recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitale lydkilder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digitale lydkilder

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 14:44
Jeg lægger lige et link er fra forumet, hvor jitter er oppe og vende omkring ATV via SPDI/F og hvori jeg og antilles er dialog omkring jitter, b.la. hvor det optræder.
Side 7-9

Redigeret af Potter - 16-Maj-2013 kl. 14:47
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 15:06
@ Otto

Jeg tror at den manglende respons på dit ellers glimrende indlæg er at det simpelthen ikke er kontroversielt nok. I hvert fald ikke set fra mit synspunkt. Jeg mener der er vel næppe noget revolutionerende i at konstatere at forskellige DA konvertere ikke er måleteknisk lige gode. Mig bekendt er det også længe siden at man har kunnet vise at "dårligt" digital signal fører til målbare effekter på analogsiden. Hvad jeg har set er at disse effekter er der, men at de er meget meget små. Nu skriver du at du gerne vil holde dig til objektive og observerbare egenskaber. Det synes jeg er fint, men jeg synes så også at du selv lukker debatten inden den er kommet i gang, da man skal være rimeligt hardcore benægter for at diskutere om man kan måle det. Om man kan reelt kan høre det, i en mellemklasse receiver med mellemklasse forstærkere og dertilhørende mellemklasse højttalere der forvrænger 1000 gange mere kan vi sikkert godt blive uenige om, men det bliver så i en anden tråd, sammen med hele perspektivet på hvilke "problemer" der er de vigtigste at få løst i forhold til et aktuelt budget.

Når talen specifikt går på surround receivere/processorer så vil jeg lige næve en tanke jeg har haft i den forbindelse. Alle recievere har delaykredsløb der kan forsinke lyden fra de forskellige højttalere. Det må nødvendigvis foregå i det digitale domæne. Altså en buffer der holder "datastrømmen" tilbage i et antal millisekunder. Hvis man har sådan en i serie med digitalsignalet har jeg meget svært ved at forestille mig at jitter i HDMI/spdif kablet skulle have nogen som helst betydning, da recieveren nødvendigvis må reclocke signalet inden det konverteres. Forstå mig ret: Alt efter hvordan man indstiller sin processor kan jeg nemt forestille mig at man kan "nulstille" den eventuelle positive effekt af at have en ultra ren ekstern digitalkilde. Dette må jeg formode også gælder hvis man benytter bassmanagement, EQ eller anden manipulation af signalet. Spørgsmålet er så om ikke effekten af nogle af de funktioner en moderne receiver har, ikke langt er at foretrække frem for ulemperne ved jitter i signalet.

Edit: Lige en sidste ting. Nu har jeg ikke læst artiklen, og du har allerede skrevet at du ikke vil citere den i detaljer, men det ville det være meget rart hvis du kort ridsede op hvor store effekter der reelt er tale om. Jeg går ud fra at WSR rent faktisk har målt på det og præsenteret resultaterne så det kunne være meget rart hvis du også selv prøvede at perspektivere resultaterne.

Redigeret af dpdk - 16-Maj-2013 kl. 15:59
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

@ Otto

Jeg tror at den manglende respons på dit ellers glimrende indlæg er at det simpelthen ikke er kontroversielt nok. I hvert fald ikke set fra mit synspunkt. Jeg mener der er vel næppe noget revolutionerende i at konstatere at forskellige DA konvertere ikke er måleteknisk lige gode. 

Den manglende respons ligger nok nærmere i at folk skal betale for at læse artiklen så de kan finde ud af hvad jeg snakker om... Essensen er nu ikke at D/A konvertere måler forskelligt, men at de måler forskelligt afhængigt af om man tilfører HDMI eller SPDIF.

Men det passer mig fint hvis indholdet vitterligt er for banalt til at få nogen op af stolen, det kan jeg jo passende henholde mig til næste gang nogen bruger dét argument artiklen forsøger at skyde ned. Så lad os bare lade denne tråd dvale hér, så kan jeg hive den frem næste gang nogen vitterligt påstår der ikke KAN være forskel (hvilket sker tit, synes jeg). 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 16:07

Når talen specifikt går på surround receivere/processorer så vil jeg lige næve en tanke jeg har haft i den forbindelse. Alle recievere har delaykredsløb der kan forsinke lyden fra de forskellige højttalere. Det må nødvendigvis foregå i det digitale domæne. Altså en buffer der holder "datastrømmen" tilbage i et antal millisekunder. Hvis man har sådan en i serie med digitalsignalet har jeg meget svært ved at forestille mig at jitter i HDMI/spdif kablet skulle have nogen som helst betydning, da recieveren nødvendigvis må reclocke signalet inden det konverteres. Forstå mig ret: Alt efter hvordan man indstiller sin processor kan jeg nemt forestille mig at man kan "nulstille" den eventuelle positive effekt af at have en ultra ren ekstern digitalkilde. Dette må jeg formode også gælder hvis man benytter bassmanagement, EQ eller anden manipulation af signalet. Spørgsmålet er så om ikke effekten af nogle af de funktioner en moderne receiver har, ikke langt er at foretrække frem for ulemperne ved jitter i signalet.

Glemte lige: Det giver alt sammen mening, men det ændrer ikke på det faktum at skribenten konkret måler en forskel. Så uanset hvor meget vi kan ræssonnere, så er faktum at der i mindst én situation blev målt en forskel.

Det er iøvrigt ikke et argument for forskel på kabler, det er et argument for forskel i forskellige typer af overførsel.

P.S. Jeg er IKKE ekspert på området, men som jeg har fået det beskrevet af andre der beskriver sig selv som ekspert, så kan du sagtens have en buffer hvor output er styret af input - faktisk skulle det ifølge Amir være normen - og derfor er dét at der findes en buffer ikke i sig selv en garanti for at jitter forsvinder. Det må folk med mere forstand på emnet end mig uddybe.

Derudover tror jeg du har ret i at hvis receiveren i sig selv tilfører ballade, så er det mindre væsentligt hvor rent dét der kommer ind, er. Artiklen viser også et eksempel som jeg ikke kan huske om jeg nævnte, hvor den samme receiver "hopper" mellem to forskellige, karakteristiske forvrængningsmønstre. Det isoleres ikke hvad årsagen er, men der teoretiseres om at det kan være støj fra øvrige kredsløb i receiveren der ikke er afskærmet godt nok - det kunne f.eks. være video-kredsløb eller lignende. Mit gæt er dog at det er noget der foregår på analog-siden.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 16:35
Hvis du ikke allerede har set det diskuteres artiklen også her, med deltagelse af mr. Amir himself.

www.whatsbestforum.com/showthread.php?10124-Kudos-to-Amir

Redigeret af dpdk - 16-Maj-2013 kl. 16:35
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 17:41

Hvis du ikke allerede har set det diskuteres artiklen også her, med deltagelse af mr. Amir himself.

www.whatsbestforum.com/showthread.php?10124-Kudos-to-Amir

Havde jeg ikke, tak for link.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

En Windows maskiner resampler alt den kan med lydhør forskel til følge. Det er faktisk ret besværligt at få bitperfect lyd ud af Windows, uden at skulle købe en specielt udstyr.

Jeg tror ikke I taler om samme definition af "resampling" her.

Jeg taler om at rekonstruere signalet vha en anden (og mere præcis) clock end den der er "indbygget" i signalet. Det kan gøres meget intelligent, og er helt normal praksis i digitale systemer. På den måde er man ikke slave af en upræcis clock fra kilden. Det foregår i øvrigt masser af steder i en normal computer. 

Redigeret af opzouten - 16-Maj-2013 kl. 19:21
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Men det er jo rigtig nok. Så længe det er digitalt ER der jo ingen problemer. Der kan du jo bare resample og så er problemet løst.

Det er først når det skal laves analogt problemerne opstår.  

Jeg er udemærket klar over de forskelle der er beskrevet i artiklerne ovenfor (ellers ville jeg nok heller ikke kunne beholde mit nuværende job). 

Det interessante for mig er i hvor høj grad det kan høres, og det afhænger rigtig meget at hvad man vælger at hælde igennem. Det letteste vil formentlig være at høre fejl med rene toner. På den måde er ørets maskerings threshold minimal, og det er muligt at høre distortionprodukter. Med musik eller bare tale vil der være meget mere vanskeligt. Ikke umuligt afhængig af hvor grelt det er, men vanskeligt. 

Når man nu taler om at forvrængningsprodukter bliver maskeret af andre lyde i signalet så man ikke kan høre dem. Betyder det så at man slet ikke kan identificere om de er der eller betyder det at man ikke konkret kan identificere dem som en adskilt del af det man hører, men måske godt fornemme at der er "noget"? Jeg har lidt svært ved at formulere spørgsmålet, men hvis man forestiller sig at man sammenlignede to versioner af den samme melodi. En der er så ren som man man teknisk kan lave og en anden med indbygget forvrængning der ligger lige under tærsklen for maskering. Kan man så identificere at de rent faktisk er forskellige, eller vil de lyde 100% ens?
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2013 kl. 15:28
Jeg er ikke med på hvad det kontroversielle er. Som oftest kan man da måle forskelle på næsten alting, hvis blot man måler præcist nok. F.eks. er det ikke et problem at måle forskelle på kabler eller forstærkere eller what ever.
Spørgsmålet er jo blot om denne forvrængning er bare teoretisk hørbar.
Er det nok med et webzine abonnement, hvis man vil læse artiklen.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2013 kl. 19:22
Giver det overhovedet mening at tale om jitter ved overførsel af lyd via HDMI?

Ved SPDIF overføres det digitale signal præcist i den takt, hvormed det skal afspilles, og mange D/A-convertere anvender denne takt fra lydkilden direkte, måske med lidt udjævning. Og derfor har jeg også før omtalt det som delvist analogt, delvist digitalt. De enkelte bits er digitale, men timingen er analog.

Men på HDMI overføres lyden i pakker, asynkront med afspilningen. Billede og lyd overføres i samme strøm, og derfor skal der sendes så meget lyd på forhånd, at der er lydbits at tage af, mens en pakke med billedbits overføres.

Det vil sige, at takten for HDMI-lyd alene må være D/A-konverterens opgave. Og derfor synes jeg ikke, at det giver mening at tale om jitter i overførslen. Hvis der er jitter i afspilningen, er det alene D/A-konverteren, der har fejlet, ikke overførslen.

(Men det kan jo godt være, at denne fejl er fremkaldt af, at D/A-konverteren har manglende resistens overfor et eller andet i det indkommende signal, som den ikke burde være påvirkelig af.)

Redigeret af Allan Olesen - 22-Maj-2013 kl. 19:22
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2013 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Er det nok med et webzine abonnement, hvis man vil læse artiklen.

Den jeg fandt var "New Subscription - Start with current issue " så den kan ikke bruges. Jeg bestilte en "lokal" udgave af Marts nummeret til 3$, det udløste en mail om jeg skulle ringe til USA og oplyse mit ccard nummer så der kunne trækkes 5$ til porto. Jeg betalte efter aftale 2*3$ for to Marts udgaver mere og det bliver så konverteret til porto.

IOS har en gratis app hvor du så kan købe et nummer for 39kr.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2013 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Jeg er ikke med på hvad det kontroversielle er. Som oftest kan man da måle forskelle på næsten alting, hvis blot man måler præcist nok. F.eks. er det ikke et problem at måle forskelle på kabler eller forstærkere eller what ever.
Spørgsmålet er jo blot om denne forvrængning er bare teoretisk hørbar.

Der er rigtigt mange der har argumenteret for noget andet (ikke mht. kabler eller forstærkere, men digitale signaler). Hvis du ikke føler dig truffet, så er der ikke noget kontroversielt for dig.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu