recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitale kopier og kulturministeren
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigitale kopier og kulturministeren

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2009 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

APG går gerne efter de svage, så på det punkt skal du ikke vide dig for sikker...

De skal være velkome Det er ikke muligt at tage noget der ikke er der
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2009 kl. 00:04

§75c stk 1 (som du påtænker at overtræde) er undergivet privat påtale, så det offentlige (Carina) kan ikke rejse sagen.

Jeg vil nu heller ikke have ministeren til at rejse sagen. Det vil jeg have antipiratgruppen til.

Ministeren skjal i stedet sørge for at ændre lovgivningen. Hun mener godt nok det ikke er nødvendigt og muligt.

Men hun giver ikke noget svar på, hvorfor det ikke er nødvendigt og muligt.

Er næsten færdig med nyt brev til ministeren med opfølgende spørgsmål (og de samme spørgsmål fra sidst som hun ikke svarede på) samt anmeldelsen til antipiratgruppen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 11:42

Egentlig synes jeg at der svares mere præcist end normalt fra KUMs side, hvilket nok skyldes at du har fået en politiker til at stille det som §20 spørgsmål. Loven er tåbelig, men som sådan klar nok: du må ikke kopiere DVD film med kopibeskyttelse.

Loven er IKKE klar nok. Og det er det jeg i sin tid forsøgte at få justitsministerens svar på.

Den klare del er, at det ikke er lovligt at bryde en kopisikring.
Den forvirrende del er, at det ER lovligt, hvis det er nødvendigt for at kunne afvikle værket.

Mit spørgsmål til ministeren gik på, om det vil være brud på lovgivningen, at kopierer og bryde kopisikringen, for at afvikle en DVD fra eksempelvis et Media Center, (kunne også bare have været en media afspiller, som i den her henseende kan samlignes med en MP3 afspiller for musik).

Disse afspillere, hvad enten det er MP3, MP4, Media center/whatever, kræver alle, at der IKKE er kopisikring på værket. Ergo er det en nødvendighed for at afvikle værket.

Problemet er, at der ikke findes en sag der har skabt præcedens. Men at der heller ikke er nogen af de ansvarlige der vil præciserer lovgivningen på det her område, det er yderst kritisabelt. Ukendtskab til lovgivningen fritager ikke for straf, men hvad gør misfortolkninger så?

Jeg tror desværre ikke APG vil køre sagen, selv hvis man melder sig frivilligt. De har jo præcis det samme problem med fortolkningen. Og en evt. tabt sag er nok det sidste de ønsker. Men det ville dælme være rart, om nogen gider tage det seriøst.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 11:47

Oprindeligt skrevet af Business101 Business101 skrev:

med henvisning til følgende vil det være utroligt simpelt at gøre det lovligt:

"I det omfang det er nødvendigt at omgå en kopispærring for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren, vil dette dermed ikke være omfattet af forbuddet."

Det er faktisk det der allerede står!

som jeg læser dette betyder det at hvis du fjerner drevet fra mediecentret efter du har overført kopien så vil det ikke være ulovligt at overføre det til netværket.

Det står der så tilgengæld intet om. Der er intet krav om, HVORDAN du skal afvikle værket. Så du kan fint bibeholde dit DVD drev i dit media center, og så afvikle fra harddisken.

Problematikken består i, hvorvidt begrebet, nødvendigt for at kunne afvikle værket, i virkeligheden stiller forbrugeren i en fri position.

eller som jeg der ligger mine dvder på en homeserver og efterfølgende udbygger mit netværk med popcorn maskiner...... det må være HELT lovligt!!

Næ, eller jo, eller.. Måske!

Det er præcis det der er det uklare i lovgivningen. Og de ansvarlige BØR præciserer. For det går endnu mere galt, når man læser intentionerne bag den loven, da den netop skriver, at hensigten er, at det skal være med med CDére.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af edtwodth edtwodth skrev:

Men når en lov er så fuldstændig tåbelig skruet sammen (du må godt og så alligevel ikke)

Omvendt!

Du må IKKE. Men hvis det er nødvendigt, så må du godt!

Når musikindustrien kan finde ud af at fjerne kopispærringer må filmbranchen da også kunne.

Jeg ved nu ikke om de ligefrem kunne finde ud af det, (musikbranchen). De var mere eller mindre presset til det, da de ikke havde fundet et tilpas alternativ.

Første forsøg gav intet, så næste forsøg er allerede sat i værk. Nu for antipiratgruppen en anmeldelse af undertegnede og samtlige af kulturudvalgets medlemmer får endnu et lille brev.

Kan godt være det ikke rykker en disse, men der sker heller ikke noget hvis man ikke forsøger.

Edtwodth

Jeg tror som tidligere nævnt ikke på, at APG vil røre ved den overhovedet. De må stå i præcis samme dilemma som os andre. Men deres risiko er højere ved at tabe en sag i retten.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Nu er det ikke loven der sætter en begrænsning for hvad der rent programmeringsmæssigt er muligt på en DVD. DVD standarden blev fastlagt længe før 2002, på et tidspunkt hvor alt dette ikke var et issue. På en DVD er der reelt to muligheder - kopibeskyttelse eller ikke.

Bingo!

Og det var præcis det problem musikbranchen ramlede ind i. De valgte bare den, efter min mening, rette men usikre vej, nemlig at fjerne kopibeskyttelsen, og dermed give forbrugerne mulighed for at kunne afvikle deres indkøbte musik alle de steder de ønskede. Præcis som intentionerne.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:04

Hvis Antipiratgruppen ikke vil føre en retssag mod mig, må jeg anse det som en accept og lovligørelse af digitale kopier til eget brug af købte dvd'er.

Edtwodth

Det tror jeg ikke lige du skal regne med er gangbart. Det er ikke APG der laver loven. De er end ikke den dømmende part i den. Så dem skal du nok ikke rette dit fremtidige liv ind efter, hvad det her angår

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Jeg tror de vil ignorere dig så længe som muligt. De vil aldrig nogensinde skrive til dig at de ikke har tænkt sig at føre sagen pga. dårlig bevisførelse eller lignende. Jeg går ud fra at du er parat til gladeligt at give dem fuld adgang til din harddisk hvor du har rippet er lagret de pågældende film?

Jeg skrev i sin tid til dem, (dengang det var ulovligt at kopiere musik), at jeg havde flere tusiende MP3 filer liggende på min harddisk. Som en lille sidebemærkning skrev jeg, at de nok skulle regne med, at de kunne være kopieret analogt.
Jeg hørte aldrig fra dem

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Med den rigtige vinkel på det rigtige tidspunkt, kunne dette også meget vel blive en fantastisk kickstart til at få ændret lovgivningen.

Det er præcis det som er sket i Sverige med Piratpartiet og Pirate Bay. Om det så lykkes dem, det er straks mere usikkert. Men de fik sympati fra befolkningen.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:11

APG går gerne efter de svage, så på det punkt skal du ikke vide dig for sikker...

De går som regl kun efter de svage. Men i den her sag er det spørgsmålet, om Henrik er svag, eller om lovgivningen er svag. De burde faktisk gå efter lovgivningen

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:30

Læste lige Carina Cristensen svar. Jeg synes den sidste del giver anledning til en voldsom bekymring.

Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt, nødvendigt eller hensigtsmæssigt.

For det første følger det af infosoc-direktivets art. 6, stk. 1, at medlemsstaterne skal indføre en retlig beskyttelse mod omgåelse af tekniske foranstaltninger. Det betyder, at der ikke kan indføres en umiddelbar ret til omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på fremstilling af kopier til personlig brug. Derudover er markedet i en vis udstrækning begyndt at erkende og finde løsninger på de problemer, der er i forhold til tekniske foranstaltninger, ligesom de tekniske foranstaltninger, der faktisk anvendes af rettighedshaverne, i vid udstrækning tillader lovlig privatkopiering. Jeg kan i øvrigt oplyse, at langt den overvejende del af cd’erne på markedet sælges uden kopispær-ringer.

På grund af ovennævnte betragtninger sammenholdt med det forhold, at Ophavsretslicensnævnet ikke har behandlet sager omkring kopispærringer, ligesom der ikke har været retssager på området, er det min opfattelse, at de danske regler på området fungerer hensigtsmæssigt.

/Carina Christensen, kulturminister

Jeg kan forstå der skal være en retlig beskyttelse mod omgåelse af teknisk foranstaltning. Det er sådan set det som jeg efterlyser. En præcisering af lovgivningen. Må man eller må man ikke? Hvor svært kan det være? 

Dernæst skrives hun:
Det betyder, at der ikke kan indføres en umiddelbar ret til omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på fremstilling af kopier til personlig brug.

Det er efter min overbevisning direkte modstridende med den nuværende lovgivning, hvor der netop er indført en mulighed for at omgå den tekniske foranstaltning. Mon den kære Carina har glemt at læse HELE lovgivningen, da hun svarede??

Vi fortsætter:
Derudover er markedet i en vis udstrækning begyndt at erkende og finde løsninger på de problemer, der er i forhold til tekniske foranstaltninger, ligesom de tekniske foranstaltninger, der faktisk anvendes af rettighedshaverne, i vid udstrækning tillader lovlig privatkopiering.

Hvad snakker hun helt præcist om her? DVD standarden er rimelig sat, den kan ikke rykkes ret meget på. Det er et enten eller spørgsmål, mht. teknisk foranstaltning. Gad at vide om hun mener BD film nu?

Lad os så lige slutte af med manér:
Jeg kan i øvrigt oplyse, at langt den overvejende del af cd’erne på markedet sælges uden kopispær-ringer.

Hvor flot kære Carina. Du har ganske rigtig fat i noget seriøst her. Manden snakker om DVD film, og du svare retur med CDére, som netop er sammenholdt, men alligevel adskilt i lovgivningen, NETOP pga. intentionerne for film IKKE er gennemført fra de folkevalgtes side.

Een ting er, at man ikke kan klander en minister for, at ikke have teknisk indblik i sager som disse. Dertil kunne hun have gjort brug af hendes embedsmænd. Men at den manglende tekniske viden har så stor betydning for hendes svar, det burde ikke kunne ske. Det eneste hun understreger er at:
1. Hun fatter ikke en brik, men er god til at læse.
2. Hun forstå mere end hun giver udtryk for, men mangler gode svar, som netop er hele problemstillingen i det her.

Er der tale om førstnævnt, så kan situationen reddes, ved at bede en anden svare. Er der derimod tale om det andet, så ser fremtiden dyster ud. For så kommer der ikke bedre svar, og der er intet der bliver ændret.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Og det var præcis det problem musikbranchen ramlede ind i. De valgte bare den, efter min mening, rette men usikre vej, nemlig at fjerne kopibeskyttelsen, og dermed give forbrugerne mulighed for at kunne afvikle deres indkøbte musik alle de steder de ønskede. Præcis som intentionerne.

Det er klart at musikindustrien ikke har fjernet DRM frivilligt; de er blevet presset til det.

Musikindustrien har imidlertid hele tiden haft det problem, at de siden starten af 1980'erne har udgivet musik digitalt uden DRM (CD formatet). Derimod er der ikke digitale film uden DRM. Musikindustrien kunne selvfølgelig have valgt at droppe CD formatet i slutningen af 1990erne og satse på andre formater med DRM (DVD Audo, SACD, etc), men de frygtede nok forbrugernes reaktion.

Der har været forsøg på at lave kopisikring af CDer efterfølgengde (som Sony's rootkit...), men når indholdet ikke er krypteret er det fuldstændigt umuligt at kontrollere brugen (kopiering eller afspilning). Well, det er det sådan set også med kryptering, det kræver bare lidt mere arbejde for dem som vil kopiere eller afspille.

Digital kopiering via det analoge hul er også meget nemmere for musik end for film. De fleste kan finde ud af at forbinde stereo-udgangen med PC-lydkortet og lave en kopi i en kvalitet som matcher 128-256 Kbps MP3.

Redigeret af JesperLund - 08-Juni-2009 kl. 12:40
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2009 kl. 13:20
Måske man skulle gøre som i Sverige, lave et nyt parti. Det kunne passende hedde Kopi Partiet, eller den mere moderne. Digital Kopi Partiet
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu