recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitale kopier - Hvad er tilladt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitale kopier - Hvad er tilladt?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Matzon Matzon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kort sagt - Du må kopiere alt det du vil. Men du må IKKE bryde en kopibeskyttelse, (såfremt der er en), for at lave en kopi.

For DVD film er det stort set dem alle der har en eller anden form for kopibeskyttelse. Så der er principielt ingen mulighed.

For musik CDére har de stortset ingen beskyttelse, så der må du gerne kopiere i privatsfæren, dvs. til din bil, MP3 afspiller osv.

Og ja, reglerne er totalt gakket og giver ingen mening, specielt hvad angår DVD film.


du må gerne bryde kopi sikringen (og regions koder samt andet kryptering), hvis den forhindrer i at afspille det - og du i øvrigt har rettighederne til produktet ellers.

Ja, hvis den forhindre dig i at AFSPILLE filmen. Men ikke for at lave en kopi!!

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, hvis den forhindre dig i at AFSPILLE filmen. Men ikke for at lave en kopi!!


Hehe, så Microsoft medvirker til ulovligheder med Vista Media Center Edition.

Peace out, Kandersen. Dine recordere.dk venner besøger dig i fængslet, så det går nok..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Dine kopier er stadig lovlige (til privat brug), uanset om du ejer originaleksemplaret eller ej. Men kopien har en ringere anvendelse for dig.

det virker da lidt "dumt" - så kan jeg købe 100 CD'er, kopiere dem alle sammen, sælge originalerne til naboen som laver samme nummer - og vupti har alle på vejen en kopi (minus sidste mand som har alle sammen originalt).
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:08

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, hvis den forhindre dig i at AFSPILLE filmen. Men ikke for at lave en kopi!!


Hehe, så Microsoft medvirker til ulovligheder med Vista Media Center Edition.

Ikke forstået?

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Peace out, Kandersen. Dine recordere.dk venner besøger dig i fængslet, så det går nok..

Jeg går gerne i fængsel fordi jeg kopiere mine dyrt indkøbte DVDére til mit Media Center, for at afspille dem derfra. Bare jeg får mit Media Center og surroundanlæg med mig

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Matzon Matzon skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Dine kopier er stadig lovlige (til privat brug), uanset om du ejer originaleksemplaret eller ej. Men kopien har en ringere anvendelse for dig.

det virker da lidt "dumt" - så kan jeg købe 100 CD'er, kopiere dem alle sammen, sælge originalerne til naboen som laver samme nummer - og vupti har alle på vejen en kopi (minus sidste mand som har alle sammen originalt).


På et tidspunkt kommer der [måske] så meget systematik i fremgangspåden, at man måske kan sige at I omgår forbuddet mod at fremstille en kopi på grundlag af et eksemplar som er lånt eller lejet.

Men som udgangspunkt er det lovligt at lave en kopi for derefter at sælge originalen. Der er tale om to selvstændige handlinger som begge er lovlige.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, hvis den forhindre dig i at AFSPILLE filmen. Men ikke for at lave en kopi!!


Hehe, så Microsoft medvirker til ulovligheder med Vista Media Center Edition.

Ikke forstået?


At have DVD samlingen på harddisken er vel en af de primære grunde til at folk køber et media center? Derudover gør jeg lidt grin med den latterlige påstand om at udviklere af BitTorrent software o.lign. medvirker til ophavsretslige krænkelser.


Redigeret af JesperLund - 19-Maj-2008 kl. 23:13
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja, hvis den forhindre dig i at AFSPILLE filmen. Men ikke for at lave en kopi!!


Hehe, så Microsoft medvirker til ulovligheder med Vista Media Center Edition.

Ikke forstået?


At have DVD samlingen på harddisken er vel en af de primære grunde til at folk køber et media center? Derudover gør jeg lidt grin med den latterlige påstand om at udviklere af BitTorrent software o.lign. medvirker til ophavsretslige krænkelser.

Naah, jeg tror ikke du får media center udviklerne til at acceptere den påstand. Faktisk kan du heller ikke få Windows Media Center til det som standard. Der skal rettes i registreringsdatabasen.

Men generelt synes jeg det er tåbeligt, at ikke alle giver den mulighed. Se bare på PS3éren, der f.eks ikke kan gøre det, men alligevel fik en award for bedste Media Center sidste år.. Vanvid!

 

Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 11:14
Ok, jeg fandt ud af, hvilket PC magasin der var tale om. Det er PC Planet.

Forsiden kan ses her

Jeg har ikke købt bladet, men det kunne da være at man skulle gøre det. For hvordan kan det så være lovligt?
Anders
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 11:19

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Jeg har ikke købt bladet, men det kunne da være at man skulle gøre det. For hvordan kan det så være lovligt?

Det er det helt sikkert heller ikke! Det er ikke noget problem at kopier kopibeskyttet DVD'er til ens harddisk, men det er bare ikke lovligt, da man i de fleste tilfælde skal bryde kopibeskyttelsen.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 12:17
Hvad enten det formelt er lovligt eller ej, så tvivler jeg på, at filmselskaberne nogensinde vil retsforfølge en privatperson, der har rippet sine DVD'er til en mediaserver, og jeg tvivler også på, at de vil vinde sagen, hvis de nogen sinde finder på at anlægge en sådan.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 13:20

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvad enten det formelt er lovligt eller ej, så tvivler jeg på, at filmselskaberne nogensinde vil retsforfølge en privatperson, der har rippet sine DVD'er til en mediaserver, og jeg tvivler også på, at de vil vinde sagen, hvis de nogen sinde finder på at anlægge en sådan.

Rent principielt SKAL man idømmes en bøde, hvis nogen vil retsforfølge det. Men det er udelukkende for at bryde lovgivningen. Der kan aldrig blive tale om erstatsningskrav, i og med der ikke kan påvises et tab. Og alene på den baggrund vil det med normale øjne bevirke, at man sandsynligvis slet ikke gider starte sådan en sag. Så på den led er jeg enig med dig, Keld. Jeg tror heller ikke på nogen gider.. Hmm måske lige bortset fra APG, der kan se spøgelser over alt  

EDIT - Glemte lige at sige, at der er ingen tvivl om, at de vil vinde sagen. Den er ganske lige til, når man kopiere en film, som er kopibeskyttet, uanset hvad formålet er. Men hvis sagen køre som erstatsningskrav, så kan de ikke vinde den del, uden at påvise et tab. Og det er ikke muligt, såfremt originalen er erhvervet retsmæssigt.

 



Redigeret af Kandersen - 20-Maj-2008 kl. 13:22
Til top
MAMs Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Jeg har ikke købt bladet, men det kunne da være at man skulle gøre det. For hvordan kan det så være lovligt?

Det er det helt sikkert heller ikke! Det er ikke noget problem at kopier kopibeskyttet DVD'er til ens harddisk, men det er bare ikke lovligt, da man i de fleste tilfælde skal bryde kopibeskyttelsen.

Artiklen handler om analoge kopier via component-udgang fra afspilleren og ind i PCen via component indgang.

Sony 46Z4500
Sony STR-DA3400ES
Sony BDP-S550
Philips 5330H
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu