recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitale kopier - Hvad er tilladt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitale kopier - Hvad er tilladt?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Digitale kopier - Hvad er tilladt?
    Sendt: 19-Maj-2008 kl. 18:37
Ok, jeg har været igennem nogle sidder omkring dette, men synes lidt, at man får forskellige svar. Så jeg prøver lige her.

Musik:

- Må jeg lave en digital kopi af mine cd'er (både dem med og dem uden Copy Protection) enten ved at lave en ny cd eller ved at smide musikken over på min computer?

- Må jeg sælge den originale cd og beholde kopien? Eller er jeg nød til at slette min kopi ved at salg af originalen?


Film:

- Må jeg lave en digital kopi af mine dvd'er enten ved at lave en ny dvd eller ved at smide filmen over på min computer?

- Må jeg sælge den originale dvd og beholde kopien? Eller er jeg nød til at slette min kopi ved at salg af originalen?


Jeg er ret meget i tvivl. Et PC-magasin (kan ikke huske hvilket) har i denne måned på forsiden en tekst a la: "Lav en kopi af dine dvd'er (også de kopibeskyttede) og gem dem på din computer - Det er lovligt!"
Samtidig har der været en diskussion omkring cd'er, som man har lagt over på sin computer. Skal man opbevare dem fremover eller må man sælge dem.

Så hvad siger I?
Anders
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 18:50
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 19:07
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:05
Ok takker!

Men jeg synes bare ikke rigtigt, at jeg får svar på, om det er tilladt at sælge originalen, mens man beholder kopien? Blot at man ikke må sælge kopien.


Anders
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:30

Kort sagt - Du må kopiere alt det du vil. Men du må IKKE bryde en kopibeskyttelse, (såfremt der er en), for at lave en kopi.

For DVD film er det stort set dem alle der har en eller anden form for kopibeskyttelse. Så der er principielt ingen mulighed.

For musik CDére har de stortset ingen beskyttelse, så der må du gerne kopiere i privatsfæren, dvs. til din bil, MP3 afspiller osv.

Og ja, reglerne er totalt gakket og giver ingen mening, specielt hvad angår DVD film.

Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:31
jeg kan ikke lige komme med noget lovmæssigt omkring det - men det er vel logik at man ikke kan tage en kopi (og beholde den) samtidig med at man sælger originalen! På det tidspunkt du sælger originalen, mister du brugsrettighederne af evt. kopier.


Redigeret af Matzon - 19-Maj-2008 kl. 20:32
Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kort sagt - Du må kopiere alt det du vil. Men du må IKKE bryde en kopibeskyttelse, (såfremt der er en), for at lave en kopi.

For DVD film er det stort set dem alle der har en eller anden form for kopibeskyttelse. Så der er principielt ingen mulighed.

For musik CDére har de stortset ingen beskyttelse, så der må du gerne kopiere i privatsfæren, dvs. til din bil, MP3 afspiller osv.

Og ja, reglerne er totalt gakket og giver ingen mening, specielt hvad angår DVD film.


du må gerne bryde kopi sikringen (og regions koder samt andet kryptering), hvis den forhindrer i at afspille det - og du i øvrigt har rettighederne til produktet ellers.


Redigeret af Matzon - 19-Maj-2008 kl. 20:34
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Matzon Matzon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kort sagt - Du må kopiere alt det du vil. Men du må IKKE bryde en kopibeskyttelse, (såfremt der er en), for at lave en kopi.

For DVD film er det stort set dem alle der har en eller anden form for kopibeskyttelse. Så der er principielt ingen mulighed.

For musik CDére har de stortset ingen beskyttelse, så der må du gerne kopiere i privatsfæren, dvs. til din bil, MP3 afspiller osv.

Og ja, reglerne er totalt gakket og giver ingen mening, specielt hvad angår DVD film.


du må gerne bryde kopi sikringen (og regions koder samt andet kryptering), hvis den forhindrer i at afspille det - og du i øvrigt har rettighederne til produktet ellers.

"I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Den ændrede ophavsretslov medfører heller ikke et forbud mod at bryde dvd-regionskoder. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen."

Taget fra: http://www.kum.dk/sw5335.asp

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Så hvad siger I?


Jeg si'r: la' vær' med at spørge, bare gør det. Indlæg som dit medfører bare en masse akademiske, juridiske og moralske indlæg som ingen alligevel kan bruge til noget. Bare vent og se. Spørg lige dig selv om du seriøst tror at Antipiratgruppen slår døren ind dagen efter du har solgt hele din musik- og filmsamling fordi de tror du har kopieret den. Nej vel.


Redigeret af Stampe - 19-Maj-2008 kl. 20:49
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Matzon Matzon skrev:

jeg kan ikke lige komme med noget lovmæssigt omkring det - men det er vel logik at man ikke kan tage en kopi (og beholde den) samtidig med at man sælger originalen! På det tidspunkt du sælger originalen, mister du brugsrettighederne af evt. kopier.


Nej det gør du ikke - og nej det er ikke logik.

1) Du har ret til at lave en kopi til privat brug for dig og din husstand, hvis du ikke omgår en effektiv teknisk foranstaltning (kopibeskyttelse), og hvis der er tale om et originaleksemplar som du ejer (mens du laver kopien). Du kan generelt kopiere CDere men ikke DVD film, men du må aldrig kopiere en CD som du har lånt af naboen eller på biblioteket. OHL §12 (privat eksemplarfremstilling).

2) Du har ret til at sælge dine CDer og DVDer (originale), sålænge de er købt inden for EØS. OHL §19, stk 1 (spredning, konsumption).

Dine kopier er stadig lovlige (til privat brug), uanset om du ejer originaleksemplaret eller ej. Men kopien har en ringere anvendelse for dig. Du må ikke lave kopier af kopien, og du må ikke udlåne (eller på anden måde sprede) kopien.


Redigeret af JesperLund - 19-Maj-2008 kl. 21:34
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Så hvad siger I?


Jeg si'r: la' vær' med at spørge, bare gør det. Indlæg som dit medfører bare en masse akademiske, juridiske og moralske indlæg som ingen alligevel kan bruge til noget. Bare vent og se. Spørg lige dig selv om du seriøst tror at Antipiratgruppen slår døren ind dagen efter du har solgt hele din musik- og filmsamling fordi de tror du har kopieret den. Nej vel.


Det ville APG sikkert gerne, men da det er fuldt lovligt af fremstille en kopi og derefter sælge originalen, kan de ikke.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

"I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Den ændrede ophavsretslov medfører heller ikke et forbud mod at bryde dvd-regionskoder. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen."

Taget fra: http://www.kum.dk/sw5335.asp



Du må også gerne bruge VLC eller MPlayer til DVD afspilning på Windows, selvom PowerDVD kommer med autoriserede dekrypteringsnøgler.

Men der er stor forskel på afspilning i privatsfæren (tilladt, og det er i øvrigt slet ikke reguleret af OHL) og fremstilling af en kopi. Det sidste er aldrig tilladt.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu