet som en telefonlinie dvs. indenfor telefonnettets tonefrekvenser.  Det talte på en måde i telefon.
Da hele telefonnettet internationalt var (er) specificeret til talefrekvenser, kunne man faktisk ringe op til et modem på den anden side af jorden.
 
Modsat DSL, der jo udnytter at de nyere lokale kobberkabler også kan overføre signaler op til få MHz over nogle hundrede  eller få tusinde meter og at kobberlederne  kun er det sidste stykke ud til brugeren, hvor en fiber endnu er for dyr.
 
I luften vil det svare til, at man anvender helt andre og flere frekvenser end de nuværende VHF/UHF bånd.   Det gør man jo netop med  3G telefoni (i 2,1 GHz området) eller FWA (fixed wireless bredbånd) som vist anvende 3.6 GHz båndet.  Disse frekvenser har kort rækkevidde og kræver mange master og sendere. 
 
Men DVB-T2 er tæt på grænsen for, hvad man kan overføre i en 8 MHz kanal mellem én sende- og én modtageantenne ved de elektriske forhold, der typisk er i UHF båndet.  Det er en fundamental matematisk grænse, der er nået.
  
Derfor kommer der ikke nogen ny -T3 standard som sådan. 
 
Lars :)
 
* Men der kan komme andre ændringer fx ny MPEG kodning eller ny kryptering eller ????
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 17:41

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Det minder mig om et skilt, min far engang havde hængende på sit kontor:

"There comes a time in every project when it becomes necessary to shoot the engineers and start production."

Ja, måske.  Men derfra til at slutte, at 'This time is as good as any' er der uhyre langt.

Når jeg tænker mig om, så kan man vist slet ikke slutte sådan.  Gør man det alligevel, er man næppe den skarpeste kniv i skuffen eller har blot ikke fået læst 3 kapitel af Prædikerens bog.

Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 15:35
Betyder det også, at der kommer kommer generation 2 af DVB-C og DVB-S tunere??? Altså DVB-C2 og DVB-S2?
 
 
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 15:41
DVB-S2 har været anvendt et stykke tid, f.eks. sender canal digtial sine HDTV kanaler på denne måde...
Der skal skal anvendes en dvb-S2 tuner for at modtage dem...


Redigeret af avh - 20-December-2009 kl. 15:43
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Betyder det også, at der kommer kommer generation 2 af DVB-C og DVB-S tunere??? Altså DVB-C2 og DVB-S2?
 
 

Vi få vel snart DVB-T2 udsendelser i Danmark og så skal alle igen til at skifter deres tv ud med et med DVB-T2 tuner Confused

Inder for digital radio er man jo gået fra DAB til DAB+, så her skal alle udskifte deres radio ud med en DVB+. 

Så mon ikke at der 3 generation af DVB-C og DVB-S tunere på vej (DVB-C3 og DVB-S3), som bliver klar til 3D TV.


Redigeret af Startrek - 20-December-2009 kl. 15:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu