Læste lige Carina Cristensen svar. Jeg synes den sidste del giver anledning til en voldsom bekymring.
Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt, nødvendigt eller hensigtsmæssigt.
For det første følger det af infosoc-direktivets art. 6, stk. 1, at medlemsstaterne skal indføre en retlig beskyttelse mod omgåelse af tekniske foranstaltninger. Det betyder, at der ikke kan indføres en umiddelbar ret til omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på fremstilling af kopier til personlig brug. Derudover er markedet i en vis udstrækning begyndt at erkende og finde løsninger på de problemer, der er i forhold til tekniske foranstaltninger, ligesom de tekniske foranstaltninger, der faktisk anvendes af rettighedshaverne, i vid udstrækning tillader lovlig privatkopiering. Jeg kan i øvrigt oplyse, at langt den overvejende del af cd’erne på markedet sælges uden kopispær-ringer.
På grund af ovennævnte betragtninger sammenholdt med det forhold, at Ophavsretslicensnævnet ikke har behandlet sager omkring kopispærringer, ligesom der ikke har været retssager på området, er det min opfattelse, at de danske regler på området fungerer hensigtsmæssigt.
/Carina Christensen, kulturminister
Jeg kan forstå der skal være en retlig beskyttelse mod omgåelse af teknisk foranstaltning. Det er sådan set det som jeg efterlyser. En præcisering af lovgivningen. Må man eller må man ikke? Hvor svært kan det være?
Dernæst skrives hun:
Det betyder, at der ikke kan indføres en umiddelbar ret til omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på fremstilling af kopier til personlig brug.
Det er efter min overbevisning direkte modstridende med den nuværende lovgivning, hvor der netop er indført en mulighed for at omgå den tekniske foranstaltning. Mon den kære Carina har glemt at læse HELE lovgivningen, da hun svarede??
Vi fortsætter:
Derudover er markedet i en vis udstrækning begyndt at erkende og finde løsninger på de problemer, der er i forhold til tekniske foranstaltninger, ligesom de tekniske foranstaltninger, der faktisk anvendes af rettighedshaverne, i vid udstrækning tillader lovlig privatkopiering.
Hvad snakker hun helt præcist om her? DVD standarden er rimelig sat, den kan ikke rykkes ret meget på. Det er et enten eller spørgsmål, mht. teknisk foranstaltning. Gad at vide om hun mener BD film nu?
Lad os så lige slutte af med manér:
Jeg kan i øvrigt oplyse, at langt den overvejende del af cd’erne på markedet sælges uden kopispær-ringer.
Hvor flot kære Carina. Du har ganske rigtig fat i noget seriøst her. Manden snakker om DVD film, og du svare retur med CDére, som netop er sammenholdt, men alligevel adskilt i lovgivningen, NETOP pga. intentionerne for film IKKE er gennemført fra de folkevalgtes side.
Een ting er, at man ikke kan klander en minister for, at ikke have teknisk indblik i sager som disse. Dertil kunne hun have gjort brug af hendes embedsmænd. Men at den manglende tekniske viden har så stor betydning for hendes svar, det burde ikke kunne ske. Det eneste hun understreger er at:
1. Hun fatter ikke en brik, men er god til at læse.
2. Hun forstå mere end hun giver udtryk for, men mangler gode svar, som netop er hele problemstillingen i det her.
Er der tale om førstnævnt, så kan situationen reddes, ved at bede en anden svare. Er der derimod tale om det andet, så ser fremtiden dyster ud. For så kommer der ikke bedre svar, og der er intet der bliver ændret.