recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital tuner - Hvad er DVB-T2?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital tuner - Hvad er DVB-T2?

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 18:55
Der er andet forhold, hvis man er til at se PROGRAMMER i stedet for KANALER, altså man ser meget udvalgt og optaget tv (følger bestemte programmer, styret af EPG), kommer man alligevel ikke uden om en boks (med harddisk)...

Så kan man lige så godt navigere rundt i en boks brugerinterface (som også kunne være en HTPC) og blive der til alle funktioner, uanset man skulle se liveTV eller optaget TV...


En anden udvikling kunne være en mere netbaseret tilgang til programmer, så kunne der være ide at nøjes med et TV-alene (som "tynd" dum terminal).
Dvs. man navigere i et online-system, hvor der er funktioner arkiv, VOD m.v.

Foreløbig ser det ikke ud til at sådan noget kan lade sig gøre, f.eks. TDC TV anvender deres egen propriotære boks og den kan man ikke uden videre komme uden om.
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 19:03
 
 TV kanaler er som sådan totalt underordnet, det er programmer man er ude efter, og STBer er ikke til at komme uden om det er vejen frem, man er jo uanset hvilken platform man vælger, bundet til en udbyder.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 12:58
 
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Betyder det også, at der kommer kommer generation 2 af DVB-C og DVB-S tunere??? Altså DVB-C2 og DVB-S2?
 
Som allaerede skrevet har DVB-S2 allerede været i brug i flere år. 
 
DVB-C2 er vedtaget i foråret og man forventer, at se produkter på  messerne i spetember 2010 (fx IFA-Berlin), men derfra til at youSee eller Stofa vil omstille alle kanaler, er der nok langt - meget langt. 
 
YouSee støtter dog udviklingen og brugen af DVB-C2.   Jeg vil tro, at  de frie digitale kanaler vil holde meget længe med DVB-C.   Nye HD kanaler, hvor Samsungboksene jo allerede kan have brug for en større harddisk og andre forbedringer,  vil måske komme på mellemlangt sigt.   
 
Personligt tror jeg, at  nye EuroDOCSIS 4? webspeed modems meget vel kan blive de første, der anvender DVB-C2  til downstream.  VOD vil også være en kandidat til tidlig brug af DVB-C2.

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

.....Men DVB-T2 er tæt på grænsen for, hvad man kan overføre i en 8 MHz kanal mellem én sende- og én modtageantenne ved de elektriske forhold, der typisk er i UHF båndet.  Det er en fundamental matematisk grænse, der er nået.
  
Derfor kommer der ikke nogen ny -T3 standard som sådan. 
 
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så mon ikke at der 3 generation af DVB-C og DVB-S tunere på vej (DVB- C3 og DVB- S3), som bliver klar til 3D TV.
 
Startrek, når jeg og andre (incl dvb.org) skriver, at der ikke kommer 'en T3 standard som sådan' - fordi  man stort set har nået en absolut teoretisk grænse -  så kommer der ikke nogen T3 standard.   
Og det er meningsløst at 'tro' når man har ganske sikker viden.
 
Lars  Smile
 
 
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

 .....Men DVB-T2 er tæt på grænsen for, hvad man kan overføre i en 8 MHz kanal mellem én sende- og én modtageantenne ved de elektriske forhold, der typisk er i UHF båndet.  Det er en fundamental matematisk grænse, der er nået.
  
Derfor kommer der ikke nogen ny -T3 standard som sådan. 
 
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så mon ikke at der 3 generation af DVB-C og DVB-S tunere på vej (DVB- C3 og DVB- S3), som bliver klar til 3D TV.
 
Startrek, når jeg og andre (incl dvb.org) skriver, at der ikke kommer 'en T3 standard som sådan' - fordi  man stort set har nået en absolut teoretisk grænse -  så kommer der ikke nogen T3 standard.   
Og det er meningsløst at 'tro' når man har ganske sikker viden.
 
Pointen er, at DVB-standarden primært vedrører "pakningen af signalet" fra distributør til modtager, men ikke indholdet i "pakken" Selvom DVB startede op med brug af MPEG2, så har der ikke været noget til hinder for, at der kan sendes MPEG4 og HE-AAC. Tilsvarende vil der heller ikke være noget til hinder for, at der kan distribueres MPEG7 med 3D-HD og 9.1 DTS-HD under DVB-T2, -S2 eller -C2. Det kommer nok til næste årWink 
 
miri
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 10:24
Det lyder til, at vi indenfor nogle få år skal skifte til DVB-T2. Så må vi se om der kommer et ramaskrig eller ej.
 


Redigeret af nph12 - 22-Januar-2010 kl. 10:32
Til top
Lars.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Januar-2010
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 10:50
Har et spørgsmål omkring DVB-T2

Er det kun dem med DVB-T der skal opgradere når den tid kommer?

Jeg får mit tv signal via yousee kabeltv og bruger DVB-C så ville jeg blive ramt?

Jeg får selv nyt Samsung TV når deres nye 8000 serie lander (2010) pt. har jeg deres 2009 model B850 
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Lars.dk Lars.dk skrev:

Er det kun dem med DVB-T der skal opgradere når den tid kommer?

Jeg får mit tv signal via yousee kabeltv og bruger DVB-C så ville jeg blive ramt?
Ja, det er kun dem med DVB-T der bliver berørt, og ikke dem der benytter kabel-TV med DVB-C.

Der kan dog også blive tale om en opgradering fra DVB-C til DVB-C2 på et eller andet tidspunkt, men ingen ved om det sker eller hvornår.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Lars.dk Lars.dk skrev:

Har et spørgsmål omkring DVB-T2

Er det kun dem med DVB-T der skal opgradere når den tid kommer?

Jeg får mit tv signal via yousee kabeltv og bruger DVB-C så ville jeg blive ramt?

Jeg får selv nyt Samsung TV når deres nye 8000 serie lander (2010) pt. har jeg deres 2009 model B850 
 
Hvad angår opgradering til DVB-T2 bliver du ikke ramt, men det ville vel heller ikke betyde noget for dig, hvis du alligevel skifter TV hvert år.Wink
 
Flemming
 
 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars.dk Lars.dk skrev:

Har et spørgsmål omkring DVB-T2

Er det kun dem med DVB-T der skal opgradere når den tid kommer?

Jeg får mit tv signal via yousee kabeltv og bruger DVB-C så ville jeg blive ramt?

Jeg får selv nyt Samsung TV når deres nye 8000 serie lander (2010) pt. har jeg deres 2009 model B850 
 
Hvad angår opgradering til DVB-T2 bliver du ikke ramt, men det ville vel heller ikke betyde noget for dig, hvis du alligevel skifter TV hvert år.Wink
 
Flemming
 
 
 
Ja, man kunne også bare skifte TV hvert andet år eller droppet TV´et helt (det er nok det billigste i længden). Jeg forstår godt, at vi forbrugere bliver godt forvirret over alle de standarder (som alligevel kun kan bruges nogle få år inden der kommer en ny standard). STB er ikke en løsning i mine øjne af flere grunde (flere fjernbetjeninger, større strømforbrug mv.). Lad os nu få en standard som holder de næste 10 år, så vi forbrugere har noget at forholde os til.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Det lyder til, at vi indenfor nogle få år skal skifte til DVB-T2. Så må vi se om der kommer et ramaskrig eller ej.
 
'Lettere' hysterisk - for at sige det forsigtigt. 
 
Oprindeligt skrevet af Lars.dk Lars.dk skrev:

Har et spørgsmål omkring DVB-T2

Er det kun dem med DVB-T der skal opgradere når den tid kommer?

Jeg får mit tv signal via yousee kabeltv og bruger DVB-C så ville jeg blive ramt?
 
 
DVB-T og DVB-T2 er kun til antennesignaler.* 
 
Der vil i Danmark ret sikkert blive en overgangsperiode, hvor man  fx kunne tænke sig, at  Boxers MUX6 vil blive brugt til at sende 4 HD kanaler med DVB-T2. Så kunne Boxer måske vælge at omstille yderligere en MUX til DVB-T2 fx til deres 'high pay' programmer.
 
Måske kunne  DR's MUX1 blive omstillet i 2011/12 til  DVB-T2 for at sende DR1/DR2/TV2 og ?  i HD. Så kunne DR1 flyttes til MUX2 og der sendes som SD.
 
Det ærgelige er naturligvis, at havde man valgt at  det analoge sluk skulle afvente DVB-T2, så kunne man faktisk have omstillet i dette forår  direkte til DVB-T2.
75% af fx Sonys 2010 modeller vil understøtte DVB-T2 når de komme på markedet.  DVB-T2 bokse udbydes nu til  £129  (1080kr) og vil naturligvis rasle ned i pris på samme måde som andre bokse har gjort.
 
De store kabelselskaber anvender DVB-C.  Der komme en ny DVB-C2 standard i løbet af dette år, men youSee og Stofa stopper næppe med at sende deres normale pakkekanaler med DVB-C  før om adskillige år.  Det kan forventes, at de kendte tv-mærker allerede med 2011 modellerne også vil understøtte DVB-C2.  Det er et stort ønske i Tyskland.
 
Det er ret tåbeligt i et moderne samfund at tro, at ændringer ikke vil komme og ikke vil være nødvendige.  Hvis man fornægter og bekæmper ændringer - altså ikke blot er konservativ, men direkte reaktionær - så opnår man blot, at beslutningstagerne 'holder kæft' indtil det er helt op over.   
 
Det er ikke en god og slet ikke en økonomisk måde at tilpasse sig udviklingen. Ja, det rammer vel allermest dem, der både er uvidende og økonomisk svage.    
 
Lars Smile
 
* Visse små antenneforeninger vidersender DVB-T/T2 til foreningens medlemmer - så undersøg det!
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:15
Jeg tror at man ligesågodt kan regne med at udskifte sit grej ca. hvert 5. år. Man kan åbenbart ikke købe sig ind i fremtidenWinkSleepy
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Kermode Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er ret tåbeligt i et moderne samfund at tro, at ændringer ikke vil komme og ikke vil være nødvendige.  Hvis man fornægter og bekæmper ændringer - altså ikke blot er konservativ, men direkte reaktionær - så opnår man blot, at beslutningstagerne 'holder kæft' indtil det er helt op over.   


Der er forskel på nødvendige ændringer, og så bare konstante ændring for ændringernes skyld. Det er netop det forkert frås samfund.  Der er ingen grund til at blive ved og ved og ved med at tilføje nye kanaler når de alle sammen er overfladisk pladder som viser det samme stort set.

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Det er ikke en god og slet ikke en økonomisk måde at tilpasse sig udviklingen. Ja, det rammer vel allermest dem, der både er uvidende og økonomisk svage.    

Ja hvis du betaler ny tv til mig hele tiden så kan i lave tingene om, ellers skal det grådige pis fandem bekæmpes.  Det er den slags holdning som ville få alt elektroniske udstyr til at bryde sammen efter 6 måneder så man kunne sælge sælge sælge sælge sælge sælge nyt - af mærkelige grunde er det endnu ikke lovligt.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu